SAEIMAS KĀRTĪBAS RULLIS
A.
SAEIMAS DEPUTĀTI.
1. Saeima sastāv no tautas priekšstāvjiem-deputātiem, kuru
mandātus Saeima atzinusi, apstiprinot vēlēšanas.
2. Saeima ievēl no 15 locekļiem sastāvošu mandātu komisiju, kura
pārbauda vēlēšanu materiālus, kā arī sūdzības par vēlēšanām, ja
šādas sūdzības iesniegtas centrālai vēlēšanu komisijai ne vēlāk
kā 10 dienas pēc vēlēšanu galīgo rezultātu izsludināšanas
"Valdības Vēstnesī".
3. Mandātu komisija savas darbības rezultātus ziņo Saeimai, kura
pēc tam lemj par vēlēšanu apstiprināšanu vai atcelšanu.
Piezīme. Vēlēšanu, kā arī atsevišķu mandātu atcelšanai vajadzīgs
2/3 balsu vairākums.
4. Deputāti piedalās Saeimas sēdēs un bauda visas Saeimas
deputātu tiesības, kamēr attiecīgās vēlēšanas nav atceltas vai
deputāts savu mandātu nav nolicis vai zaudējis.
5. Ja deputāts nāves, izstāšanās vai izslēgšanas gadījumā iziet
no deputātu skaita, tad Saeimas prezidijs uzaicina iestāties viņa
vietā nākošo kandidātu pēc attiecīga saraksta, ziņojot par to
Saeimai.
6. Katrs deputāts paziņo Saeimas kancelejā savu adresi un saņem
no prezidija izdotu deputāta apliecību.
7. Deputāta amatu nevar savienot ar valsts dienestu,
izņemot:
a) tiesneša, b) augstskolas profesora, docenta, asistenta,
lektora, rektora, prorektora un dekāna, c) ministra, ministra
biedra un viņiem pielīdzināma pārvaldes patstāvīgas nozares
vadītāja, d) notāra, e) juriskonsulta amatus.
8. Deputāta un valsts dienesta amatu savienošana citos, 7.p.
neparedzētos gadījumos pielaižama tikai uz atsevišķa Saeimas
lēmuma pamata.
9. Ja par deputātu ir ievēlēta persona, kura ieņem valsts
civildienestā amatu, nesavienojamu ar deputāta mandātu (7.pants),
tad viņai mēneša laikā, skaitot no mandāta apstiprināšanas
dienas, jāizstājas no valsts civildienesta.
Latvijas nacionālās armijas karavīri - Saeimas deputāti - līdz ar
ievēlēšanu Saeimā, tiek atsvabināti no viņu tiešo dienesta
pienākumu izpildīšanas karaspēkā un tur skaitās atvaļinājumā līdz
sava deputāta mandāta izbeigšanai, nolikšanai vai
zaudēšanai.
Augšminētie deputāti - karavīri - netiek dzēsti no karaspēka daļu
sarakstiem, patur tiesību nest attiecīgu dienesta ietērpu un
pazīmes, bet zaudē tiesību uz algas, uztura un cita veida
atlīdzības saņemšanu karaspēkā par laiku, kamēr tie ir Saeimas
deputāti.
10. Deputāts var izbraukt ne ilgāki kā uz vienu nedēļu, iepriekš
par to paziņojot Saeimas prezidijam. Šo tiesību viņš var izlietot
tikai 2 reizes pa sesijas laiku.
11. Izbraukt uz ilgāku laiku kā uz vienu nedēļu vai biežāk kā
divas reizes pa sesijas laiku, deputāts var tikai izprasot
atvaļinājumu.
12. Deputāta lūgumu dēļ atvaļinājuma prezidijs iesniedz līdz ar
savu atzinumu Saeimas izspriešanai. Steidzamos gadījumos par
atvaļinājumu lemj prezidijs, ziņojot par to nākošai
plenārsēdei.
13. Tādā pat kārtībā izspriežami lūgumi atvaļinājuma
pagarināšanai. Atvaļinājumi piešķirami tikai uz noteiktu
laiku.
14. Deputāts saņem pēc budžetā paredzētām normām: a) noteiktu
mēneša algu par notecējušu laiku; pirmo pusi - mēneša 15. un otro
pusi mēneša pēdējā dienā; b) atlīdzību par piedalīšanos
komisijās; c) uztura naudu par brauciena laiku amata darīšanās
ārpus Saeimas sēžu vietas. Bez tam deputātiem atlīdzināmi tiešie
ceļa izdevumi.
15. Alga deputātiem skaitās no pirmās pilnās sēdes pēc vēlēšanām
vai no dienas, kad viņš iestājies Saeimas sastāvā (5.p.).
16. Deputātiem ir tiesības lietot braucieniem valsts dzelzceļus
un valsts kuģus bez atlīdzības, uzrādot attiecīgu
leģitimāciju.
17. Deputāts, kurš neierodas plenārsēdē bez svarīga iemesla vai
nav izpildījis 10.-12.p. prasības, maksā par katru sēdi sodu - 10
procentu apmērā no noteiktās mēneša algas. Sods novelkams no
algas.
Piezīme. Prezidijs pārbauda iemeslus, kuru dēļ deputāts nokavējis
sēdi, un, ja atzīst nokavējumu par nelikumīgu, uzliek sodu.
Attiecīgie lēmumi jātaisa ne vēlāk kā mēneša priekšpēdējā
dienā.
18. Par atvaļinājumiem, nokavētām sēdēm un uzliktiem sodiem
vedams saraksts.
