Latvija. Pārskats par tautas attīstību. 1998
Saturā
Ievads. Indivīda, valsts un privātsektora loma tautas attīstībā
Kas ir tautas attīstība?
Tautas attīstības rādītāji
Pārskata pamattēma
Kas sekmētu tautas attīstību Latvijā?
Indivīda konkurētspējas veidošana un cilvēkresursu attīstība
Valsts pārvaldības uzlabošana
Privātsektora līdzatbildība
Līdzsvarota un sociāli atbildīga politika
Kolektīvās stratēģijas tautas attīstībā
1.nodaļa. Ekonomikas augsme un tautas attīstība
Ievads
Vispārīgs ekonomiskās augsmes raksturojums
Investīcijas
Budžets un tautas attīstība
Mājsaimniecību ienākumi, patēriņš un noslāņošanās
Materiālā stāvokļa pašnovērtējumi
Sociālā apdrošināšana un sociālā palīdzība
Secinājumi un ieteikumi
2.nodaļa. Indivīds un valsts: ceļot tiltu pār neuzticēšanās plaisu
Ievads
Indivīds un valsts: uzticēšanās vai atsvešinātība
Indivīds un valsts: caur nabadzības prizmu
Attiecības starp iedzīvotājiem, pašvaldībām un centrālo varu:
decentralizācija un iedzīvotāju līdzdalība pārvaldībā
Ierēdniecība kā indivīda un valsts starpnieks
Nevalstiskās organizācijas kā saikne starp indivīdu, valsti un privātsektoru
Secinājumi un ieteikumi
3.nodaļa. Indivīds, privātsektors un valsts:
kopīga atbildība par darbaspēka tirgus attīstību
Ievads
Pārmaiņas darbaspēka tirgū
Darbs kā vērtība
Darba slodze
Strādātspējas veidošana
Strādātspējas uzlabošana
Darbaspēka potenciāla pilnīgāka izmantošana
Sociālā dialoga attīstība
Ieteikumi nodarbinātības un sociālā dialoga veicināšanai
4.nodaļa. Valsts un privātsektors: labākas attīstības vides radīšana
Ievads
Privātsektora veidošanās un attīstība
Uzņēmējdarbības uzsākšana: iespējas un problēmas
Mazo un vidējo uzņēmumu sadalījums un to izaugsme
MVU ieguldījums nodarbinātībā, darba samaksa un personāla stimulēšana
Uzņēmumu attiecības ar valsts un pašvaldību iestādēm
Korupcija
Biznesa iekšējā organizācija
Valsts atbalsts privātsektoram
Secinājumi un priekšlikumi uzņēmējdarbības vides uzlabošanai
Nobeigums. Ieteikumi
Statistikas pielikums
Avoti, literatūra
Nobeigums. Sākums - "LV" nr. 23/24, 07.01.1999.;
"LV" nr.36/37, 09.02.1999.; "LV" nr.43/44, 16.02.1999.;
"LV" nr.45/46, 17.02.1999.; "LV" nr.50/51, 23.02.1999.; "LV" nr.62/63, 04.03.1999.; "LV" nr.66/67, 06.03.1999.;
"LV" nr.68/69, 09.03.1999.; "LV" nr.70/72, 10.03.1999.;
"LV" nr.73/74, 11.03.1999.
Nobeigums
Ieteikumi
1. nodaļa. Ekonomikas augsme
un tautas attīstība
• Tuvākajos gados kopbudžeta devums investīcijām jāpalielina vismaz līdz 2,5 % no IKP, kopējām valsts investīcijām sasniedzot 7 procentus no valsts kopbudžeta.
• Tālāk jāpilnveido sociālās apdrošināšanas sistēma, raugoties, lai tā būtu pieņemama iedzīvotāju vairākumam un labi funkcionētu tirgus ekonomikas apstākļos. Jāveic plašs informējošs un izskaidrojošs darbs jautājumā par pensiju reformu un līmeņiem, lai cilvēkiem rastos skaidrība, kā veidosies viņu pensijas ienākumi vecumdienās. Šādam izskaidrojumam jāveicina cilvēku apzinīga līdzdalība sociālās apdrošināšanas sistēmā un uzticēšanās privātsektora lomai un pakalpojumiem sociālajā apdrošināšanā.
• Lielāka uzmanība jāvelta veselības profilaksei, informācijai un sabiedrības izglītošanai veselīga dzīvesveida jautājumos.
• Jāpabeidz lielo monopoluzņēmumu privatizācija, tajā ievērojot visaugstākās atklātuma un caurredzamības prasības.
• Lemjot par lielo monopoluzņēmumu preču un pakalpojumu cenām un tarifiem, jārēķina, vai caurmēra Latvijas iedzīvotājs tos spēs maksāt, neapdraudot savu veselību, savu bērnu labklājību u. tml.
• Pašreizējos apstākļos, kur iedzīvotāju ienākumi ir zemi un vēl nav izveidojies brīvs mājokļu tirgus, ar īpašiem pasākumiem jāorganizē un jāaizsargā mazturīgie īrnieki. Jāstimulē īrnieku un dzīvokļu īpašnieku kooperēšanās. Īres valdes varētu īres jautājumos darboties par pirmo tiesas instanci, kas sniegtu juridisko palīdzību mazāk informētiem īrniekiem.
• Gatavojot likumdošanas aktus, kuri skar plašu iedzīvotāju slāņu intereses, nepieciešams veikt ne vien juridisku, bet arī ekonomiski statistisku ekspertīzi. Jānoskaidro, kādas iedzīvotāju grupas no iecerētajām pārmaiņām iegūtu un kādas zaudētu. Īpaša vērība jāvelta tam, lai paredzētās pārmaiņas neizraisītu tālāku iedzīvotāju noslāņošanos un, ja nepieciešams, jāveic koriģējoši pasākumi.
• Aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumi prasa prāvus līdzekļus, kuri jāsagādā nodokļu maksātājiem. Pašlaik dominē uzskats, ka valdībai jāpiedāvā plašāks sociālo pakalpojumu loks, nekā šābrīža ierobežotā budžeta ietvaros tas ir iespējams. Tāpēc jāattīsta sadarbība starp valsti, indivīdu un privātsektoru. Jāveicina privātsektora aktīvāka iesaistīšanās sociālās apdrošināšanas un sociālās palīdzības pakalpojumu sniegšanā.
• Sarežģītā sociālās palīdzības pabalstu sistēma rada līdzekļu neefektīvu izlietošanu. Lai veiksmīgāk attīstītos sociālās palīdzības nozare, nepieciešams racionalizēt izdevumus, attīstot alternatīvas aprūpes formas (aprūpe mājās, aizbildniecība, audžuģimenes, dienas centri), kā arī veicināt privātsektora iesaisti sociālo pakalpojumu sniegšanā, tādējādi paplašinot pakalpojumu tirgu un attīstot konkurenci. Tomēr valstij un pašvaldībām būtu jāsaglabā kontrole pār to pakalpojumu kvalitāti, kurus tās nodevušas privātsektora vai nevalstisko oganizāciju rokās.
2. nodaļa. Indivīds un valsts:
ceļot tiltu pār neuzticēšanās plaisu
• Valsts lomai indivīdu konkurētspējas un cilvēkresursu attīstīšanā jākļūst proaktīvai un būtiski jāpieaug. Ikvienai valsts programmai, vai tā attiektos uz lauku, reģionālo, industriālo, nodarbinātības vai nabadzības izskaušanas politiku, vairāk jāietver cilvēkresursu attīstīšanas pasākumi, kas vērsti uz cilvēku informēšanu, izglītošanu, sociālo saišu nostiprināšanu, iniciatīvas grupu veidošanu u. tml.
• Steidzami jāizstrādā nabadzības novēršanas programma un tā tūlīt jāsāk īstenot, lielu uzmanību veltot cilvēkresursu attīstīšanai - trūkumā nonākušo cilvēku izglītošanai, apmācīšanai, sociālai mobilizēšanai. Te ļoti plaši jāizmanto nevalstisko organizāciju iespējas.
• Gan centrālās, gan vietējās varas līmenī jāpanāk laba un efektīva pārvaldība. Lai to panāktu, jāievēro vairāki principi: 1) jebkura politiska izvēle jāveic atbildīgi , cenšoties pēc maksimāla labuma visai sabiedrībai; 2) valsts un pašvaldību iestādēm precīzi un godīgi jārīkojas ar publiskiem resursiem un publiskiem izdevumiem; 3) politiķiem un ierēdņiem par savu rīcību jāatskaitās iedzīvotājiem, un ir jāizveido institucionalizēti mehānismi, kā šī atskaitīšanās sniedzama un kā iedzīvotāji var prasīt atbildību no politiķiem, ierēdņiem, valsts un pašvaldību iestādēm; 4) pārvaldībai jābūt caurredzamai , proti, informācijai par valsts un pašvaldību iestāžu un citu publisku organizāciju lēmumiem un darbību jābūt brīvi pieejamai iedzīvotājiem.
• Civildienestu tālāk reformējot, jānodala valstij neraksturīgās funkcijas un tās jānodod nevalstiskām organizācijām vai privātsektoram, skaidrāk definējot ierēdņu un valsts iestāžu funkcijas un ieviešot atbildības un kvalitātes prasības.
• Jāizstrādā un jāievieš skaidras procedūras, kuru ietvaros iedzīvotāji apkalpojami valsts un pašvaldību iestādēs. Jāizstrādā pakalpojumu kvalitātes standarti, kurus zinātu gan ierēdņi, gan iedzīvotāji.
• Jāizstrādā jauna ierēdņu atalgošanas sistēma, kas labāk nodrošinātu augsti kvalificētu profesionāļu piesaisti civildienestam, motivētu uz darba rezultātu. Šai nolūkā algas apmēru vajadzētu saistīt ar darbinieka ieguldījumu un viņa darbības rezultātiem.
• Civildienestu reformējot, jāizvairās no neadekvātas Ministru kabineta "Noteikumu par valsts pārvaldes kompetences deleģēšanu pilnvarotajām institūcijām" piemērošanas un aktīvi jāiestājas pret dažādu valsts pārvaldības iestāžu "izstumšanu" no civildienesta sistēmas.
• Valsts pārvaldes reformu birojam būtu ar īpašu monitoringu jāizpēta, kā notiek funkciju deleģēšana, noskaidrojot, vai šeit iniciatīva pieder valstij vai NVO.
• Sadarbojoties pašvaldībām un centrālajai valdībai, jāaktivizē darbs pie "vienas pieturas aģentūru" izveidošanas visu veidu pašvaldībās.
• Jāpilnveido likums "Par Ministru kabineta iekārtu", tajā paredzot, ka nevalstiskās organizācijas un privātsektors obligāti jāiesaista likumu un Ministru kabineta noteikumu projektu apspriešanā, un norādot noteiktu mehānismu, kā organizācijas aicināmas uz apspriešanu, un tāpat arī mehānismu, kā jebkura organizācija var sekot līdzi projektu apspriešanai un tajā iesaistīties.
• Jāveido institucionalizēta kārtība, kuras ietvaros NVO varētu piedalīties sarunās par iestāšanos Eiropas Savienībā.
• Jāsakārto likumi, kas reglamentē NVO darbību. Tas sakāms ne tikai par "Labdarības likuma" izstrādi. Ir nepieciešama juridiska nevalstisko organizāciju klasifikācija, kas dotu iespēju tās diferencēt - iedalīt biedru grupās (jeb asociācijās) un fondos, kas rīkojas ar finansiāliem resursiem, kā arī izšķirt, vai attiecīgā NVO ir sabiedriska labuma ( public benefit ) organizācija vai savstarpēja labuma ( mutual benefit ) organizācija. Šobrīd nav iespējams pieņemt nodokļu politikas grozījumus un nevalstiskām organizācijām domātus atvieglojumus, jo Finansu ministrijai nav iespējams diferencēt, kam atlaides pienākas un kam ne.
