• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta sēdē: 2011.gada 8.novembrī. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.11.2011., Nr. 178 https://www.vestnesis.lv/ta/id/239255

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ekonomikas ministrs: Par iekšzemes kopprodukta pieaugumu 3.ceturksnī

Vēl šajā numurā

10.11.2011., Nr. 178

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta sēdē: 2011.gada 8.novembrī

ĀM: Par palīdzības piešķiršanu Turcijas iedzīvotājiem zemestrīces izraisīto seku likvidēšanai

8.novembrī Ministru kabinetā tika pieņemts lēmums piešķirt 50 000 eiro (35 140 latus) palīdzības sniegšanai Turcijas Republikas iedzīvotājiem, lai likvidētu zemestrīces izraisītās sekas. Līdzekļi tiks piešķirti no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" un pārskaitīti Turcijas Sarkanajam Pusmēnesim palīdzības sniegšanai Turcijas zemestrīces nodarīto postījumu seku likvidēšanai.

Svētdien, 23.oktobrī, Turcijas austrumos notika 7,2 balles stipra zemestrīce, kas ir viena no spēcīgākajām pēdējo gadu laikā. Tās rezultātā Vanas provincē Turcijas austrumos tika sagrautas vairāk nekā 2000 dzīvojamās ēkas, vairāk nekā 600 cilvēku gāja bojā, bet desmitiem tūkstošu palikuši bez pajumtes.

Ārlietu ministrijas Preses un informācijas nodaļa

 

EM: Par Parāda atgūšanas likumprojektu un kredītbiroja izveidošanas iespējām

Ministru kabinets 8.novembrī iepazinās ar EM sagatavoto informatīvo ziņojumu par Latvijas Komercbanku asociācijas rosināto ieceri par kredītbiroja izveidošanas iespējām, kā arī izskatīja Parāda atgūšanas likumprojektu un lēma virzīt to izskatīšanai Saeimā.

Ņemot vērā, ka pašlaik Latvijā nepastāv tiesiskais regulējums, kurā tiktu reglamentēta kārtība, kādā būtu veicama parāda ārpustiesas atgūšana, EM sagatavojusi Parāda atgūšanas likumprojektu.

Likumprojekts nosaka kreditora un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja tiesības un pienākumus parāda atgūšanas jomā, nodrošinot taisnīgu, samērīgu un saprātīgu parāda atgūšanas procesu. Vienlaikus likumprojekta ieviešanas mērķis ir veicināt parādu labprātīgu atmaksu, kā arī sekmēt iespēju trešajām personām novērtēt fiziskas personas uzņemto maksājuma saistību izpildi.

Tāpat likumprojektā noteiktas prasības kreditoriem un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējam parāda atgūšanā īstenojamajai komunikācijai, nosakot, kāda informācija ir norādāma paziņojumā parādniekam, aicinot to labprātīgi veikt kavētās maksājuma saistības izpildi, kārtību, kādā izskatāms parādnieka iebildums par parāda esību, tā apmēru un samaksas termiņu, komunikācijā ar trešajām personām izpaužamo informāciju un komunikācijā ar parādnieku piemērojamās komunikācijas normas un līdzekļus. Likumprojekts risinās arī fizisko personu datu izmantošanas jautājumu parāda atgūšanā, nosakot regulējumu parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju kredītvēstures datubāzes izveidei un informācijas apmaiņai par parādnieku.

Likumprojekts paredz arī ieviest parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja licencēšanas sistēmu, ieviešot valsts nodevu par licencēšanas sistēmas ieviešanu, uzturēšanu un parāda atgūšanas uzraudzības nodrošināšanu. Plānots, ka par licences saņemšanu parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanai tiks noteikta vienreizēja 2500 latu maksa, bet reizi trijos gados parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam būs jāveic pārreģistrācija, maksājot 1000 latu valsts nodevu. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja uzraudzību, licences izsniegšanu, pārreģistrāciju un anulēšanu īstenos Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

Tāpat Ministru kabinets sēdē tika izskatīta Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) iniciatīva par parādnieku vai kredītņēmēju reģistra jeb kredītbiroja izveidi. Paredzēts, ka LKA izstrādātie priekšlikumi kredītinformācijas apmaiņas pilnveidošanai sekmēs kredītspējas / kredītrisku vērtēšanas kvalitātes uzlabošanu, priekšnoteikumu (tiesiskā regulējuma) radīšanu kredītinformācijas apmaiņas nodrošināšanai arī par parādnieku negatīvo kredītinformāciju, kā arī radīs priekšnoteikumus (tiesisko regulējumu) kredītbiroja izveidei, kas būtu tiesīgs veikt fizisko personu datu apstrādi komerciālos nolūkos.

