• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2010. gada 11. novembra lēmums Nr. 80 "Par lietas neierosināšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.12.2010., Nr. 193 https://www.vestnesis.lv/ta/id/222267

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.81

Par lietas neierosināšanu

Vēl šajā numurā

07.12.2010., Nr. 193

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 80

Pieņemts: 11.11.2010.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.80

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2010.gada 11.novembrī (prot. Nr.49, 2.§)

Par lietas neierosināšanu

Par SIA "Lattelecom" 11.10.2010. iesniegumu Nr.21733

Konkurences padome 11.10.2010. saņēma SIA "Lattelecom" iesniegumu Nr.21733 (turpmāk tekstā – Iesniegums).

Iesniegumā SIA "Lattelecom" norādīja, ka saskaņā ar publiski pieejamo informāciju SIA "Tele2" ir uzsākusi sniegt uzziņu pakalpojumu, izmantojot īso kodu 8811. Pakalpojums ir pieejams SIA "Tele2" abonentiem un priekšapmaksas karšu lietotājiem, un zvaniem uz minēto uzziņu dienestu ir noteikts tarifs – 0,20 Ls (ar PVN) par savienojumu un 0,15 Ls par minūti (ar PVN). Vienlaicīgi SIA "Tele2" klientiem tarifs zvaniem uz SIA "Lattelecom" uzziņu dienestu 1188, sākot no 2010.gada 1.oktobra, noteikts 0,69 Ls (ar PVN, bez PVN – 0,5702) par minūti līdzšinējo 0,45 Ls par minūti (ar PVN) vietā.

SIA "Lattelecom" uzskata, ka norādītais tarifa paaugstinājums uzziņu dienestam 1188 ir nepamatots un prettiesisks šādu iemeslu dēļ.

Gan SIA "Lattelecom", gan SIA "Tele2" darbojas kā konkurenti uzziņu dienestu pakalpojumu tirgū Latvijas Republikā. Vienlaicīgi SIA "Tele2" darbojas arī balss telefonijas pakalpojumu mobilajā elektronisko sakaru tirgū Latvijas Republikā.

Pakalpojuma tarifā SIA "Tele2" klientu zvaniem uz Lattelecom uzziņu dienestu 1188 ietilpst izmaksas par SIA "Lattelecom" starpsavienojuma pakalpojumu – 0,3136 Ls (bez PVN), kas, savukārt, ietver SIA "Lattelecom" izmaksas gan par uzziņu dienesta pakalpojuma nodrošināšanu, gan tīkla izmaksas. Pārējā SIA "Tele2" noteiktā tarifa daļa par 1188 pakalpojumu ir izmaksas par SIA "Tele2" balss telefonijas pakalpojumiem un operatora peļņa, kas kopā pēc tarifa paaugstinājuma ir 0,2555 Ls minūtē (bez PVN). Iesniegumā tika norādīts, ka, salīdzinot ar līdzšinējo spēkā esošo tarifu SIA "Tele2" abonentu zvaniem uz SIA "Lattelecom" uzziņu dienestu 1188, kas ir 0,45 Ls par minūti (ar PVN, bez PVN – 0,3719 Ls) un kur izmaksas par balss telefonijas pakalpojumiem un SIA "Tele2" peļņa ir 0,0583 Ls minūtē, minētā daļa pēc tarifa izmaiņām ir pieaugusi 4,4 reizes.

Arī pakalpojuma tarifā SIA "Tele2" klientu zvaniem uz SIA "Tele2" uzziņu dienestu 8811 ietilpst izmaksas par uzziņu dienesta pakalpojumu, kas pēc SIA "Lattelecom" rīcībā esošās tirgus informācijas ir aptuveni 0,28 Ls par minūti (bez PVN). Pieņemot, ka vidējais zvana ilgums uz uzziņu tālruni ir viena minūte, izmaksas par balss telefonijas pakalpojumiem un operatora peļņa no SIA "Tele2" klienta zvana uz SIA "Tele2" uzziņu tālruni 8811 ir tikai 0,01 Ls par minūti bez PVN.