• Lai sekmētu NVO finansiālo ilgtspēju, jāpēta (arī īstenojot atsevišķus pilotprojektus), kā Latvijā būtu izveidojami publiski uzkrājumu fondi, kuros līdzekļus varētu ieguldīt NVO, indivīdi, privātuzņēmumi utt.
• Jāpopularizē NVO pozitīvā pieredze un jāmeklē svaigi ceļi, kā to darīt. Vienu šādu ceļu varētu iezīmēt Pašvaldību savienības un Nevalstisko organizāciju centra kopprojekts, kura mērķis ir šo pieredzi apgūt un publiskot, iesaistot presi, radio un televīziju, rīkojot ideju tirdziņus, kopīgas "sabiedrisko attiecību" akcijas, konferences un citus pasākumus.
3. nodaļa. Indivīds, privātsektors
un valsts: kopīga atbildība
par darbaspēka tirgus attīstību
• Nodarbinātības politikā veicami pasākumi, kas vērsti ne tikai uz darba vietu skaita palielināšanos, bet arī uz to, lai veidotos strādātspēja un lai pašreiz nodarbinātajiem uzlabotos darba apstākļi un mazinātos darba stress.
• Profesionālās izglītības mācību programmām jākļūst daudzveidīgākām, jāsniedz plašāks darbaspēka tirgū noderīgu iemaņu klāsts un plašāka kvalifikācija, kas celtu absolventu strādātspēju.
• Profesionālās izglītības iestādēm mācību standartu un programmu izstrādāšanā vairāk jāsadarbojas ar uzņēmēju organizācijām un nozaru asociācijām.
• Nepieciešams biežāk rīkot darba devēju organizāciju, arodbiedrību un Nodarbinātības valsts dienesta tikšanās, lai apspriestu, kā saīsināt darba meklētāja ceļu pie darba devēja un atvieglinātu uzņēmēju meklējumus pēc kvalificētiem darbiniekiem.
• Sabiedrībai lielāka uzmanība jāpievērš ne tikai nodarbinātības kāpināšanas un bezdarba mazināšanas problēmai, bet arī tam, lai darbs būtu līdzsvarā ar rūpēm par ģimeni, veselību, pašizglītību.
• Valstij jānodrošina, lai audzēkņu materiālais stāvoklis neliegtu viņiem izglītoties. Jāsamazina to jauniešu skaits, kuri neiegūst nekādu profesionālo izglītību un to jauniešu īpatsvars, kurus no mācību iestādēm atskaita, pirms viņi apguvuši pilnu izglītības programmu.
• Jāsakārto profesionālās izglītības administratīvā sistēma un tās struktūra, jālikvidē profesionālās izglītības sistēmas sadrumstalotība un nesaskaņotība starp dažādiem resoriem un izglītības līmeņiem.
• Ieviešot likumos paredzētus atvieglojumus, jāstimulē uzņēmēju līdzdalība un ieguldījums profesionālo skolu materiālās bāzes modernizēšanā un skolēnu praktiskajā apmācīšanā. Jāveicina tādi apstākļi, lai audzēkņi praktisko apmācību varētu iegūt savās potenciālajās darbavietās un tehnoloģiski labāk attīstītos uzņēmumos.
• Valsts līmenī nepieciešams stingrākus padarīt augstākās izglītības kvalitātes kontrolēšanas mehānismus, lai tie nepieļautu pavirši sagatavotu speciālistu producēšanu.
• Akadēmiskā personāla sastāvā plaši jāiesaista un uz priekšu jāvirza gados jauni un talantīgi cilvēki, kam piemīt spēja pētniecību savienot ar studentu mācīšanu. Jāveicina to jauno speciālistu iekļaušanās Latvijas augstskolās, kas 90. gados studējuši un akadēmiskos grādus ieguvuši Rietumu universitātēs. Valsts kopā ar privātsektoru varētu izveidot fondu, kurš veicinātu aizplūdušo smadzeņu atgriešanos Latvijā.
• Jāatbalsta iedzīvotāju centieni izglītoties tālāk. Pieaugušo izglītība jādara pieejama visām iedzīvotāju grupām - arī lauku iedzīvotājiem, maznodrošinātajiem un sociāli mazaizsargātajiem.
• Lai veicinātu lauku iedzīvotāju izglītošanos un pārkvalificēšanos, būtiski svarīgi ir celt laucinieku mobilitāti. Šajā nolūkā, piemēram, varētu kompensēt transporta izdevumus kursu apmeklētājiem, domāt par īpaša izglītības mobilitātes fonda izveidi.
• Jāizstrādā speciālas programmas, kas būtu orientētas uz riska grupu bezdarbniekiem, kā arī atvieglinātu jauniešiem darba gaitu uzsākšanu.
• Nepieciešams radīt atvieglojumus uzņēmējiem, kuri atbalsta pieaugušo izglītības centrus un apmācību kursus.
• Jāatjauno iespēja bezdarbnieka pabalstu saņemt tiem profesionālās izglītības iestāžu absolventiem, kuri pēc mācību beigšanas nespēj atrast darbu.
• Trīspusējā sadarbība starp darba devējiem, darba ņēmējiem un valdību vairāk būtu jāizgaismo masu informācijas līdzekļiem.
• Jāpieņem Darba kodekss, tajā iestrādājot visas normas, kas nepieciešamas, lai darba devējs un darbinieks darba attiecībās būtu līdztiesīgi un darbtiesiskais regulējums atbilstu starptautiskajām tiesību normām. Jāizveido darba strīdu izšķiršanas institūcija - darba tiesa vai darba strīdu komisija.
4. nodaļa. Valsts un privātsektors:
labākas attīstības vides radīšana
• Turpinot uzņēmumu sociālā nodokļa likmes samazināšanu, privātsektora uzņēmumos vajadzētu novērst visai izplatīto atšķirību starp oficiālo un reālo atalgojumu.
• Lai atmaskotu korupcijas seju un stiprinātu demokrātiju, būtu jāturpina detalizēti pētījumi par dažādiem korupcijas veidiem, situācijām un kultūrinterpretāciju.
• Jānovērtē korupcijas risks dažādās iestādēs, jāizanalizē, kādās situācijās iespējama patvaļīga likumu un noteikumu interpretēšana, un šādas situācijas jānovērš. Lai mazinātos birokrātiskā korupcija, uzņēmēju apkalpošanā valsts un pašvaldību iestādēs jāiedibina skaidras procedūras.
• Jāpalielina cilvēku izpratne par publiskās sfēras funkcionēšanu demokrātiskā sabiedrībā. Jānostiprina pārliecība, ka par publisku pakalpojumu, kas apmaksāts no nodokļu naudas un iedzīvotājam pienākas pēc likuma, nav jādod nekāda nemonetāra vai monetāra atlīdzība. Nevalstiskajām organizācijām un presei plašāk jāpopularizē korupcijas apkarošana, jāskaidro, kas ir interešu konflikts un kā to demokrātiski neregulēt.
• Uzņēmēju organizāciju nostiprināšanās ir labs priekšnoteikums tam, lai atslogotu valsts pārvaldības aparātu, atsevišķas funkcijas nododot uzņēmēju asociācijām. Viens no veidiem, kā uzņēmēju organizācijas iesaistīt likumu un lēmumu izstrādē, ekspertīzē un strīdu izskatīšanā, ir veidot uzņēmēju konsultatīvās padomes, kas darbotos pastāvīgā kontaktā ar valsts institūcijām.
• Valdībai būtu aktīvāk jāizskaidro un jāpopularizē savi uzņēmējdarbības atbalstīšanas pasākumi. Informēšanā un atbalsta instrumentu praktiskajā piemērošanā jāiesaista uzņēmēju organizācijas.
• Jāpaātrina privātīpašuma reģistrācija, pa institūcijām "izmētātās" funkcijas pēc vienas pieturas aģentūras principa koncentrējot Valsts zemes dienestā.
• Lai paaugstinātu kredītu pieejamību privātsektoram, jāattīsta ķīlu reģistra sistēma un kredītgarantiju iestādes.
• Nopietni būtu jāapsver, vai nav iespējams samazināt to uzņēmējdarbības veidu skaitu, kuru uzsākšanai nepieciešamas licences vai atļaujas. Licencējamo uzņēmējdarbības veidu noteikšana jānodod likumdevēja kompetencē, izpildvarai deleģējot tikai tiesības lemt par licencēšanas kārtību.
• Lai novērstu problēmas, korupciju un konfliktus starp uzņēmējiem un valsts un pašvaldību iestādēm, valstī nepieciešama efektīva administratīvā procesa likumdošana. Šādai likumdošanai būtu jānodrošina, lai fiziskām un juridiskām personām ierēdņu un institūciju lēmumus būtu iespējams pārsūdzēt.
• No dažādiem avotiem vairāk jāatbalsta zinātne un jāuzlabo universitāšu sadarbība ar rūpniekiem, jo pašreiz pētniecība un tehnoloģiskā attīstība atpaliek no tirgus ekonomikas prasībām.
• Pašreiz nepietiekama ir valsts administratīvā spēja izstrādāt un īstenot atbalstu uzņēmējdarbībai. Būtu lietderīgi Ekonomikas ministrijā izveidot atsevišķu departamentu vai nodaļu, kas atbildētu par nacionālās MVU programmas īstenošanu.
• Vajadzētu izbeigt tādu praksi, ka valsts atbalsta instrumenti un šā atbalsta īstenošana tiek vērtēti caur valsts kases īstermiņa ieguvumu un zaudējumu prizmu, necenšoties izstrādāt precīzu pasūtījumu ar fiksētiem ieguvumiem ilgā vai vidēji ilgā laikā.
Statistikas pielikums
Statistikas pielikums sagatavots saskaņā ar ANO Attīstības programmas ( UNDP ) paredzētajiem rādītājiem. Tajā ietvertā informācija raksturo tautas attīstību, cilvēku iespējas ekonomiskos sasniegumus izmantot savas dzīves uzlabošanai. Statistikas pielikumā atspoguļoti tautas attīstības raksturošanā nozīmīgākie rādītāji: veselība, izglītība, apkārtējā vide, nodarbinātība u. c. Pielikuma sagatavošanā izmantota Centrālajā statistikas pārvaldē pieejamā informācija. Vajadzības gadījumā papildu dati ievākti no citām ministrijām, iestādēm un starptautiskajām organizācijām.
Diemžēl, atsevišķos jautājumos, kas saistīti ar tautas attīstību, statistikas datu apjoms ir ierobežots, un ne visi UNDP paredzētie dati bijuši pieejami. Par dažiem rādītājiem vienīgie pieejamie dati ir no 1989. gada tautas skaitīšanas. Atsevišķos gadījumos aprēķini gluži nesakrīt ar starptautiski pieņemto metodoloģiju un definīcijām.
Dažviet statistiskā pielikuma tabulās minētā informācija atšķiras no informācijas, kura bija publicēta 1997. gada "Pārskatā par tautas attīstību". Tas saistīts ar starptautisko standartu un metodoloģijas ieviešanu, kā arī atsevišķu datu precizēšanu.
