Konkurences padomes lēmums Nr.E02-39
Rīgā 2011.gada 14.jūlijā (prot. Nr.35, 4.§)
Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5 pantā paredzēto pārkāpumu SIA "IR-7" darbībās
Lieta Nr.A/11/03.01./5
Konkurences padome, piedaloties SIA "IR-7" pārstāvim Romānam Ivanovam, izskatīja administratīvā pārkāpuma lietu Nr.A/11/03.01./5 "Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5pantā paredzēto pārkāpumu SIA "IR-7" darbībās" un
konstatēja:
1. "IR-7" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003924189, tās juridiskā adrese: Lāčplēša iela 4–10, Sigulda, Siguldas novads.
2. Pamatojoties uz Konkurences likuma 7.panta pirmās daļas 1.punktu, Konkurences padome 07.10.2010 pieņēma lēmumu (prot. Nr.43, 6.§) uzsākt Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzību.
Minētās lietas ietvaros Konkurences padomes Izpilddirekcijai bija nepieciešams noskaidrot informāciju no SIA "IR-7" saistībā ar tās darbību sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgū, t.i., iegūt statistisko informāciju, kā arī ziņas par klientiem un pakalpojumu cenu veidošanas mehānismu.
3. Konkurences padomes Izpilddirekcijas amatpersona saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.8pantu un 246.pantu, Konkurences likuma 9.panta septītās daļas 2.punktu 04.07.2011. sastādīja administratīvā pārkāpuma protokolu RA Nr.600049, kurā konstatēti šādi fakti:
3.1. Konkurences padomes Izpilddirekcija Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzības ietvaros, pamatojoties uz Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktu un 26.panta otro daļu, 08.03.2011. nosūtīja SIA "IR-7", Lāčplēša ielā 4–10, Siguldā, Siguldas novadā, vēstuli Nr.568 "Par informācijas sniegšanu". Informāciju bija lūgts iesniegt Konkurences padomē līdz 25.03.2011., nosūtot informāciju arī pa faksu. Atbilde iepriekš minētajā norādītajā termiņā uz minēto Konkurences padomes Izpilddirekcijas vēstuli no SIA "IR-7" netika saņemta. Turklāt netika saņemta informācija no SIA "IR-7", kas objektīvi attaisnotu informācijas neiesniegšanu. Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktu un 26.panta otro daļu, Konkurences padomes Izpilddirekcija 23.05.2011. nosūtīja ierakstītu vēstuli Nr.1207 "Par informācijas sniegšanu", kurā atkārtoti bija lūgts sniegt informāciju. Informāciju bija lūgts iesniegt Konkurences padomē trīs dienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas, to nosūtot arī pa faksu. Bez tam šī vēstule saturēja informāciju par administratīvās atbildības iestāšanos par informācijas nesniegšanu.
3.2. Tādējādi 21.06.2011. Konkurences padomes Izpilddirekcija nosūtīja SIA "IR-7" vēstuli Nr.1562 "Paziņojums par Administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanu", kurā Konkurences padomes Izpilddirekcija lūdza SIA "IR-7" pārstāvi ierasties Konkurences padomes telpās, Rīgā, Brīvības ielā 55, 5.jūlijā plkst.9.30, lai SIA "IR-7" pārstāvja klātbūtnē sastādītu Administratīvā pārkāpuma protokolu. Norādītajā laikā un vietā SIA "IR-7" pārstāvji neieradās. Turklāt SIA "IR-7" pārstāvji nav informējuši par neierašanās iemesliem, kā arī nav iesnieguši jebkādus dokumentus, kas attaisnotu pārstāvju neierašanos Konkurences padomes noteiktajā datumā.
Nesniedzot Konkurences padomes Izpilddirekcijas pieprasīto informāciju, SIA "IR-7" nav izpildījusi Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktā noteikto pienākumu iesniegt informāciju, un tādā veidā SIA "IR-7" ir kavējusi Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzību.
3.3. 30.06.2011. Konkurences padome saņēma pa faksu no SIA "IR-7" paskaidrojumu, kurā minēts, ka "SIA "IR-7" nenodarbojas ar ķīmiskās tīrītavas pakalpojumu sniegšanu, jo uzņēmums sniedz sporta formu apstrādi ar speciālas iekārtas palīdzību, kurai nav analoga Latvijas Republikā un ievedot šo iekārtu Latvijā iekārtai muitā piešķīra ķīmiskās tīrīšanas iekārtas kodu, jo šai iekārtai nav speciāla koda. Šī iekārta attīra sporta formu (hokeja ekipējumu) no baktērijām un sviedru smakas. Attīrīšana notiek tikai ar ozonu un netiek izmantotas nekādas ķīmiskas vielas."
