Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/238
Rīgā 2010.gada 29.oktobrī
Par Ventspils novada domes 2010.gada 26.augusta saistošo noteikumu Nr.28 "Detālais plānojums īpašumiem "Raisi" un "Rožnieki", Užavas pagastā, Ventspils novadā" darbības apturēšanu
2010.gada 26.augustā Ventspils novada dome ir pieņēmusi saistošos noteikumus Nr.28 "Detālais plānojums īpašumiem "Raisi" un "Rožnieki", Užavas pagastā, Ventspils novadā" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr.28) (paziņojums laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" publicēts 2010.gada 9.septembrī, Nr.143 (4335)).
Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām" 41.panta otrajai daļai pašvaldību saistošajiem noteikumiem ir jāatbilst Satversmei, likumiem un Ministru kabineta noteikumiem. Saistošie noteikumi Nr.28 ir atzīstami par prettiesiskiem šādu iemeslu dēļ:
1. 2009.gada 26.novembrī Ventspils novada dome pieņēma lēmumu (prot.Nr.11, 16.§) uzsākt detālplānojumu izstrādi vēja elektrostaciju parka izbūvei nekustamajos īpašumos "Raisi" (kadastra Nr.9878 005 0064) un "Rožnieki" (kadastra Nr.9878 005 0087, 9878 005 0088, 9878 006 0115), Užavas pagastā, Ventspils novadā, apstiprināja detālplānojuma izstrādes vadītāju un darba uzdevumu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 6.oktobra noteikumu Nr.1148 "Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr.1148) 69.punktu detālplānojuma izstrādes vadītājam četru nedēļu laikā pēc šo noteikumu 61.punktā minētā lēmuma pieņemšanas jānosūta paziņojumu detālplānojuma teritorijā esošo nekustamo īpašumu īpašniekiem (tiesiskajiem valdītājiem), jāievieto paziņojumu vietējās pašvaldības mājaslapā internetā un jāpublicē paziņojumu vietējā laikrakstā un laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministrija konstatē, ka paziņojums par detālplānojuma izstrādes uzsākšanu tika publicēts vietējā laikrakstā tikai 2010.gada 22.janvārī, bet laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" – 2010.gada 26.janvārī, tas ir astoņas nedēļas pēc lēmuma par detālplānojuma izstrādes uzsākšanu pieņemšanas.
Saskaņā ar noteikumu Nr.1148 68.punktu pēc lēmuma pieņemšanas par darba uzdevuma apstiprināšanu vietējās pašvaldības dome pieprasa no darba uzdevumā minētajām institūcijām detālplānojuma izstrādes nosacījumus. Nosacījumi no darba uzdevumā minētajām institūcijām tikai pieprasīti tikai 2010.gada 20.janvārī.
Detālplānojuma izstrādes materiāliem nav pievienoti dokumenti, kas liecinātu par to, ka paziņojums par detālplānojuma izstrādes uzsākšanu tika nosūtīts detālplānojuma teritorijā esošo nekustamo īpašumu īpašniekiem (tiesiskajiem valdītājiem).
2. 2010.gada 27.maijā Ventspils novada dome pieņēma lēmumu (prot.Nr.19, 13.§) nodot detālplānojuma pirmo redakciju sabiedriskajai apspriešanai un atzinumu saņemšanai, kā arī uzdeva detālplānojuma izstrādātājai T.Laizānei informēt blakus esošo nekustamo īpašumu īpašniekus par apgrūtinājumiem, kuri radīsies, apstiprinot un īstenojot detālplānojumu. Lēmumā ir norādīta atsauce uz noteikumu Nr.1148 76.1.apakšpunktu (par galīgās redakcijas apstiprināšanu un saistošo noteikumu izdošanu), nevis uz 71.punktu. Pie tam no lēmuma nevar secināt, vai pašvaldība ir izpildījusi minētās normas prasības, tas ir, vai par izstrādāto detālplānojuma redakciju bija sagatavots detālplānojums izstrādes vadītāja atzinums.
Atbilstoši noteikumu Nr.1148 73.punktam par sabiedrisko apspriešanu, kas ilgst ne mazāk par trim nedēļām, vietējā pašvaldība nosūta paziņojumu detālplānojuma teritorijā esošo un ar plānojuma risinājumu saistīto nekustamo īpašumu īpašniekiem (tiesiskajiem valdītājiem), ievieto paziņojumu vietējās pašvaldības mājaslapā internetā un publicē paziņojumu vietējā laikrakstā un laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Detālplānojuma materiāliem ir pievienoti VAS "Latvijas pasts" nodoto reģistrēto sūtījumu saraksts un kvīts, un kases čeks, kas apliecina vēstuļu izsūtīšanas faktu. Pašas vēstules nav pievienotas.
