Eiropas Komisija: Par Eiropas vienoto ārkārtas palīdzības numuru 112
Eiropas Komisija mudina dalībvalstis pastiprināt pūliņus, lai vairotu sabiedrības informētību par numuru 112, ko var izmantot visās ES dalībvalstīs, lai sazinātos ar ārkārtas palīdzības dienestiem. 11.februārī publiskotie ES mēroga aptaujas rezultāti liecina, ka aptuveni trīs no četriem iedzīvotājiem joprojām nezina, ka pastāv šis palīdzības tālrunis. Tomēr ES noteikumi telesakaru jomā paredz, ka dalībvalstīm ir jāinformē iedzīvotāji par numura 112 pastāvēšanu. Lai uzlabotu ES iedzīvotāju aizsardzību, saskaņā ar jaunajiem ES noteikumiem telesakaru jomā, kas valstu tiesību aktos jāievieš līdz 25.maijam, dalībvalstīm jāturpina uzlabot zvanītāja atrašanās vietas informācijas precizitāte un uzticamība.
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietniece Nēlī Krūsa, kas
atbild par digitalizācijas programmu, teica: “Eiropas ārkārtas
palīdzības numurs 112 var glābt dzīvības, taču tikai tad, ja
cilvēki par to zina. Dalībvalstīm ir jādara vairāk, lai
nodrošinātu, ka ikviens zina, ka ārkārtas situācijā var zvanīt uz
112.”
Informētības rādītāji neuzlabojas
Nesen sarīkotā Eirobarometra aptauja rāda, ka tikai nedaudz vairāk par ceturtdaļu (26%) aptaujāto ES pilsoņu spēj spontāni nosaukt 112 kā numuru, pa kuru zvanīt policijai, ugunsdzēsējiem vai neatliekamajai medicīniskajai palīdzībai jebkurā ES vietā. Tikai piecās valstīs (Čehijā, Luksemburgā, Polijā, Slovākijā un Somijā) lielākā daļa iedzīvotāju spēja identificēt 112 kā ārkārtas palīdzības numuru, pa kuru zvanīt no jebkuras vietas ES. Apvienotajā Karalistē, Grieķijā un Itālijā šo numuru zināja mazāk nekā 10% iedzīvotāju.
Pēdējos gados informētība ES līmenī ir uzlabojusies minimāli (no 22% 2008.gadā līdz 26% 2011.gadā). Tomēr dažās valstīs iedzīvotāji daudz labāk nekā pērn zina, ka 112 ir visas ES ārkārtas palīdzības numurs: Austrijā (no 31% līdz 39%, Somijā (no 50% līdz 56%) un Nīderlandē (no 45% līdz 50%).
Lai gan vairums dalībvalstu ziņo, ka tās ir veikušas vairākus
pasākumus, lai uzlabotu informētību par 112 (piemēram, norādot
numuru 112 uz palīdzības dienestu transportlīdzekļiem), saskaņā
ar ziņojumu tikai 27% iedzīvotāju atbildēja, ka pagājušajā gadā
ir saņēmuši informāciju par 112. Ņemot vērā vājās sekmes,
Komisija pašlaik izvērtē, vai dalībvalstis atbilstoši veic savu
pienākumu informēt iedzīvotājus par 112.
Ceļotāji kā mērķgrupa
Kopš 2009.gada jūlija cilvēkiem, kuri, atrazdamies citā ES
valstī, viesabonēšanā izmanto mobilos tālruņus vai ierīces, no
tīkla operatoriem jāsaņem īsziņa vai paziņojums, kas informē par
112. Tomēr saskaņā ar aptaujas rezultātiem 81% ES iedzīvotāju,
kas devušies uz citu dalībvalsti, paziņoja, ka šādu informāciju
nav saņēmuši. Saskaņā ar jaunajiem ES noteikumiem telesakaru
jomā, kas jāievieš līdz 2011.gada maijam, informācijai jābūt
pieejamai ceļotājiem arī, piemēram, lidostās, dzelzceļa stacijās
un starptautiskajās autoostās.
Informācija par atrašanās vietu
Precīzas informācijas saņemšana par to, kur atrodas cilvēks, kas zvana uz 112, var paātrināt ārkārtas palīdzības dienestu ierašanos, mazināt traumu smagumu un izglābt dzīvību. Jaunie ES noteikumi telesakaru jomā paredz, ka informācijai par zvanītāja atrašanās vietu jābūt pieejamai bez maksas, tiklīdz tiek sazvanīti ārkārtas palīdzības dienesti. Turklāt noteikumi paredz, ka jāuzlabo sistēmas, lai sniegtu precīzāku un uzticamāku informāciju precīzas zvanītāja atrašanās vietas noteikšanai.
Lai nodrošinātu 112 efektīvu darbību, Komisija sāka pārkāpumu
procedūru pret 14 dalībvalstīm sakarā ar zvanītāja vietas
noteikšanas informācijas nepieejamību; 13 no lietām tagad pēc
novēršanas pasākumiem ir izbeigtas (vēl nav pabeigta lieta pret
Itāliju). Procedūra tika sākta un pēc tam izbeigta arī pret
Poliju un Bulgāriju sakarā ar 112 pieejamību un pret Itāliju
sakarā ar 112 zvanu apstrādi ārkārtas palīdzības dienestos.
Šobrīd Komisija sīkāk pēta situāciju vairākās dalībvalstīs, kurās
informācija par zvanītāja atrašanās vietu netiek sniegta visiem
fiksēto tālruņu abonentiem un/vai mobilo tālruņu pakalpojumu
izmantotājiem, kas ir viesabonēšanā.
Pamatinformācija
Uz Eiropas ārkārtas palīdzības numuru 112 bez maksas var zvanīt no fiksētiem vai mobiliem tālruņiem visās ES dalībvalstīs. Dānija, Malta, Nīderlande, Portugāle, Rumānija, Somija un Zviedrija ir nolēmušas padarīt 112 arī par savu galveno ārkārtas palīdzības numuru. Turklāt 112 tiek izmantots ārpus ES, piemēram, Horvātijā, Melnkalnē un Turcijā. Arī Ukraina ir nolēmusi ieviest šo numuru.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa