Ministru kabineta ārkārtas sēdē: 2010.gada 10.novembrī
Finanšu ministrs Andris Vilks: Par valsts budžeta bāzes izdevumiem 2011.–2012.gadam
Saskaņā ar Ministru kabineta (MK) 2010.gada 9.novembra sēdē pieņemto rīkojuma projektu “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2011.gadam” sagatavošanas grafiku” Finanšu ministrija iesniedz izskatīšanai 2010.gada 10.novembra Ministru kabineta ārkārtas sēdē informatīvo ziņojumu “Informācija par valsts budžeta bāzes izdevumiem 2011.–2012.gadam”.
Pamatojoties uz noteiktajiem valsts budžeta bāzes izdevumiem, pēc to funkcionālās izvērtēšanas un fiskālās konsolidācijas, tiks aprēķināts maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta kopējo izdevumu apjoms katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei (turpmāk – ministrija).
Ministriju 2011. un 2012.gada valsts budžeta bāzes izdevumi ir noteikti, ievērojot 2007.gada 20.marta noteikumu Nr.198 “Noteikumi par maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm noteikšanas metodiku vidējam termiņam” prasības, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta pieņemtos lēmumus un Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai nepieciešamā finansējuma nodrošināšanai veiktos precizējumus.
Valsts pamatbudžeta bāzes izdevumi
2011.gada valsts pamatbudžeta bāzes izdevumi salīdzinājumā ar apstiprinātajiem izdevumiem likumā “Par valsts budžetu 2010.gadam” palielināti 341,9 milj. latu apmērā, tajā skaitā 37,8 milj. latu apmērā samazināti izdevumi valsts pamatfunkciju īstenošanai un 379,8 milj. latu apmērā palielināti izdevumi ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai. Izmaiņas valsts pamatfunkciju īstenošanai galvenokārt veido: precizētas valsts ilgtermiņa saistības tiesību aktos noteiktajos gadījumos Aizsardzības ministrijai – palielināti izdevumi valsts budžeta investīcijām un ilgtermiņa līgumu izpildei nacionālajiem bruņotajiem spēkiem 17,8 milj. latu apmērā, Kultūras ministrijai – palielināti izdevumi valsts budžeta investīcijām Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai 23,7 milj. latu apmērā, Veselības ministrijai – palielināti izdevumi Sociālās drošības tīkla stratēģijas pasākumu īstenošanai atbilstoši MK 2009.gada 8.septembra sēdes protokola Nr.56, 78.§ 6,1 milj. latu apmērā. Palielināti izdevumi Satversmes tiesas 2010.gada 18.janvāra lietas Nr.2009-11-01 un Satversmes tiesas 2010.gada 22.jūnija lietas Nr.2009-111-01 izpildes nodrošināšanai tiesnešu un prokuroru atalgojumam Tieslietu ministrijai, Augstākajai tiesai, Satversmes tiesai un Prokuratūrai 15,4 milj. latu apmērā, kā arī Satversmes tiesas 2008.gada 21.oktobra sprieduma Nr.2008-02-01 “Par Latvijas Sodu izpildes kodeksa 52.panta pirmās daļas pirmā un trešā teikuma un sestās daļas pirmā teikuma atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 107.pantam” izpildei, Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.panta otrās daļas izpildei un Satversmes tiesas lietas Nr.2009-69-03 izpildei Tieslietu ministrijai 0,9 milj. latu apmērā, palielināti izdevumi izdienas pensiju izmaksai pilnā apmērā, kā arī saistībā ar Iekšlietu ministrijas, Ārlietu ministrijas, Tieslietu ministrijas un Kultūras ministrijas uzskaitē esošo izdienas pensiju saņēmēju skaita pieaugumu 6,0 milj. latu apmērā, vienlaicīgi izdevumus izdienas pensijām plānojot Labklājības ministrijas pamatbudžetā saistībā ar vienotu izdienas pensiju administrēšanu ar 2011.gada 1.janvāri. Bez tam veiktas citas korekcijas, samazinot izdevumus vienreizēju pasākumu veikšanai, samazinot vai palielinot atbilstoši valsts saistību limitiem izdevumus, kuru apjoms katru gadu mainās atkarībā no plānotajām saistībām, piemēram, Finanšu ministrijai samazināti izdevumi valsts parāda vadībai 82,5 milj. latu apmērā un iemaksām Eiropas Kopienas budžetā 7,7 milj. latu apmērā, Vides ministrijai samazināti izdevumi Klimata pārmaiņu finanšu instrumentam 21,7 milj. latu apmērā u.c. Izdevumu pieaugumu ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai galvenokārt veido papildu izdevumi 283,3 milj. latu apmērā programmā 80.00. “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentiem un pārējai ārvalstu finanšu palīdzībai”, kā arī precizēti izdevumi uzsākto projektu finansēšanai ministriju budžetos.
