Lēmums par atbildes sniegšanu uz deputātu jautājumu 2011. gada 14. aprīlī
Saeimas Prezidijs nolemj:
Izziņot jautājumu, uz kuru tiks sniegta atbilde 2011.gada 14.aprīlī pulksten 17.00:
Deputātu E.Cilinska, Dz.Rasnača, I.Laizānes, J.Dombravas un I.Parādnieka jautājums (jautājumu reģistra Nr.?9/J10)
“Par bezakcīzes degvielu”
(Pilns jautājuma teksts pielikumā)
Saeimas priekšsēdētājas vietā
Rīgā 2011.gada 11.aprīlī Saeimas priekšsēdētājas biedrs G.Daudze
Pielikums
Par bezakcīzes degvielu
2011.gada 29.martā Ministru kabinets (MK) ir apstiprinājis grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli”, kas paredz noteikt minimālo ieņēmumu slieksni lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, lai arī turpmāk tiem būtu iespējams iegādāties dīzeļdegvielu ar akcīzes nodokļa atbrīvojumu. Par šī ieņēmumu sliekšņa lielumu vēl notiek diskusijas, un tas tiks noteikts MK noteikumos, taču izskanējusi versija, ka tas varētu būt 200 Ls/ha. MK apstiprināto likuma grozījumu mērķis ir atbalstīt tieši lauksaimniecisko ražošanu. Taču saskaņā ar Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas datiem par bioloģisko saimniecību ieņēmumiem lauksaimniecības produkcijas ražotāji, kas strādā ar bioloģiskajām metodēm, nespēj sasniegt šādus ieņēmumus, jo iegūtās ražas ir mazākas nekā intensīvās lauksaimniecības gadījumā. Viena no bioloģiskās lauksaimniecības metodēm zemes auglības uzlabošanai ir tās atstāšana papuvē. Papuvē atstātā zeme ražu nedod, taču ierēķināma kopējā saimniecības platībā, līdz ar to vidējie ieņēmumi no viena hektāra samazinās.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.295 “Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības lauku attīstības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību vides un lauku ainavas uzlabošanai” bioloģiskajiem lauksaimniekiem, lai tie varētu pretendēt uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā paredzēto valsts vai ES atbalstu, jāsasniedz šādi ieņēmumi: 50 Ls/ha gaļas lopkopjiem un biškopjiem, 90 Ls/ha lauksaimniecības kultūru (izņemot dārzeņu, garšaugu, augļu koku, ogulāju un kartupeļu) audzētājiem.
Jau 2009.gadā biedrība “Zemnieku saeima” rosinājusi valdībai ieviest marķēto jeb iekrāsoto bezakcīzes degvielu, kas ļautu degvielu lauksaimnieciskās ražošanas vajadzībām iegādāties uzreiz bez akcīzes nodokļa, tādējādi novēršot birokrātisko slogu, kad zemniekam jāvēršas Valsts ieņēmumu dienestā, lai saņemtu atpakaļ samaksāto akcīzes nodokli. Premjers Valdis Dombrovskis pēc sarunas ar “Zemnieku saeimas” pārstāvjiem uzdeva Zemkopības ministrijai izpētīt un sagatavot dokumentus par marķētās dīzeļdegvielas ieviešanu. Lai gan no 2010.gada jūlija spēkā esošā jaunā bezakcīzes degvielas iegādes kārtība (MK noteikumi Nr.444 “Kārtība, kādā no akcīzes nodokļa ir atbrīvota dīzeļdegviela (gāzeļļa) un dīzeļdegviela (gāzeļļa), kurai ir pievienota rapšu sēklu eļļa vai no rapšu sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela, ko lauksaimniecības produkcijas ražotājs izmanto lauksaimniecības zemes apstrādei, kā arī tādas meža vai purva zemes platības apstrādei, kurā kultivē dzērvenes vai mellenes”) atrisina minēto problēmu, tomēr joprojām aktuāls ir jautājums par bezakcīzes degvielas izlietojuma kontroli. Daudzās ES valstīs, piemēram, Igaunijā, jau pastāv iekrāsotā degviela un mehānismi, kā kontrolēt, vai tā tiek izmantota paredzētajam mērķim.
Tā kā lauksaimniekiem 2011./2012. saimnieciskajā gadā paredzēts piešķirt tiesības iegādāties 85,5 miljonus litru bezakcizētās dīzeļdegvielas, kura nav marķēta, pastāv risks, ka degvielas tirgū pastiprināsies nelegāla bezakcīzes degvielas tirdzniecība. Tajā pašā laikā var prognozēt, ka daudzas bioloģiskās lauksaimniecības nevarēs sasniegt uzstādīto ieņēmumu slieksni 200 LVL/ha no lauksaimniecības produktu realizācijas.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam atbildēt uz šādiem jautājumiem:
1. Kādi ir Zemkopības ministrijas pētījumu rezultāti par marķētās bezakcīzes degvielas ieviešanu, lai paaugstinātu kontroli par bezakcīzes degvielas izlietojumu?
2. Kādi ieņēmumi (visi saimnieciskie ieņēmumi, ieņēmumi tikai no lauksaimnieciskās ražošanas, Eiropas Savienības tiešie maksājumi, u.c.) tiek iekļauti ieņēmumu sliekšņa aprēķinā, kas nosaka iespēju iegādāties bezakcīzes degvielu?
3. Kādu risinājumu Zemkopības ministrija ir paredzējusi, lai saimniecības, kas nodarbojas ar bioloģiskās lauksaimniecības produkcijas ražošanu, to specifikas dēļ arī varētu pretendēt uz bezakcīzes degvielas iegādi?
10. Saeimas deputāti:
E.Cilinskis, Dz.Rasnačs, I.Laizāne, J.Dombrava,
I.Parādnieks
Rīgā 2011.gada 7.aprīlī