Tā kā pakalpojuma tarifā uz uzziņu dienestu 1188 neietilpst nekādas citas objektīvi attaisnojamas izmaksas (tāpat kā zvaniem uz uzziņu tālruni 8811 SIA "Tele2" tīklā), SIA "Lattelecom" ieskatā:

– SIA "Tele2" telekomunikāciju daļai un peļņai (0,2566 Ls minūtē) par zvaniem no SIA "Tele2" tīkla uz SIA "Lattelecom" uzziņu dienestu 1188, salīdzinot ar

– SIA "Tele2" telekomunikāciju un peļņas daļu (0,01 Ls minūtē) par zvaniem uz SIA "Tele2" uzziņu dienestu 8811 SIA "Tele2" tīklā,

nav objektīva uz izmaksām balstīta pamatojuma. Tāpat nav objektīva pamatojuma šīs uzcenojuma daļas nesamērīgajam apmēra pieaugumam jeb tarifa zvaniem uz uzziņu dienestu 1188 paaugstinājumam no 0,45 Ls uz 0,69 Ls, sākot ar šā gada 1.oktobri.

SIA "Lattelecom" ieskatā, SIA "Tele2" ieviestais cenu paaugstinājums zvaniem no SIA "Tele2" tīkla uz SIA "Lattelecom" uzziņu dienestu 1188 apliecina, ka SIA "Tele2" ieņem dominējošu stāvokli balss telefonijas pakalpojumu mobilajā elektronisko sakaru tīklā Latvijas Republikas tirgū, jo par to liecina SIA "Tele2" spēja rīkoties neatkarīgi no citiem tirgus dalībniekiem – mobilo sakaru operatoriem, kas nav paaugstinājuši tarifu zvaniem uz SIA "Lattelecom" uzziņu dienestu.

Apstākļos, kad uzziņu dienesta pakalpojumam, zvanot no SIA "Tele2" tīkla uz uzziņu dienestu 1188 SIA "Lattelecom" tīklā, SIA "Tele2" telekomunikāciju daļa un peļņa ir vairāk kā 25 reizes lielāka kā uzziņu pakalpojumam SIA "Tele2" tīklā, SIA "Lattelecom" ieskatā, SIA "Tele2" piemēro pārmērīgi augstas cenas zvaniem uz uzziņu dienestu 1188.

Saskaņā ar Iesniegumā norādīto šādā veidā SIA "Tele2", pildot Elektronisko sakaru likumā noteiktos pienākumus, vienlaicīgi izmanto savu tirgus varu balss telefonijas pakalpojumu mobilajā elektronisko sakaru tīklā Latvijas Republikā, lai ietekmētu uzziņu pakalpojumu tirgu. Minētais izpaužas tādējādi, ka SIA "Tele2" klients ar augstāk minēto uz izmaksām nebalstīto viena veida pakalpojumu cenas atšķirību tiek ietekmēts izvēlēties tieši SIA "Tele2" nodrošināto uzziņu pakalpojumu 8811. Nepastāvot šādai nesamērīgai cenu starpībai, ir pilnīgi iespējams, ka SIA "Tele2" klienti izvēlētos saņemt uzziņu dienesta 1188 pakalpojumus.