LKA piedāvājums paredz normatīvajos aktos noteikt statusu kredītbirojam, kas būtu starpnieks negatīvās kredītinformācijas apmaiņai, kas notiktu uz komerciālā izdevīguma pamata. Tomēr tiesību aktos paredzēts stingri reglamentēt datu apmaiņas jautājumu, nosakot, kam ir tiesības pieprasīt, kam – tiesības sniegt šo informāciju un kādos gadījumos, lai tiktu nodrošināta atbilstoša fizisko personu datu aizsardzība. Kredītbirojā paredzēts apkopot informāciju par laikus neveiktajiem maksājumiem – nebanku kredītiem, komunālajiem pakalpojumiem, elektroniskajiem sakaru pakalpojumiem u.c.

Ņemot vērā sniegto informāciju par problēmām, kas saistītas ar kredītinformācijas apmaiņu, Ministru kabinets uzdeva Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju un Latvijas Komercbanku asociāciju izstrādāt un līdz 2012.gada 15.jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus izmaiņām tiesiskajā regulējumā attiecībā uz informācijas par parādsaistībām apmaiņas tiesiskajam aspektiem un to institucionālo ieviešanas modeli (kredītbirojs).

Ministru kabineta sēdē arī tika izskatīts saistītais likumprojekts "Grozījums likumā "Par nodokļiem un nodevām"", kas paredz papildināt likumu "Par nodokļiem un nodevām" ar jaunu valsts nodevu objektu – nodevu par speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam parāda atgūšanai un tās pārreģistrāciju, noteiktās valsts nodevas papildinot ar Parāda atgūšanas likumprojektā paredzēto valsts nodevu.

 

Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa

 

 

FM: Par budžeta konsolidācijas pasākumu sarakstu 2012.gadam

8.novembrī Ministru kabineta sēdē valdība apstiprināja budžeta konsolidācijas pasākumu sarakstu 2012.gadam. Kopējā konsolidācijas pasākumu fiskālā ietekme ir 122 miljoni latu.

No kopējās summas 28,7 miljoni latu ir pasākumi ieņēmumu pusē, kas iekļauj nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) izmaiņas atbilstoši iesniegtajai NĪN koncepcijai. NĪN koncepcijas būtība ir dot lielākas tiesības pašvaldībām, tai skaitā likumā noteiktajos ietvaros pašām variēt ar likmi un lemt par nodokļu atvieglojumu piešķiršanu vai pat atsevišķu nodokļa maksātāju kategoriju atbrīvošanu no nodokļa.

Tāpat ieņēmumi iekļauj arī nodokļu administrēšanas uzlabošanas pasākumus, tai skaitā reversā PVN lietojuma paplašināšanu uz metāllūžņu iepirkšanu un būvniecību, azartspēļu un izložu nodevu un nodokļu reformu, no nodokļiem atbrīvoto akcīzes preču ievešanas no trešajām valstīm ierobežošanu (no vienas reizes dienā uz vienu reizi septiņās dienās), IIN samaksas kārtības maiņu metāllūžņiem (ieturēšana izmaksas vietā), nodokļu atbalsta pasākumu un Azartspēļu nodokļa spēļu automātiem un spēļu galdiem palielināšanu.

Savukārt 47,8 miljoni latu ir izdevumu pusē, iekļaujot izdevumu samazinājumu 2012.gadā Aizsardzības ministrijas ilgtermiņa projektam "Jūras spēku pretmīnu kuģu iegāde", finansējuma samazinājumu Sociālā drošības tīkla pasākumu īstenošanai, finansējuma samazinājumu Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai 2012.gadā atbilstoši projekta īstenošanas grafikam.

2011.gadā finansējuma samazinājums tika attiecināts tikai uz valsts ceļiem, pašvaldību ceļu un ielu finansējums 2011.gadā ir saglabāts iepriekšējā gada līmenī, savukārt 2012.gadā samazinājums ir plānots vienāds gan valsts, gan pašvaldību ceļiem (5 miljoni latu – valsts ceļiem un 5 miljoni latu – pašvaldību ceļiem un ielām). Kopējo ieguldījumu ceļu infrastruktūrā 2012.gadā plānots palielināt, realizējot projektus ar Kohēzijas fonda un Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu.

Izdevumu sadaļā iekļauts arī 5 miljonu latu samazinājums dotācijai sabiedriskajiem pārvadātājiem. No minētās summas 3 miljoni latu – starppilsētu maršrutiem (valsts daļa) un 2 miljoni latu – vietējiem reģionālajiem maršrutiem (pašvaldību daļa). Samazinājums ir proporcionāls pašreizējam finansējuma sadalījumam starp valsts un pašvaldību līdzekļiem. Samazinājums tiks īstenots, optimizējot pārvadājumu apjomu un pārskatot atsevišķas izdevumu pozīcijas.

