• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2011. gada 3. februāra lēmums Nr. 8 "Par lietas neierosināšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.02.2011., Nr. 24 https://www.vestnesis.lv/ta/id/225674

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Zāļu valsts aģentūras dienesta informācija Nr.1-3.2/207

Par izmaiņām Latvijas Zāļu reģistrā

Vēl šajā numurā

11.02.2011., Nr. 24

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 8

Pieņemts: 03.02.2011.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Konkurences padomes lēmums Nr.8

Rīgā 2011.gada 3.februārī (prot. Nr.7, 2.§)

Par lietas neierosināšanu

Par SIA "First Online" 16.12.2010. iesniegumu Nr.16/12/2010-FO-1

Konkurences padome 04.01.2011. saņēma Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas pārsūtīto SIA "First Online" (turpmāk tekstā – Iesniedzējs) 16.12.2010. iesniegumu Nr.16/12/2010-FO-1 "Par elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēja, ar būtisku ietekmi tirgū, rīcību" (turpmāk tekstā – Iesniegums).

Iesniedzējs norādīja, ka 2008.gada augusta mēnesī uzsāka izmantot SIA "Lattelecom" sniegtos elektronisko sakaru pakalpojumus, tostarp paaugstinātās maksas pakalpojumus (900 sērijas numuri "informācijas tālrunis"). Savstarpējais Iesniedzēja un SIA "Lattelecom" 2010.gada 9 mēnešu apgrozījums sastāda ap Ls 215 000. Saskaņā ar savstarpēji noslēgto elektronisko sakaru pakalpojuma līguma Nr.11398464 noteikumiem SIA "Lattelecom" daļa (30% no apgrozījuma) 2010.gada 9 mēnešu apgrozījumā sastāda ap Ls 64000. Ar 2010.gada septembra mēnesi SIA "Lattelecom" ir atteikusies samaksāt Iesniedzējam ieņēmumu daļu par sniegtajiem pakalpojumiem patērētājiem, kura pienākas Iesniedzējam saskaņā ar augstāk minēto savstarpēji noslēgto pakalpojuma līgumu. Vienlaicīgi Iesniedzējs norāda, ka atsevišķi SIA "Lattelecom" darbinieki ir spēruši neadekvātus un bezprecedenta soļus, kas atstājis būtiski iespaidu uz savstarpējo sadarbību, to graujot un, iespējams, pat panākot sadarbības pārtraukšanu. Laika posmā no 2010.gada septembra līdz 2010.gada decembrim SIA "Lattelecom" darbinieki ir lieguši Iesniedzējam saņemt savu ieņēmuma daļu.

SIA "Lattelecom" pamatojums šādai rīcībai bija, ka saskaņā ar līgumu Iesniedzējam jāizmaksā tikai tā ieņēmuma daļa, kas bija reāli samaksāta par pakalpojumu, bet patiesā samaksātā ieņēmumu summa ir mazāka nekā summa, kas norādīta Iesniedzēja atskaitē, jo no viena no operatoriem ir saņemta pretenzija, tādējādi summa, kura norādīta Iesniedzēja atskaitē, ir samazināta, par pretenzijas summu.

Iepazīstoties ar Iesniegumā izklāstītajiem faktiem, Konkurences padome secināja, ka, pēc Iesniedzēja viedokļa, aprakstītie fakti liecina par Konkurences likuma 11. un/vai 13.panta pārkāpumiem SIA "Lattelecom" darbībās, kā arī par to, ka SIA "Lattelecom" pārkāpj ar Iesniedzēju noslēgtā līguma noteikumus. Iesniedzējs informējis sava Iesnieguma adresātus (Satiksmes ministriju un SIA "Lattelecom"), ka ir sagatavots iesniegšanai lūgums Konkurences padomei veikt Konkurences likuma iespējamā pārkāpuma izvērtējumu SIA "Lattelecom" darbībās.

