Šonedēļ žurnālā "Jurista Vārds"
Edgars Pastars. Konstitucionālo vērtību aizsardzība Saeimas atlaišanas gadījumā
Saeimas atlaišanas apstākļos būtiskākā loma konstitucionālo vērtību aizsardzībā ir tieši Valsts prezidentam, kuram šajā periodā, atšķirībā no pilnīgi leģitīmas un patstāvīgas Saeimas darbības laika, ir reāli instrumenti, lai rīkotos pretēji Saeimas vairākuma viedoklim un lai Saeimas vairākumam pret to nebūtu nekāda pretsvara. [..] Satversme Saeimas atlaišanas periodā ļauj Valsts prezidentam operatīvi reaģēt uz notiekošo un pieņemt attiecīgus lēmumus. Satversmes tiesas pilnvaras šajā posmā paliek neskartas, tomēr procesa ātrums un īpatnības neļauj šo institūciju efektīvi iesaistīt konstitucionālo vērtību aizsardzībā Saeimas atlaišanas apstākļos. Iespējams, Satversmes tiesas likumā būtu jāparedz arī saīsinātais process, kura ietvaros Satversmes tiesa steidzamos un krīzes apstākļos varētu dot ātru atbildi uz konstitucionāli strīdīgām situācijām, kurās vajag steidzamu iejaukšanos.
Tiesībsarga Jura Jansona atzinums. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija nedarbojas sabiedrības interesēs
Tarifos iekļaujamās izmaksas, to aprēķinu metodiku un noteikšanas kārtību nosaka tā pati institūcija, kas pārbauda uzņēmumu sagatavotos tarifu projektus – SPRK. Pārbaudot iesniegto tarifu projektus, SPRK raugās, lai tiktu nodrošināta uzņēmējsabiedrību rentabilitāte, savukārt katrs uzņēmums savas rentabilitātes nodrošināšanai un paaugstināšanai centīsies palielināt izmaksas dažādās pozīcijās (piemēram, darba algas, plānotā peļņa u.c.). SPRK nav pienākuma pārbaudīt, vai projektētie tarifi nav par augstu, ņemot vērā vidējos Latvijas iedzīvotāju ienākumus, un salīdzināt tos ar citu Eiropas Kopienas valstu iedzīvotāju ienākumiem. No minētā izriet, ka SPRK nedarbojas sabiedrības interesēs.
Gatis Litvins. Pētījums par valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu
Valsts pārvaldes uzdevuma izpilde ārpus iestādes ne vienmēr ļauj sasniegt labākus rezultātus nekā gadījumā, ja uzdevumi tiktu veikti ar iestādes pašas resursiem, līdz ar to ir būtiski pirms valsts pārvaldes uzdevuma nodošanas novērtēt šādas nodošanas izdevīgumu un efektivitāti. Tāpēc procesa stadijā pirms uzdevuma nodošanas ir būtiski izvēlēties precīzus kritērijus, kas ļautu ar augstu ticamības pakāpi paredzēt un novērtēt, vai pārvaldes uzdevuma nodošana būs izdevīgāka, proti, sniegs efektīvāku rezultātu. Balstoties uz līdzšinējo pieredzi un situācijas izpēti, pētījuma "Valsts pārvaldes uzdevumu nodošanas analīze un rekomendācijas" mērķis ir veikt šādu valsts pārvaldes uzdevumu nodošanas esošās prakses analīzi.
Edgars Džeriņš. Vainīguma prezumpcija braukšanas ātruma režīma ievērošanas lietās
Šajā rakstā, balstoties uz spēkā esošajiem tiesu spriedumiem, autors pierāda, ka Ceļu policija lieto neatbilstošus radarus un nepiemērotās vietās, šo praksi masveidā piesedzot tikai ar vienu pierādījumu – administratīvā pārkāpuma protokoliem pievienotajiem ziņojumiem. Tāpat rakstā tiek apskatīts arī trūcīgais tiesiskais regulējums un tā tapšanas vēsture, vienlaikus piedāvājot autora ieteikumus situācijas uzlabošanai.
"Jurista Vārda"
redakcija
www.juristavards.lv