01.07.2011. Konkurences padome no SIA "IR-7" saņēma iepriekšminētā paskaidrojuma oriģinālu.
3.4. Konkurences padomes Izpilddirekcijas amatpersona saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 215.8pantu un 246.pantu, Konkurences likuma 9.panta septītās daļas 2.punktu 06.07.2011. plkst.11.30 sastādīja administratīvā pārkāpuma protokolu RA Nr.600049.
4. Konkurences padome 06.07.2011. ir uzsākusi administratīvo lietvedību (lieta Nr.A/11/03.01./5) "Par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5pantā paredzēto pārkāpumu SIA "IR-7" darbībās".
5. Izvērtējot administratīvās pārkāpuma lietas A/11/03.01./5 materiālus, Konkurences padome konstatē:
5.1. Konkurences likuma 9.panta piektās daļas 1.punktā noteikts, ka Izpilddirekcija, Konkurences padomes vārdā veicot tirgus uzraudzību vai izmeklējot šā likuma vai Reklāmas likuma pārkāpumus ir tiesīga pieprasīt un šā likuma 26.panta otrajā un trešajā daļā noteiktajā termiņā un Izpilddirekcijas norādītajā informācijas sniegšanas veidā saņemt no jebkuras personas vai personu apvienības šajā likumā un Reklāmas likumā noteikto uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju (arī komercnoslēpumu saturošu informāciju), kā arī rakstveida vai mutvārdu paskaidrojumus.
Konkurences likuma 9.panta piektajā daļā paredzētas Konkurences padomes Izpilddirekcijas amatpersonu tiesības, veicot izpēti tirgus uzraudzības lietās par Konkurences likuma pārkāpumiem, t.sk. iegūt informāciju no jebkuras personas.
5.2. SIA "IR-7" pēc Konkurences padomes Izpilddirekcijas lūguma vairākkārt nav sniegusi atbildi uz tai adresētajiem informācijas pieprasījumiem. SIA "IR-7" neieradās uz administratīvā pārkāpuma protokola sastādīšanu, uz kuru tika aicināta ierasties 05.07.2011. plkst. 9.30 Konkurences padomes telpās, Rīgā, Brīvības ielā 55, kā arī savlaicīgi nav sniegusi paskaidrojumu, kāpēc pieprasītā informācija netika iesniegta, kā arī nav informējusi par pārstāvju neierašanās iemesliem.
5.3. 30.06.2011. Konkurences padome saņēma pa faksu no SIA "IR-7" paskaidrojumu par to, ka SIA "IR-7" nenodarbojas ar ķīmiskās tīrītavas pakalpojumu sniegšanu, un 01.07.2011. Konkurences padome no SIA "IR-7" saņēma iepriekšminētā paskaidrojuma oriģinālu.
6. Ņemot vērā 5.punktā minēto, Konkurences padome atzīst, ka SIA "IR-7" ir izdarījusi administratīvo pārkāpumu, par kuru atbildība paredzēta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5pantā.
7. Nosakot SIA "IR-7" piemērojamā naudas soda apmēru, Konkurences padome izvērtēja pārkāpumu atbilstoši Konkurences padomes vadlīnijām naudas sodu piemērošanai par administratīvajiem pārkāpumiem1.
7.1. SIA "IR-7" ir juridiska persona – sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003924189. Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 175.5pantu par personu vai to apvienību rīcībā esošās informācijas nesniegšanu Konkurences padomei pēc tās pieprasījuma noteiktā termiņā un apjomā, kā arī par nepatiesas informācijas sniegšanu uzliek naudas sodu juridiskajām personām no piecdesmit līdz desmittūkstoš latiem.
7.2. Administratīvā pārkāpuma rezultātā nav nodarīts mantisks zaudējums. Vērtējot pārkāpuma raksturu, secināms, ka SIA "IR-7" izdarītā pārkāpuma rezultātā ir kavēts lietas "Sadzīves ķīmisko tīrītavu pakalpojumu tirgus uzraudzība" izpētes process. Novērtējot nesniegtās informācijas apjomu, konstatējams, ka SIA "IR-7" Konkurences padomes Izpilddirekcijas informācijas pieprasījumu ir vairākkārtīgi ignorējusi pilnībā un uz iepriekš minētajiem Konkurences padomes informācijas pieprasījumiem atbildes nav savlaicīgi sniegusi. Tirgus uzraudzības veikšana ir nozīmīga, lai Konkurences padome pilnvērtīgi īstenotu Konkurences likuma 6.panta pirmajā daļā noteiktos uzdevumus. SIA "IR-7" nav uzskatījusi par nepieciešamu iesniegt nedz pieprasīto informāciju noteiktajā termiņā, nedz iesniegt jebkādu informāciju, kas attaisnotu informācijas neiesniegšanu noteiktajos termiņos, kā arī pārstāvji nav ieradušies uz protokola sastādīšanu, lai sekmētu objektīvu pārkāpuma apstākļu savlaicīgu noskaidrošanu un paskaidrojumu no SIA "IR-7" Konkurences padome ir saņēmusi pa faksu tikai 30.06.2011. un 01.07.2011. šī paskaidrojuma oriģinālu.
