"Latvijas kuģniecības" privatizācija
Privatizācijas modelis
1. Valsts uzņēmuma nodošana privatizācijai.
Privatizācijas aģentūras darbības valsts uzņēmuma sagatavošanai privatizācijai. Privatizācijas aģentūras un citu valsts institūciju lēmumi
1.1. Valsts uzņēmums "Latvijas kuģniecība" nodots privatizācijai ar Ministru kabineta 1995.gada 31.jūlija rīkojumu Nr.431 "Par valsts īpašuma objektu nodošanu privatizācijai".
1.2. Saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 13.pantu bezpeļņas organizācija valsts akciju sabiedrība "Privatizācijas aģentūra" (turpmāk tekstā - Privatizācijas aģentūra) pārņēma Valsts uzņēmumu savā valdījumā no Satiksmes ministrijas ar aktu 1995.gada 4.augustā.
1.3. Ministru kabinets 1995.gada 11.oktobrī pieņēma rīkojumu Nr.568 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" parādiem".
1.4. Ar Privatizācijas aģentūras valdes 1996.gada 20.jūnija lēmumu Nr.100/1171 nolemts pārveidot privatizējamo valsts uzņēmumu "Latvijas kuģniecība" par privatizējamo valsts akciju sabiedrību "Latvijas kuģniecība" (turpmāk tekstā - Sabiedrība).
1.5. Ar Privatizācijas aģentūras valdes 1996.gada 12.septembra lēmumu Nr.141/1695 Sabiedrības pamatkapitāls noteikts 200 miljonu latu apmērā.
1.6. Valsts akciju sabiedrība "Latvijas kuģniecība" Uzņēmumu reģistrā reģistrēta 1996.gada 20.septembrī.
1.7. Ar Privatizācijas aģentūras valdes 1997.gada 2.oktobra lēmumu Nr.179/2386 apstiprinātas Sabiedrības privatizācijas pamatnostādnes.
1.8. Ar Privatizācijas aģentūras valdes 1997.gada 21.oktobra lēmumu Nr.197/2544 apstiprināta Sabiedrības privatizācijas pretendentu (stratēģiskā investora) atlases komisija (turpmāk tekstā - Komisija).
1.9. Komisija izvērtēja visu privatizācijas pretendentu atbilstību Sabiedrības privatizācijas pamatnostādnēs izvirzītajiem pretendentu atlases kritērijiem un konstatēja, ka kritērijiem atbilst trīs privatizācijas subjekti - Lavinia Consortium ( Lavinia Corporation, Transoil Limited un Chartworld Shipping Corporation ) (turpmāk tekstā - Lavinia Consortium ) un Tufton Oceanic Investments Limited, Leif Hoegh & Co ASA and Safmarine and Rennies Holdings Limited (turpmāk tekstā - Tufton Oceanic ) un Eastwind Maritime S.A. (turpmāk tekstā - Eastwind ).
1.10. Privatizācijas aģentūras valde 1997.gada 30.oktobrī pieņēma lēmumu Nr.205/2670, ar kuru pieņēma zināšanai Sabiedrības privatizācijas pretendentu atlases komisijas 1997.gada 28.oktobra un 30.oktobra sēžu protokolus un noteica, ka Sabiedrības privatizācijas pretendenti, kuri ir tiesīgi veikt tās rūpīgu izpēti ( due diligance ), ir Lavinia Consortium un Tufton Oceanic .
Ar šo lēmumu iespējamo Sabiedrības privatizācijas pretendentu rezervē iekļauti Eastwind un akciju sabiedrība "Ventspils Tirdzniecības osta-G".
1.11. Sabiedrības rūpīgo izpēti ( due diligence ) Lavinia Consortium un Tufton Oceanic veica laikā no 1997.gada novembra līdz 1998.gada februārim.
1.12. Ministru kabinets 1998.gada 17.februāra sēdē izskatīja jautājumu par privatizējamās akciju sabiedrības "Latvenergo" parādsaistībām pret Sabiedrību un pieņēma zināšanai, ka Privatizācijas aģentūra veiks Ministru kabineta 1995.gada 11.oktobra rīkojuma Nr.568 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" parādiem" 2.punktā dotā uzdevuma izpildi, izmantojot atcēluma līgumu.