Piemēram, informāciju par reālo IKP uz vienu iedzīvotāju (PPP$) precizēja OECD un Eiropas Savienības statistikas birojs, balstīdamies uz 1993. gadā veiktā pirktspējas paritātes pētījuma rezultātiem. Informācija par nodarbinātību precizēta, izmantojot darbaspēka apsekojumus, kurus CSP kopš 1995. gada novembra regulāri veic 2 reizes gadā. Izglītības rādītāji mainījušies, jo dati precizēti saskaņā ar nacionālo izglītības klasifikatoru, kuru apstiprināja 1997. gadā.
Tautas attīstības indekss: Latvija
Jaundzi- | Pieau- | Kopējais | Reālais | Svērtais | Mūža | Izglītības | Iekš- | Tautas | Vieta pēc | |
mušo | gušo | (pamat-, | IKP | IKP | ilguma | indekss | zemes | attīstības | reālā IKP | |
pare- | lasīt- | vidus-, | uz vienu | uz vienu | indekss | koppro- | indekss | uz vienu | ||
dzamais | prasmes | augst-) | iedzī- | iedzī- | dukta | iedzī- | ||||
mūža | līmenis, | skolu | votāju, | votāju | (IKP) | votāju | PPP$, | |||
ilgums, | % | apmeklētāju | PPP$ | indekss | mīnus vieta | |||||
gadi | īpatsvars | pēc TAI | ||||||||
1994 | 66,4 | 99,0 | 69,5 | 3204 | 3204 | 0,69 | 0,89 | 0,59 | 0,722 | … |
1995 | 66,7 | 99,0 | 71,6 | 3291 | 3291 | 0,70 | 0,90 | 0,60 | 0,706 | … |
1996 | 69,3 | 99,0 | 71,6 | 3484 | 3484 | 0,74 | 0,90 | 0,55 | 0,706 | … |
1 OECD īstermiņa ekonomiskie rādītāji 7/1997
Tautas attīstības raksturojums
1993 | 67,2 | 30 | 274 | 2 | 68,2 | 21,5 | … | 35,6 | 42,2 | 3070 | 842 |
1994 | 66,4 | 58 | 296 | 2 | 69,5 | 22,2 | … | 23,1 | … | 3204 | 1432 |
1995 | 66,7 | 37 | 336 | 2 | 71,6 | 26,5 | … | 12,4 | … | 3291 | 1769 |
1996 | 69,3 | 40 | 348 | 2 | 71,6 | 37,6 | 44,8 | 22,5 | 1032 | 3484 | 2061 |
1997 | 70,0 | 42 | 293 | 2 | 74,0 | 43,1 | 51,2 | 16,0 | 1022 | … | 2238 |
1 iznāk 4-6 reizes nedēļā
2 OECD īstermiņa ekonomiskie rādītāji
3 uz 100 mājsaimniecībām
Jaundzimušo
paredzamais
mūža ilgums,
gadi
Māšu
mirstība
uz 100 000
dzimušajiem
Iedzīvotāju
skaits
uz vienu
ārstu
Zinātnieki
un tehniskie
darbinieki uz
1000 iedzīv.
Visu līmeņu
skolu apmek-
lētāju īpatsvars
7-23 g. v.
iedzīv. vidū, %
Studentu skaits
augstākajā
izglītības pakāpē,
% no iedz. sk.
19-23 g. vecumā
Kopā Sievietes
(%) (%)
Dienas
laikrakstu1 eks.
sk. uz 100
iedzīvotājiem
Televizoru
skaits uz 100
iedzīvotājiem
Reālais IKP
uz vienu
iedzīvotāju,
PPP$*
IKP uz vienu
iedzīvotāju,
US$
Sabiedrībai nevēlamas parādības
Bezdarbs | Pieaugušie | Ienākumu | Inflācija | Satiksmes | Šķirtas | Nereģis- | Pašnāvību skaits | Sēra un | ||
(% no eko- | ar nepa- | attiecība | gadā, % | nega- | laulības, | trētā | uz 100 000 | slāpekļa | ||
nomiski | beigtu | starp 20 % | no ie- | dījumos | % no no- | laulībā | iedzīvotājiem | izplūde, | ||
aktīvajiem | vidējo | mājsaim- | priekšējā | bojā | slēgtajām | dzimuši | kg | |||
iedzī- | izglītību, | niecību ar | gada | gājušo | laulībām | bērni, % | Vīrieši | Sievietes | NO2 un | |
votājiem) | %, 15 g. v. | augstā- | skaits uz | SO2 uz | ||||||
un vecāki1 | kajiem | 100 000 | vienu | |||||||
un 20% - | iedzīv. | iedzī- | ||||||||
ar zemā- | votāju | |||||||||
kajiem | ||||||||||
ienākumiem | ||||||||||
1993 | 5,8 | 39,6 | 4,0 | 209,2 | 26 | 70,4 | 23,0 | 34,3 | 9,0 | 20,1 |
1994 | 6,5 | 39,6 | 4,5 | 135,9 | 28 | 72,7 | 26,4 | 32,9 | 7,7 | 24,3 |
1995 | 6,6 | 39,6 | … | 125,0 | 24 | 70,6 | 29,9 | 32,8 | 7,9 | 18,3 |
1996 | 7,2 | 39,6 | 3,0 | 117,6 | 22 | 62,8 | 33,1 | 29,7 | 7,7 | 21,5 |
1997 | 7,0 | 39,6 | 4,7 | 108,4 | 21 | 63,0 | 34,8 | 28,5 | 7,4 | 17,6 |
1 1989. g. tautas skaitīšanas dati
Sieviešu un vīriešu atšķirības (sievietes % pret vīriešiem)
1993 | 119,8 | 115,2 | 100,2 | 100,4 | 106,7 | … | 96,3 | 113,5 | 77,0 |
1994 | 120,1 | 115,5 | 107,2 | 118,9 | 133,0 | … | 94,2 | 107,9 | 77,0 |
1995 | 120,3 | 115,8 | 108,0 | 120,1 | 118,0 | … | 95,2 | 109,7 | 73,3 |
1996 | 118,3 | 116,0 | 118,51 | … | 120,0 | … | 95,7 | 120,8 | 72,7 |
1997 | 118,2 | 116,0 | 117,41 | … | 141,5 | … | 96,4 | 146,2 | 74,1 |
1 Darbaspēka apsekojums
Jaun-
dzimušo pare-
dzamais mūža ilgums
Iedzī-votāju skaits
\Vispārīgā izglītība
Vidus-skolas beidzēji
Studentu skaits augstākā mācību pakāpē (19-23 g.)