2012.gada valsts pamatbudžeta bāzes izdevumi salīdzinājumā ar apstiprinātajiem izdevumiem likumā “Par valsts budžetu 2010. gadam” samazināti 11,4 milj. latu apmērā, tajā skaitā 15,5 milj. latu apmērā palielināti izdevumi valsts pamatfunkciju īstenošanai un 26,9 milj. latu apmērā samazināti izdevumi ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
Valsts speciālā budžeta bāzes izdevumi
Pamatojoties uz Finanšu ministrijas sagatavotajām makroekonomiskajām prognozēm (valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumu prognozes, tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas pieauguma prognozes, darba tirgus rādītāju prognozes un patēriņa cenu indeksu prognozes) un atbilstoši normatīvajiem aktiem un prognozējamām sociālās apdrošināšanas pakalpojumu saņēmēju kontingenta izmaiņām ir aprēķināta Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāze 2011. un 2012.gadam. Jāatzīmē, ka speciālā budžeta bāzē plānotās sociālās apdrošināšanas iemaksas aprēķinātas, ņemot vērā spēkā esošo likumdošanu attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes apmēru valsts pensiju kapitālā un valsts fondēto pensiju shēmā, t.i., 2011.gadā iemaksu likme fondēto pensiju shēmā 4% apmērā un 2012.gadā 6% apmērā.
2011. un 2012.gada valsts speciālā budžeta bāzes izdevumi salīdzinājumā ar apstiprinātajiem izdevumiem likumā “Par valsts budžetu 2010.gadam” attiecīgi palielināti 84,2 un 86,4 milj. latu apmērā. Pieaugumu 2011.gadā galvenokārt veido izdevumi 2010.gadā uzsākto pasākumu turpināšanai – valsts pensiju speciālajā budžetā izdevumu pieaugums vecuma pensiju izmaksām 154,5 milj. latu apmērā (2012.gadā – 159,0 milj. latu apmērā) saistībā ar plānoto pensijas apmēra un saņēmēju skaita pieaugumu un vecuma pensiju indeksāciju (2011.gadā 1,3 milj. latu apmērā, 2012.g. 3,8 milj. latu apmērā), ņemot vērā Satversmes tiesas spriedumu (21.12.2009.), kas atcēla apmēra ierobežojumus vecuma pensijām. Kā arī izdevumu pieaugums izdienas pensiju izmaksām 1,8 milj. latu apmērā (2012.gadā – 1,5 milj. latu apmērā) saistībā ar plānoto pensijas apmēra palielinājumu un izdienas pensiju indeksāciju. Savukārt nodarbinātības speciālajā budžetā samazināti izdevumi bezdarbnieka pabalsta izmaksām 42,7 milj. latu apmērā (2012.gadā – 48,9 milj. latu apmērā) saistībā ar plānoto pabalsta saņēmēju skaita un vidējā apmēra mēnesī samazināšanos. Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā samazināti izdevumi maternitātes, paternitātes un vecāku pabalstiem, pabalstiem pensijas saņēmēja nāves gadījumā pārdzīvojušam laulātajam, darbā nodarītā kaitējuma atlīdzībām, invaliditātes pensijām un pensijām saskaņā ar speciāliem lēmumiem 30,8 milj. latu apmērā (2012.gadā – 31,4 milj. latu apmērā) saistībā ar kontingenta un apmēra izmaiņām. Speciālā budžeta bāzē 2011. un 2012.gadā plānoti papildu izdevumi procentu maksājumiem par saņemtajiem aizņēmumiem no valsts pamatbudžeta, attiecīgi 0,3 milj. latu apmērā un 4,6 milj. latu apmērā.
Ņemot vērā bāzes projektā plānoto būtisko izdevumu pieaugumu un sociālās apdrošināšanas iemaksu samazinājumu, 2011. un 2012.gadā veidojas speciālā budžeta nesabalansētība, kas rada situāciju, ka valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta uzkrātais līdzekļu atlikums tiks izlietots. Labklājības ministrija, lai nodrošinātu speciālā budžeta līdzekļu pietiekamību valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem 2011. un 2012.gadā, plāno aizņēmumu no valsts pamatbudžeta 2011.gadā 3,8 milj. latu apmērā, t.sk. invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā 3,0 milj. latu apmērā un darba negadījumu speciālajā budžetā 0,8 milj. latu apmērā, un 2012.gadā 386,9 milj. latu apmērā, t.sk. valsts pensiju speciālajā budžetā 324,6 milj. latu apmērā, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālajā budžetā 59,7 milj. latu apmērā, darba negadījumu speciālajā budžetā 2,6 milj. latu apmērā.
Ministra informatīvais ziņojums “Informācija par valsts budžeta bāzes izdevumiem 2011.–2012.gadam” Ministru kabineta ārkārtas sēdē 2010.gada 10.novembrī