Saskaņā ar SIA "Lattelecom" rīcībā esošo informāciju SIA "Tele2" ir sūtījis t.sk. citu mobilo sakaru tīklu abonentiem šāda satura īsziņas: "Darbu sācis 8811 – izdevīgāks uzziņu dienests! Tarifs 0,20 Ls par savienojumu + 0,15 Ls/ min. Info: no 1.okt. maksa zvanot uz 1180, 1188, 1189 uzziņu dienestiem 0,69 Ls/min. Tavs Tele2". Par minēto reklāmu SIA "Lattelecom" iesniedza iesniegumu Patērētāju tiesību aizsardzības centram, jo tā ir maldinoša un nepatiesa. Tarifs 0,20 Ls par savienojumu + 0,15 Ls/ min. pieejams tikai SIA "Tele2" abonentiem, kas šajā reklāmā (kas sūtīta cita mobilā sakaru operatoru abonentam) nav norādīts. Tāpat nav norādīts, ka tarifs 0,69 Ls/min. zvaniem uz 1188, 1189, 1180 uzziņu dienestiem ir noteikts, zvanot no SIA "Tele2" tīkla. Citu mobilo sakaru operatoru tarifi zvaniem uz 1188, 1189, 1180 uzziņu dienestiem ir būtiski zemāki. Tādējādi citu mobilo operatoru klienti tiek maldināti par zvanu 1188, 1189, 1180 uzziņu dienestiem tarifu, un, saņemot informāciju, ka tas ir nesamērīgi augsts, var pieņemt lēmumu uz minētājiem dienestiem nezvanīt. Izsūtot nepareizu informāciju par tarifiem, SIA "Lattelecom" ieskatā, SIA "Tele2" īsteno negodīgu konkurenci (Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 3.punkts), kas ir aizliegta saskaņā ar Konkurences likuma 18.panta pirmo daļu.

Pēdējā mēneša zvanu statistika, salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, liecina, ka nepamatoto tarifu ietekmē, par ko SIA "Tele2" klienti tika informēti ar īsziņu starpniecību, zvani no SIA "Tele2" tīkla uz 1188 ir sākuši būtiski kristies un līdz gada beigām zvanu samazinājums sasniegs vismaz 50%. Minētais izraisīs būtisku ieņēmumu samazinājumu no zvaniem no SIA "Tele2", nodarot SIA "Lattelecom" finansiālu kaitējumu.

Šādos apstākļos, SIA "Lattelecom" ieskatā, SIA "Tele2" īsteno dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizlieguma pārkāpumu vismaz Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4.punkta pārkāpuma veidā, kā arī negodīgu konkurenci Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 3.punkta pārkāpuma veidā, tādējādi ietekmējot uzziņu dienesta pakalpojumu tirgu un nodarot kaitējumu SIA "Lattelecom".

Līdz ar to SIA "Lattelecom" lūdz Konkurences padomi ierosināt izpētes lietu, izvērtēt iepriekš minētos apstākļus un pārkāpuma konstatēšanas gadījumā veikt nepieciešamās darbības tā novēršanai, kā arī piemērot likumā noteiktos sodīšanas līdzekļus.

"Lattelecom" ir sabiedrība ar ierobežoto atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003052786, tās juridiskā adrese ir Dzirnavu iela 105, Rīga.

"Tele2" ir sabiedrība ar ierobežoto atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003272854, tās juridiskā adrese ir Mūkusalas iela 41b, Rīga.

Izvērtējot Iesniegumā minēto, kā arī papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Konkrētais tirgus

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu "konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu". Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu "konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības", un saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu "konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām".

1.1. Gan SIA "Tele2", gan SIA "Lattelecom" darbojas uzziņu dienesta pakalpojuma sniegšanas tirgū. Uzziņu dienesta pakalpojuma sniegšanas tirgū darbojas arī citi tirgus dalībnieki, piemēram, SIA "Tele Media", SIA "Latvijas Tālrunis", kas savu pakalpojumu nodrošināšanai izmanto SIA "Lattelecom" pakalpojumus. Saskaņā ar Iesniegumā norādīto SIA "Tele2" iespējamā Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktā pārkāpuma sekas var izpausties tieši uzziņu dienesta pakalpojuma tirgū, SIA "Tele2" ietekmējot sava tīkla abonentu izvēli par labu SIA "Tele2" uzziņu dienesta pakalpojumam 8811, pateicoties zemākai cenai, zvanot uz to. Rezultātā SIA "Lattelecom" var zaudēt daļu no 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma potenciāliem klientiem.