Kopsakarā ar minēto ir novērtējams arī tirgus dalībnieka stāvoklis un apgrozījums tirgū. Apgrozījums ir būtisks kritērijs, lai, vērtējot pārkāpumu, noteiktu samērīgu un proporcionālu naudas sodu, kā arī vienlaikus tādu, kas atturētu no pārkāpuma izdarīšanas.
Tādējādi, novērtējot SIA "IR-7" pārkāpuma nozīmību konkrētās uzraudzības lietas ietvaros, secināms, ka tas nav nozīmīgs pārkāpums, jo SIA "IR-7" nedarbojas konkrētajā tirgū. Pamatojoties uz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 10.pantu, nav konstatējams, ka pārkāpums ir izdarīts ar nodomu kavēt Konkurences padomi veikto konkrēto tirgus uzraudzību, un atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 11.pantam konstatējams, ka tas izdarīts aiz neuzmanības.
Tādējādi naudas sods SIA "IR-7" par pārkāpuma veidu un vainas formu nosakāms 100.00 LVL apmērā.
7.3. Konkurences padome konstatē, ka lietā pastāv viens no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 33.panta pirmajā daļā noteiktiem atbildību par administratīvo pārkāpumu mīkstinošiem apstākļiem. 30.06.2011 Konkurences padome pa faksu saņēma SIA "IR-7" paskaidrojumu un 01.07.2011. šī paskaidrojuma oriģinālu uz Izpilddirekcijas 08.03.2011. vēstuli Nr.568. Līdz ar to ir uzskatāms, ka pārkāpums ir pārtraukts.
Līdz ar to SIA "IR-7" 7.2.punktā noteiktais naudas soda apmērs tiek samazināts par 10%, t.i., par 10.00 LVL.
7.4. Konkurences padome konstatē, ka lietā pastāv Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 34.panta pirmās daļas 1.punktā noteiktā atbildību par administratīvo pārkāpumu pastiprinošs apstāklis, t.i., arī pēc atkārtota Konkurences padomes Izpilddirekcija 23.05.2011. informācijas pieprasījuma (vēstule Nr.1207) atbilde noteiktajā termiņā netika sniegta.
Tādējādi 7.2.punktā noteiktais naudas sods palielināms par 10%, t.i., par 10.00 LVL.
7.5. Ņemot vērā 7.2., 7.3. un 7.4.punktā konstatēto, Konkurences padome uzskata par atbilstošu un samērīgu SIA "IR-7" piemērot naudas sodu 100.00 LVL apmērā.
Konkurences padome, ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 11.pantu, 22.pantu, 23.panta pirmās daļas 2.punktu, 34.panta pirmās daļas 1.punktu, 175.5pantu, 215.8pantu, 274.pantu, 275.panta pirmās daļas 1.punktu un 299.pantu, Administratīvā procesa likuma 13.pantu un 66.panta pirmo daļu,
nolēma:
uzlikt naudas sodu LVL 100.00 (simt lati un nulle santīmi) apmērā. Uzlikto naudas sodu 30 dienu laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas ieskaitīt valsts budžetā (Valsts kasē, reģ.Nr.90000050138, konta Nr.LV78TREL1060001019900, kods TRELLV22), norādot lēmuma par naudas soda uzlikšanu numuru un datumu. Uzlikt SIA "IR-7" pienākumu 10 (desmit) dienu laikā pēc šajā lēmumā minētā termiņa paziņot Konkurences padomei par uzliktā pienākuma izpildi, iesniedzot normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apstiprinātu naudas soda maksājumu apliecinoša dokumenta kopiju.
Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.
1 Vadlīnijas pieejamas Konkurences padomes interneta vietnē: http://www.kp.gov.lv/uploaded_files/Vadlinijas_LAPKsodi.pdf
Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. Dz.Striks
Sekretāre Z.Leite