• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2011. gada 28. septembra lēmums Nr. 62 "Par tirgus dalībnieku apvienošanos". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 18.10.2011., Nr. 164 https://www.vestnesis.lv/ta/id/237837

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.764

Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai pasākumā "Konkurētspējas veicināšana vietējo attīstības stratēģiju īstenošanas teritorijā" un pasākumā "Lauku ekonomikas dažādošana un dzīves kvalitātes veicināšana vietējo attīstības stratēģiju...VAIRĀK

Vēl šajā numurā

18.10.2011., Nr. 164

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 62

Pieņemts: 28.09.2011.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.62

Rīgā 2011.gada 28.septembrī  (prot. Nr.47, 4.§)

  Lēmuma publiskojamā versija

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

"Par SIA "Baltic Trade Network" un SIA "JTI Marketing and Sales" apvienošanos"

Lieta Nr.2275/11/03.01./18

Konkurences padome 2011.gada 31.augustā saņēma ziņojumu "Par SIA "Baltic Trade Network" un SIA "JTI Marketing and Sales" apvienošanos" (turpmāk – Ziņojums).

Iepazīstoties ar Ziņojumā sniegto informāciju, Konkurences padome secināja, ka Ziņojums atbilst Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumu Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk – Noteikumi) prasībām un tādējādi par pilnu Ziņojuma saņemšanas dienu Konkurences padomē ir uzskatāms 2011.gada 31.augusts.

SIA "Baltic Trade Network" ir reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar reģ.Nr.40003748236, juridiskā adrese: Getliņu iela 18, Rumbula, Stopiņu nov., Rīga, LV–2121.

SIA "JTI Marketing and Sales" ir reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar reģ.Nr.40003398873, juridiskā adrese: Cēsu iela 31, Rīga, LV–1012.

Izvērtējot Ziņojumā ietverto, Konkurences padomes rīcībā esošo un papildus pieprasīto informāciju, Konkurences padome

 konstatēja:

1. Apvienošanās dalībnieki: 

1.1. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju "SIA "Baltic Trade Network" ir Sanitex koncerna dalībnieks Latvijā. Tas ir vairumtirdzniecības uzņēmums, kas darbojas tādu pārtikas preču vairumtirdzniecības jomā, kam nepieciešama īpaša uzglabāšanas temperatūra (+2C-+6C un -18C). Galvenās produktu kategorijas ir pārtikas preces, piens un piena produkti, olas, gaļa un gaļas izstrādājumi, zivis un zivju izstrādājumi, konservētā pārtika, saldēti pusfabrikāti un citi produkti, kam nepieciešami īpaši uzglabāšanas apstākļi. Tāpat SIA "Baltic Trade Network" nodarbojas ar Japan Tobacco Group (turpmāk tekstā – JT koncerns) ražoto tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecību. SIA "Baltic Trade Network" klienti ir mazumtirdzniecības sektors – veikalu tīkli un atsevišķi veikali".

100 % SIA "Baltic Trade Network" kapitāla daļu pieder Lietuvas sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "SANITEX", kuras darbības veidi ir loģistikas, izplatīšanas, vairumtirdzniecības un tirdzniecības pakalpojumu sniegšana.

Vēl minētā komercsabiedrība Baltijas valstu teritorijā īsteno tiešu izšķirošo ietekmi SIA "Karsten-Sanitex Latvia".  Sanitex koncerna pārvaldītājsabiedrība Latvijā ir SIA "Karsten-Sanitex Latvia". SIA "Karsten-Sanitex Latvia" pamata komercdarbības veids ir kustamā un nekustamā īpašuma iznomāšana Sanitex koncerna sabiedrībām Latvijā, kas ir galvenais SIA "Karsten-Sanitex Latvia" ienākumu avots.

Pārvaldītājsabiedrībai SIA "Karsten-Sanitex Latvia" pieder kapitāla daļas šādās Latvijas sabiedrībās:

– SIA "Sanitex Baltic Distribution" (100% kapitāla daļu);

– SIA "Promo Cash&Carry" (100% kapitāla daļu);

– SIA "Karsten International" (100% kapitāla daļu);

– SIA "Karsten Horeca" (100% kapitāla daļu);

– SIA "Bakker Baltic Buying" (33,33% kapitāla daļu).

Papildus iepriekš minētajam, SIA "Baltic Logistic Solutions" un SIA "Avers Centrs" arī ir Sanitex koncerna dalībnieki Latvijā.