Ņemot vērā Iesniegumā minēto, kā arī publiski pieejamo informāciju, secināms, ka uzziņu dienestu pakalpojums, t.sk. 1188, var tikt nodrošināts, izmantojot interneta resursus, balss telefoniju (mobilo un fiksēto balss telefoniju). Uzziņu dienesta pakalpojumi, izmantojot balss telefoniju, parasti izmanto situācijās, kad nav pieejas internetam (kas ir alternatīvs, lētāks uzziņu dienestu pakalpojumu nodrošināšanas veids). Jāuzsver, ka katra operatora abonents var saņemt tikai tādus pakalpojumus (papildus balss telefonijas pakalpojumam), kurus konkrētais operators nodrošina, un par operatora noteikto cenu. Ja operatoram nav noslēgts starpsavienojuma līgums ar konkrētā pakalpojuma sniedzēju, piemēram, ar SIA "Lattelecom" par piekļuvi 1188 uzziņu dienesta pakalpojumiem, tad arī konkrētā operatora abonentiem nav iespējas saņemt 1188 pakalpojumu. Abonents, kas ir piesaistīts pie viena tīkla operatora, ņemot vērā, ka tīkla operatora piedāvāto un izmantoto pakalpojumu klāstā uzziņu pakalpojumi ieņem salīdzinoši nenozīmīgu vietu, nemainīs operatoru tikai dēļ konkrētā uzziņu dienesta pakalpojumu pieejamības/ nepieejamības vai cenas par minētā pakalpojuma izmantošanu.

Ievērojot Iesniegumā ietvertās sūdzības būtību, secināms, ka iebilstās darbības notiek uzziņu pakalpojumu sniegšanas tirgū, mobilajam operatoram (SIA "Tele2") paaugstinot cenu uz 1188 pakalpojumu saviem abonentiem, vienlaicīgi piedāvājot savu, lētāko uzziņu dienesta pakalpojumu 8811, kas, SIA "Lattelecom" ieskatā, var negatīvi ietekmēt 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma konkurētspēju.

Līdz ar to Konkurences padome uzskata, ka konkrētās preces tirgus šīs lietas ietvaros ir uzziņu dienesta pakalpojuma tirgus.

Konkurences apstākļi uzziņu dienesta pakalpojuma tirgū ir pietiekami līdzīgi visā Latvijas Republikas teritorijā. Līdz ar to konkrētais ģeogrāfiskais tirgus uzziņu dienesta pakalpojumam ir Latvijas Republikas teritorija.

1.2. Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka konkrētais tirgus šīs lietas ietvaros ir uzziņu dienesta pakalpojuma tirgus Latvijas Republikas teritorijā.

2. Dominējošais stāvoklis

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 1.punktu "dominējošais stāvoklis – tirgus dalībnieka vai vairāku tirgus dalībnieku ekonomisks (saimniecisks) stāvoklis konkrētajā tirgū, ja šis dalībnieks vai šie dalībnieki spēj ievērojami kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci jebkurā konkrētajā tirgū pietiekami ilgā laika posmā, darbojoties pilnīgi vai daļēji neatkarīgi no konkurentiem, klientiem, piegādātājiem vai patērētājiem".

Ņemot vērā to, ka SIA "Tele2" ir uzsācis darbību uzziņu dienesta pakalpojuma sniegšanas tirgū tikai no 2010.gada 1.oktobra, faktu, ka bez iesniedzēja uzziņu dienesta pakalpojumu tirgū ilgstoši darbojas arī citi tirgus dalībnieki, uzziņu dienesta pakalpojumi tiek sniegti, izmantojot gan telefonsakaru operatorus (mobilos vai fiksētos), gan arī internetu, un no patērētāju viedokļa uzziņu dienesta pakalpojumus iespējams aizstāt, izmantojot interneta atlasītājus (piem., google, yahoo) u.tml., Konkurences padome uzskata, ka SIA "Tele2" nav pamata konstatēt dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū, it īpaši, ņemot vērā faktu, ka 8811 uzziņu dienesta pakalpojums ir pieejams tikai SIA "Tele2" abonentiem.