Studenti, kas apgūst dabas un lietišķās zinātnes
Nodar-binātie
Bez-darbnieki
Darba samaksa valsts sektorā
Sieviešu stāvoklis
1993 | 73,8 | 22,5 | 30 | 51,0 | 50,1 | … | … | 49,0 | … | 15 |
1994 | 72,9 | 22,5 | 58 | 51,0 | 54,0 | … | … | 48,6 | … | 15 |
1995 | 73,1 | 22,8 | 37 | 51,1 | 53,8 | … | … | 48,9 | … | 8 |
1996 | 75,6 | 23,2 | 40 | 50,5 | … | 44,8 | … | 48,9 | 59,9 | 8 |
1997 | 75,9 | 23,6 | 42 | 53,21 | … | 51,2 | … | 49,1 | 59,3 | 17 |
1 Darbaspēka apsekojums
Jaun-
dzimušo pare-dzamais mūža ilgums, gadi
Pirmās laulības noslēg-šanas vidējais vecums
Māšu mirstība uz 100 000 dzimu-šajiem
Vispārīgā vidējā izglītība, %
Vidus-skolu beidzējas, % no sievietēm skolu beigšanas vecumā
Studenšu skaits augstā-kajā izglītības pakāpē,
% no sievietēm 19-23 g.v.
Dabas un lietišķo zinātņu studenšu īpatsvars, % no augst-skolu beid-zējiem
Sieviešu īpatsvars nodar-bināto vidū, %
Sieviešu īpatsvars vadītāju un spe-ciālistu vidū, %1
Sieviešu īpatsvars parla-menta deputātu vidū, %
Demogrāfiskais raksturojums
1993 | 2,6 | -1,9 | 1,5 | … | 43,2 | 18,8 | 14,5 | 20,1 |
1994 | 2,6 | -1,4 | 1,4 | 18,9 | 43,2 | 18,9 | 16,2 | 19,7 |
1995 | 2,5 | -1,1 | 1,3 | 18,9 | 43,1 | 19,1 | 14,2 | 19,3 |
1996 | 2,5 | -0,9 | 1,2 | 20,7 | 42,3 | 19,4 | 14,8 | 21,2 |
1997 | 2,5 | -0,9 | 1,1 | … | 42,2 | 19,6 | 14,2 | 21,3 |
Iedzīvotāju skaits, miljonos
Iedzīvotāju skaita pieaugums gadā
Summārais dzimstības koeficients
Kontra-ceptīvo līdzekļu
izman-tošana, %, (15-44 g.v.)
Apgā-dājamo īpatsvars, %
60 g. v. un vecāku iedzīvotāju īpatsvars, %
Paredzamais
mūža ilgums 60 g. v.
Vīrieši
Sievietes
Veselības rādītāji
1993 | 56,2 | 14,0 | 8,1 | … | … | 274 | … | 9,7 | 4,1 |
1994 | 55,9 | 13,4 | 9,5 | 55 | 17 | 296 | … | 13,4 | 4,1 |
1995 | 55,8 | 14,1 | 8,4 | … | … | 336 | … | 15,4 | 3,9 |
1996 | 55,5 | 16,2 | 8,3 | … | … | 348 | … | 9,9 | 3,9 |
1997 | 55,5 | 16,4 | 8,5 | … | … | 293 | … | 9,9 | 3,9 |
1 Dzīves apstākļu pētījums 1994. gadā
Mirstība
no asinsrites sistēmas slimībām, % no kopējās mirstības
Mirstība
no ļaunda-bīgajiem audzējiem, % no kopējās mirstības
Reģis-trētais alkohola patēriņš, litros uz vienu pieaugušo
Pieaugušie,
kas smēķē, %1
Vīrieši
Sievietes
Iedzī-votāju skaits uz vienu ārstu
Veselības apdroši-nāšana
Valsts izdevumi veselībai, % no visiem valsts
izde-vumiem
Kopējie izdevumi veselībai,
% no IKP
Izglītības rādītāji
1993 | 68,2 | 93,6 | 82,4 | 21,5 | … | 14,1 | … | … | 6,1 |
1994 | 69,5 | 91,6 | 81,7 | 22,2 | … | 13,6 | … | … | 6,1 |
1995 | 71,6 | 87,6 | 82,0 | 26,5 | … | 12,0 | … | … | 6,7 |
1996 | 71,6 | 90,6 | 85,7 | 37,6 | … | 12,3 | … | 14,6 | 5,7 |
1997 | 74,0 | 91,1 | 90,5 | 43,1 | … | … | … | 14,6 | 5,8 |
Visu līmeņu izglītības iestāžu apmek-lētāju īpatsvars, %, 7-23 g. vecumā
Skolēnu skaits pamat-izglītības pakāpē, % no 7-15 g.v. iedzīvotāju skaita
Skolēnu skaits vidējā izglītības pakāpē, % no 16-18 g.v. iedzīvotāju skaita
Studentu skaits augstākajā izglītības pakāpē, % no 19-23 g.v. iedzīvotāju skaita
Augstskolu apmek-lētāji, kas studē dabas un lietišķās zinātnes
Izdevumi augstākajai izglītībai, % no visiem izglītības izde-vumiem
Izdevumi uz vienu augst-skolas studentu
Valsts izdevumi izglītībai, % no visiem valsts
izde-vumiem
Kopējie izdevumi izglītībai,
% no IKP
Tautas intelektuālais potenciāls
Zinātnieki un | Kopējie izdevumi | Absolventi vidējā | Absolventi augstākajā | Zinātnisko | |
