Satiksmes ministrijas pavēle Nr.164
Rīgā 1992.gada 30.novembrī
Par valsts autoceļu aizsardzības noteikumu apstiprināšanu
Lai realizētu Latvijas Republikas likuma "Par autoceļiem" prasības par valsts autoceļu lietošanas kārtību un aizsardzību,
PAVĒLU:
1. Apstiprināt Latvijas Republikas valsts autoceļu aizsardzības noteikumus (pielikumā).
2. Noteikt noteikumu stāšanos spēkā ar to publicēšanas dienu.
3. Autoceļu departamentam un Ceļu pārvaldēm nodrošināt šo noteikumu izpildes kontroli.
4. Ar šo noteikumu publicēšanas dienu uzskatīt par spēku zaudējušiem 1971.gada 17.jūnijā apstiprinātos "Noteikumus autoceļu un ceļa būvju ekspluatācijai un aizsardzībai Latvijas PSR teritorijā".
Ministrs A.Gūtmanis
VALSTS CEĻU AIZSARDZĪBAS NOTEIKUMI
1. VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
1.1. Valsts autoceļu, (turpmāk - "autoceļu") aizsardzības noteikumi sastādīti pamatojoties uz Latvijas Republikas likumu "Par autoceļiem" un ceļu satiksmes noteikumiem.
1.2. Autoceļu aizsardzības noteikumu uzdevums ir reglamentēt autoceļu lietošanas kārtību un saglabāšanu.
1.3. Autoceļš ir kompleksa inženierbūve ārpus pilsētas robežām, kas izmantojama transporta līdzekļu satiksmei ar ceļu satiksmes noteikumos atļauto ātrumu, normatīvos paredzētajām slodzēm un gabarītiem.
1.4. Autoceļi un to zemes ar visām autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, kas nodots valsts ceļu dienesta pārziņā. Valsts ceļu dienestu pārstāv Autoceļu departaments un tam pakļautās ceļu pārvaldes.
1.5. Autoceļu uzturēšanai un būvniecībai ir noteikta ceļu zemes nodalījuma josla šādā minimālā platumā:
I tehniskās kategorijas ceļiem - 50 metri;
II tehniskās kategorijas ceļiem - 31 metrs;
III tehniskās kategorijas ceļiem - 27 metri;
IV tehniskās kategorijas ceļiem - 22 metri;
V tehniskās kategorijas ceļiem - 19 metri.
1.6. Ceļu zemes nodalījuma joslas iemēra dabā valsts zemes ierīcības dienests un, saskaņā ar projektu, palielina joslas platumu atkarībā no ierakuma un uzbēruma platuma.
1.7. Ceļu zemes nodalījuma josla ir valsts ceļu dienesta lietojumā un tajā aizliegts veikt jebkādus darbus bez valsts ceļu dienesta atļaujas.
1.8. Autoceļu posmus, kuri ietilpst hidrotehnisko būvju sastāvā, uztur un remontē šo būvju īpašnieks.
2. AUTOCEĻU LIETOŠANAS KĀRTĪBA
2.1. Autoceļu lietotājiem ir tiesības lietot transporta līdzekļu satiksmei autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un šos noteikumus.
2.2. Autoceļi lietojami bez maksas, ja nav noteikta cita kārtība. Ja transporta līdzekļa svars, gabarīti vai citi tehniskie rādītāji pārsniedz attiecīgajam ceļam noteiktos normatīvus, to pārvietošanās pa ceļiem jāsaskaņo ar valsts ceļu dienestu un no transporta līdzekļu īpašniekiem tiek ņemta maksa likumdošanā noteiktajā kārtībā.
2.3. Autoceļu lietošanu uz laiku var aizliegt vai ierobežot:
2.3.1. Pavasara šķīdonī un rudens lietavu laikā, lai novērstu ceļa bojājumus;
2.3.2. Ja klimatisko vai citu apstākļu dēļ radušies ceļa bojājumi un tie apdraud satiksmes drošību;
2.3.3. Atsevišķu ceļa posmu remonta vai rekonstrukcijas laikā;
2.3.4. Autoceļu šķērsojošo komunikāciju izbūves laikā;
2.3.5. Citu specifisku iemeslu dēļ, kas nav saistīti ar ceļa bojājumiem, remonta un rekonstrukcijas darbiem - karantīna, masu pasākumi, Aizsardzības vai Iekšlietu ministrijas organizētie pasākumi u.c.
2.4. Visos autoceļu slēgšanas gadījumos jānorāda apbraucamie ceļi, uzstādot attiecīgās ceļa zīmes un apbraucamo ceļu shēmas.
2.5. Satiksmes ierobežošana vai slēgšana autoceļu atsevišķu posmu remonta vai rekonstrukcijas, kā arī šķērsojošo komunikāciju izbūves laikā tiek noteikta šo noteikumu 5. nodaļā paredzētajā kārtībā.