Izdevumu daļā iekļauts arī Satiksmes ministrijas budžeta finansējuma samazinājums dotācijai lidostai "Rīga", Latvijas Nacionālā valsts sporta centram "Mežaparks" un Tenisa centram "Lielupe".

Plānots izdevumu samazinājums Aizsardzības ministrijai 2012.gadā (ieskaitot NBS uzturēšanai plānotajiem izdevumiem precēm un pakalpojumiem, tai skaitā optimizējot ilgtermiņa saistību ietekmi uz faktiskajām operacionālajām vajadzībām), kā arī izdevumu samazinājums Iekšlietu ministrijas 2012.gadā plānotajām ilgtermiņa saistībām.

Neskatoties uz realizējamo konsolidāciju, izdevumu sadaļā attiecībā uz pašvaldībām saglabāta dotācija pašvaldībām, kurām ir zemākie vērtētie ieņēmumi uz vienu iedzīvotāju pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas, plānota garantētā minimālā ienākuma finansēšana no valsts 50% apmērā visu 2012.gadu un dzīvokļa pabalsta līdzfinansēšana līdzšinējā apmērā līdz nākamā gada 1.maijam.

Tāpat tiek plānots veikt IIN proporcijas maiņu starp valsti un pašvaldībām, palielinot valsts daļu par 2% (no 18% uz 20%).

Savukārt 45,5 miljoni latu no kopējiem budžeta konsolidācijas pasākumiem 2012.gadā ir tādi pasākumi kā ietekme no emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta, ietekme no satiksmes drošības uzlabošanas (radari).

MK pieņēma zināšanai, ka atbilstoši sarunu norisei un rezultātam ar starptautiskajiem aizdevējiem budžeta konsolidācijas pasākumi 2012.gadam var tikt precizēti.

Tāpat tika pieņemts zināšanai, ka jauni fiskālās konsolidācijas pasākumi izdevumu pusē tiek iesniegti kā priekšlikumi likumprojektam "Par valsts budžetu 2012.gadam" uz 2.lasījumu Saeimā.

Fiskālās konsolidācijas pasākumu fiskālās ietekmes apjoms 2012.gadam nodrošina vispārējās valdības budžeta deficīta mērķa 2012.gadam – 2,5 procenti no iekšzemes kopprodukta atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai – sasniegšanu.

 

Budžeta konsolidācijas pasākumi 2012.gadam

Nr. p.k. Pasākumi

Konsolidācijas summas neto ietekme uz 2012.gadu

(latos; (+) pozitīva ietekme uz ieņēmumiem; (+) pozitīva ietekme uz izdevumiem)

Piezīmes
  PASĀKUMI IEŅĒMUMU DAĻĀ 28 724 500  
1. Nekustamā īpašuma nodokļa izmaiņas atbilstoši iesniegtajai NĪN koncepcijai (iesniegta, bet vēl nav izskatīta MK) 500 000  
2. Nodokļu administrēšanas uzlabošanas pasākumi, t.sk.: 26 724 500  
2.1. Reversā PVN lietojuma paplašināšana uz metāllūžņu iepirkšanu (+0,5 milj) (jau akceptēts) un būvniecību (+5.4 milj) (likumprojekts tiek skatīts Saeimā) 5 900 000  
2.2. Azartspēļu un izložu nodevu un nodokļu reforma. Saskaņā ar jaunā likumprojekta anotāciju 624 500  
2.3. No nodokļiem atbrīvoto akcīzes preču ievešanas no trešajām valstīm ierobežošana, no vienas reizes dienā uz vienu reizi septiņās dienās 1 500 000  
2.4. IIN samaksas kārtības maiņa metāllūžņiem (ieturēšana izmaksas vietā) 3 700 000  
2.5. Nodokļu atbalsta pasākums (pārnests no 2011.gada, saglabājot iepriekšējo novērtējumu) 15 000 000  
3. Azartspēļu nodokļa spēļu automātiem un spēļu galdiem palielināšana 1 500 000  
       
