• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2010. gada 26. oktobra noteikumi Nr. 997 "Noteikumi par garantijām komersantu un atbilstošu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību konkurētspējas uzlabošanai". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 9.11.2010., Nr. 177 https://www.vestnesis.lv/ta/id/220826-noteikumi-par-garantijam-komersantu-un-atbilstosu-lauksaimniecibas-pakalpojumu-kooperativo-sabiedribu-konkuretspejas-uzlabosanai

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.1024

Elektroenerģijas pārvades un sadales būvju būvniecības kārtība

Vēl šajā numurā

09.11.2010., Nr. 177

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 997

Pieņemts: 26.10.2010.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ministru kabineta noteikumi Nr.997

Rīgā 2010.gada 26.oktobrī (prot. Nr.55 27.§)

Noteikumi par garantijām komersantu un atbilstošu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību konkurētspējas uzlabošanai

Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 31.panta pirmās daļas 3.punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka atbalsta (garantiju veidā) piešķiršanas nosacījumus saimnieciskās darbības veicēju konkurētspējas uzlabošanai (turpmāk – garantijas).

2. Garantijas saimnieciskās darbības veicējiem izsniedz sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Garantiju aģentūra" (turpmāk – Latvijas Garantiju aģentūra).

3. Šo noteikumu izpratnē saimnieciskās darbības veicēji ir komersanti un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības komercdarbību un lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību darbību regulējošo normatīvo aktu izpratnē.

4. Garantijas sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulu (EK) Nr.1998/2006 par Līguma 87. un 88.panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2006.gada 28.decembris, Nr. L 379) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1998/2006).

5. Garantiju izsniegšanas kārtību, kompensāciju izmaksu un zaudējumu samazināšanas pasākumus nosaka saskaņā ar civiltiesiskajiem līgumiem, kas noslēgti starp Latvijas Garantiju aģentūru un kredītiestādēm vai to meitas sabiedrībām.

II. Neatbalstāmās nozares, darbības un saimnieciskās darbības veicēji

6. Atbalstu nepiešķir šādām nozarēm un darbībām:

6.1. zivsaimniecība un akvakultūra, uz kuru attiecas Padomes 1999.gada 17.decembra Regula (EK) Nr.104/2000 par zivsaimniecības un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju;

6.2. lauksaimniecības produktu primārā ražošana saskaņā ar Komisijas Regulas (EK) Nr.1857/2006 par Līguma 87. un 88.panta piemērošanu attiecībā uz maziem un vidējiem uzņēmumiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības produktu ražošanu, un grozījumiem Regulā (EK) Nr.70/2001 (turpmāk – Komisijas regula Nr.1857/2006), 2.panta 2.punktu;

6.3. lauksaimniecības produktu pārstrāde un tirdzniecība saskaņā ar Komisijas regulas Nr.1857/2006 2.panta 3. un 4.punktu šādos gadījumos:

6.3.1. ja atbalsta apjoms ir noteikts, pamatojoties uz šādu produktu cenu un daudzumu, kurus attiecīgais saimnieciskās darbības veicējs iepircis no sākotnējiem ražotājiem vai laidis tirgū;

6.3.2. ja atbalstu daļēji vai pilnībā nodod sākotnējiem ražotājiem;

6.4. darbības, kas saistītas ar eksportu uz trešajām valstīm vai dalībvalstīm (atbalstu, kas tieši saistīts ar eksportētajiem daudzumiem, ar izplatīšanas tīkla izveidošanu un darbību vai ar citiem kārtējiem izdevumiem, kas saistīti ar eksporta darbībām);

6.5. darbības, kas vērstas uz vietējo preču izmantošanu importētu preču vietā;

6.6. vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība;

6.7. finanšu un apdrošināšanas darbības;

6.8. transportlīdzekļu, mašīnu un iekārtu, individuālās lietošanas priekšmetu, sadzīves aparatūras un iekārtu iznomāšana;

6.9. operācijas ar nekustamo īpašumu;

6.10. azartspēles un derības;

6.11. ieroču, munīcijas, tabakas izstrādājumu, alus un alkoholisko dzērienu ražošana un tirdzniecība;

6.12. saimnieciskā darbība ogļu nozarē saskaņā ar Padomes 2002.gada 23.jūlija Regulu (EK) Nr.1407/2002 par valsts atbalstu ogļu rūpniecībai;

6.13. kravas autotransporta līdzekļu iegāde saimnieciskās darbības veicējiem, kas veic komercpārvadājumus ar autotransportu;

6.14. kapitālsabiedrību kapitāla daļu iegāde;

6.15. avansa maksājuma garantijas saņemšana citu Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai.