SIA "Sanitex Baltic Distribution" darbojas ikdienas patēriņa preču izplatīšanas un vairumtirdzniecības jomā, tādu kā piena produkti, tualetes papīrs un papīra dvieļi, sausās zupas un buljoni, augu eļļa un olīveļļa u.c. preces.

Meitas sabiedrība SIA "Promo Cash&Carry" veica tirgus izpēti vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības sektoros. Pamatojoties uz šo izpēti, sabiedrība ir atvērusi cash&carry (maksā un ņem) veida vairumtirdzniecības veikalu tīklu.

SIA "Karsten Intenational" 2011.gadā neveic aktīvu tirdzniecības darbību un nemeklē jaunus klientus.

Meitas sabiedrība SIA "Karsten Horeca" darbojās alkoholisko dzērienu un sadzīves ķīmijas vairumtirdzniecības jomā. Sanitex koncerna darbības restrukturizācijas un paplašināšanās rezultātā tika nolemts, ka alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecību veiks SIA "Sanitex Baltic Distribution". Pašreiz SIA "Karsten Horeca" neveic aktīvu tirdzniecības darbību un nemeklē jaunus klientus. Meitas sabiedrība nodarbojās ar debitoru maksājumu piedziņu.

SIA "Bakker Baltic Buying" darbojas kā starpnieks mēbeļu tirdzniecības darījumos starp Baltijas valstu uzņēmumiem un Eiropas sadarbības partneriem.

SIA "Baltic Logistic Solutions", SIA "Baltic Logistic Solutions" mātes sabiedrības "SANITEX" meitas sabiedrība, sniedz loģistikas pakalpojumus un darbojas gan Latvijas, gan Eiropas Savienības tirgū.

Ziņojumā ir norādīts, ka SIA "Avers Centrs", kas ir SIA "Baltic Logistic Solutions" mātes sabiedrības "SANITEX" meitas sabiedrības "Domus Mea Invest" meitas sabiedrība, agrāk nodarbojās ar preču tirdzniecību. SIA "Avers Centrs" neveic aktīvu tirdzniecības darbību un nemeklē jaunus klientus. Pašreiz sabiedrība tiek likvidēta.

1.2. Ziņojumā ir norādīts, ka 2011.gadā Sanitex koncerna sabiedrības Latvijā turpināja sadarbību ar saviem lielākajiem sadarbības partneriem (piegādātājiem) – SIA "Procter&Gamble Marketing Latvia", SIA "Tele2", SIA "Mars Latvia", kā arī Lietuvas UAB "Estrella Baltics". 2011.gadā produktu klāsts tika paplašināts, papildinot to ar vietējo piegādātāju produkciju (SIA "Latskan", SIA "Berlat  grupa", SIA "Melnā kafija", SIA "Baltijas dārzeņi" u.c.) un jaunu ārvalstu piegādātāju produkciju (Unilever, Sara Lee u.c.).

1.3. Ziņojumā norādīts, ka "JTI M&S, kas pirms apvienošanās ir pasaulē trešā lielākā tabakas koncerna – Japan Tobacco Group daļa, nodarbojas ar JT koncerna tabakas izstrādājumu importu un tirdzniecību Latvijā, tai skaitā tādu cigarešu zīmolu kā Camel, Camel Natural Flavor, Winston, Winston Super Slims, Glamour, Glamour Perfume Box, Monte carlo un More. JTI M&S pārdod Latvijā importētos tabakas izstrādājumus savam vienīgajam klientam un produkcijas vairumtirgotājam – BNT."

"2010.gadā JTI  M&S importēja tabakas izstrādājumus no Vācijas, Rumānijas, Polijas un Apvienotās Karalistes."

"Pirms plānotās apvienošanās pabeigšanas 100% JTI M&S kapitāla daļu pieder JT International Holding B.V., privātai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību, reģ. Nr. NL807824173B01, juridiskā adrese: Vreelandseweg 46, 1216 CH Hilversum, Nīderlande, reģistrēta saskaņā ar Nīderlandes likumiem. JT International Holding B.V. īpašnieks ir Japan Tobacco Group, starptautisks tabakas izstrādājumu ražotājs."

"Pēc darījuma pabeigšanas 100% JTI M&S kapitāla daļu piederēs un to vienpersoniski kontrolēs BTN."

2. Apvienošanās veids

Saskaņā ar Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto: "Tirgus dalībnieku apvienošanās ir: (..) tāds stāvoklis, kad viena vai vairākas fiziskās personas, kurām jau ir izšķiroša ietekme pār vienu vai vairākiem tirgus dalībniekiem, vai viens vai vairāki tirgus dalībnieki iegūst (..) tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku vai citiem tirgus dalībniekiem".