  PASĀKUMI IZDEVUMU DAĻĀ 47 777 813  
4. Izdevumu samazinājums Aizsardzības ministrijai 5 622 432 Izdevumu samazinājums (2012.gadā) ilgtermiņa projektam "Jūras spēku pretmīnu kuģu iegāde"
5. Izdevumu samazinājums Zemkopības ministrijai 6 500 000 Nacionālā budžeta līdzfinansējuma daļas samazinājums papildus valsts tiešmaksājumu pasākumos lauksaimniekiem 2012.gadam
  tai skaitā:    
5.1. Nacionālā budžeta līdzfinansējuma daļas samazinājums papildus valsts tiešmaksājumu pasākumos lauksaimniekiem 2012.gadam (Zemkopības ministrija) 7 000 000  
5.2. Izdevumi Meliorācijas likumā deleģēto funkciju izpildei (Zemkopības ministrija) -500 000 Meliorācijas kadastra uzturēšanai, valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu ekspluatācijai un uzturēšanai.
6. Izdevumu samazinājum Kultūras ministrijai 2 500 000 Finansējuma samazinājums Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai 2012.gadā, atbilstoši projekta īstenošanas grafikam
7. Izdevumu samazinājums Satiksmes ministrijai (valsts un pašvaldību autoceļiem) 10 000 000 2011.gadā finansējuma samazinājums tika attiecināts tikai uz valsts ceļiem, pašvaldību ceļu un ielu finansējums 2011.gadā ir saglabāts iepriekšējā gada līmenī, savukārt 2012. gadā samazinājums ir plānots vienāds gan valsts, gan pašvaldību ceļiem (5 milj.latu – valsts ceļiem un 5 milj. latu – pašvaldību ceļiem un ielām). Kopējo ieguldījumu ceļu infrastruktūrā 2012. gadā plānots palielināt, realizējot projektus ar Kohēzijas fonda un Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu
8. Izdevumu samazinājums Satiksmes ministrijai (sabiedriskajam transportam) 5 000 000 5 mlj.LVL samazinājums dotācijai sabiedriskajiem pārvadātājiem. No tā 3 mlj.LVL – starppilsētu maršrutiem (valsts daļa) un 2 mlj.LVL – vietējiem reģionālajiem maršrutiem (pašvaldību daļa). Samazinājums ir proporcionāls pašreizējam finansējuma sadalījumam starp valsts un pašvaldību līdzekļiem. Samazinājums tiks īstenots samazinot (optimizējot) pārvadājumu apjomu un pārskatot atsevišķas izdevumu pozīcijas
9. Izdevumu samazinājums Izglītības un zinātnes ministrijai 1 017 573 Valsts galvoto aizdevumu atmaksai Latvijas Nacionālā valsts sporta centra "Mežaparks" un Tenisa centra "Lielupe" rekonstrukcijas projektu īstenošanai
10. Izdevumu samazinājums Satiksmes ministrijai 150 000 Satiksmes ministrijas budžeta finansējuma samazinājums dotācijai lidostai "Rīga" - budžeta programma "Aviācijas drošības, glābšanas un medicīniskās palīdzības funkciju nodrošināšana starptautiskajā lidostā "Rīga"
11. Izdevumu samazinājums Aizsardzības ministrijai 1 000 000 Izdevumu samazinājums 2012.gadā, ieskaitot NBS uzturēšanai plānotajiem izdevumiem precēm un pakalpojumiem (tai skaitā optimizējot ilgtermiņa saistību ietekmi uz faktiskajām operacionālajām vajadzībām)
12. Izdevumu samazinājums Iekšlietu ministrijai 1 222 834 Izdevumu samazinājums 2012.gadā plānotajām ilgtermiņa saistībām
13. Pašvaldību aizņemšanās iespēju ierobežošana 20 000 000  
14. Pašvaldības -3 235 026  
  tai skaitā    
14.1. Dotācija pašvaldībām, kurām ir zemākie vērtētie ieņēmumi uz vienu iedzīvotāju pēc pašvaldību finanšu izlīdzināšanas -5 714 274  
14.2. GMI (visu gadu) un dzīvokļu pabalsts līdz 1.maijam -13 582 752  
14.3. IIN proporcijas maiņa starp valsti un pašvaldībām, palielinot valsts daļu par 2% (no 18% uz 20%) 16 062 000  
15. Izdevumu samazinājums Labklājības ministrijai un Veselības ministrijai 3 000 000 Pārējošas darbnespējas regulējošo normatīvo aktu un darbnespējas lapu izsniegšanas procesa pārskatīšana
       
  PASĀKUMU KOPĒJĀ FISKĀLĀ IETEKME 76 502 313  
Nr. p.k. Pasākumi, lai sasniegtu deficīta mērķi Pasākuma neto ietekme uz 2012.gadu  
1. Ieņēmumi no Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (Vides aizsardzības un reģionālās attīstības lietu ministrija) 23 843 928  
  tai skaitā    
1.1. Ieņēmumi no Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta 25 000 000  
1.2. Izdevumi Emisijas kvotu izsolīšanas intrumenta pasākumu īstenošanai (VARAM) -1 156 072  
       