SIA "Lattelecom" Iesniegumā norādīja, ka SIA "Tele2" atrodas dominējošajā stāvoklī mobilās balss telefonijas tirgū Latvijas Republikā, par ko liecina SIA "Tele2" rīcība, paaugstinot cenu abonentiem uz 1188 uzziņu dienesta pakalpojumu no 0,45 Ls līdz 0,69 Ls, darbojoties neatkarīgi no abonentiem (patērētājiem), kā arī konkurentiem – citiem mobilo sakaru operatoriem, kuri nepaaugstināja cenu uz 1188 uzziņu dienesta pakalpojumu.

Saskaņā ar Konkurences padomes līdzšinējo praksi un veiktajām tirgus uzraudzībām nevienam mobilo sakaru operatoram, t.sk. SIA "Tele2", nav konstatēts dominējošais stāvoklis mobilās balss telefonijas pakalpojumu sniegšanas tirgū1. Konkurences apstākļi mobilās balss telefonijas pakalpojumu sniegšanas tirgū nav būtiski mainījušies, lai rastos kāda mobilā sakaru operatora dominējošais stāvoklis. Par būtisku konkurences apstākļu maiņu mobilās balss telefonijas pakalpojumu sniegšanas tirgū nevar tikt uzskatīta SIA "Tele2" rīcība, paaugstinot cenu par zvaniem uz 1188 uzziņu dienesta pakalpojumu saviem abonentiem, tāpat arī sava uzziņu dienesta pakalpojuma 8811 ieviešana. Fakts, ka mobilo sakaru operators, kura abonentu skaits un tirgus daļa mobilās balss telefonijas pakalpojumu sniegšanas tirgū ir ievērojami mazāka par SIA "Tele2", zvaniem uz vienu no uzziņu dienestiem ir noteicis pat augstāku maksu kā SIA "Tele2", liecina, ka mobilo sakaru operatora noteiktais maksas apmērs par zvanu uz uzziņu dienestu nav tieši atkarīgs no mobilo sakaru operatora tirgus varas, bet gan no individuālas izvēles šī pakalpojuma piedāvāšanā 2.

Uzziņu dienesta pakalpojuma pieejamība tiek nodrošināta no mobilā sakaru operatora puses saviem abonentiem kā papildu pakalpojums, blakus pamatpakalpojumam, proti, mobilās balss telefonijas pakalpojumam.

Līdz ar to, ņemot vērā norādītos apsvērumus, SIA "Tele2" Iesniegumā aprakstītā rīcība, kas norādīta šajā punktā iepriekš, nav vērtējama kā pierādījums dominējošā stāvokļa esamībai.

3. Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4.punktā noteiktā aizlieguma iespējamais pārkāpums SIA "Tele2" darbībās

Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4.punkts nosaka, ka "jebkuram tirgus dalībniekam, kas atrodas dominējošā stāvoklī, ir aizliegts jebkādā veidā ļaunprātīgi to izmantot Latvijas teritorijā. Dominējošā stāvokļa ļaunprātīga izmantošana var izpausties arī kā (…) 4) netaisnīgu pirkšanas un pārdošanas cenu vai citu netaisnīgu tirdzniecības noteikumu tieša vai netieša uzspiešana".

3.1. Tā kā atbilstoši 2.punktā konstatētajam nav pamata atzīt SIA "Tele2" dominējošo stāvokli uzziņu dienesta pakalpojumu sniegšanas, kā arī mobilās balss telefonijas pakalpojumu sniegšanas tirgū, attiecībā uz Iesniegumā aprakstīto SIA "Tele2" rīcību nav piemērojams Konkurences likuma 13.pants (t.sk. šī panta pirmās daļas 4.punkts). Papildus norādāms uz šādiem apstākļiem.

