• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par 2010.gada finanšu pārskatu revīziju ministrijās un valsts iestādēs:. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 16.06.2011., Nr. 94 https://www.vestnesis.lv/ta/id/231751

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Pēc tikšanās ar Ministru prezidentu

Vēl šajā numurā

16.06.2011., Nr. 94

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par 2010.gada finanšu pārskatu revīziju ministrijās un valsts iestādēs:


Veselības ministrijā un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā

Veselības ministrijas (VM) 2010.gada pārskats nesniedz skaidru un patiesu priekšstatu par VM finansiālo stāvokli un darbības rezultātiem, savā atzinumā norāda Valsts kontrole (VK).

VK sniegusi negatīvu atzinumu, jo revīzijā konstatētas neatbilstības vairāk nekā par trīs miljoniem latu.

Veicot revīziju Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā (NMPD), VK revidenti nav guvuši pārliecību par medikamentu un degvielas uzskaites procesu, par to izlietojumu un atlikumiem kopā 1,4 miljonu latu apmērā. VK konstatējusi, ka krājumi nav novērtēti un inventarizācija nav veikta atbilstoši normatīvajiem aktiem; medikamenti norakstīti, lai gan faktiski tie nav izlietoti; degvielas patēriņa normas nav pamatotas un patiesas, kā arī nav nodrošināta atbilstoša degvielas izlietojuma uzskaite.

VK norāda arī uz neatbilstībām darba samaksas aprēķināšanā un uz prettiesisku valsts budžeta līdzekļu izlietojumu.

Normatīvie akti nosaka metodi mēnešalgu aprēķināšanai ārstniecības personām un vidējās izpeļņas aprēķināšanai darbiniekiem ar summēto darba laiku, tomēr NMPD to nelieto. Rezultātā NMPD ir nepareizi aprēķinājis darba samaksu, atvaļinājuma naudas un slimības pabalstus kopā par 326,27 tūkstošiem latu: 1967 darbiniekiem atlīdzība aprēķināta kopā par 248,98 tūkstošiem latu vairāk, 750 darbiniekiem par 77,29 tūkstošiem latu mazāk.

Lai gan normatīvie akti no 01.01.2010. vairs neparedz darbiniekiem izmaksāt piemaksu par darba stāžu, NMPD 2010.gadā šādas piemaksas darbiniekiem aprēķinājis un izmaksājis. Tādējādi NMPD nav tiesiski rīkojies ar budžeta līdzekļiem 191,2 tūkstošu latu apmērā. Par konstatēto VK ir informējusi LR Prokuratūru.

Tāpat VM padotības iestādēs konstatētas neatbilstības atvaļinājumu uzkrājumu aprēķināšanā, ieņēmumu aprēķināšanā un uzrādīšanā, pamatlīdzekļu un krājumu uzskaitē un inventarizācijā, kas ietekmēja gada pārskatā atspoguļotās informācijas pareizību un patiesumu.

VK norāda, ka VM 2010.gadā tika piešķirts finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem kopā par 26,22 miljoniem latu, lai nodrošinātu ārstniecisko palīdzību iedzīvotājiem valsts garantētajā apjomā, kā arī segtu izdevumus, kas saistīti ar pacientiem jau sniegto veselības aprūpi. Tādējādi šie līdzekļi pretēji normatīvajā aktā noteiktajam piešķirti un izlietoti iepriekš paredzamiem un gadskārtējā budžetā plānojamiem izdevumiem.

Pēc revīzijas VK sniegusi VM kopā 44 ieteikumus, kuru ieviešanas rezultātā tiks nodrošināta efektīva budžeta līdzekļu plānošana, tiesiska un ekonomiska to izlietošana, kā arī grāmatvedības uzskaites izveidošana, lai kvalitatīvi sagatavotu finanšu pārskatu. Lielāko daļu ieteikumu VM apņēmusies ieviest jau līdz 2011.gada septembrim, daļu – līdz 2012.gada janvārim.

VM padotības iestādes – NMPD un Zāļu valsts aģentūra – revīzijas noslēgumā revidentiem sniedza būtisku papildu informāciju. Tā kā revidentiem bija jāgūst pārliecība par informācijas patiesumu, VK atzinumu par VM konsolidēto pārskatu sniedza vēlāk nekā par citu ministriju pārskatiem.

Valsts kontroles informācija

Veselības ministrija:

Saistībā ar 15.jūnijā izplatīto Valsts kontroles informāciju par pieļautajiem grāmatvedības pārkāpumiem Veselības ministrijas (VM) padotības iestādē – Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā (NMPD) – VM informē, ka pieļautās kļūdas pamatā saistītas ar neprecīzu normatīvo aktu traktēšanu un piemērošanu. NMPD pēc rīcības plāna saskaņošanas ar Veselības ministriju novērsīs konstatētās nepilnības.