2. Ietekme no satiksmes drošības uzlabošanas (radari) 3 401 178  
  tai skaitā    
2.1. Ieņēmumi no satiksmes drošības uzlabošanas (radari) 7 306 360  
2.2. Izdevumi no satiksmes drošības uzlabošanas (radari) -3905182  
4. Finansējuma samazinājums Sociālā drošības tīkla pasākumu īstenošanai 15 533 807  
5. Izdevumu samazinājums Veselības ministrijai 2 700 000 Finansējuma samazinājums veselības jomā
  PASĀKUMU KOPĒJĀ FISKĀLĀ IETEKME 45 478 913  
       
  PASĀKUMU KOPĒJĀ FISKĀLĀ IETEKME 121 981 226  

 

Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļa

 

FM: Par priekšlikumiem nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanai 2012. un turpmākajos gados

8.novembrī Ministru kabinetā (MK) izskatīts Finanšu ministrijas (FM) sagatavotais informatīvais ziņojums par priekšlikumiem nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) piemērošanai 2012.gadā un turpmākajos gados. Informatīvā ziņojuma reformas būtība ir dot lielākas tiesības pašvaldībām, tai skaitā likumā noteiktajos ietvaros pašām variēt ar likmi un lemt par nodokļu atvieglojumu piešķiršanu vai pat atsevišķu nodokļa maksātāju kategoriju atbrīvošanu no nodokļa. Šo pasākumu ieviešanas rezultātā paredzama pozitīva fiskālā ietekme.

2012.gadā plānotas vairākas nozīmīgas izmaiņas, piemēram, nesaglabāt likumā noteikto 25% nodokļa pieauguma ierobežojumu un dot tiesības pašvaldībām pašām lemt par nodokļa pieauguma ierobežojumu zemei, t.sk. procentuālo apmēru, vai par nodokļa apmēra saglabāšanu iepriekšējā gada līmenī.

Tāpat paredzēts aplikt ar nodokli dzīvojamo māju palīgēkas, izņemot mazēkas, kas mazākas par 25 m2, vienlaikus dodot pašvaldībām tiesības lemt par dzīvojamo māju palīgēku neaplikšanu. Izņēmums ir garāžas (arī kooperatīvo sabiedrību garāžu īpašnieku garāžas un garāžu īpašnieku biedrību garāžas), kas, sākot ar 2012.gadu, neatkarīgi no to platības būs nodokļa objekts, piemērojot tām tādas pašas likmes kā dzīvojamām mājām. Tas nepieciešams, lai novērstu netaisnīgo situāciju, ka šobrīd dzīvojamās mājās esošas garāžas tiek apliktas ar nodokli, bet atsevišķi stāvošas – netiek.

Nākamajā gadā plānots aplikt ar nodokli arī reliģisko organizāciju dzīvojamās mājas un tām piekritīgo zemi, lai novērstu situāciju, ka nodokli par dzīvojamo māju nav jāmaksā tikai tādēļ, ka māja pieder reliģiskai organizācijai.

Tāpat plānots likumā paredzēt pašvaldībām tiesības aplikt ar nodokli inženierbūves (laukumus), kas tiek izmantoti kā transportlīdzekļu maksas stāvlaukumi, un valsts, pašvaldības, valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrību īpašumā esošās inženierbūves, kas iznomātas citai personai saimnieciskās darbības veikšanai.

Attiecībā uz pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķiniem, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, paredzēts samazināt NĪN iekasējamības koeficientu, nosakot to ēkām 0,8 (2011.gadā – 0,85) un zemei, dzīvojamām mājām, inženierbūvēm 0,85 (2011.gadā – 0,9). Tāpat NĪN prognozē neiekļaut dzīvojamo māju palīgēkas un garāžu īpašnieku kooperatīvo sabiedrību, garāžu īpašnieku biedrību un fizisko personu garāžas, ja tās netiek izmantotas saimnieciskās darbības veikšanai. Pašvaldību iesniegtās NĪN prognozes jāizmanto pašvaldību finanšu izlīdzināšanas aprēķinu veikšanai.

Vienlaikus, paredzot iespēju izvērtēt pašvaldību iesniegtās NĪN prognozes un gadījumā, ja tiek konstatētas pamatotas problēmas attiecībā uz iespēju attiecīgo prognozi (vai tās daļu) iekasēt, jāsniedz Ministru kabinetam priekšlikumi situācijas sakārtošanai.