Paziņojumi par detālplānojuma pirmās redakcijas sabiedrisko apspriešanu tika ievietoti vietējā laikrakstā 2010.gada 4.jūnijā, bet laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" – 2010.gada 10.jūnijā. Savukārt paziņojumā norādīts, ka sabiedriskās apspriešanas termiņš ir no 2010.gada 1.jūnija līdz 1.jūlijam. Tātad paziņojumi par sabiedrisko apspriešanu tika publicēti jau pēc sabiedriskās apspriešanas uzsākšanas, kā arī paziņojumi detālplānojuma teritorijā esošo un ar plānojuma risinājumu saistīto nekustamo īpašumu īpašniekiem (tiesiskajiem valdītājiem) saskaņā ar pievienotajiem dokumentiem tika nosūtīti tikai 2010.gada 9.jūnijā.
Paziņojumos norādīts, ka ar detālplānojuma materiāliem var iepazīties pie projekta izstrādātājas – T.Laizānes birojā (Vasarnīcu iela 9, Ventspilī), kur arī ieplānota sabiedriskās apspriešanas sanāksme 2010.gada 17.jūnijā, plkst.14.00. Secināms, ka detālplānojuma materiāliem nav pievienots sabiedriskās apspriešanas sanāksmes protokols.
Saskaņā ar noteikumu Nr.1148 74.punktu detālplānojuma redakciju un noteikumos norādītos dokumentus izstāda pieejamā vietā un laikā vietējā pašvaldībā vai tās institūcijā.
Ņemot vērā minēto, ministrija secina, ka vietējā pašvaldība nav pienācīgā kārtā organizējusi detālplānojuma sabiedrisko apspriešanu.
3. Detālplānojuma izstrādes dokumentiem ir pievienotas vairāku privātpersonu vēstules ar iebildumu par viņiem piederošo nekustamo īpašumu apgrūtināšanu. Detālplānojuma izstrādes vadītājas atbildes ir uzskatāmas par nepamatotām un maldinošām, norādot, ka privātpersonai būtu jāpamato atteikums sava īpašuma apgrūtinājumam, kā arī norādot, ka vienīgais izmantošanas veids, kas ir atļauts minētajā teritorijā, ir vēju ģeneratoru būvniecība.
Saskaņā ar Užavas pagasta teritorijas plānojumu detālplānojuma, kā arī apkārtējā teritorija ietilpst Lauku apbūves zonā (JL), kurā atbilstoši teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem ir pieļaujama dažāda veida izmantošana, tai skaitā dzīvojamā apbūve. Savukārt vēja ģeneratoru parka teritorija ir parādīta teritorijas plānojuma grafiskajā materiālā, bet nav aprakstīta teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumos. Līdz ar to nekustamo īpašumu apgrūtināšana ar vēja ģeneratora aizsargjoslu liedz iespēju tos izmantot dažāda veida objektu būvniecībai. Pie tam Aizsargjoslu likuma 33.panta otrajā daļā noteikts, ka, ierosinot tādu objektu būvniecību (ierīkošanu), kuriem nosakāmas aizsargjoslas (tai skaitā vēja ģeneratoru būvniecību), objekta īpašnieks vai valdītājs attiecīgā objekta būvniecību (ierīkošanu) saskaņo ar zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju vai — normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos — informē zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju, uz kura nekustamo īpašumu attiecas aizsargjosla.
Tas nozīmē, ka detālplānojuma izstrādes ietvaros bija jāpanāk vienošanās ar visiem zemes īpašniekiem, kuru īpašumus skars aizsargjoslas ap vēja ģeneratoriem.
2010.gada 2.augustā pašvaldība nosūtīja atbildes vēstules Uldim un Viesturam Megņiem, ka gala redakcijā tiks veiktas izmaiņas un viņiem piederošais nekustamais īpašums "Kalveres" netiks apgrūtināts. Savukārt, no detālplānojuma grafiskā materiāla izriet, ka joprojām vēja ģeneratoru atrašanas vieta tiek plānota tādā veidā, ka nekustamais īpašums "Kalveres" divās vietās tiks apgrūtināts ar vēja ģeneratoru aizsargjoslu.