2.6. Lēmumu par satiksmes ierobežošanu vai slēgšanu uz galvenajiem un 1. šķiras autoceļiem pieņem ceļu pārvalde, saskaņojot ar autoceļu departamentu, uz 2.šķiras autoceļiem - patstāvīgi.
2.7. Par satiksmes ierobežošanu vai slēgšanu punktos 2.3.1., 2.3.2. un 2.3.3. minētajos gadījumos ceļu pārvalde informē pašvaldību.
2.8. Satiksmes ierobežošana vai slēgšana punktos 2.3.4. un 2.3.5. minētajos gadījumos jāsaskaņo ar pašvaldību un ceļa pārvaldi.
2.9. Par transporta līdzekļu satiksmes ierobežošanu vai slēgšanu pēc saskaņojuma saņemšanas, paziņo šo ierobežojumu iniciators:
- republikas centrālajā presē, radio un televīzijā - par ierobežojumiem uz galvenajiem un 1. šķiras autoceļiem;
- vietējā presē, pa vietējo radio un televīziju - par ierobežojumiem uz reģiona autoceļiem.
2.10. Ceļa zīmes un citus satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, kā arī apbraukšanas ceļu shēmas, uzstāda:
2.10.1. Ceļu pārvaldes gadījumos, kas norādīti punktos 2.3.1. un 2.3.2.;
2.10.2. Būvuzņēmējs gadījumos, kas norādīti punktos 2.3.3. un 2.3.4.;
2.10.3. Iestāde vai organizācija, kas ierosina slēgt satiksmi, gadījumos, kas norādīti punktā 2.3.5..
2.11. Ceļa zīmju un citu satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu izvietojums jāsaskaņo Ceļu satiksmes drošības departamenta noteiktajā kārtībā gadījumos kas norādīti punktos 2.3.3., 2.3.4. un 2.3.5..
2.12. Īpašas nepieciešamības gadījumos valsts ceļu dienests pret samaksu var izsniegt vienreizējās braukšanas caurlaides pa ceļa posmiem, kur satiksme ir ierobežota pavasara šķīdonī un rudens lietavu laikā.
3. AUTOCEĻU SAGLABĀŠANA
3.1. Lai nodrošinātu autoceļu saglabāšanu, ir aizliegts:
3.1.1. Veikt darbības, kuru rezultātā var tikt bojāti vai iznīcināti ceļa elementi un satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi, vai arī tie patvarīgi pārvietoti;
3.1.2. Piegružot, piesārņot vai aizsprostot ceļa braucamo daļu, nomales, sadalošo joslu, ceļa inženierbūves un zemes nodalījuma joslu;
3.1.3. Braukt ar jebkura veida transporta līdzekļiem vai dzīt dzīvniekus pa sadalošo joslu, nogāzēm, sāngrāvjiem, izņemot vietas, kas speciāli paredzētas šiem mērķiem;
3.1.4. Veikt transporta līdzekļu apkopi uz ceļa zemes klātnes un zemes nodalījuma joslā, kas var izsaukt vides piesārņošanu ar eļļu, eļļainu ūdeni, skābi, smērvielām, atkritumiem u.c.;
3.1.5. Ievadīt kanalizācijas ūdeņus ceļa ūdens atvades sistēmā;
3.1.6. Uzart ceļa zemes nodalījuma joslu;
3.1.7. Celt teltis vai izmantot nakšņošanai ceļa zemes nodalījuma joslu, izņemot vietas, kas speciāli paredzētas šiem mērķiem;
3.1.8. Ceļa zemes nodalījuma joslā izcirst, aplauzt un apgriezt apstādījumus un ierīkot kokmateriālu krautnes;
3.1.9. Braukt pa autoceļiem ar kāpurķēžu traktoriem vai citiem mehānismiem, kas var bojāt braucamās daļas segumu.
3.2. Bez saskaņošanas ar valsts ceļu dienestu ir aizliegts:
3.2.1. Šķērsot autoceļus ar kanāliem, sakaru un elektropārvades līnijām, cauruļvadiem, ceļiem, dzelzceļiem un citām komunikācijām, ierīkot tās gar ceļiem zemes nodalījuma joslā, slēgt dzelzceļa pārbrauktuves;
3.2.2. Ierīkot aizsprostus un citas hidrotehniskās būves ūdenstecēs, ja tiek mainīts ūdensteces hidroloģiskais režīms autoceļa šķērsošanas vietā.