Savukārt, tā kā daļu no izstrādātajiem priekšlikumiem tehniski nav iespējams ieviest ar 2012.gadu, tie attiecināti uz 2013.gadu vai turpmākajiem gadiem. 2013.gadā iecerēts saglabāt pašvaldībām 2012.gadā dotās tiesības par nodokļa pieauguma zemei ierobežošanu vai saglabāšanu iepriekšējo taksācijas gadu līmenī, kā arī deleģēt tām papildu tiesības noteikt likmi likumā noteikta koridora ietvaros (0,2–3%), saglabājot esošās likmes kā bāzes likmes (0,2%, 0,4%, 0,6% dzīvojamām mājām, pārējiem apliekamajiem objektiem 1,5%) tām pašvaldībām, kuras nebūs pieņēmušas lēmumu saistošo noteikumu veidā par atšķirīgu nodokļa likmju piemērošanu.

Turpmākajos gados jāizvērtē iespējas nodokļa prognozi pašvaldību finanšu izlīdzināšanas vajadzībām nākamajam taksācijas periodam noteikt, izmantojot iepriekšējā taksācijas gadā pašvaldībā faktiski iekasēto nodokļa summu (bez iepriekšējā gada parādiem).

Plānots arī deleģēt tiesības pašvaldībām īpašos gadījumos (piemēram, kad vientuļam, trūcīgam pensionāram nav iespējas pašam noteiktajā termiņā veikt nodokļu nomaksu) pieņemt lēmumu atlikt nodokļa maksājumus līdz īpašuma tiesību pārejai, kā arī, pieņemot saistošos noteikumus, sagruvušām, vidi degradējošām un draudus cilvēku drošībai radošām ēkām noteikt maksimālo nodokļa likmi par ēku 3% apmērā no zemes kadastrālās vērtības.

Paredzēts aplikt ar nodokli 1,5% apmērā juridiskām personām piederošas, privātpersonām neizīrētas dzīvojamās mājas, kā arī dzīvojamo telpu grupas (dzīvokļus) ar mērķi veicināt īres tirgus attīstību. Atkarībā no termiņa, līdz kuram tiks nodrošināta Iedzīvotāju reģistra un Kadastra reģistra datu savietojamība (ar 2013. vai 2014.gadu), šo normu attiecināt arī uz fiziskām personām.

Plānots aplikt ar nodokli tādu kapitālsabiedrību inženierbūves, kuru regulējamo sabiedrisko pakalpojumu daļa kopējā apgrozījumā ir 49% vai mazāk, un aplikt ar nodokli 1,5% apmērā juridiskām personām piederošas, privātpersonām neizīrētas mājas, kā arī dzīvojamo telpu grupas (dzīvokļus) ar mērķi veicināt īres tirgus attīstību.

Priekšlikumus NĪN piemērošanai 2012.gadā un turpmākajos gados sagatavoja darba grupa, kas izveidota ar Ministru prezidenta rīkojumu un kurā bija pārstāvji no FM, Tieslietu ministrijas, Valsts zemes dienesta, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Darba devēju konfederācijas un dažādām pašvaldībām.

Jautājumu par izmaiņām NĪN piemērošanā valdība izskatīs 2012.gada budžeta izstrādes kontekstā.

 

FM: Par administratīvā sloga mazināšanu mazajām alus darītavām

Lai samazinātu administratīvo slogu akcīzes nodokļa maksātājiem, turpmāk komersantiem, kuriem ir piešķirts patstāvīgās mazās alus darītavas statuss, lai piemērotu samazināto akcīzes nodokļa likmi par pirmajiem 10 tūkstošiem hektolitru alus (kas kalendāra gadā saražoti patstāvīgajā mazajā alus darītavā un izvesti no tās), iesniedzot Valsts ieņēmumu dienestam akcīzes nodokļa deklarāciju, nebūs jāpievieno tai mazās alus darītavas sertifikāta kopija.

To paredz 8.novembrī Ministru kabinetā apstiprinātie grozījumi noteikumos par kārtību, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum.

No minētajiem Ministru kabineta noteikumiem tiek svītrotas normas, nosakot, ka turpmāk patstāvīgas mazās alus darītavas statusu piešķirs Valsts ieņēmumu dienests, nevis Valsts ieņēmumu dienesta licencēšanas komisija.

 

Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļa

 

IeM: Par līdzekļu apjomu ar fotoradariem fiksēto pārkāpumu jomā

8.novembrī Ministru kabineta (MK) sēdē atbalstīts MK rīkojuma projekts "Par apropriācijas palielināšanu Iekšlietu ministrijai izdevumiem samaksai komersantam par tehnisko līdzekļu izmantošanu un valsts pamatbudžeta ieņēmumu palielināšanu 2011.gadā".

