Par atkāpēm no tabakas reklāmas aizlieguma
Saeimas Sabiedrības veselības apakškomisija 7.decembrī, skatot Ekonomikas ministrijas piedāvāto likumprojektu, asi kritizēja iecerētās izmaiņas, ko var tulkot kā būtiskas atkāpes no tabakas reklāmas aizlieguma.
Apakškomisijas uzmanības lokā šis valdībā vēl neskatītais likumprojekts nonāca pēc Latvijas Ārstu biedrības iniciatīvas, kura savā vēstulē vērš deputātu uzmanību, ka likumprojekts paredz atļaut tabakas reklāmu, piemēram, vides reklāmā, plakātos un bukletos.
“Neviens no apakškomisijas deputātiem šodien neizteica atbalstu Ekonomikas ministrijas piedāvājumam, līdz ar to turpmākais darbs pie šā likuma nav racionāls. Ja ministrija patiešām vēlas atrisināt problēmas ar likuma interpretāciju, tai jāpiedāvā likumprojekts, kas deputātos nerada bažas par to, ka patiesībā tiek paplašinātas iespējas reklamēt cigaretes,” norāda apakškomisijas priekšsēdētājs Vitālijs Orlovs.
Apakškomisijas deputāte Ilze Viņķele piedāvāto likumprojekta redakciju nodēvēja par “bezprecedenta reklāmas tirgus liberalizāciju”, kas nozīmētu, ka Latvija atsakās no iepriekšējo gadu lēmumiem, ar kuriem ieviests gandrīz pilnīgs tabakas reklāmas aizliegums.
Deputāts Jānis Strazdiņš sacīja, ka šis ir tipisks piemērs, kā darbojas spēcīgais tabakas industrijas lobijs: it kā mēģinot kaut ko sakārtot, patiesībā tiek mēģināts veicināt tabakas noietu.
Savukārt deputāts Andrejs Klementjevs norādīja uz ministrijas ierēdņu nekvalitatīvo darbu un aicināja pie šā likumprojekta lieki netērēt valsts līdzekļus, ja ir zināms, ka parlaments likuma grozījumus šādā redakcijā neatbalsta.
Ministrijas darbinieki deputātiem skaidroja, ka likumprojekta mērķis ir novērst spēkā esošā likuma normu interpretāciju praksē, jo tajā lietotie termini patlaban esot pārāk plaši un nekonkrēti un radot neskaidrības un nenoteiktību gan tirgotājiem, gan Patērētāju tiesību aizsardzības centram, kas praksē uzrauga likuma normu ievērošanu.
Piedāvātā likumprojekta redakcija nosaka, ka jebkāda tabakas izstrādājumu reklāma ir aizliegta presē un citos drukātajos izdevumos, kā arī radio un informācijas sabiedrības pakalpojumos.
Vairāki deputāti pauda neizpratni, kādēļ jaunā likumprojekta redakcija neparedz, piemēram, reklāmas aizliegumu arī televīzijā un internetā, kā arī to, kā traktējams ministrijas piedāvātais vārdu salikums “informācijas sabiedrības pakalpojumi”.
Patlaban likums “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu” nosaka, ka tabakas izstrādājumu reklāma ir atļauta vienīgi komersantiem paredzētos speciālajos izdevumus.
Latvijas Ārstu biedrības prezidents Pēteris Apinis deputātiem sacīja, ka par šo likumprojektu ir informējis arī vairākas starptautiskas veselības aizsardzības organizācijas un tās paudušas neizpratni par tajā piedāvātajām likuma izmaiņām.
Saeimas preses dienests