Visbūtiskākie iebildumi saistīti ar darba samaksas aprēķinu un uzskaiti NMPD, kas neatbilst šobrīd spēkā esošajiem normatīviem par atalgojumu ārstniecības personām. Lai gan VM sadarbībā ar Finanšu ministriju jau ir sagatavojusi grozījumus noteikumos, kas regulē atalgojuma aprēķinu ārstniecības personām, šobrīd piemērotais atalgojuma aprēķins NMPD neatbilst spēkā esošajiem tiesību aktiem. Saistībā ar minētajiem pārkāpumiem VM uzsākusi NMPD dienesta pārbaudi, ir izbeigtas darba attiecības ar galveno grāmatvedi, kā arī ierosinātas disciplinārlietas katras konkrētās amatpersonas atbildības izvērtēšanai. Turklāt iestādē jau veikta grāmatvedības struktūras reorganizācija.

Veselības ministrs Juris Bārzdiņš norāda: “Nav pieļaujami, ka Veselības ministrijas padotības iestāžu vadītāji nav nodrošinājuši stingru valstī noteiktās likumdošanas ievērošanu savā atbildībā esošajās iestādēs. Kaut arī pieļautie pārkāpumi neietekmē pacientu iespējas saņemt veselības aprūpes pakalpojumus, tomēr šāds atzinums sabiedrībai nepārprotami sniedz negatīvu signālu par veselības aprūpes līdzekļu godīgu izlietojumu, kam ir jābūt mūsu darba augstākajai mērauklai. Tieši tādēļ minētās nepilnības ir jānovērš vistuvākajā laikā.”

Oskars Šneiders,
ministrijas preses sekretārs

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests:

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) nevar piekrist Valsts kontroles revīzijas ziņojumā ieteiktajai atalgojuma aprēķināšanas metodikai, jo tādā gadījumā ātrās palīdzības mediķi par savu padarīto darbu nesaņemtu visu nopelnīto darba samaksu, tai skaitā arī slimības un atvaļinājumu gadījumā (vadoties pēc VK norādēm: piemēram, ja ātrās palīdzības brigādes mediķis būtu nostrādājis vidēji 40 stundas mēnesī jeb pusslodzi, tad saņemtu atvaļinājuma naudu par 168 stundām, savukārt, nostrādājot pusotru slodzi jeb 240 stundas, atvaļinājuma laikā arī saņemtu samaksu tikai par 168 stundām). NMPD, aprēķinot darba samaksu, ir vadījies pēc Darba likuma 6.panta un Ārstniecības likuma 53.panta, kas nosaka pagarināto darba laiku ārstniecības personām. Savukārt Valsts kontroles revīzijas laikā atsevišķas normas ir tulkojusi burtiski.

NMPD norāda, ka Valsts kontroles iebildumi par darba samaksas aprēķināšanu brigāžu mediķiem, kuri strādā pagarinātu darba laiku, ir saistāmi ar vairāku ārējo normatīvo aktu nepilnībām. Šo problēmu ir atzinusi arī Finanšu ministrija. Pēc NMPD ierosinājuma par nepieciešamajām normatīvo aktu izmaiņām un precizējumiem jau pavasarī šis jautājums tika skatīts Finanšu ministrijas, Labklājības ministrijas, Valsts ieņēmumu dienesta un NMPD pārstāvju darba grupā. Turklāt šobrīd jau tiek virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā un Saeimā nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos saskaņā ar NMPD iepriekš lietoto darba samaksas aprēķināšanas metodiku mediķiem, kuri strādā pagarināto darba laiku.

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests nepiekrīt arī norādei par it kā nepamatotu darba stāža piemaksu aprēķināšanu ātrās palīdzības brigāžu mediķiem. NMPD, pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumiem Nr.980 vēl 2010.gada sākumā piemaksas par darba stāžu ātrās palīdzības mediķiem bija jāizmaksā, pretējā gadījumā darbinieki varētu vērsties tiesā par nepamatotu darba stāža piemaksu neizmaksāšanu. Savukārt līdz ar vienotā atalgojuma sistēmas ieviešanu dienestā darba stāža piemaksas vairs netiek aprēķinātas.

Kā norāda NMPD – situācijā, kad daudzi mediķi domā par darbu ārvalstīs, nav pieļaujams, ka formālu iemeslu dēļ ātrās palīdzības mediķi nesaņemtu nopelnīto samaksu un netiktu nodrošināts taisnīguma princips atalgojuma aprēķināšanā.

NMPD Komunikācijas nodaļa

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!