Tomēr no Iesniegumā minētās informācijas Konkurences padomei nebija skaidri vairāki apstākļi, kuri ir būtiski Iesnieguma izvērtēšanai, tādējādi Konkurences padome 19.01.2011. vēstulē Nr.166 pieprasīja sniegt papildu informāciju Iesniedzējam, t.sk. norādīt, kuru tirgus dalībnieku vienošanās ar SIA "Lattelecom" varētu atbilst Konkurences likuma 11.panta pirmajai daļai, kā arī norādīt, sniedzot savus apsvērumus, kurā konkrētajā tirgū pastāv SIA "Lattelecom" dominējošais stāvoklis, apsvērumus un faktus, kas apliecina, ka tieši atrašanās dominējošajā stāvoklī šajā konkrētajā tirgū ļauj komersantam veikt darbības, kas varētu atbilst Konkurences likuma 13.panta pirmajā daļā ietverto aizliegumu pārkāpumiem un kādā konkrētajā tirgū (t.i., kāds ir ar iespējami dominējošā uzņēmuma rīcību ietekmētais tirgus).

Bez tam Konkurences padome 20.01.2011. vēstulē Nr.168 pieprasīja SIA "Lattelecom" sniegt viedokli un apsvērumus par Iesniegumā aprakstīto situāciju, izskaidrojot to, t.sk. Iesniegumā norādītos apstākļus saistībā ar Iesniedzēja izrakstīto rēķinu (ne)apmaksu, kas tiek pamatots ar cita operatora izteiktām pretenzijām.

"First Online" ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.40103181320, juridiskā adrese: Gleznotāju iela 2, Mežāres, LV–2101, Babītes pagasts, Babītes novads.

"Lattelecom" ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību ar vienoto reģistrācijas Nr.40003052786, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 105, LV–1011, Rīga.

Izvērtējot Iesniegumā un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

konstatēja

1. Konkrētais tirgus

Atbilstoši Konkurences likuma 1.panta 4.punktam konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Savukārt saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības, un saskaņā ar 1.panta 3.punktu konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.

Iesniedzējs, sniedzot papildus informāciju, nav identificējis pat aptuveni konkrēto preci (pakalpojumu), norādot, ka tas var būt "jebkurš tirgus, elektronisko sakaru jomā, kura attīstību vai turpmāku virzību ietekmē SIA "Lattelecom" rīcība, kas iepriekš saskaņota ar operatoru SIA "Tele2"". Tomēr Iesniedzēja Iesniegumā aprakstītais un papildus sniegtās informācijas konteksts, kā arī SIA "Lattelecom" sniegtie skaidrojumi liecina, ka, vērtējot SIA "Lattelecom" darbību atbilstību Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktam, kā konkrētais tirgus, kurā, iespējams, ir noticis Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpums, ir starpsavienojuma pakalpojumu sniegšanas tirgus Latvijas teritorijā.

Ņemot vērā to, ka Iesniegumā norādītās SIA "Lattelecom" darbības rezultātā saskaņā ar Iesniedzēja sniegto informāciju tika ietekmēta un apgrūtināta Iesniedzēja darbība, tad par ietekmēto konkrēto tirgu ir nosakāms satura pakalpojumu nodrošināšanas tirgus, izmantojot balss telefoniju, Latvijas teritorijā. Konkurences padome, ievērojot to, ka Iesniedzējs nav sniedzis par savu pakalpojumu pietiekamu informāciju, lai noteiktu konkrēto tirgu vēl precīzāk, piemēram, to sašaurinot līdz konkrēta satura pakalpojumu sniegšanai, kā arī lietas faktiskos apstākļus, kuri tiks izklāstīti tālāk, uzskata, ka esošajā situācijā nav lietderīgi ietekmēto konkrēto tirgū definēt ar lielāku precizitātes pakāpi.

2. Vienošanās un tās dalībnieki

Iesniedzējs, sniedzot 25.01.2011. vēstulē papildu skaidrojumus Konkurences padomei, norādījis, ka SIA "Lattelecom" darbības vērtējamas kā Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3.punkta un 11.panta pirmās daļas 6.punkta pārkāpums.

Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3. un 6.punktā ir noteikts, ka ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, to skaitā vienošanās par tirgu sadali, ņemot vērā teritoriju, pircējus, piegādātājus vai citus nosacījumus un nevienādu noteikumu piemērošanu ekvivalentos darījumos ar trešajām personām, radot tām konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 11.punktu vienošanās ir divu vai vairāku tirgus dalībnieku līgums vai saskaņota darbība, kurā tirgus dalībnieki piedalās, kā arī lēmums, ko pieņēmusi reģistrēta vai nereģistrēta tirgus dalībnieku apvienība (asociācija, savienība u.tml.) vai tās amatpersona. Iesniedzējs tieši norādījis tikai uz vienu vienošanās pusi, jo tam neesot zināma otrā vienošanās puse. Pamatojoties uz SIA "Lattelecom" sniegto informāciju, Konkurences padome konstatē, ka otrā vienošanās puse ir SIA "Tele2".

3. Vienošanās dalībnieku darbību izvērtējums atbilstoši Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3. un 6.punktam

Saskaņā ar SIA "Lattelecom" sniegto informāciju SIA "Lattelecom" ir noslēgts līgums par elektronisko sakaru pakalpojumiem Nr.11398464 ar SIA "First Online". Atbilstoši šī līguma nosacījumiem SIA "First Online" abonē no SIA "Lattelecom" paaugstinātas maksas 900.sērijas numurus, kurus izmanto satura pakalpojumu sniegšanai. Uz 900.sērijas numuriem satura pakalpojumu saņemšanai ir iespējams veikt zvanus no jebkura elektronisko sakaru tīkla, kas nodrošina balss telefoniju.

SIA "Lattelecom", atbildot uz SIA "First Online" pretenziju, ka vairākkārt nebija samaksāta ieņēmumu daļa no satura pakalpojumu nodrošināšanas, un kādu iemeslu dēļ, norādīja, ka samaksa SIA "First Online" netika veikta, jo saskaņā ar savstarpējo līgumu SIA "Lattelecom" ir jāmaksā SIA "First Online" tikai to ieņēmumu daļa, kura ir reāli samaksāta par pakalpojumu.

SIA "Lattelecom" paskaidroja, ka no operatora SIA "Tele2", ar kuru noslēgts starpsavienojuma līgums, bija saņemta pretenzija. SIA "Tele2" atteicās maksāt SIA "Lattelecom" visu rēķina summu par starpsavienojuma pakalpojumu, jo saskatīja krāpšanas pazīmes, izmantojot priekšapmaksas kartes Zelta Zivtiņa. Krāpšanas būtība ir tāda, ka nezināmas personas ir nopirkušas vairākas Zelta Zivtiņa priekšapmaksas kartes (par skaidru naudu) ar maksimālo vērtību – 12,95 Ls, attiecīgi saņemot bonusa sarunu minūtes. Pēc tam brīvdienās tika veikti lielā apjomā telefona zvani uz 900.sērijas numuriem, kurus izmanto SIA "First Online", katra zvana ilgums bija 2 sekundes, tā mākslīgi "ģenerējot" SIA "First Online" sniegto satura pakalpojumu patēriņu. Ieguvums no šīs krāpšanas iespējams būtu tāds, ka, pirmkārt, varētu tikt legalizēti nelikumīgi iegūtie naudas līdzekļi, ieguldot tos priekšapmaksu karšu iegādē un saņemot ieņēmumus kā SIA "First Online" ieņēmumu daļu no satura pakalpojuma; otrkārt – kā naudas izkrāpšana no SIA "Tele2", jo mākslīgi nodrošinot nepamatotu pakalpojuma pieprasījuma būtisku pieaugumu bez mērķa to reāli saņemt, tā rezultātā arī nozīmīgi pieauga kopējā maksājuma summa SIA "Lattelecom" par starpsavienojuma pakalpojuma sniegšanu. Jāpiezīmē, ka uz minētajiem numuriem nebija saņemti zvani ne no SIA "LMT", ne SIA "Bite Latvija", ne citu vairāk kā 30 operatoru tīklu lietotājiem, kam šis pakalpojums bija pieejams.