1.13. Izvērtējot Sabiedrības privatizācijas gaitu, Privatizācijas aģentūras padome 1998.gada 31.jūlijā nolēma, ka Sabiedrības privatizācijas procesā, uzņēmuma padziļinātajā izpētē un tālākā privatizācijā jāļauj piedalīties pretendentiem, kuri atbilst pretendentu atlases kritērijiem saskaņā ar apstiprinātajām Sabiedrības privatizācijas pamatnostādnēm.
1.14. Ministru kabinets 1998.gada 5.augustā pieņēma rīkojumu Nr.394 "Par privatizējamās valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" un privatizējamās valsts akciju sabiedrības "Latvijas kuģniecība" parādsaistībām".
1.15. Ministru kabinets savā 1998.gada 21.jūlija sēdē akceptēja Satiksmes ministrijas izstrādāto Kuģošanas politikas koncepcijas projektu.
1.16. Sabiedrības paziņojums par prasības atsaukumu Rīgas apgabaltiesas tiesvedībā esošajā civillietā pret VAS "Latvenergo" par pamatparāda 21 773 950 LVL (37,35 milj. ASV dolāru) un soda naudas piedziņu no VAS "Latvenergo" publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" 1998.gada 25.septembrī.
2. Sabiedrības saimnieciskā darbība un nekustamā manta
2.1. Sabiedrības pamatkapitāls un sadalījums
2.1.1. Sabiedrības dibināšanas pamatkapitāls - 200 000 000 lati.
2.1.2. Vienas akcijas nominālvērtība - 1 lats.
2.1.3. Akciju skaits Sabiedrības pamatkapitālā - 200 000 000 akcijas.
2.1.4. Sabiedrībā ir 199 990 000 parastās akcijas ar balsstiesībām, 10 000 parastās akcijas bez balsstiesībām.
2.2. Sabiedrība kā koncerna mātes uzņēmums
Sabiedrība ir mātes uzņēmums attiecībā uz meitas uzņēmumiem un meitas uzņēmumu meitas uzņēmumiem (mazmeitu uzņēmumi), kuri kopā veido koncernu likuma "Par gada pārskatiem" izpratnē.
3. Sabiedrības privatizācijas pamatnosacījumi
3.1. Kopā ar Sabiedrību kā mātes uzņēmumu tiek privatizēti Sabiedrības ieguldījumi meitas uzņēmumos, kas veido koncernu.
3.2. Sabiedrības privatizācija notiek un visi ar to saistītie līgumi un citi darījumi tiek slēgti saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem un citiem normatīvajiem aktiem.
3.3. Sabiedrības darbība un pārvalde kā tās privatizācijas periodā, tā arī pēc tam, kad Sabiedrība kļūs par privātu akciju sabiedrību ar vai bez valsts kapitāla daļas, jārealizē saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem un citiem normatīvajiem aktiem.
3.4. Sabiedrībai tās darbība jāveic, ievērojot Kuģošanas politikas koncepciju.
3.5. Sabiedrības privatizācijai ir šādi pamatuzdevumi:
1) privatizācijas rezultātā jāuztur starptautiskajā kuģošanas biznesā konkurētspējīga Sabiedrība, kurai jāpaliek vienotai un nedalāmai;
2) Sabiedrībai visu laiku ir jābūt Latvijas Republikā reģistrētai, un Sabiedrības pārvaldei jābūt saglabātai Latvijā;
3) Sabiedrībai tās darbība jāveic, ievērojot Kuģošanas politikas koncepciju, un, īstenojoties šai politikai, Sabiedrībai jānodrošina kuģu atgriešanās zem Latvijas karoga;
4) Sabiedrībai jānodrošina darba vietu saglabāšana krasta struktūrās un uz koncernam piederošajiem kuģiem, komplektējot kuģu ekipāžas no koncernā nodarbinātajiem jūrniekiem, pirmkārt no Latvijas pilsoņiem un pastāvīgajiem iedzīvotājiem, kā arī finansiāli jāatbalsta Latvijas Jūras akadēmija;
5) Sabiedrības kuģu atsavināšanas gadījumā jānodrošina valsts kontrole.