Rīkojuma projekts nosaka no fotoradaru izmantošanas rezultātā iekasēto līdzekļu apriti starp valsti un komersantu. 35% no ātruma pārkāpēju soda naudās iekasētajiem līdzekļiem tiks pārskaitīta komersantam.

Šobrīd Iekšlietu ministrijai likumā "Par valsts budžetu 2011.gadam" nav plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi un attiecīgie izdevumi, lai nodrošinātu samaksu komersantam par tehnisko līdzekļu izmantošanu.

Lai nodrošinātu samaksu komersantam par tehnisko līdzekļu izmantošanu no 2011.gada novembra, jāpalielina ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi budžeta apakšprogrammā 06.02.00 "Ātruma kontroles mērierīču darbības nodrošināšana".

Vienlaikus likuma "Par valsts budžetu 2011.gadam" 2.pielikuma "Valsts budžeta ieņēmumi" sadaļā "Valsts pamatbudžetā iemaksājamās valsts nodevas un citi maksājumi no valsts institūciju sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības" jāparedz naudas sodi, ko uzliek Valsts policija par pārkāpumiem ceļu satiksmē, kas fiksēti ar komersanta tehniskajiem līdzekļiem.

Prognozētie valsts pamatbudžeta ieņēmumi no fotoradaru fiksēto pārkāpumu iekasētajiem sodiem 2011.gadā ir 130 772 lati, bet Valsts policijas prognozētie izdevumi (komersantam atmaksājamie līdzekļi) 2011.gadā ir 70 416 lati.

 

IeM: Par 1,7 miljonu latu piešķiršanu ministrijai, lai samazinātu 2012.gadā plānotos izdevumus

8.novembrī Ministru kabinets izdevis rīkojumu, ar kuru no Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammas "Valsts parāda vadība" Iekšlietu ministrijai (IeM) tiek piešķirti papildu līdzekļi.

205 334 lati ir piešķirti, lai saskaņā ar 2006.gadā noslēgto iepirkuma līgumu par transportlīdzekļu nomu pēc līguma termiņa beigām iegādātos 94 autotransporta līdzekļus Valsts policijas vajadzībām.

1 040 458 lati ir piešķirti, lai nodrošinātu ilgtermiņa saistību izpildi ar AS "Citadele banka", izpērkot ugunsdzēsības speciālos autotransporta līdzekļus. Izpērkot ugunsdzēsības speciālo autotransportu, tiks nodrošināta saistību ātrāka izpilde un efektīvāks budžeta līdzekļu izlietojums, samazinot finansējumu procentu izdevumiem ilgtermiņa saistībām turpmākajos gados.

405 561 lats piešķirts, lai nodrošinātu pasu sagatavju iegādi.

Veicot maksājumus 2011.gadā 1,7 miljonu latu apmērā, samazināsies IeM 2012.gadam plānotie izdevumi ilgtermiņa saistībām.

 

Iekšlietu ministrijas Administratīvais departaments

 

IZM: Par Ministru kabineta balvas piešķiršanu par sasniegumiem starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs

8.novembrī Ministru kabinetā (MK) apstiprināts Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavotais MK rīkojuma projekts "Par Ministru kabineta balvas piešķiršanu par sasniegumiem starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs". Ministru kabineta Goda diploms un naudas balvas piešķirtas 2011.gada starptautiskās matemātikas, ķīmijas, bioloģijas, fizikas un informātikas olimpiādes uzvarētājiem un viņu pedagogiem:

• Eduardam Kaļiņičenko, Kembridžas universitātes Datorzinātnes programmas 1.kursa studentam, – par iegūto 1.vietu starptautiskajā informātikas olimpiādē un viņa pedagogiem – Andrejam Sirotkinam, Rīgas 71.vidusskolas skolotājam, un Sergejam Meļņikam, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Progmeistars" vecākajam pasniedzējam;

• Jānim Briškam, Salas vidusskolas 12.klases skolniekam, – par iegūto 2.vietu starptautiskajā ķīmijas olimpiādē un viņa pedagogiem – Dainai Sondorei, Salas vidusskolas skolotājai, un Jurim Fotinam, Latvijas Organiskās sintēzes institūta pētniekam;

• Jānim Smilgam, Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes 1.kursa studentam, – par iegūto 2.vietu starptautiskajā matemātikas olimpiādē un viņa pedagogiem – Dzintaram Zicānam, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolotājam, un Mārim Valdatam, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Syncrosoft" programmētājam;