Ziņojumā norādīts, ka apvienošanās tiek veikta saskaņā ar 15.panta pirmās daļas trešo punktu, t.i., SIA "Baltic Trade Network" iegūst vienpersonisku izšķirošu ietekmi pār SIA "JTI  Marketing and Sales", iegādājoties no JT International Holding B.V. (Pārdevējs) 100% SIA "JTI  Marketing and Sales" kapitāla daļu.

Ņemot vērā to, ka SIA "Baltic Trade Network" iegūs izšķirošu ietekmi pār SIA "JTI  Marketing and Sales", tad minētā apvienošanās ir uzskatāma par apvienošanos Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē.

3. Ziņojuma iesniegšanas pienākums

Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts: "Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei pilnu ziņojumu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu."

Apvienošanās dalībnieku kopējais neto apgrozījums Latvijas Republikas teritorijā 2010.gadā:

1) SIA "Baltic Trade Network"  – 35 352 945 Ls, kopējais (koncerna) iepriekšējā finanšu gada (2010.) apgrozījums – (*)1;

2) SIA "JTI  Marketing and Sales" – 27 238 897 Ls.

Pamatojoties uz Ziņojuma 4.punktā sniegto informāciju, veicot galīgo kopējā apgrozījuma aprēķināšanu par 2010.gadu, atbilstoši Noteikumu prasībām, tas pārsniedza 25 miljonu latu slieksni.

Līdz ar to izpildās Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punktā paredzētais kritērijs un BTN pirms apvienošanās bija pienākums iesniegt Ziņojumu Konkurences padomē.

4. Konkrētais tirgus 

4.1. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu "konkrētās preces tirgus – noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības".

Konkurences padome uzskata, ka saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu, konkrētais preces tirgus, kurš varētu tiek ietekmēts konkrētās apvienošanās ietvaros, varētu būt tabakas izstrādājumu tirgus, kurš tālāk var tik sadalīts šādos konkrētajos tirgos:

– cigaretes;

– cigāri un cigarillas,

– smēķējamā tabaka.

Izvērtējot Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā esošo informāciju "Akcīzes preču pārvaldes statistika un rezultāti"2 par tabakas izstrādājumu apriti 2009. un 2010.gadā (1.pielikums "Tabakas izstrādājumu aprite"), tika secināts, ka nozīmīgs īpatsvars tabakas izstrādājumu apritē ir cigaretēm, citi tabakas izstrādājumi Latvijas teritorijā tiek izplatīti salīdzinoši nelielā apjomā. Tāpēc lietas izpētē  tiek izmantoti dati par cigarešu apjomiem, kas izlaisti patēriņam Latvijā.

Tā kā apvienošanās darījumā iesaistīto komercsabiedrību tiešais pamatdarbības veids ir tabakas izstrādājumu piegāde Latvijas tirgum un vairumtirdzniecība, tad lietas ietvaros tiks izvērtēta situācija, t.i., konkurences apstākļi šī tirgus vairumtirdzniecības līmenī, ieskaitot piegādi mazumtirgotājiem

Ziņojumā ir norādīts, ka "Attiecībā uz paziņoto apvienošanos, (..) var uzskatīt, ka pastāv vertikāla saistība starp JTI M&S kā JT koncerna ražoto tabakas izstrādājumu importētāju un pārdevēju, un BTN kā šādu tabakas izstrādājumu pircēju no JTI M&S un šādas produkcijas izplatītāju mazumtirgotājiem Latvijas teritorijā. Tajā pašā laikā jānorāda, ka no konkurences viedokļa BTN veiktā vienpersoniskas izšķirošas ietekmes iegūšana pār JTI M&S neko nemainīs attiecībā uz Sanitex koncerna kā JT koncerna ražoto tabakas izstrādājumu izplatītāja Latvijā lomu, jo gan pirms apvienošanās, gan pēc apvienošanās Sanitex koncerns iegādāsies attiecīgos JT koncerna tabakas izstrādājumus no JT koncerna sabiedrībām un izplatīs šo produkciju vairumtirdzniecības līmenī Latvijas teritorijā (t.i., pārdos šo produkciju mazumtirgotājiem – trešajām personām). Ņemot to vērā, paziņojumu sniedzošā puse neuzskata, ka pastāv jebkādi paziņotās apvienošanās rezultātā "ietekmētie tirgi", jo vienīgās izmaiņas JT koncerna ražoto tabakas izstrādājumu izplatīšanā Latvijā ir tādas, ka pēc apvienošanās Sanitex koncerns pārņems no JT koncerna produkcijas importēšanas funkciju".