3.6. Saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 5.augusta rīkojumu Nr.394 ne Sabiedrībai, ne tās akcionāriem, ne arī jebkuriem Sabiedrības vai tās akcionāru tiesību un saistību pārņēmējiem nav un nebūs tiesību uz jebkura veida prasībām, pretenzijām un saistībām pret privatizējamo valsts akciju sabiedrību "Latvenergo", jebkuru tās tiesību un saistību pārņēmēju, Latvijas valsti un jebkuru valsts institūciju, kuras izriet no Ministru Padomes 1993.gada 22.februāra lēmuma Nr.89 "Par atsevišķu valsts uzņēmumu parādiem", Ministru Padomes 1993.gada 6.jūlija lēmuma Nr.354 "Par valsts uzņēmuma "Latvenergo" maksājumiem valsts uzņēmumam "Latvijas kuģniecība"" un Ministru kabineta 1995.gada 11.oktobra rīkojuma Nr.568 "Par valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" parādiem".
3.7. Lai nodrošinātu privatizācijas noteikumos minēto Sabiedrības privatizācijas nosacījumu ievērošanu, Latvijas valstij privatizētajā sabiedrībā ir viena parastā balsstiesīgā akcija, kuras īpašniekam - Latvijas valstij - tiek nostiprinātas speciālas tiesības ("zelta akcija").
3.8. Līdz pārējo Sabiedrībā valstij piederošo akciju atsavināšanai šajos Noteikumos paredzētajā kārtībā "zelta akcijas" turētājs ir Privatizācijas aģentūra. Pēc minēto darbību veikšanas "zelta akcijas" turētāju nosaka Ministru kabinets likumā "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldi uzņēmējsabiedrībās" paredzētajā kārtībā.
3.9. Lēmumi Sabiedrības akcionāru pilnsapulcē zemāk minētajos jautājumos skaitās pieņemti tikai tad, ja par šiem lēmumiem nobalso "zelta akcijas" īpašnieks:
1) par Sabiedrības likvidācijas uzsākšanu vai darbības izbeigšanu;
2) par Sabiedrības reorganizāciju, to sadalot vai atdalot no tās atsevišķas daļas, kā arī apvienojoties ar citu sabiedrību;
3) par Sabiedrības statūtu izmaiņām, kas skar:
a) Sabiedrības juridisko adresi,
b) šajos Noteikumos paredzētās "zelta akcijas" īpašnieka tiesības,
c) jautājumos, kas skar privatizējamās valsts akciju sabiedrības "Latvenergo" un Sabiedrības savstarpējo parādu noregulējumu,
4) par koncerna līguma slēgšanu;
5) par Sabiedrības akcionāru pilnsapulces kompetences maiņu.
3.10. "Zelta akcija" nav atsavināma. Ja tiek pieņemts lēmums par to, ka valstij vairs nav nepieciešams paturēt savā īpašumā "zelta akciju", šī akcija tiek anulēta.
3.11. Pieņemt lēmumu par to, ka "zelta akcija" Sabiedrībā vairs nav saglabājama, var Ministru kabinets. Ja minētais lēmums tiek pieņemts, Sabiedrībai jānopērk no valsts parastā balsstiesīgā akcija, kura kalpoja par "zelta akciju" par 1 latu.
4. Sabiedrības privatizācijas kārtas un posmi.
Pārdodamo un nododamo akciju skaits
4.1. Sabiedrības privatizācija tiks veikta divās kārtās.
Privatizācijas process aptver abas privatizācijas kārtas.
4.2. Privatizācijas pirmā kārta notiek divos posmos.
Pirmais posms - Sabiedrības pamatkapitāla palielināšana, piesaistot privāto kapitālu.
Otrais posms - Sabiedrībā valstij piederošo akciju pārdošana.