3.2.3. Padziļināt upju gultnes pie tiltiem un caurtekām;
3.2.4. Paaugstināt vai pazemināt uzbērumu dzelzceļa līnijām, kas šķērso autoceļus;
3.2.5. Rīkot sporta sacensības, treniņus un citus masu pasākumus;
3.2.6. Organizēt tirdzniecības un servisa pakalpojumus transporta līdzekļu stāvvietās, atpūtas laukumos un ceļa nodalījuma joslā;
3.2.7. Braukt pa autoceļiem un to mākslīgām būvēm ar transporta līdzekļiem un mehānismiem, kuru gabarīti vai kopējā faktiskā masa pārsniedz:
- augstumā - 4m no ceļa virsmas,
- platumā 2.5m ;
- garums ar vienu piekabi pārsniedz 20 m, ar divām vai vairāk piekabēm - 24 m, krava izvirzīta aiz transporta līdzekļa tālākā aizmugurējā punkta vairāk par 2 m;
- kopējā faktiskā masa pārsniedz 30 tonnas vai slodze uz vienu no asīm lielāka par 10 tonnām.
4. AUTOCEĻU AIZSARDZĪBAS ZONAS
4.1. Lai nodrošinātu autoceļu attīstību, lietošanu un aizsardzību, ir noteiktas sekojošas autoceļu aizsardzības zonas uz katru pusi no ceļa ass: I tehniskās kategorijas ceļiem - 200 metri; II tehniskās kategorijas ceļiem - 100 metri; III tehniskās kategorijas ceļiem - 60 metri; IV un V tehniskās kategorijas ceļiem - 30 metri;
4.2. Autoceļu aizsardzības zonas zemes paliek lietotāja rīcībā un tiek izmantotas, ievērojot šos noteikumus.
4.3. Autoceļu aizsardzības zonā bez valsts ceļu dienesta rakstveida atļaujas ir aizliegts: - veikt celtniecības-montāžas darbus un būvmateriālu ieguves darbus; - izcirst kokus, krūmus un dzīvžogus vai veikt to grupveida vai aleju stādīšanu.
4.4. Projektēšanas darbi un jebkādi būvdarbi autoceļa aizsardzības zonas robežās jāveic saskaņā ar Latvijas Republikas Arhitektūras un celtniecības ministrijas apstiprinātajiem apbūves noteikumiem un autoceļu aizsardzības noteikumiem.
5. ATĻAUJU SAŅEMŠANAS KĀRTĪBA DARBIEM AUTOCEĻA AIZSARDZĪBAS ZONĀ ZONĀ UN CEĻU ZEMES NODALĪJUMA JOSLĀ
5.1. Projektēšanas darbu vai būvdarbu atļaujas saņemšanai autoceļu aizsardzības zonā vai ceļu zemes nodalījuma joslā fiziskai vai juridiskai personai jāgriežas ar pieprasījumu ceļu pārvaldē un jāsaņem tās saskaņojums.
5.2. Projektēšanas darbus vai būvdarbus galveno un 1. šķiras autoceļu aizsardzības zonā un ceļa zemes nodalījuma joslā bez tam jāsaskaņo Autoceļu dapartamentā. Darbi, kuru izpilde rada satiksmes drošības apstākļu izmaiņas, jāsaskaņo Ceļu satiksmes drošības departamenta noteiktajā kārtībā.
5.3. Pamatojoties uz saskaņojumiem, ceļu pārvalde izdod atļauju projektēšanas darbu vai būvdarbu izpildei.
5.4. Ja darbus ceļa zemes nodalījuma joslā pasūta valsts ceļu dienests, būvatļaujas saņemšanas un darbu izpildes kārtību regulē līgums.
6. PIESLĒGUMI VALSTS AUTOCEĻIEM
6.1. Pagastu, uzņēmumu un māju ceļu un nobrauktuvju pieslēgumus valsts autoceļiem reģistrē valsts ceļu dienests pamatojoties uz saskaņotu projekta dokumentāciju.
6.2. Lēmumu par to pieslēgumu reģistrāciju, kuriem trūkst projekta dokumentācija, pieņem ceļu pārvalde, nosakot, kādos gadījumos reģistrācija veicama kārtībā, kāda paredzēta punktā 6.6.
6.3. Pieslēgumus uztur tā īpašnieks, izņemot pagastu ceļu pieslēgumus ceļa zemes nodalījuma joslas robežās, ko uztur valsts ceļu dienests.
6.4. Visu pieslēgumu satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus ceļa zemes nodalījuma joslas robežās uztur valsts ceļu dienests, ieskaitot valsts autoceļam tuvāko ceļa zīmi "Dodiet ceļu".