4.2. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu "konkrētais ģeogrāfiskais tirgus – ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām".

Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus norāda uz tirgus dalībnieku ģeogrāfisko izvietojumu, tas ir, teritoriju, kurā attiecīgie tirgus dalībnieki ir iesaistīti preču piegādē un realizācijā vai pakalpojumu sniegšanā. Šajā teritorijā konkurences apstākļi ir pietiekami līdzīgi un to var nošķirt no pārējām teritorijām tajās ievērojami atšķirīgo konkurences apstākļu dēļ.

Izvērtējot Ziņojumā minēto informāciju, kā arī to, ka daudzās valstīs pastāv vietējam pircējam speciāli ražotie izstrādājumi, t.i., kas ir marķēti ar Latvijas Republikas akcīzes markām, tiek pamatā patērēti tikai vienas valsts robežās. Līdz ar to, pamatojoties uz Konkurences likuma 1.panta 3.punktu kā ģeogrāfiskais tirgus lietā tiek noteikts Latvijas teritorija. Tādējādi saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu, kurā noteikts, ka "konkrētais tirgus – konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu", par konkrēto tirgu ir jāuzskata tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecības tirgus Latvijas teritorijā.

4.3. Konkrētā tirgus apjoms

Ziņojuma 6.2.punktā ir sniegta informācija par galvenās tabakas izstrādājumu veida – cigarešu – realizācijas apjomiem:

1) tirgus lielums pēc apgrozījuma (latos) un pēc apjoma (vienībās):

Cigarešu tirgus lielums Latvijā pēc apjoma (cigarešu vienību):

 (*)

Cigarešu tirgus lielums Latvijā pēc apgrozījuma (latos):

 (*)

2) katra tirgus dalībnieka apgrozījums un apjoms konkrētajā tirgū:

(*)

JTI M&S importēto un Latvijā pārdoto cigarešu apjoms:

(*)

JTI M&S importēto un Latvijā pārdoto cigarešu apgrozījums:

(*)

3) katra tirgus dalībnieka tirgus daļa procentos pēc apgrozījuma un pēc apjoma:

JTI M&S (un BTN) tirgus daļa Latvijā (pēc apjoma):

(*)

JTI M&S (un BTN) tirgus daļa Latvijā (pēc apgrozījuma):

(*)

4) ārvalstu preču tirgus daļa procentos pēc apgrozījuma un pēc apjoma (norādot importētājvalsti)

JTI M&S importē savu produkciju no Polijas, Rumānijas, Vācijas un Apvienotās Karalistes. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju, arī galveno JT koncerna konkurentu Latvijā, proti, Phillip Morris koncerna un British American Tobacco koncerna ražotās cigaretes Latvijā tiek importētas. SIA "British American Tobacco Latvia" cigarešu ražotne darbojās Latvijā līdz 2009.gadam, kad ražotne tika slēgta.

4.4. Konkurenti

To konkurentu tirgus daļas procentos pēc apgrozījuma (ja iespējams, arī pēc apjoma), kuru tirgus daļa pārsniedz 10%:

Tabula Nr.1

Tirgus dalībnieku (cigarešu piegādātāju Latvijas teritorijā) tirgus daļa (pēc apjoma)

Tirgus dalībnieks

2008

2009

2010

Phillip Morris Latvia

 (*) (<40%)

 (*) (<40%)

 (*)(> 40%)

British American Tobacco

 (*) (<40%)

 (*) (<40%)

 (*) (<40%)

JTI M&S

(*) (<30%)

(*) (<30%)

(*) (<30%)

Tabula Nr.2

Tirgus dalībnieku (cigarešu piegādātāju Latvijas teritorijā) tirgus daļa (pēc apgrozījuma)

Tirgus dalībnieks

2008

2009

2010

Phillip Morris Latvia

(*)(> 40%)

(*)(> 40%)

(*)(> 40%)

British American Tobacco

(*) (<40%)

(*) (<40%)

(*) (<40%)

JTI M&S

(*) (<30%)

(*)(<30%)

 (*)(<30%)

 

Lietas izpētes gaitā Konkurences padome ieguva informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta Akcīzes preču pārvaldes3, kas izmantota, veicot tirgus daļu aprēķinu, un iekļauta tabulā Nr.3.