4.3. Sabiedrības privatizācijas pirmās kārtas pirmā posma noteikumi
4.3.1. Pirmās kārtas pirmajā posmā Sabiedrības privatizācijā tiek pielietota privātā kapitāla piesaistīšanas metode saskaņā ar Ministru kabineta 1994.gada 15.novembra noteikumiem Nr.216 "Par kārtību, kādā veicama privatizācija ar privātā kapitāla piesaistīšanas metodi" (turpmāk tekstā - Noteikumi par privātā kapitāla piesaistīšanu).
4.3.2. Sabiedrības pamatkapitāls tiek palielināts par 66 700 000 latiem, jaunā laidiena akcijas tiks pārdotas vienam privātā kapitāla ieguldītājam - Stratēģiskajam investoram.
4.3.3. Viss pamatkapitāla palielinājums jāapmaksā ar naudas ieguldījumiem. Vienas akcijas pārdošanas cena ir 1 lats. Visu emitējamo akciju pārdošanas cena ir 66 700 000 lati.
Pamatkapitāla palielinājuma rezultātā piesaistītais kapitāls Sabiedrībai jāizmanto Sabiedrības flotes saglabāšanai un atjaunošanai.
4.3.4. Stratēģiskajam investoram pirms akciju emisijas paketes pirkuma līguma parakstīšanas jāsamaksā summa, ko veido 25% no akciju emisijas paketes pārdošanas cenas, t.i., 16 675 000 lati. Atlikušais maksājums, t.i., 50 025 000 lati Stratēģiskajam investoram ir jāveic 6 (sešu) mēnešu laikā no akciju emisijas paketes pirkuma līguma parakstīšanas dienas.
4.3.5. Paredzēts, ka Sabiedrības valdei tiek rezervētas 10 000 parastās akcijas bez balsstiesībām.
4.4. Sabiedrības privatizācijas pirmās kārtas otrā posma noteikumi, ja notiek stratēģiskā investora piesaiste
4.4.1. Pirmās kārtas otrajā posmā Stratēģiskajam investoram tiek pārdotas 20 000 000 valstij Sabiedrībā piederošās akcijas kā nedalāma akciju pakete. Vienas akcijas pārdošanas cena ir 1 lats. Nedalāmās akciju paketes pirkuma maksa ir 20 000 000 lati. Maksāšanas līdzekļi par Nedalāmo akciju paketi ir tikai lati.
4.4.2. Nedalāmās akciju paketes pirkuma maksa jāsamaksā 2 (divu) gadu laikā.
4.5. Sabiedrības privatizācijas otrās kārtas noteikumi, ja tiek realizēta privatizācijas pirmā kārta un notiek stratēģiskā investora piesaiste
4.5.1. Sabiedrības privatizācijas otrā kārta tiek uzsākta vienlaikus ar privatizācijas pirmās kārtas otrā posma uzsākšanu.
4.5.2. Sabiedrības privatizācijas otrajā kārtā tiek pārdotas un nodotas (turpmāk tekstā - atsavinātas) 179 989 999 valstij Sabiedrībā piederošās akcijas, kas tiek sadalītas šādās kvotās:
Kvotas nosaukums | Akciju skaits un apjoms | Akciju skaits un |
pret Sabiedrības | apjoms pret valsts | |
pamatkapitālu | daļu Sabiedrībā | |
Akciju publiskajā piedāvājumā par | 19,50% vai | 28,89% vai |
privatizācijas sertifikātiem pārdodamās akcijas | 52 000 000 akcijas | 52 000 000 akcijas |
Publiskajā piedāvājumā par latiem | 11,25% vai | 16,67% vai |
pārdodamās akcijas | 30 000 000 akcijas | 30 000 000 akcijas |
Sabiedrības darbiniekiem un pensionāriem | 4,50% vai | 6,67% vai |
pārdodamās akcijas | 12 000 000 akcijas | 12 000 000 akcijas |
Akciju sabiedrības "Latvijas Krājbanka" | 3,75% vai | 5,56% vai |
rehabilitācijas programmas ietvaros | 10 000 000 akcijas | 10 000 000 akcijas |
pārdodamās akcijas | ||