7. Atbalstu nepiešķir šādiem saimnieciskās darbības veicējiem:

7.1. saimnieciskās darbības veicējiem, kam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai kam ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai kam ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai kuru saimnieciskā darbība ir izbeigta;

7.2. saimnieciskās darbības veicējiem, kam garantiju pieteikuma iesniegšanas dienā zaudējumi pārsniedz pusi no pamatkapitāla un pēdējo 12 mēnešu laikā – ceturtdaļu no pamatkapitāla. Šis nosacījums netiek piemērots jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuri atbilst Komisijas 2008.gada 6.augusta Regulas (EK) Nr.800/2008, kas atzīst noteiktas atbalsta kategorijas par saderīgām ar kopējo tirgu, piemērojot Līguma 87. un 88.pantu (vispārējā grupu atbrīvojuma regula) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2008.gada 9.augusts, Nr. L 214) (turpmāk – Komisijas regula Nr.800/2008), 1.pielikumā minētajām definīcijām un reģistrēti Uzņēmumu reģistrā ne vēlāk kā pirms trim gadiem;

7.3. saimnieciskās darbības veicējiem, kurus garantiju pieteikuma iesniegšanas dienā Latvijas Garantiju aģentūra ir atzinusi par grūtībās nonākušiem, izvērtējot šādas pazīmes – zaudējumu pieaugums, apgrozījuma samazināšanās, gatavās produkcijas krājumu pieaugums, jaudas pārpalikums, naudas plūsmas samazināšanās, parādu pieaugums, procentu likmju celšanās, kā arī neto aktīvu vērtība, kas krītas vai kam ir nulles vērtība. Šis nosacījums netiek piemērots jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas atbilst Komisijas regulas Nr.800/2008 1.pielikumā minētajām definīcijām un Uzņēmumu reģistrā reģistrēti ne vēlāk kā pirms trim gadiem;

7.4. saimnieciskās darbības veicējiem, kuru locekļiem vai biedriem, kam ir neierobežota atbildība par saimnieciskās darbības veicēja parādu, garantiju pieteikuma iesniegšanas dienā zaudējumi pārsniedz pusi no pamatkapitāla (saskaņā ar to pārskatiem) un pēdējo 12 mēnešu laikā – ceturtdaļu no pamatkapitāla.

III. Atbalstāmie finanšu pakalpojumi un garantijas apjoms

8. Atbalstu var saņemt, ja garantijas piešķir par šādiem finanšu pakalpojumiem:

8.1. aizdevums investīciju veikšanai;

8.2. apgrozāmo līdzekļu aizdevums;

8.3. finanšu līzings;

8.4. faktorings, kurā klients (saimnieciskās darbības veicējs) saskaņā ar noslēgto faktoringa līgumu atbild faktoram (kredītiestāde vai tās meitas sabiedrība) par nodotā vai nododamā prasījuma drošību;

8.5. konkursa, avansa maksājuma, maksājuma, izpildes vai laika garantija.

9. Atbalstu nepiešķir par spēkā esošiem finanšu pakalpojumiem, izņemot, ja tiek pagarināts šo noteikumu 8.2., 8.4. un 8.5.apakšpunktā minēto finanšu pakalpojumu līguma darbības termiņš.

10. Atbalstu var saņemt saimnieciskās darbības veicēji, ja:

10.1. garantija sedz līdz 80 % no finanšu pakalpojuma, bet vienam saimnieciskās darbības veicējam un ar to saistīto personu grupai ne vairāk kā EUR 1 500 000 ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā vai EUR 750 000 ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā, ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas autotransporta nozarē;

10.2. garantijas termiņš nepārsniedz 10 gadu;

10.3. garantiju piešķir par finanšu pakalpojumu, ar ko finansē darbības, kas tiek veiktas saimnieciskās darbības veicēja darbības sākumā vai saimnieciskās darbības veicēja paplašināšanai, un tikai tādas darbības, ko Latvijas Garantiju aģentūra ir atzinusi par potenciāli ekonomiski dzīvotspējīgām.

IV. Garantijas prēmijas aprēķināšanas kārtība

11. Garantijas prēmiju Latvijas Garantiju aģentūra aprēķina, piemērojot gada prēmijas likmes (pielikums) atbilstoši saimnieciskās darbības veicēja kredīta kvalitātei un nodrošinājuma līmenim, kas noteikti saskaņā ar Latvijas Garantiju aģentūras kredīta kvalitātes novērtēšanas sistēmu.

12. Atbalstu var saņemt, ja garantijas kredīta kvalitāte nav mazāka par šo noteikumu pielikumā noteikto kredīta kvalitātes klasi "Maksātspēju varētu mazināt nelabvēlīgi apstākļi".

13. Jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem nosaka gada prēmijas likmi 1,2 % apmērā, bet ne zemāku par prēmijas likmi, ko piemēro mātes sabiedrībai (sabiedrībām).

V. Subsīdijas ekvivalenta aprēķināšana un atbalsta kumulācija

14. Subsīdijas ekvivalentu saimnieciskās darbības veicējam aprēķina kā starpību starp atbilstošās kredīta kvalitātes klases gada drošās zonas prēmijas likmi (pielikums) un piemēroto gada prēmijas likmi naudas izteiksmē. Ja garantijas ilgums pārsniedz gadu, starpība starp likmēm tiek diskontēta, izmantojot Eiropas Komisijas Latvijai apstiprināto atsauces likmi, kuru nosaka atbilstoši Komisijas paziņojumam par atsauces likmes un diskonta likmes noteikšanas metodes pārskatīšanu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2008.gada 19.janvāris, Nr. C 014) un kuras bāzes likmei tiek pieskaitīti 100 bāzes punkti.

15. Atbalsts vienam saimnieciskās darbības veicējam šo noteikumu ietvaros nepārsniedz EUR 200 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā vai EUR 100 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā, ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas autotransporta nozarē.

16. Nosakot šo noteikumu 15.punktā minēto pieļaujamo atbalsta apmēru, ņem vērā citu saimnieciskās darbības veicējam iepriekš piešķirto atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1998/2006, kā arī tādu atbalstu citu atbalsta programmu ietvaros, kuru Eiropas Komisija apstiprinājusi kā īpašu ekonomiskās krīzes situācijas jaunu atbalsta pasākumu ar maksimāli pieļaujamo atbalsta apmēru vienam saimnieciskās darbības veicējam EUR 500 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā.

17. Pirms atbalsta piešķiršanas saimnieciskās darbības veicējs iesniedz Latvijas Garantiju aģentūrā deklarāciju saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem un de minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību par jebkādu atbilstoši Komisijas regulai Nr.1998/2006 saņemto atbalstu un citu atbalstu, kas saņemts tādu atbalsta programmu ietvaros, ko Eiropas Komisija apstiprinājusi kā īpašu ekonomiskās krīzes situācijas jaunu atbalsta pasākumu ar maksimāli pieļaujamo atbalsta apmēru vienam saimnieciskās darbības veicējam EUR 500 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā, norādot informāciju par kārtējo gadu un diviem iepriekšējiem kalendāra gadiem.

18. Latvijas Garantiju aģentūra pārbauda, vai atbalsta kopējā summa, ko saimnieciskās darbības veicējs ir saņēmis par kārtējo gadu un diviem iepriekšējiem kalendāra gadiem atbilstoši Komisijas regulai Nr.1998/2006, nepārsniedz EUR 200 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā vai EUR 100 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā, ja saimnieciskās darbības veicējs darbojas autotransporta nozarē.

19. Latvijas Garantiju aģentūra pārbauda, vai atbalsta kopējā summa, ko saimnieciskās darbības veicējs ir saņēmis par kārtējo gadu un diviem iepriekšējiem kalendāra gadiem atbilstoši Komisijas regulai Nr.1998/2006 un citu tādu atbalsta programmu ietvaros, ko Eiropas Komisija apstiprinājusi kā īpašu ekonomiskās krīzes situācijas jaunu atbalsta pasākumu ar maksimāli pieļaujamo atbalsta apmēru vienam saimnieciskās darbības veicējam EUR 500 000 subsīdijas ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa garantijas piešķiršanas dienā, nepārsniedz EUR 500 000.

20. Šo noteikumu ietvaros saņemto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1998/2006, kā arī citu ierobežota apmēra atbalstu, kuru piešķir ar Eiropas Komisijas apstiprinātu īpašu ekonomiskās krīzes situācijas atbalsta programmu.

21. Šo noteikumu ietvaros saņemto atbalstu drīkst apvienot ar valsts atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām, ja šādas kumulācijas rezultātā atbalsta intensitāte nepārsniedz Komisijas regulā Nr.800/2008 vai Eiropas Komisijas apstiprinātajā atbalsta programmā, vai individuālajā atbalsta projektā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti.

22. Šo noteikumu ietvaros saņemto atbalstu drīkst apvienot ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu, ja to sniedz riska kapitāla ieguldījumu veidā, samazinot šo noteikumu ietvaros maksimāli pieļaujamo atbalsta apmēru par 20 %, nepārsniedzot summu, kas saņemta riska kapitāla ieguldījumu veidā. Minēto nosacījumu piemēro trīs gadus pēc riska kapitāla piešķiršanas.