Kā uzsvērts Satversmes tiesas 2004.gada 9.marta sprieduma lietā Nr.2003-16-05 secinājumu daļas 5.punktā, personu ierosinājumi ir rūpīgi jāizvērtē, vadoties no lietderības apsvērumiem. No vienas puses, pašvaldība ir tiesīga noraidīt atsevišķu institūciju, personu vai ieinteresētās sabiedrības viedokli, paredzot citu, lietderīgāku rezultātu, kas kopumā vairāk atbilst sākotnējam plānojuma izstrādāšanas mērķim. Taču, no otras puses, šādam noraidījumam ir jābūt pietiekami argumentētam. Proti, noraidot sabiedrības izteikto viedokli, pašvaldībai ir jāsniedz šā noraidījuma pamatojums.
Satversmes tiesas 2008.gada 17.janvāra sprieduma lietā Nr. 2007-11-03, secinājumu daļas 26.1.apakšpunktā norādīts, ka vietējai pašvaldībai, nodrošinot sabiedrības līdzdalību teritorijas plānošanas procesā (Teritorijas plānošanas likuma 7. panta sestā daļa), ir pienākums būt par objektīvu un neitrālu institūciju, kuras uzdevums ir uzklausīt un taisnīgi izvērtēt visus ieinteresēto pušu viedokļus par konkrētas teritorijas atbilstošāko un piemērotāko attīstības veidu, kā arī ievērot teritorijas plānošanu reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
4. Detālplānojums ir izstrādāts vairākām atsevišķi stāvošām zemes vienībām, kas neveido vienotu teritorijas daļu. Ministrija uzskata, ka detālplānojumu izstrādā vienotai, funkcionāli saistītai vietējās pašvaldības administratīvās daļas teritorijai, tādā veidā veicinot ilgtspējīgas attīstības principa ievērošanu, kas prasa zemes resursu racionālu izmantošanu.
Tas, ka vietējā pašvaldība Užavas poldera teritorijā ir ļāvusi izstrādāt vairākus detālplānojumus vēja ģeneratoru būvniecībai savā starpā nesaistītajām zemes vienībām, ir iemesls tam, ka katra atsevišķi izstrādāta detālplānojuma ietvaros nav iespējams izpildīt Ventspils reģionālās vides pārvaldes atzinumā (2010.gada 6.jūlija Nr.9.5-33/30) norādīto, un veikt atkārtoto trokšņu līmeņa novērtēšanu, kurā ietverta visa vēja ģeneratoru parka izbūvei paredzētajā teritorijā ietverto vēja ģeneratoru parku darbības laikā radīto trokšņu līmeņu zonas, veidojot vienu kopējo vēja ģeneratoru parka izbūvei paredzētās teritorijas trokšņu līmeņu zonu.
Papildus tām, Ventspils reģionālās vides pārvaldes atzinumā norādīts, ka vēja ģeneratori tiek uzstādīti putnu migrācijas koridorā. Ziņojumā par institūciju nosacījumu ievērošanu norādīts, ka Ventspils reģionālās vides pārvaldes atzinumā izteiktās rekomendācijas ir ņemtas vērā, ko nav iespējams pārbaudīt, jo atkārtots atzinums no minētās institūcijas netika pieprasīts.
5. Detālplānojuma teritorija ietilpst Užavas poldera teritorijā un atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 30.jūnija noteikumi Nr.689 "Noteikumi par nacionālas nozīmes lauksaimniecības teritorijām" (bija spēkā līdz 2010.gada 1.aprīlim) 6.1.apakšpunktam vietējās pašvaldības ir tiesīgas mainīt polderu teritorijas plānoto (atļauto) izmantošanu uz tādu, kurā primārā izmantošana ir saistīta ar apbūvi, ja vietējā pašvaldība no valsts ir pārņēmusi polderu hidrotehnisko būvju uzturēšanu un apsaimniekošanu.
6. Ministru kabinets 2010.gada 12.oktobrī apstiprināja jaunus noteikumus Nr.977 "Noteikumi par nacionālas nozīmes lauksaimniecības teritorijām" (turpmāk – noteikumu Nr.977), kuros minētā norma ir saglabāta (noteikumu 6.punkts). Ventspils novada pašvaldība no valsts nav pārņēmusi Užavas poldera hidrotehniskās būves un to apsaimniekošanu. Līdz ar to, vēja ģeneratoru būvniecība Užavas poldera teritorijā nonāk pretrunā ar noteikumu Nr.977 6.punktu.
7. Pamatojoties uz iepriekš minēto motivāciju un saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 49.panta pirmo daļu un Teritorijas plānošana likuma 7.1panta pirmo daļu, apturu Ventspils novada domes 2010.gada 26.augusta saistošo noteikumu Nr.28 "Detālais plānojums īpašumiem "Raisi" un "Rožnieki", Užavas pagastā, Ventspils novadā" darbību.
8. Rīkojumu publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un nosūtīt Ventspils novada domes priekšsēdētājam A.Muceniekam.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministre D.Staķe