Pamatojoties uz minētajiem apstākļiem, SIA "Lattelecom" pieņēma SIA "Tele2" pretenziju un neiestājās strīdā ar SIA "Tele2". Tāpēc arī reāli saņemtie ieņēmumi, kurus saskaņā ar līgumu ir jāsadala proporcijā: 70% – SIA "First Online" un 30% – SIA "Lattelecom", bija mazāki, attiecīgi mazāka bija daļa, kas paredzēta SIA "First Online".

Ņemot vērā Iesniedzēja un SIA "Lattelecom" sniegto informāciju, izvērtējot SIA "Lattelecom" un SIA "Tele2" darbību atbilstību Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3. un 6.punkta tiesiskam sastāvam, Konkurences padome konstatē, ka SIA "Lattelecom" un SIA "Tele2" darbībās nav saskatāmas Konkurences likuma 11.panta 1.daļas 3. un 6.punkta pārkāpumu pazīmes.

Konkurences padome uzskata, ka Iesniedzēja Iesniegumā sniegtā informācija un papildus lietā iegūtā informācija neliecina, ka starp SIA "Lattelecom" un SIA "Tele2" ir notikusi vienošanās par tirgus sadali, ņemot vērā teritoriju, pircējus, piegādātājus vai citus nosacījumus, vai arī par nevienādu noteikumu piemērošanu ekvivalentos darījumos ar trešajām personām, radot tām konkurences ziņā nelabvēlīgākus apstākļus.

Konkurences padome konstatē, ka SIA "First Online" iebildumu pamats par SIA "Lattelecom" rīcību ir saistīts ar strīdu par šo uzņēmumu savstarpēji noslēgtā līguma izpildi, kas pēc būtības ir civiltiesiska rakstura strīds starp pusēm par līgumā ietverto noteikumu ievērošanu/neievērošanu. Šāds strīds ir risināms atbilstoši Civilprocesa likumā noteiktajai kārtībai, iesniedzot civiltiesisku prasību vispārējās jurisdikcijas tiesā.

Saskaņā ar Konkurences likuma 23.panta ceturto prim daļu Konkurences padome  neierosina lietu, ja iesniegumā ietvertā un nepieciešamības gadījumā papildus iegūtā informācija nesatur ziņas par nodarījumu, kam ir šā likuma pārkāpuma sastāva pazīmes.

Ievērojot iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka nav pamata ierosināt lietu par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3. un 6.punktā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "Lattelecom" darbībās.

Iesniegumā nav sniegta Konkurences likuma 23.panta otrajā daļā noteiktā informācija par Konkurences likuma 13.panta iespējamo pārkāpumu SIA "Lattelecom" darbībās. Šādu informāciju Iesniedzējs nav sniedzis arī 25.01.2011. vēstulē, atbildot uz Konkurences padomes 19.01.2011. vēstulē izteikto papildu informācijas pieprasījumu.

Saskaņā ar Konkurences likuma 23.panta ceturtās daļas 1.punktu Konkurences  padome var neierosināt lietu, ja pastāv šāds nosacījums: iesniegumā nav ietverta šā panta otrajā daļā paredzētā informācija vai tā ir nepietiekama un iesniedzējs nav iesniedzis papildu informāciju Konkurences padomes noteiktajā termiņā.

Ievērojot iepriekš minēto, Konkurences padome secina, ka nav pamata ierosināt lietu par Konkurences likuma 13.pantā noteiktā aizlieguma pārkāpumu SIA "Lattelecom" darbībās.

Atbilstoši Konkurences likuma 23.panta piektajai daļai norādām, ka iesnieguma izskatīšanu ir iespējams atjaunot, ja tiek sniegta papildus informācija, kas liecina par Konkurences likuma iespējamu pārkāpumu.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 23.panta trešās daļas 3.punktu, ceturtās daļas 1.punktu, certurto prim daļu, Konkurences padome

nolēma:

neierosināt lietu uz SIA "First Online" 16.12.2010. iesnieguma Nr.16/12/2010-FO-1 pamata.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!