• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Zemkopības ministrijas zinātnisko institūciju darbību. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 22.12.2010., Nr. 202 https://www.vestnesis.lv/ta/id/223163

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts kontrole: Par būvniecības uzraudzības un kontroles funkciju īstenošanu

Vēl šajā numurā

22.12.2010., Nr. 202

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par Zemkopības ministrijas zinātnisko institūciju darbību

Zemkopības ministrijas (ZM) zinātnisko institūciju darbība un to veiktie pētījumi nenodrošina pietiekamu atbalstu lauksaimniecības, meža un zivsaimniecības nozaru mērķtiecīgai attīstībai, revīzijā konstatējusi Valsts kontrole (VK).

VK secinājusi, ka normatīvajos aktos noteiktie prioritārie zinātnes virzieni minētajās nozarēs ir definēti tik plaši, ka praktiski pieļauj iespēju piešķirt finansējumu jebkuru nozares pētījumu veikšanai. Arī ZM izstrādātie nozares politikas plānošanas dokumenti nedetalizē atbalstāmos zinātnisko pētījumu virzienus. Pētniecības projektu mērķus un sasniedzamos rezultātus faktiski nosaka paši zinātnieki vai zinātniskās institūcijas.

Revīzijā konstatēts: lai arī ZM ir atbildīgā institūcija par nozares attīstību, tai ir ierobežotas iespējas ietekmēt zinātnisko pētījumu valsts pasūtījumu un finansējuma sadali, jo normatīvajos aktos paredzētā ZM pārstāvju iesaiste projektu atlasē ir daļēja vai tās nav vispār. 2009.gadā ZM tieši administrēja tikai 11% no zinātniskajām institūcijām pētījumiem piešķirtā finansējuma.

VK norāda arī uz nepilnībām ZM zinātnisko institūciju darbības pārraudzībā. Zinātnisko institūciju darbības plānošana un faktiskā darbība liecina, ka ZM un Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) īstenotā institūtu pārraudzība nav pietiekami efektīva un tā nerada pārliecību, ka zinātnisko institūtu struktūra ir pietiekami optimāla un vērsta uz mērķtiecīgu zinātniskās darbības īstenošanu un resursu lietderīgu izmantošanu, īpaši attiecībā uz LLU aģentūrām.

VK konstatējusi trūkumus normatīvajos aktos attiecībā uz zinātniskās darbības bāzes finansējuma aprēķināšanu, jo tie precīzi nenosaka informācijas saturu bāzes finansējuma aprēķināšanai, kā arī pieļauj normatīvo aktu prasību dažādas interpretācijas attiecībā uz uzraugošo institūciju atbildību datu pārbaudē.

Zinātniskajās institūcijās projektu tāmes un atskaites par finansējuma izlietojumu bieži ir formālas. Netiek nodrošināta arī uzraudzība pār projektu īstenošanai piešķirtā finansējuma atbilstošu un efektīvu izlietojumu, jo uz vairākiem projektiem tiek attiecināti ar projekta mērķi nesaistīti izdevumi.

VK norāda, ka pretēji institūtu izveidošanas mērķim atsevišķās zinātniskajās institūcijās to pamatdarbība ir maksas pakalpojumu sniegšana, nevis zinātniskā darbība. Piemēram, revīzijā konstatēts, ka 2009.gadā LLU aģentūras – Lauksaimniecības tehnikas zinātniskā institūta – ieņēmumi no zinātniskās darbības, īstenojot tikai divus projektus, veidoja vien 17% no aģentūras kopējiem ieņēmumiem. Savukārt cita LLU aģentūra – Ūdenssaimniecības un zemes zinātniskais institūts – nodarbojas ar komercdarbību, sniedzot tādus maksas pakalpojumus (augsnes maisījumu realizācija), kas publiskai personai nav atļauti.

Turklāt ne visas zinātniskās institūcijas atbilst kritērijiem par zinātniskā institūta reģistrāciju zinātnisko institūciju reģistrā, jo nav ievērota normatīvo aktu prasība par zinātnieku ar doktora grādu skaitu institūtā. Ne visās zinātniskajās institūcijās ir pietiekami izvērtēts zinātnisko darbinieku sastāvs un noslodze projektos, lai nodrošinātu samērīgu proporciju starp zinātnes, zinātnes tehnisko un zinātni apkalpojošo darbinieku skaitu.

VK norāda, ka zinātniskajās institūcijās piemērotā atlīdzības politika nav caurskatāma un tā netiek balstīta uz skaidri noteiktiem pamatprincipiem. Piemēram, LLU vadošajam pētniekam no valsts pētījumu programmas mēnesī izmaksāts atalgojums 355 lati par trīs stundu darbu, Eiropas Sociālā fonda līdzfinansēto projektu zinātniskajiem vadītājiem atalgojums mēnesī ir līdz pat 2392 latiem, kas būtiski pārsniedz atalgojuma apmēru par vairākiem vienlaikus citiem īstenotiem projektiem.

Likumības revīzija “Zemkopības ministrijas zinātnisko institūciju darbības atbilstība normatīvo aktu prasībām un nozares zinātnisko institūciju iespējamā optimizācija” veikta par laiku no 2009.gada 1.janvāra līdz 2010.gada 31.maijam. Revīzijas rezultātā VK kopumā sniegusi 31 ieteikumu, tajā skaitā ieteikusi ZM izvērtēt iespēju optimizēt zinātnisko institūciju darbību, kā arī iespēju LLU aģentūras konsolidēt LLU struktūrā.

Valsts kontroles informācija

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!