Tabula Nr.3

Cigaretes, kas izlaistas patēriņam Latvijā

 

2009.gads

2010.gads

Tūkst.gab

Tirgus4 daļa (%)

Tūkst.gab

Tirgus daļa  (%)

British American Tobacco Latvia

 (*)

(*) <40%)

(*)

 (*) (<40%)

PHILIP MORRIS LATVIA

 (*)

(*)(> 40%)

(*)

(*)(> 40%)

JTI MARKETING AND SALES

 (*)

(*) (<30%)

(*)

 (*) (<30%)

Salīdzinot informāciju, kas iekļauta tabulā Nr.1 un tabulā Nr.3, Konkurences padome secina, ka Ziņojuma 6.2. punktā norādītie tirgus daļu lielumu un Konkurences padomes aprēķināto tirgus daļu atšķirības ir nenozīmīgas. 

4.5. Barjeras

Ziņojumā ir norādīts, ka jebkurā no Ziņojumā norādītajiem konkrētajiem tirgiem ir mērenas ekonomiskās un administratīvās barjeras.

Ziņojuma 6.3.punktā ir norādīts, ka "Cigarešu importu Latvijā ietekmē Latvijas akcīzes nodokļa likumdošana5, saskaņā ar kuru importētājam noteikta prasība iesniegt Valts ieņēmumu dienestā akcīzes nodokļa nodrošinājumu, kas atbilst pilnam akcīzes nodokļa marku akcīzes nodokļa apjomam līdz brīdim, kad cigaretes tiek laistas brīvā apgrozījumā. Minētais var radīt ievērojamu finansiālu apgrūtinājumu tabakas izstrādājumu importētājiem.

Savukārt Ziņojuma 6.5.punktā ir norādīts, ka "Latvijas akcīzes nodokļa likumdošanas prasība tabakas izstrādājumu importētājiem sniegt akcīzes nodokļa nodrošinājumu var kļūt par finansiāla rakstura barjeru jauniem ienācējiem Latvijas tirgū. Turklāt jāņem vērā, ka ievērojamais melnais tirgus Latvijā, kur cigaretes tiek piegādātas galvenokārt no austrumiem, var tikt uzskatīts par bremzējošu faktoru citu cigarešu ražotāju ienākšanai Latvijas tirgū. Citu nozīmīgu šķēršļu ieiešanai ietekmētajā konkrētajā tirgū nav.

Ņemot vērā minēto, ir jāsecina, ka barjeras ienākšanai tirgū šajā konkrētajā tirgū pastāv.

5. Apvienošanās ietekmes novērtējums

Konkurentu viedoklis:

SIA "British American Tobacco" 20.09.2011. vēstulē ir sniegusi viedokli, ka "SIA "British American Tobacco" nav iebildumu pret plānoto apvienošanos. Uzskatām, ka apvienošanās neietekmēs konkurences apstākļus tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības tirgū Latvijas teritorijā.

SIA "British American Tobacco" šobrīd pati veic savu produktu izplatīšanu Latvijas teritorijā. Pastāv iespēja, ka SIA "British American Tobacco" tuvāko gadu laikā varētu mainīt cigarešu izplatītāju. Apzinoties vērā ņemamo tirgus izkropļojumu, kas radies Latvijas tirgū lielā apjomā ieplūstošo kontrabandas tabakas izstrādājumu dēļ, SIA "British American Tobacco" periodiski veic savas izplatīšanas sistēmas izvērtēšanu.

Situācija, kad SIA "British American Tobacco" izplatīto zīmolu tabakas izstrādājumus Latvijas teritorijā varētu izplatīt uzņēmums, kas jau izplata kāda cita zīmola tabakas izstrādājumus, teorētiski ir iespējama. Šāda situācija, kad divu vai vairāku tirgus dalībnieku tabakas izstrādājumu zīmolus izplata viens uzņēmums, ir vairākās ES valstīs – Lietuvā, Polijā, Vācijā, Austrijā.

SIA "Philip Morris Latvia" 23.09.2011. vēstulē ir norādīts (*).

SIA "Philip Morris Latvia" un SIA "Greis" izplatīšanas līgumā noteiktā darbības termiņa beigas paredzētas 2013.gadā (*).

 (*). Saskaņā ar mūsu rīcībā esošo informāciju vairākās ES valstīs, tostarp Vācijā, Itālijā, Francijā, Polijā un Spānijā, darbojas vairumtirgotāji vai izplatītāji, kuri vienlaikus veic konkurējošu ražotāju tabakas izstrādājumu izplatīšanu.