3.2. Saskaņā ar SIA "Tele2" sniegto informāciju (Konkurences padomes pārstāvju un SIA "Tele2" pārstāvju 26.10.2010. sarunu protokols) no SIA "Lattelecom" (31.08.2010. vēstule Nr.18466) tika saņemts paziņojums – vēstule par starpsavienojuma tarifu izmaiņām izsaukumiem uz īsajiem kodiem 1180 un 1188, norādot, ka, "sākot no 2010.gada 1.novembra SIA "Lattelecom" paaugstina starpsavienojuma tarifu izsaukumiem uz īsajiem kodiem 1180 un 1188, nosakot šo tarifu 0,3763 Ls/min (bez PVN)". Vienlaicīgi SIA "Tele2" norādīja, ka starpsavienojuma tarifs 1188 pakalpojumam kopš 2007.gada ir paaugstinājies no 0,1818 Ls līdz 0,3136 Ls.

SIA "Tele2", veicot tirgus izpēti par uzziņas dienesta pakalpojuma sniegšanu, secināja, ka izmaksas pakalpojuma nodrošināšanai var būt zemākas par SIA "Lattelecom" noteiktajiem starpsavienojuma tarifiem (it īpaši zemākas par pēdējo piedāvāto cenu, t.i., 0,3763 Ls (bez PVN)). Proti, nodrošinot savu uzziņu dienesta pakalpojuma sniegšanu, izmaksas ir iespējams samazināt līdz (*) Ls (bez PVN). Ņemot vērā minēto, SIA "Tele2" pieņēma lēmumu ieviest savu uzziņu dienesta pakalpojumu, noslēdzot līgumu ar (*) par uzziņu dienesta pakalpojuma sniegšanu, kur cena par pakalpojuma nodrošināšanu sastāda (*).

SIA "Tele2" norādīja, ka 2010.gada 9.septembrī SIA "Lattelecom" ar vēstuli Nr.19130 atsauca 2010.gada 31.augusta SIA "Lattelecom" vēstuli Nr.18466, norādot, ka starpsavienojuma tarifs izsaukumiem uz īsajiem kodiem 1180 un 1188 paliek 0,3136 Ls par minūti (bez PVN). Taču, saņemot šo SIA "Lattelecom" vēstuli, SIA "Tele2" nemainīja savu lēmumu attiecībā uz jauna pakalpojuma ieviešanu (8811 uzziņu dienests) un tarifa paaugstināšanu SIA "Tele2" tīkla abonentiem no 0,45 Ls (ar PVN) līdz 0,69 Ls (ar PVN).

SIA "Tele2" iesniedza Konkurences padomē informāciju par saviem ieņēmumiem no 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma un 8811 uzziņu dienesta pakalpojuma, kas bija aprēķināti gan pēc pašreizējas cenas3, gan pēc SIA "Lattelecom" 31.08.2010. piedāvātās un 09.09.2010. atsauktās cenas par starpsavienojumu 0,3763 Ls4 (skat. tabula Nr.1).

Tabula Nr.1. SIA "Tele2" ieņēmumi no uzziņu dienesta pakalpojumu sniegšanas

SIA "Tele2" aprēķins par ieņēmumiem pēc spēkā esošās cenas

Paaugstinātas maksas pakalpojums

Tele2 starpsavienojuma/savienojuma izmaksas pēcapmaksas klientam, zvanot uz paaugstinātas maksas numuriem (bez PVN)

Cena Tele2 pēcapmaksas klientam, zvanot uz paaugstinātas maksas numuriem (ar PVN)

Tele2 ieņēmumu daļa

1188

0,3136 Ls

0,69 Ls

54,6% jeb 0,3764 Ls

8811

(*) Ls

0,35 Ls

(*) % jeb (*) Ls

SIA "Tele2" aprēķins par ieņēmumiem pēc SIA "Lattelecom" 31.08.2010. vēstulē Nr.18466 noteiktās un 09.09.2010. vēstulē Nr.19130 atsauktās cenas

Paaugstinātas maksas pakalpojums

Tele2 starpsavienojuma/savienojuma izmaksas pēcapmaksas klientam, zvanot uz paaugstinātas maksas numuriem (bez PVN)

Cena Tele2 pēcapmaksas klientam, zvanot uz paaugstinātas maksas numuriem (ar PVN)