• Annai Stikānei, Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes 1.kursa studentei, – par iegūto 3.vietu starptautiskajā bioloģijas olimpiādē un viņas pedagogiem – Antai Artiņai, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolotājai, un Annai Mežakai, Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes Botānikas un ekoloģijas katedras pētniecei;

• Anetei Romanauskai, Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes 1.kursa studentei, – par iegūto 3.vietu starptautiskajā bioloģijas olimpiādē un viņas pedagogiem – Antrai Bērziņai, Saldus 2.vidusskolas skolotājai, un Kamitai Eglītei, Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes Cilvēka un dzīvnieku fizioloģijas katedras lektorei;

• Dmitrijam Jevdokimovam, Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultātes 1.kursa studentam, – par iegūto 3.vietu starptautiskajā ķīmijas olimpiādē un viņa pedagogiem – Vjačeslavam Korotinam, Rīgas 40.vidusskolas skolotājam, un Skaidrītei Pakulei, Latvijas Universitātes Ķīmijas fakultātes Vispārīgās ķīmijas laboratorijas vadītāja;

• Georgijam Treņinam, Rīgas 95.vidusskolas 11.klases skolniekam,  – par iegūto 3.vietu starptautiskajā ķīmijas olimpiādē un viņa pedagogiem – Tatjanai Cigankovai, Rīgas 95.vidusskolas skolotājai, un Kasparam Veldrem, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolotājam;

• Andrejam Kuzņecovam, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas 12.klases skolniekam, – par iegūto 3.vietu starptautiskajā matemātikas olimpiādē un viņa pedagogiem – Dainim Kriķim, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolotājam, Aijai Vasiļevskai, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas skolotājai, un Andrim Ambainim, Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes Datorzinātnes matemātisko pamatu katedras profesoram;

• Sergejam Lukaņihinam, Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātes 1.kursa studentam, – par iegūto 3.vietu starptautiskajā fizikas olimpiādē un viņa pedagoģei – Svetlanai Sokolovai, Rīgas Klasiskās ģimnāzijas skolotājai;

• Sergejam Seredenko, Maskavas Fizikas un tehnikas institūta Radiotehnikas un kibernētikas fakultātes 1.kursa studentam, – par iegūto 3.vietu starptautiskajā fizikas olimpiādē un viņa pedagogiem – Mihailam Golubevam, Rīgas 40.vidusskolas skolotājam, un Vjačeslavam Kaščejevam, Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātes Teorētiskās fizikas katedras lektoram (viņš bija gan S.Lukaņihina, gan S.Seredenko pedagogs);

• Kārlim Seņko, Latvijas Universitātes Datorikas fakultātes 1.kursa studentam, – par iegūto Atzinības rakstu starptautiskajā fizikas olimpiādē un viņa pedagogam – Pēterim Puķītim, Dobeles Valsts ģimnāzijas skolotājam;

• Nikitam Larkam, Rīgas 88.vidusskolas 11.klases skolniekam, – par iegūto Atzinības rakstu starptautiskajā matemātikas olimpiādē un viņa pedagogiem – Lidijai Meļņikai, Rīgas 88.vidusskolas skolotājai, un Aivaram Bērziņam, Latvijas Universitātes profesoram.

Lai nodrošinātu rīkojuma projektā paredzēto naudas balvu izmaksu, ir nepieciešami 14 299 lati, bet attiecīgajā IZM budžeta apakšprogrammā iedalīti 12 000 latu, tādēļ atlikušo summu – 2299 latus – IZM lūdza valdību piešķirt no budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

 

Izglītības un zinātnes ministrijas Komunikācijas nodaļa

 

TM: Par maksimālo atlīdzināmo apmērujuridiskās palīdzības izmaksās

8.novembrī Ministru kabinets pieņēma Ministru kabineta noteikumu projektu "Ar juridisko palīdzību saistīto izmaksu atlīdzināšanas noteikumi", kas nosaka atlīdzināmo izmaksu, kas ir saistītas ar juridisko palīdzību, maksimālo ampēru.

Līdz šim brīdim normatīvie akti neparedzēja, kādā apmērā valsts atlīdzina zaudējumus, kas privātpersonai ir radušies, administratīvā procesa ietvaros izmantojot juridisko palīdzību. Pieņemot Ministru kabineta noteikumus, mērķis ir sakārtot tiesisko regulējumu zaudējumu atlīdzināšanas jomā, nosakot, kādā apmērā privātpersonai atlīdzina izmaksas par dažādiem juridiskās palīdzības veidiem, piemēram, dokumentu sastādīšanu, juridisko konsultāciju sniegšanu, pārstāvību tiesas sēdē utt.

 

Ksenija Novikova, Tieslietu ministrijas preses sekretāre

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!