23. Šo noteikumu ietvaros saņemto atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām nedrīkst apvienot ar darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma 2.2.1.1.aktivitātes "Ieguldījumu fonds investīcijām garantijās, paaugstināta riska aizdevumos, riska kapitāla fondos un cita veida finanšu instrumentos" ietvaros saņemto finansējumu atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 25.novembra noteikumos Nr.983 "Noteikumi par atbalsta piešķiršanu tehnoloģiju pārneses un riska kapitāla jomā" noteiktajiem nosacījumiem, ja to sniedz garantijas vai aizdevuma veidā.

VI. Atbalsta uzskaite

24. Latvijas Garantiju aģentūra nodrošina šo noteikumu ietvaros sniegtā atbalsta uzskaiti, tai skaitā informāciju, kas apliecina, ka atbalstu saskaņā ar šiem noteikumiem nav saņēmuši saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst šo noteikumu 7.punktā minētajiem nosacījumiem. Minēto uzskaiti Latvijas Garantiju aģentūra glabā 10 gadu un pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā.

25. Atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem un de minimis un cita ierobežota apmēra atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.

VII. Noslēguma jautājumi

26. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2009.gada 24.marta noteikumus Nr.269 "Noteikumi par garantijām komersantu un atbilstošu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību konkurētspējas uzlabošanai" (Latvijas Vēstnesis, 2009, 51.nr.; 2010, 23., 172.nr.).

27. Atbalstu sniedz līdz 2013.gada 31.decembrim.

28. Garantijām, kas izsniegtas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, piemēro Ministru kabineta 2009.gada 24.marta noteikumus Nr.269 "Noteikumi par garantijām komersantu un atbilstošu lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvo sabiedrību konkurētspējas uzlabošanai".

29. Noteikumi stājas spēkā 2011.gada 1.janvārī.

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Ekonomikas ministra vietā – iekšlietu ministre L.Mūrniece



 

Pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 26.oktobra
noteikumiem Nr.997

Gada prēmijas likmes

Kredītu kvalitāte

Reitingu aģentūras "Standard and Poor's" reitings

Reitingu aģentūras
"Fitch" reitings

Reitingu aģentūras "Moody’s" reitings

Gada prēmijas likme
(gada drošās zonas prēmijas likme)

nodrošinājuma līmenis*

augsts

parasts

zems

Visaugstākā kvalitāte AAA AAA Aaa

0,2 %
(0,4 %)

0,2 %
(0,4 %)

0,2 %
(0,4 %)

Ļoti augsta maksātspēja AA +

AA

AA –

AA +

AA

AA –

Aa 1

Aa 2

Aa 3

0,2 %
(0,4 %)

0,2 %
(0,4 %)

0,2 %
(0,4 %)

Augsta maksātspēja A +

A

A –

A +

A

A –

A 1

A 2

A 3

0,2 %
(0,4 %)

0,25 %
(0,55 %)

0,25 %
(0,55 %)

Pietiekama maksātspēja BBB +

BBB

BBB –

BBB +

BBB

BBB –

Baa 1

Baa 2

Baa 3

0,25 %
(0,55 %)

0,3 %
(0,8 %)

0,3 %
(0,8 %)

Maksātspēja jutīgi reaģē uz nelabvēlīgiem apstākļiem BB +

BB

BB +

BB

Ba 1

Ba 2

0,3 %
(0,8 %)

0,7 %
(2 %)

0,7 %
(2 %)

BB –

B +

BB –

B +

Ba 3

B 1

0,7 %
(2 %)

1,2 %
(3,8 %)

1,2 %
(3,8 %)

Maksātspēju varētu mazināt nelabvēlīgi apstākļi
B

B –

B

B –

B 2

B 3

0,7 %
(2 %)

1,2 %
(3,8 %)

2 %
(6,3 %)

Maksātspēja ir atkarīga no labvēlīgu apstākļu noturīguma CCC +

CCC

CCC –

CC

CCC +

CCC

CCC –

CC

C

Caa 1

Caa 2

Caa 3

Netiek pildītas vai gandrīz netiek pildītas saistības SD

D

DDD

DD

D

Ca

C


Piezīme.

* Augsts nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir 30 % vai mazāki. Parasts nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir no 31 % līdz 59 %. Zems nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir lielāki par 60 %. Jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem gada drošās zonas prēmijas likme ir 3,8 %, bet ne zemāka par drošās zonas prēmijas likmi, ko piemēro mātes komersantam (komersantiem).

Ekonomikas ministra vietā – iekšlietu ministre L.Mūrniece

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!