6.5. Ja standarts prasa uzstādīt pieslēgumā otru ceļa zīmi "Dodiet ceļu", to uzstāda un uztur pieslēguma īpašnieks.
6.6. Pieslēguma izveidošanas nolūkā fiziskā vai juridiskā persona:
6.6.1. Organizē pieslēguma vietas izvēles komisiju, uzaicinot tās darbā valsts ceļu dienesta un Ceļu satiksmes drošības departamenta pārstāvjus;
6.6.2. Pamatojoties uz vietas izvēles komisijas lēmumu saņem ceļu pārvaldē pieslēguma izbūves tehniskos noteikumus, ievērojot punkta 5.2. prasības;
6.6.3. Pasūta celtniecības normām un noteikumiem atbilstošu pieslēguma izbūves projekta dokumentāciju;
6.6.4. Ar saskaņotu projekta dokumentāciju griežas ceļu pārvaldē būvatļaujas saņemšanai, uzņemoties saistības veikt būvdarbus noteiktā termiņā, garantēt satiksmes drošības noteikumu un celtniecības normu ievērošanu būvdarbu izpildes laikā.
6.7. Ja patvaļīgi izveidota pieslēguma īpašnieks atsakās pildīt šo noteikumu punktu 6.2., 6.3. un 6.6. prasības, pieslēgums tiek likvidēts.
7. NOTEIKUMI APKALPES DIENESTU UN SERVISA OBJEKTU IZVIETOŠANAI GAR AUTOCEĻIEM
7.1. Apkalpes dienestu, pakalpojuma objektu un reklāmu izvietošanas nolūkā gar valsts autoceļiem fiziskā vai juridiskā persona organizē vietas izvēles komisiju saskaņā ar apbūves noteikumiem Latvijas Republikā, ievērojot punkta 5.2. prasības, saņem ceļu pārvaldē tehniskos noteikumus, pasūta projekta dokumentāciju un saņem būvatļauju.
7.2. Apkalpes dienestu, pakalpojumu objektu un reklāmu izvietošanu kārtību autoceļu aizsardzības zonā nosaka valsts ceļu dienests, saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības departamenta izdotajiem noteikumiem.
8. AUTOCEĻU LIETOTĀJU PIENĀKUMI
8.1. Transporta līdzekļu vadītājiem un personām, kuras konstatējušas uz ceļiem, to nodalījuma joslā vai ceļa inženierbūves bojājumus, kas apdraud satiksmes drošību vai ceļa saglabāšanu, nekavējoties par to jāpaziņo valsts ceļu dienestam, pašvaldības vai ceļu policijas iestādēm, kā arī jāveic pasākumi, lai brīdinātu pārējos satiksmes dalībniekus un, ja iespējams, novērstu tālāku ceļa vai inženierbūvju bojāšanos.
8.2. Bojājumus, kas radušies ceļam vai tā elementiem, pārkāpjot šos noteikumus kā arī satiksmes negadījuma rezultātā, novērš vainīgais ar saviem spēkiem un līdzekļiem. Ja vainīgais atsakās novērst bojājumus, tos novērš ceļu pārvalde uz vainīgā rēķina.
8.3. Transporta līdzekļu vadītāju, kas lieto autoceļu, pienākums ir nekavējoties likvidēt satiksmes drošībai bīstamus apstākļus un vides piesārņojumus, ko radījis transporta līdzekļa bojājums vai nenostiprināta krava.
9. VALSTS CEĻU DIENESTA PIENĀKUMI UN TIESĪBAS
9.1. Lai nodrošinātu satiksmes drošību un ceļu saglabāšanu noteiktajā līmenī, valsts ceļu dienestam ir pienākums:
9.1.1. Savlaicīgi veikt ceļu uzturēšanas darbu kompleksu, lai tiktu nodrošināta transportlīdzekļu satiksme pa ceļiem atbilstoši ceļu satiksmes noteikumu prasībām;
9.1.2. Pētīt un analizēt satiksmes negadījumu cēloņus un veikt nepieciešamos tehniskos un citus pasākumus to novēršanai;
9.1.3. Saskaņā ar valsts standartiem un Ceļu satiksmes drošības departamenta priekšrakstiem aprīkot autoceļus ar tehniskajiem regulēšanas līdzekļiem un veikt citus pasākumus satiksmes drošības garantēšanai.
9.2. Autoceļu lietošanas un aizsardzības nodrošināšanai valsts ceļu dienestam ir tiesības:
9.2.1. Kopā ar ceļu policijas darbiniekiem apturēt transporta līdzekļu vadītājus vai citus pilsoņus, lai novērstu ceļa un nodalījuma joslas bojāšanu un piesārņošanu;
9.2.2. Uzlikt administratīvos sodus par ceļu aizsardzības noteikumu un Likuma par "Par autoceļiem" pārkāpšanu;
9.2.3. Aizvākt no ceļa klātnes pamestos transporta līdzekļus, kravas un priekšmetus, kas apdraud satiksmes drošību un ceļa saglabāšanu un piedzīt izdevumu kompensāciju par to aizvākšanu un glabāšanu.