tehniskie darbinieki | pētījumiem un | izglītības pakāpē, | izglītības pakāpē, | grādu ieguvuši, | |
uz 1000 | izstrādnēm, | % no 18 g.v. | % no 23 g. v. | % no visiem | |
iedzīvotājiem | % no IKP | iedzīvotājiem | iedzīvotājiem | beidzējiem | |
1993 | 2,6 | 0,49 | … | … | … |
1994 | 2,1 | 0,41 | 75,2 | 16,9 | … |
1995 | 2,1 | 0,51 | 74,9 | 21,7 | … |
1996 | 1,9 | 0,46 | 71,6 | 28,2 | … |
1997 | 1,8 | 0,43 | 73,8 | 30,6 | … |
Nodarbinātība
1993 | 46,6 | 19 | 29 | 52 | … | 20 | … | 39,5 | 8219,3 |
1994 | 42,5 | 19 | 27 | 54 | … | 52 | … | 39,5 | 10184,6 |
1995 | 41,6 | 19 | 25 | 56 | … | 25 | … | 40,8 | 11856,6 |
1996 | 49,0 | 18 | 25 | 57 | … | 10 | … | 39,9 | 14860,2 |
1997 | 42,0 | 19 | 26 | 55 | … | 22 | … | 41,3 | 17434,2 |
Nodar-binātie,
% no iedzīvotāju kopskaita
Nodarbināto iedzīvotāju sadalījums, % no nodarbināto kopskaita
auksaim-niecība
Rūpnie-cība
Pakal-pojumi
Darbaspēka nomaiņa
Nodarbināto iedzīvotāju ienākumu pieaugums, %
Arod-biedrībās apvienoto
nodarbināto
īpatsvars
Darba nedēļas ilgums, stundas
Izdevumi darbaspēka tirgus pro-grammām, tūkst. Ls
Bezdarba rādītāji (gada beigās)
Bez- | Bezdarba līmenis, % | Jauniešu | Izdevumi | Ilgstošo bezdarbnieku | |||
darbnieku | ----------------------- | bezdarba | bezdarbnieku | īpatsvars | |||
skaits, | Kopā | Sievietēm | līmenis | pabalstiem, | ----------- | ------------ | |
tūkstošos | (15-24 g.), % | % no visiem | vairāk nekā | vairāk nekā | |||
izdevumiem | 6 mēneši | 12 mēneši | |||||
1993 | 76,7 | 5,8 | … | 17,41 | 2,0 | 32,9 | 3,5 |
1994 | 83,9 | 6,5 | 6,9 | 18,3 | 0,6 | 43,0 | 17,7 |
1995 | 83,2 | 6,6 | 7,0 | 20,2 | 1,7 | 45,0 | 25,5 |
1996 | 90,8 | 7,2 | 8,1 | 20,0 | 2,0 | 54,5 | 31,2 |
1997 | 84,9 | 7,0 | 8,5 | 18,1 | 2,1 | 62,0 | 38,1 |
1 Līdz 25 gadiem
Izdevumi aizsardzības vajadzībām un izdevumu nesabalansētība
Izdevumi aizsardzībai | Izdevumi | Izdevumi | ||
aizsardzībai, | aizsardzībai, | |||
US$ miljoni, | Uz 1 iedzīvotāju, | % no IKP | % no kopējiem | |
1995.g. cenās | US$, 1985.g. cenās | izdevumiem | ||
izglītībai un veselībai | ||||
1993 | … | … | 0,8 | 8,2 |
1994 | … | … | 0,8 | 9,1 |
1995 | … | … | … | … |
1996 | … | … | 0,7 | 7,7 |
1997 | … | … | 0,7 | 7,4 |
Dabas resursi
Teritorija, | Apdzī- | Lauksaim- | Mežu | Meliorētā | Iekšējie | Ikgadējais | |
tūkstoši | vojuma | niecībā | platība, | zeme, % | atjaunojamie | ūdens | |
km2 | blīvums | izman- | % no | no lauk- | ūdens resursi | patēriņš | |
cilvēki | tojamā | teritorijas | saimniecībā | uz vienu | uz vienu | ||
uz km2 | zeme, % no | izmantojamās | iedzīvotāju, | iedzīvotāju, | |||
teritorijas | zemes | 1000 m3 gadā | m3 | ||||
1993 | 64,6 | 40,0 | 39,3 | 44,0 | 30,1 | 5,71 | 196,8 |
1994 | 64,6 | 39,4 | 39,3 | 44,0 | … | … | 187,1 |
1995 | 64,6 | 38,9 | 39,3 | 44,6 | … | … | 181,1 |
1996 | 64,6 | 38,6 | 39,0 | 44,3 | 62,0 | … | 172,4 |
1997 | 64,6 | 38,2 | 39,0 | 44,9 | 62,0 | … | 163,7 |
Nacionālā ienākuma rādītāji
1993 | 1467,0 | 12 | 35 | 53 | 52,5 | 13,8 | 31,2 | 28,1 | 73,2 | 57,0 |
1994 | 2042,6 | 10 | 31 | 59 | 58,7 | 14,9 | 24,8 | 20,1 | 46,5 | 44,4 |
1995 | 2349,2 | 11 | 33 | 56 | 62,6 | 16,6 | 27,1 | 22,2 | 46,9 | 49,3 |
1996 | 2829,1 | 9 | 31 | 60 | 67,6 | 18,8 | 33,7 | 21,6 | 50,9 | 58,9 |
1997 | 3211,1 | 7 | 31 | 62 | 67,2 | 19,7 | … | 23,2 | 50,5 | 60,6 |
Iekšzemes kop-produkts (IKP), milj. latu
Lauk-saimnie-cības produkcija, % no IKP
Rūpnie-cības produkcija, % no IKP
Pakal-pojumi,
