Par medikamentu reklāmas ietekmi uz zāļu izvēli un cenu
Ņemot vērā aktuālās medikamentu patēriņa tendences un zāļu cenu
pieaugumu, Saeimas Sabiedrības veselības apakškomisija plāno sākt
diskusiju par medikamentu reklāmām.
“Latvijas iedzīvotāji zāles ne vienmēr lieto pareizi un adekvātos daudzumos. Patiesībā mēs ar medikamentu lietošanu pārspīlējam – tā vietā, lai pareizi ēstu un vairāk kustētos, izvēlamies dzert zāles,” norāda apakškomisijas priekšsēdētājs Vitālijs Orlovs. Tādēļ deputāti vēlas noskaidrot, cik liela loma šeit ir zāļu reklāmām, īpaši jau televīzijā un radio; vai reklāmas neveicina neadekvātu medikamentu sadārdzinājumu un medicīniski nepamatotu patēriņa pieaugumu. “Nav normāla situācija, ka pieprasījums pēc diviem medikamentiem, kuriem ir identiska ķīmiskā formula, mainās atkarībā no reklāmu biežuma televīzijā. Zāles jālieto tādēļ, ka tā noteicis ārsts, nevis tādēļ, ka tās rāda pa televizoru,” uzsver V.Orlovs.
Apakškomisijas priekšsēdētājs norāda, ka medikamenti jālieto pēc ārsta vai farmaceita norādījuma, nevis reklāmas iespaidā. Akli pērkot reklamētās zāles un lietojot tās nevietā, veselību var nevis uzlabot, bet tieši otrādi – sabojāt, uzsver V.Orlovs. Tādēļ nepieciešama diskusija par to, vai medikamentu reklāmām ir vieta televīzijas ekrānos, un par to, kā mazināt nepamatotu un nepareizu zāļu lietošanu.
Apakškomisija lūgusi nozares ministriju apkopot informāciju par pieredzi ar medikamentu reklāmām citās valstīs, kā arī prasīs nozares nevalstiskās organizācijas, tostarp Latvijas Ārstu biedrību un Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju, paust viedokli šajā jautājumā.
Balstoties uz nozares profesionāļu atzinumu, apakškomisija vērtēs, vai nepieciešamas izmaiņas pašreizējā regulējumā, kas nosaka medikamentu reklamēšanu, informē V.Orlovs.
Saeimas preses dienests