6. Secinājumi

Ziņojumā norādīts, ka "Darījuma mērķis ir veikt izmaiņas JT koncerna tabakas izstrādājumu izplatīšanas modelī Latvijā, līdz ar ko apvienošanās rezultātā JT koncerna tabakas izstrādājumu importu un izplatīšanu JT koncernam piederoša uzņēmuma vietā veiks izplatītājs – trešā persona. Apvienošanās neietekmēs jebkādas trešās personas, kā vienīgi JT koncernu un Sanitex koncernu (kam pieder BTN), jo gan pirms, gan pēc darījuma noslēgšanas JT koncerna tabakas izstrādājumu izplatīšanas ķēdē no ražotāja līdz pārdošanai mazumtirgotājiem Latvijā būs iesaistīti tie paši divi koncerni – JT koncerns un Sanitex koncerns. Gan pirms, gan pēc paziņotā darījuma JT koncerna tabakas izstrādājumus vairumtirdzniecībā Latvijā izplatīs Sanitex koncerns."

Ziņojuma 7.2.punktā norādīts, ka "Ņemot vērā to, ka jau pirms darījuma mazumtirgotāji Latvijā varēja iegādāties JT koncerna tabakas izstrādājumus no Sanitex koncerna sabiedrības BTN, darījums neietekmēs šīs produkcijas pieejamību mazumtirgotājiem."

Ziņojuma izskatīšanas laikā tika iegūta informācija, ka Sanitex grupas uzņēmums Lietuvas teritorijā izplata ar Philip Morris International piederošām preču zīmēm marķētas cigaretes, bet neizplata JT koncerna tabakas izstrādājumus.  Iespējams, minētais fakts var izmainīt situāciju konkrētajā tirgū nākotnē.

Rezumējot visu iepriekš minēto, tiek secināts, ka noieta kanāla veida maiņai nav nozīmīgas ietekmes uz konkurenci.

Ievērojot teikto, Konkurences padome secina, ka apvienošanās nepalielina SIA "Baltic Trade Network" un tā saistīto uzņēmumu preču portfeli, jo SIA "JTI Marketing and Sales" Latvijas teritorijai piegādāto cigarešu izplatītājs Latvijas teritorijā bija SIA "Baltic Trade Network". Koncerns, kurā ietilps SIA "Baltic Trade Network",  Latvijas teritorijā izplata daudzas preces ar patērētāju vidū iecienītiem zīmoliem ar būtisku, atpazīstamību patērētāju vidū, kā rezultātā Sanitex koncerns ir nozīmīgs preču piegādātājs Latvijas teritorijā.

Konkurences padome secina, ka apvienošanās nepalielinās Sanitex koncerna tirgus varu Latvijas teritorijā.

Tādējādi Konkurences padome, izvērtējot iepriekš minētos apstākļus, kuri nodibināti ar pierādījumiem lietā, apvienošanās dalībnieku, citu tirgus dalībnieku argumentus, secina, apvienošanās rezultātā neradīsies apvienotā tirgus dalībnieka dominējošais stāvoklis un netiks būtiski samazināta konkurence lietā definētajā konkrētajā tirgū.

Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otrās daļas 1.punktu un 16.panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome

nolēma:

 atļaut apvienošanos, kas paredzēta, SIA "Baltic Trade Network" iegūstot izšķirošu ietekmi pār SIA "JTI Marketing and Sales".

Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.

 

(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 SIA "Baltic Trade Network" kopējais (koncerna) apgrozījums Latvijā 2010.gadā ir aprēķināts, neizslēdzot apgrozījumu koncerna Latvijas sabiedrību starpā. Apgrozījuma koncerna sabiedrību starpā izslēgšana samazinātu norādīto apgrozījuma apjomu par aptuveni (*).

2 http://www.vid.gov.lv/default.aspx?tabid=11&id=402&hl=1&lIzveleId=1551&periodsId=5082

3 Akcīzes preču pārvaldes 22.09.2011. vēstule Nr.10.5.2/65167.

4 Tirgus daļu aprēķināšanai izmantota arī informācija no Valts ieņēmumu dienesta mājas lapas: http://www.vid.gov.lv/default.aspx?tabid=11&id=402&hl=1&lIzveleId=1551&periodsId=5082

5 Sk. Likuma "Par akcīzes nodokli" 32.pantu un Ministru kabineta 30.03.2010. noteikumus Nr.302 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem"

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!