Tele2 ieņēmumu daļa

1188

0,3763 Ls

0,69 Ls

45,5% jeb 0,3137Ls

8811

(*) Ls

0,35 Ls

(*) % jeb (*) Ls

Ņemot vērā tabulā Nr.1 ietvertos datus, pēc spēkā esošās cenas5 piemērošanas SIA "Tele2" ieņēmumi sastāda 54,6 % no pakalpojuma cenas 0,69 Ls par zvanu uz 1188 uzziņu dienestu nodrošināšanu un (*) % no pakalpojuma cenas 0,35 Ls – par zvanu uz 8811 uzziņu dienestu nodrošināšanu. Salīdzinot, pēc SIA "Lattelecom" sākotnēji piedāvātās cenas par starpsavienojumu (0,3763 Ls bez PVN) SIA "Tele2" ieņēmumi sastādītu 45,5% no pakalpojuma cenas 0,69 Ls par zvanu uz 1188 uzziņu dienestu nodrošināšanu.

Savukārt, aprēķinot SIA "Tele2" ieņēmumus gadījumā, ja SIA "Lattelecom" paceltu starpsavienojuma tarifu līdz 0,3763 Ls, cenai par pakalpojumu paliekot tādai pašai, t.i., 0,45 Ls, SIA "Tele2" ieņēmumi sastādītu 17% jeb 0,0737 Lsno 1188 pakalpojuma cenas, kas būtu par (*) % mazāk, nekā par savu uzziņu dienesta pakalpojumu 8811. Turklāt SIA "Lattelecom" 31.08.2010. vēstulē Nr.18466 tika norādīts sekojošais: "(..) lūdzu uzskatīt šo paziņojumu par saistošu starpoperatoru norēķinu veikšanai kā arī SIA Tele2 abonentu un lietotāju tarifu noteikšanai (..)".

Līdz ar to Iesniegumā ietvertais SIA "Lattelecom" apgalvojums, ka SIA "Tele2" peļņa no 1188 pakalpojuma sniegšanas sava tīkla abonentiem ir 25 reizes lielāka par peļņu no 8811 pakalpojuma sniegšanas, ir nepamatots.

3.3. No SIA "Lattelecom" tika pieprasīta informācija par zvanu skaitu, kā arī apgrozījumu, kas veidojas, sniedzot 1188 uzziņu dienesta pakalpojumu no SIA "Tele2" tīkla.

Saskaņā ar SIA "Lattelecom" sniegto informāciju gan zvanu skaits, gan apgrozījums, izmantojot 1188 uzziņu dienesta pakalpojumu no SIA "Tele2" tīkla 2009.gadā un 2010.gadā vidēji bija ap (*) % no kopējā zvanu skaita un apgrozījuma uz minēto dienestu. Vislielākā 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma popularitāte (pēc veikto zvanu skaita un apgrozījuma) ir starp (*) (vidēji ap (*) % pēc zvanu skaita un pēc apgrozījuma) abonentiem, pēc tam – starp (*) tīkla lietotājiem.

3.4. Izvērtējot Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju un ņemot vērā, ka tirgū SIA "Lattelecom" bija vienīgais elektronisko sakaru komersants, kas vienlaikus ar citiem elektronisko sakaru pakalpojumiem nodrošināja uzziņu dienesta pakalpojumu, SIA "Lattelecom" 31.08.2010. vēstulē sniegto informāciju, iepriekš minētos aprēķinus par SIA "Tele2" ieņēmumiem gadījumā, ja SIA "Lattelecom" paaugstinātu starpsavienojuma tarifu, SIA "Tele2" pieņemtais lēmums ieviest uzziņu dienesta pakalpojumu tās elektronisko sakaru tīklā un paaugstināt tarifu uz SIA "Lattelecom" un citiem tās infrastruktūrā nodrošinātajiem uzziņu dienestiem ir loģisks konkurenta lēmums atbilstoši tirgus situācijai.

