Ceļu satiksmes drošības direkcija: Par bērnu izglītošanu satiksmes drošībā
Šogad bērnu traumatisms ceļu satiksmē uzlabojies – sešos mēnešos zaudēta viena bērna dzīvība (gājējs), 2010.gada pirmajos sešos mēnešos dzīvību zaudēja 7 bērni vecumā līdz 14 gadiem (4 gājēji, 3 pasažieri). Šā gada sešos mēnešos ticis ievainos 161 bērns, bet 2010.gadā šajā periodā tie bija 176 bērni līdz 14 gadu vecumam.
Pēdējo gadu statistika gan liecina, ka augusts un septembris ir viens no tiem mēnešiem, kad ceļu satiksmes negadījumos gūto traumu skaits palielinās. VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcijas” (CSDD) valdes priekšsēdētājs A.Lukstiņš aicināja mācību gadu sākt ar satiksmes drošības stundu, jo bērni pa vasaru ir aizmirsuši, kā pareizi uzvesties pilsētas intensīvajā satiksmē, kā arī uz lauku ceļiem. Materiāli satiksmes noteikumu apguvei ir pieejami gan skolās, gan arī CSDD mājaslapā – grāmata “Lieli ceļi, mazi ceļi – droši ceļi” un mācību filmiņa, grāmata “Gribu būt mobils”, videoklipi velosipēdistu izglītošanai “Velosipēdu redzi?” un citi materiāli, kas pedagogiem sniegs atbalstu un ierosmi šo stundu sagatavošanā un norisē. Nedrīkst aizmirst arī par atstarotāju nepieciešamību, kas, tuvojoties gada tumšajam laikam, kļūst īpaši aktuāli.
A.Lukstiņš aicina skolas un skolēnus būt aktīviem un izmantot iespēju – Motormuzejā satiksmes drošības mācību nodarbības, kas tiks veidotas, ievērojot skolēnu intereses un satiksmes drošības īpatnības mācību iestādes tuvumā, mikrorajonā. Motormuzejā ir iespējams kārtot velosipēdu vadītāju eksāmenus un iegūt pirmo vadītāja apliecību. Motormuzejs ik gadus pilnveidojas, lai kļūtu par interesantu un aizraujošu satiksmes drošības izglītības centru.
Aicinām visus vadītājus būt uzmanīgākiem un biežāk pievērst uzmanību gājēju plūsmai, jo īpaši skolu tuvumā. Vecākiem vajadzētu atkal pārrunāt ar bērniem ceļu satiksmes noteikumus. Obligāti būtu jāizrunā ikdienas ceļš uz skolu un uz mājām un tas, kā jāuzvedas katrā ceļa posmā. It sevišķi tas attiecas uz ielu un krustojumu šķērsošanu, kur diemžēl satiksmes negadījumi notiek pārāk bieži. Bērnam ir vairākkārt jāatgādina, ka ielu drīkst šķērsot tikai tam paredzētās vietās (regulējama vai neregulējama gājēju pāreja), pirms tam pārliecinoties, ka visi transportlīdzekļi ir pilnībā apstājušies.
Šā gada pirmajos septiņos mēnešos uz Latvijas ceļiem izdevies samazināt par 42,6% kopējo mazaizsargāto (gājējs, velosipēda, mopēda un motocikla vadītājs) satiksmes dalībnieku skaitu, bet kopējais bojāgājušo skaits samazinājies par 36,5 procentiem.
Lai uzskatāmi demonstrētu mazaizsargāto satiksmes dalībnieku apdraudējumu negadījuma brīdī, 29.augustā pirmo reizi Latvijā tika organizēts velocrash tests, kurā bija redzams, kādas sekas iespējamas velosipēdistam sadursmes brīdī ar automobili, kurš brauca ar ātrumu 50 km/h (pilsētas satiksmes apstākļi).
Pēc dramatiskā atsitiena sekoja velosipēda un tā vadītāja (manekens) lidojums ar piezemēšanos – velosipēds atradās apmēram 8 m no notikumu vietas, bet velobraucēja manekens sadalījās dažāda izmēra gabalos. Bez redzamām sekām neizpalika arī automobilis.
Šā gada laikā Latvijā vairāk nekā 10 tūkstoši cilvēku ir reģistrējuši velosipēdus.
“Velosipēds ir iekarojis popularitāti, tāpēc Latvijā noteikti jāstrādā divos virzienos – braukšanas kultūras pilnveidošana un infrastruktūras attīstība,” pasākumā norādīja satiksmes ministrs Uldis Augulis. “Šogad tika realizēta pirmā kampaņa, kura aktualizēja velosipēdistu problēmas un aicināja uz sadarbību velosipēdu un motorizēto transportlīdzekļu vadītājus. Sauklis “Velosipēdu redzi?” lika aizdomāties gan auto vadītājiem par velobraucēju drošību, gan pašiem velosipēdu vadītājiem padomāt, vai viņi ir pietiekami labi pamanāmi un viņu rīcība izprotama pārējiem satiksmes dalībniekiem.”
CSDD Sabiedrisko attiecību daļa