Eiropas Komisija: Par ekomarķējuma popularizēšanu 2010.gadā
18.oktobrī Briselē notika ceremonija, kurā Eiropas Komisija paziņoja ES Ekomarķējuma popularizēšanas 2010.gada balvas ieguvējus. Piešķirot šo apbalvojumu, tiek atzīti izcili sasniegumi sabiedrības informēšanā par ES ekomarķējumu – Eiropas Savienības ieviesto marķējumu videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem. Ar šo marķējumu, kura izmantojums arvien paplašinās, apzīmē vairāk nekā 25 000 produktu un tūristu izmitināšanas pakalpojumu visā Eiropas Savienībā un ārpus ES robežām.
Vides komisārs Janežs Potočniks sacīja: “ES uzņēmumi pilda ļoti svarīgu funkciju centienos mainīt patērētāju paradumus. Es paužu savu atzinību šiem uzņēmumiem par ieguldījumu, ko tie sniedz, lai uzlabotu vides stāvokli un sekmētu izcilības marķējumu.”
ES Ekomarķējuma popularizēšanas apbalvojums
Ar šo pagājušajā gadā izveidoto apbalvojumu tiek pausta atzinība priekšzīmīgām iniciatīvām, kas īstenotas, lai padziļinātu sabiedrības izpratni par ES ekomarķējumu. Šā apbalvojuma nolūks ir sekmēt un iedvesmot citus ES ekomarķējuma turētājus to attiecīgajās mārketinga darbībās aktīvi izmantot visas šā marķējuma sniegtās priekšrocības.
Šogad uz apbalvojumu pretendēja 13 organizācijas no 11 valstīm (Beļģijas, Kipras, Čehijas, Somijas, Francijas, Īrijas, Itālijas, Portugāles, Spānijas, Zviedrijas un Nīderlandes). Pakalpojumu kategorijā savu kandidatūru pieteica daudzas viesnīcas, bet ražotāju/mazumtirgotāju kategorijā sacentās ražotāji ar dažnedažādiem produktiem diapazonā no ziepēm un šampūniem līdz tīrīšanas līdzekļiem un grīdas segumiem.
Balvas saņemšanai nominēti: Adria Hotel, Prāga (Čehija), Alpheios International (Nīderlande), Alvarella Ecoturismo (Spānija), Arjowiggins Graphic (Francija), Bona AB (Zviedrija), Delhaize nz (Beļģija), Jardim Atlantico (Portugāle – Madeira), Novoceram sas (Francija), Sara Lee Corp – Sanex (Nīderlande), Solus (Īrija), Sutter Industries SpA (Itālija), UPM-Kymmene Corporation (Somija), ZX FAMI Ltd (Kipra).
Žūrija, kuras sastāvā piedalījās vides un komunikāciju eksperti, kā arī Eiropas Komisijas pārstāvji, kandidātus izvērtēja, ņemot vērā tādus kritērijus kā kvalitāte, radošums, to darbības aktuālums, kā arī logotipa izmantojums.
ES ekomarķējums
ES ekomarķējums – vienīgais visas Eiropas mēroga ekoloģiskais marķējums – ir brīvprātīga shēma, kas tika aizsākta 1992.gadā, lai Eiropas Savienībā sekmētu ekoloģisku produktu un pakalpojumu ražošanu un patēriņu.
Šobrīd aptuveni 25 000 produktu un pakalpojumu ir apzīmēti ar ekomarķējuma parakstu – “Ekopuķīte”. Kā piemērus šiem produktiem var minēt tīrīšanas līdzekļus, elektriskās ierīces, papīru, tekstilizstrādājumus, izstrādājumus mājai un dārzam un smērvielas. Līdztekus iepriekšējiem jāmin arī tūristu izmitināšanas pakalpojumi.
Šie produkti un pakalpojumi ir piedāvāti tirgū visās ES dalībvalstīs, kā arī citās pasaules valstīs, tādās kā Indija, Jaunzēlande, Kanāda un Ķīna.
Visus produktus, kas apzīmēti ar ES ekomarķējumu, pārbauda neatkarīgas struktūras, lai pārliecinātos par to atbilstību ļoti stingriem ekoloģiskiem un darbības kritērijiem. Piešķirot minēto marķējumu, ņem vērā ne tikai attiecīgā produkta pamata ietekmi uz vidi, bet arī ekoloģiskās īpašības visa tā aprites cikla laikā. Par ES ekomarķējuma pārvaldību atbild iestādes visās ES dalībvalstīs, ka arī Īslandē, Norvēģijā un Lihtenšteinā.
Shēma ir pārskatīta, lai paplašinātu to produktu un pakalpojumu klāstu, uz kuriem tā attiecas, kā arī lai pievērstu lielāku uzmanību jomām, kurās iespējami viskrasākie uzlabojumi. Pārskatītā shēma arī vienkāršo procedūras uzņēmumiem, kas izmanto šo marķējumu, kā arī samazina ar to saistītās izmaksas.
Eiropas
Komisijas pārstāvniecības Latvijā
Preses un informācijas nodaļa