% no IKP
Perso-niskais patēriņš, % no IKP
Iekš-zemes inves-tīcijas,
% no IKP
Ieņē-mumi
no no-dokļiem, % no IKP
Valsts izdevumi, % no IKP
Eksports, % no IKP
Imports, % no IKP
Tautsaimniecības attīstības tendences
IKP | IKP pieaugums | Inflācija | Eksporta | Budžeta | |
pieaugums | gadā uz vienu | gadā, % no | pieaugums | deficīts, | |
gadā1 | iedzīvotāju1 | iepriekšējā | gadā, % no IKP | % no IKP | |
gada | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1993 | -14,9 | -13,4 | 209,2 | -6,7 | -0,1 |
1994 | 0,6 | 2,3 | 135,9 | -6,2 | -1,98 |
1995 | -0,8 | 0,5 | 125,0 | 6,9 | -3,1 |
1996 | 3,3 | 4,4 | 117,6 | 11,2 | -1,4 |
1997 | 6,5 | 7,5 | 108,4 | 5,6 | +1,3 |
1 Salīdzināmās cenās
Vardarbība un noziedzība
Ieslodzītie | Nepilngadīgie | Reģistrēto | Ar narkotiskām | Vīriešu izdarītas | Reģistrētas | |
uz 100 000 | noziedznieki, | izvarošanu | vielām saistīti | slepkavības | izvarošanas | |
iedzīvotājiem | % no notiesāto | skaits uz 100 000 | noziegumi | ar iepriekšēju | uz 100 000 | |
kopskaita | iedzīvotājiem | uz 100 000 | nodomu uz | sievietēm | ||
iedzīvotājiem | 100 000 vīriešiem | |||||
1993 | 208,7 | 10,8 | 5,0 | 8,4 | 12,7 | 9,3 |
1994 | 253,6 | 10,5 | 5,1 | 10,9 | 9,7 | 9,4 |
1995 | 256,9 | 10,9 | 6,3 | 10,8 | 13,7 | 11,7 |
1996 | 250,3 | 11,9 | 5,2 | 14,5 | 18,0 | 9,7 |
1997 | 252,6 | 13,1 | 4,8 | 17,3 | 15,7 | 9,0 |
Labklājība, nabadzība un sociālie izdevumi
Reālais | Rūpniecības | Ienākumu | Izdevumi | Kopējie | Kopējie | |
IKP uz 1 | īpatsvars | attiecība | sociālajai | izdevumi | izdevumi | |
iedzīvotāju, | iekšzemes | starp 20% | aizsardzībai, | izglītībai, | veselībai, | |
PPP$ | kopproduktā | mājsaimniecībām | % no IKP | % no IKP | % no IKP | |
ar augstākajiem | ||||||
un 20% - ar | ||||||
zemākajiem | ||||||
ienākumiem | ||||||
1993 | 3070 | 35 | 4,0 | 9,2 | 6,1 | 4,1 |
1994 | 3204 | 31 | 4,5 | 11,8 | 6,1 | 4,1 |
1995 | 3291 | 33 | … | 11,6 | 6,7 | 3,9 |
1996 | 3484 | 31 | 3,0 | 14,7 | 5,7 | 3,9 |
1997 | … | 31 | 4,7 | 14,3 | 5,8 | 3,9 |
Sakaru līdzekļi
1993 | … | 42,2 | 0,7 | 0,5 | 35,6 | 61,9 | 10 | 27 | 14,3 |
1994 | … | … | 0,6 | 0,5 | 23,1 | 65,4 | 7 | 28 | 9,9 |
1995 | … | … | 0,4 | 0,5 | 12,4 | 78,2 | 7 | 29 | 13,3 |
1996 | 611 | 1031 | 0,4 | 0,5 | 22,5 | 78,9 | 11 | 30 | 15,3 |
1997 | 591 | 1021 | 0,5 | 0,6 | 16,0 | 94,0 | 12 | 31 | 17,6 |
1 Uz 100 mājsaimniecībām
Radio-aparātu skaits uz 100 iedzī-votājiem
Televizoru skaits uz 100 iedzī-votājiem
Kinoteātru apmek-lējumi
gadā uz vienu cilvēku
Muzeju apmek-lējumi
gadā uz vienu cilvēku
Dienas laikrakstu eksemplāru skaits uz 100 iedzī-votājiem
Izdoto grāmatu skaits uz 100 iedzī-votājiem
Nosūtīto vēstuļu skaits uz vienu iedzīvotāju
Telefona aparāti uz 100 iedzī-votājiem
Automobiļi uz 100 iedzī-votājiem
Urbanizācija
Pilsētnieku | Pilsētnieku | Iedzīvotāju | Iedzīvotāju | Iedzīvotāju | |
skaits, % no | skaita | skaits | skaits | skaits | |
iedzīvotāju | pieauguma | lielākajā pilsētā, | pilsētās ar vairāk | pilsētās ar vairāk | |
kopskaita | temps gadā | % no visiem | nekā 40 tūkst. | nekā 40 tūkst. | |
pilsētniekiem | iedzīvotāju, | iedzīvotāju, | |||
% no visiem | % no visiem | ||||
pilsētniekiem | iedzīvotājiem | ||||
1993 | 69,2 | -0,9 | 48,2 | 73,4 | 50,8 |
1994 | 69,1 | -1,6 | 48,1 | 73,2 | 50,6 |
1995 | 69,0 | -1,2 | 47,9 | 73,1 | 50,4 |
1996 | 69,1 | -0,8 | 47,6 | 72,9 | 50,3 |
1997 | 69,1 | -0,9 | 47,5 | 72,8 | 50,3 |