• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par patēriņa cenu kāpumu martā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.04.2011., Nr. 62 https://www.vestnesis.lv/ta/id/228964

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas Bankas konvertējamo valūtu kursi

Vēl šajā numurā

20.04.2011., Nr. 62

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par patēriņa cenu kāpumu martā

Patēriņa cenu līmenis 2011.gada martā, salīdzinot ar februāri, pieauga par 0,7%. Precēm cenas pieauga vidēji par 0,9%, bet pakalpojumiem – par 0,1%. Lielāko ietekmi uz patēriņa cenu kāpumu šā gada martā radīja degvielas un apģērba cenu pieaugums.

Būtisku ietekmi uz tautsaimniecības attīstību var atstāt joprojām kāpjošās degvielas cenas, kas šā gada martā, salīdzinot ar februāri, pieauga par 4,7%. Pieaugošās degvielas cenas radīs papildu spiedienu uz ražošanas izmaksām, tādējādi pasliktinot uzņēmumu finansiālo situāciju. Nafta ir ļoti svarīgs energoresurss, kas tieši vai netieši tiek izmantots gandrīz visos ražošanas procesos.

Tāpēc, kāpjot naftas cenām, kāps arī ražotāju izmaksas, cenu pieaugumam tālāk nonākot arī līdz gala patērētājam. Arī transporta nozares izmaksas ir saistītas ar naftas cenām, kas vēl papildus var ietekmēt preču cenas.

Politiskā situācija Tuvajos Austrumos un Ziemeļāfrikā ir būtiski ietekmējušas situāciju naftas produktu tirgū. Bažas par ierobežoto naftas produktu piedāvājumu jau vairākus mēnešus uztur stabilu cenu pieauguma tendenci. Šādai tendencei turpinoties, pieaug negatīvie riski pasaules ekonomikas izaugsmei 2011.gadā.

Otrs būtiskākais faktors, kas ietekmēja cenu izmaiņas šā gada martā, ir apģērbu un apavu cenas, kas salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi pieauga vidēji par 6,0%. Straujo cenu kāpumu var izskaidrot ar šo preču sezonalitāti, pārdošanā nonākot jaunajām preču kolekcijām, kurām netiek piemērotas atlaides. Tieši sezonas atlaides bija par pamatu šīs preču grupas cenu kritumam šā gada janvārī un februārī. Ja apģērbu un apavu cenu līmeni salīdzina ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, tad tam ir vērojams neliels cenu samazinājums. Gada griezumā cenas apģērbiem un apaviem samazinājās par 1,2%.

2011.gada martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu, patēriņa cenu līmenis pieauga par 4,2%. Preču cenas pieauga vidēji par 5,9%, bet cenas pakalpojumiem – par 0,2%.

Vidējais patēriņa cenu līmenis 2011.gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, palielinājās par 1,9%, kas sakrīt ar FM prognozētajām cenu izmaiņām šajā periodā.

Finanšu ministrijas
Komunikācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!