Ņemot vērā SIA "Tele2" iesniegtos aprēķinus par ieņēmumiem no 1188 un 8811 pakalpojuma sniegšanas, atbilstoši pašreizējai situācijai ieņēmumi no 1188 pakalpojuma pārsniedz ieņēmumus no 8811 pakalpojuma sniegšanas tikai par (*) %.

Tāpat Konkurences padome norāda, ka zvanu skaita samazinājums un apgrozījuma samazinājums uz 1188 uzziņu dienestu ir vērojams ne tikai no SIA "Tele2" tīkla veiktajiem zvaniem, bet arī no citiem tīkliem. Minētais zvanu un apgrozījuma samazinājums no visiem tīkliem (izņemot (*)) saskaņā ar SIA "Lattelecom" sniegto informāciju ir vērojams, sākot no 2010.gada augusta līdz oktobrim.

Par Konkurences likuma pārkāpumu nav uzskatāma zemākas kā līdz šim tirgū esošās cenas noteikšana uz jauna uzziņu dienesta pakalpojumiem. Konkurences padome norāda, ka tirgus dalībnieku ienākšana uzziņu dienesta pakalpojuma sniegšanas tirgū ar zemākām cenām nekā esošajiem tirgus dalībniekiem, liecina, ka esošās cenas uz uzziņu dienesta pakalpojumiem ir pietiekami augstas un pakalpojuma nodrošināšanas izmaksas ir iespējams samazināt un piedāvāt pakalpojumu par zemākām, klientiem izdevīgākām cenām.

4. Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 3.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpums SIA "Tele2" darbībās

SIA "Lattelecom" savā Iesniegumā norādīja, ka SIA "Tele2" īsteno negodīgu konkurenci, ietekmējot uzziņu dienesta pakalpojumu tirgu un nodarot kaitējumu SIA "Lattelecom", kā arī lūdza ierosināt lietu par Konkurences likuma 18.panta trešās daļas 3.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "Tele2" darbībās, lai izpētītu apstākļus un pieņemtu lēmumu.

Saskaņā ar Konkurences likuma 18.1 pantu "šā likuma 18.pantā minētos pārkāpumus izskata tiesa". Līdz ar to Konkurences padomes kompetencē nav minēto darbību izvērtēšana.

Ņemot vērā augstāk minēto, kā arī pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 13.panta pirmās daļas 4.punktu, 18.panta trešās daļas 3.punktu, 181.pantu, 23.panta trešās daļas 3.punktu un ceturto prim daļu, Konkurences padome

nolēma:

neierosināt lietu uz SIA "Lattelecom" 11.10.2010. iesnieguma Nr.21733 pamata par Konkurences likuma 13.panta pirmās daļas 4.punktā un 18.panta trešās daļas 3.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "Tele2" darbībās.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

 

(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 Skat. "Konkurences padomes publiskais ziņojums par fiksētās un mobilās balss telefonijas tirgus uzraudzību", pieejams http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/KPPP007Balsstelefonija.pdf

2 Skat. SIA "Bite Latvija" tarifi http://www.bite.lv/lv/pc/info/numbers

3t.i. (*) Ls (bez PVN) – SIA "Tele2" 8811 uzziņu dienesta pakalpojuma izmaksas un 0,35 Ls (ar PVN) – SIA "Tele2" 8811 uzziņu dienesta pakalpojuma cena; 0,3136 Ls (bez PVN) – SIA "Tele2" 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma izmaksas un 0,69 Ls (ar PVN) – SIA "Tele2" 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma cena

4 t.i. (*) Ls (bez PVN) – SIA "Tele2" 8811 uzziņu dienesta pakalpojuma izmaksas un 0,35 Ls (ar PVN) – SIA "Tele2" 8811 uzziņu dienesta pakalpojuma cena; 0,3763 Ls (bez PVN) – SIA "Tele2" 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma izmaksas un 0,69 Ls (ar PVN) – SIA "Tele2" 1188 uzziņu dienesta pakalpojuma cena

5 1188 – 0,3136 Ls + PVN; 8811 – (*) Ls + PVN.

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!