Maksātnespējīgo valsts uzņēmumu vai | 6,75% vai | 10,00% vai |
maksātnespējīgo valsts kontrolēto | 18 000 000 akcijas | 18 000 000 akcijas |
statūtsabiedrību darbinieku prasījumu | ||
apmierināšanai nepieciešamo līdzekļu | ||
iegūšanai pārdodamās akcijas | ||
Privatizācijas rezerves akcijas | 0,67% vai | 1% vai |
1 800 000 akcijas | 1 800 000 akcijas | |
Akcijas, kuras tiek pārdotas ar Privatizācijas | 13,57% vai | 20,11% vai |
aģentūras valdes atsevišķu lēmumu | 36 189 999 akcijas | 36 189 999 akcijas |
Valsts pensiju speciālajam budžetam | 7,50% vai | 11,11% vai |
nododamās akcijas | 20 000 000 akcijas | 20 000 000 akcijas |
4.6. Sabiedrības privatizācijas otrās kārtas noteikumi, ja netiek realizēta privatizācijas pirmā kārta un nenotiek stratēģiskā investora piesaiste
4.6.1. Tiek atsavinātas 199 989 999 valstij Sabiedrībā piederošās akcijas, kas tiek sadalītas šādās kvotās:
Kvotas nosaukums | Apjoms pret valsts daļu |
Sabiedrībā un akciju skaits | |
Akciju publiskajā piedāvājumā par privatizācijas | 15,00% vai |
sertifikātiem pārdodamās akcijas | 30 000 000 akcijas |
Vienam investoram pārdodamā nedalāmā | 30,00% vai |
akciju pakete | 60 000 000 akcijas |
Sabiedrības darbiniekiem un pensionāriem | 5% vai |
pārdodamās akcijas | 10 000 000 akcijas |
Akciju sabiedrības "Latvijas Krājbanka" rehabilitācijas | 5% vai |
programmas ietvaros pārdodamās akcijas | 10 000 000 akcijas |
Maksātnespējīgo valsts uzņēmumu vai maksātnespējīgo | 10% vai |
valsts kontrolēto statūtsabiedrību darbinieku prasījumu | 20 000 000 akcijas |
apmierināšanai nepieciešamo līdzekļu iegūšanai | |
pārdodamās akcijas | |
Privatizācijas rezerves akcijas | 0,9% vai |
1 800 000 akcijas | |
Akcijas, kuras tiek pārdotas publiskajā piedāvājumā | 29,1% vai |
par naudu | 58 189 999 akcijas |
Valsts pensiju speciālajam budžetam nododamās akcijas | 5% vai |
10 000 000 akcijas |
4.6.2. Iesniedzot apliecinājumu vienam investoram pārdodamās nedalāmās akciju paketes pirkšanai, privatizācijas pretendentam ir jāiemaksā drošības nauda 5 000 000 latu apmērā. Atlikušais maksājums, t.i., 55 000 000 latu, jāiemaksā 3 (trīs) mēnešu laikā pēc akciju pirkuma līguma parakstīšanas.
4.6.3. Nedalāmās akciju paketes pircējam līdz laikam, kad valsts zaudē kontroli sabiedrībā, tiek garantēti 50%+1 balss Sabiedrības valdē un padomē.
5. Privātās sabiedrības darbības nosacījumi
5.1. Darbības profila saglabāšanas nosacījumi
Privatizētajai sabiedrībai jāsaglabā Sabiedrības darbības profils.
5.2. Darbaspēka izmantošanas nosacījumi
5.2.1. Privatizētajai sabiedrībai 5 (piecus) gadus jānodrošina 530 krasta struktūrās (mātes uzņēmumā un meitas uzņēmumos, kas 100% pieder Sabiedrībai) strādājošie ar darbu pilnu darba dienu visu darba nedēļu saskaņā ar darba likumdošanas prasībām.
5.2.2. Privatizētajai sabiedrībai 5 (piecus) gadus jānodrošina 1400 darbavietas jūrniekiem uz visiem koncernam piederošajiem kuģiem, komplektējot ekipāžas no koncernā nodarbinātajiem jūrniekiem, pirmkārt no Latvijas pilsoņiem un pastāvīgajiem iedzīvotājiem.