19. Izdodot deputātu tiesāšanai, Saeima lemj arī par to, vai
viņam turpmāk - līdz galējam tiesas spriedumam - tiesība
piedalīties Saeimas un tās komisiju un citu iestāžu sēdēs.
20. Deputāts, kurš ar likumīgā spēkā stājušos tiesas spriedumu
notiesāts par kādu no "Likuma par Saeimas vēlēšanām" 3.pantā
paredzētiem noziegumiem, uzskatāms par izslēgtu no Saeimas.
21. Ja deputāts uz 19.p. pamata atstādināts no piedalīšanās
Saeimā, tad atstādināšanas laikā viņš zaudē tiesību uz algas
saņemšanu.
Piezīme. Pēc tam, kad tiesas spriedums par deputāta attaisnošanu
stājies likumīgā spēkā, viņš saņem visu viņam par atstādināšanas
laiku neizmaksāto algu.
B.
SAEIMAS AMATA PERSONAS.
22. Saeimas prezidijs sastāv no priekšsēdētāja, diviem viņa
biedriem, sekretāra un diviem viņa biedriem.
23. Prezidija locekļus ievēl ar absolūtu balsu vairākumu,
aizklāti balsojot par katru atsevišķi.
24. Ja pirmo reizi balsojot neviens no kandidātiem nedabū balsu
vairākumu, tad balsošanu atkārto. Otrreiz balsojot, pietiek
relatīvs balsu vairākums.
25. Ja otrreiz balsojot vienādu balsu skaitu dabū vairāki
kandidāti, tad izšķir loze, kuru izvelk sēdes vadītājs.
26. Priekšsēdētājs reprezentē Saeimu, vada Saeimas sēdes un gādā
tanīs par kārtību. Priekšsēdētājam klāt neesot, viņa pienākumus
izpilda kāds no viņa biedriem, pēc savstarpējas vienošanās. Tāpat
pēc savstarpējas vienošanās priekšsēdētājs un viņa biedri izdala
savā starpā tekošus darbus.
27. Sekretārs un viņa biedri ved sēžu protokolus, nolasa rakstus,
pārbauda stenogrammas un pārzin Saeimas kancelejas darbus,
sadalot tos savā starpā pēc savstarpējas vienošanās.
28. Saeimas prezidijam piekrīt: a) iekšējās kārtības un darba
gaitas noteikšana Saeimas kancelejā un citās Saeimas iestādēs; b)
ierēdņu pieņemšana un atlaišana; c) iepriekšēja lemšana, saziņā
ar frakciju biroju, par darbības gaitu Saeimā; d) visu ienākušo
lietu tālāk virzīšana un atzinumu došana visos kārtības rullī
paredzētos gadījumos; e) iepriekšēja lemšana, saziņā ar frakciju
biroju, visās lietās, kas nav normētas kārtības rullī vai ar
Saeimas lēmumiem.
Piezīme. Prezidija un frakciju biroja lēmumi, kuri paredzēti šī
panta c un e punktā, ceļami priekšā Saeimas
apstiprināšanai.
29. Balsu skaitīšanu Saeimas plenārsēdēs izdara prezidija
uzaicināti sevišķi skaitītāji, kuri dod parakstu izpildīt savu
amatu taisnīgi un pēc sirdsapziņas.
C.
SAEIMAS SESIJAS UN PLENĀRSĒDES.
30. Saeimas sesijas ir kārtējas un ārkārtējas. Kārtējās ir trīs
gadā: rudens sesija - laikā līdz ziemas svētkiem; ziemas sesija -
laikā no ziemas svētkiem līdz lieldienām, un pavasara sesija no
lieldienām līdz vasaras sākumam.
Ārkārtējas sesijas noturamas katrā laikā.
31. Saeimas sesijas sasauc prezidijs. Ārkārtējas sesijas
sasaucamas arī, ja to rakstiski pieprasa ne mazāk kā viena
trešdaļa deputātu, uzdodot apspriežamo dienas kārtību. Pēc šāda
pieprasījuma saņemšanas prezidijs sasauc sēdi ne vēlāk kā nedēļas
laikā. Par sesijas slēgšanu lemj Saeima.
32. Saeimas prezidijam ir jāsasauc Saeimas sēde, ja to prasa
Valsts Prezidents, ministru prezidents vai ne mazāk kā viena
trešdaļa deputātu (L. R. Satv. 20.p.).
33. Likumprojektus un likumu ierosinājumus, pieprasījumus un
jautājumus, kuri nav izspriesti Saeimas tekošā sesijā, turpina
apspriest nākošā sesijā.
34. Sēžu dienas un stundas nosaka prezidijs, izņemot gadījumus,
kad par to lēmusi pati Saeima.
35. Priekšsēdētājs atklāj un slēdz sēdi. Sēdes beigās, ja
iespējams, viņš paziņo nākamās sēdes dienu un stundu.
36. Dienas kārtība izsludināma vismaz divas dienas pirms sēdes
atklāšanas. Izsludināšanu izdara prezidijs ar pavēstēm vai
laikrakstos, vai ar rakstisku paziņojumu, kurš izliekams Saeimas
telpās.
37. Pavēstes sūtāmas katrā ziņā referentiem un tiem ministriem,
uz kuru resoru attiecas dienas kārtībā uzņemtās lietas.
38. Sēdes ir pilntiesīgas, ja tanīs piedalās vismaz puse no
deputātu skaita.
39. Piecas minūtes pirms sēdes atklāšanas, uz priekšsēdētāja
rīkojumu, deputātus ar zvanu aicina uz sēžu telpām.
40. Ja pusstundā, pēc noteikta atklāšanas laika, nav ieradies
likumīgais deputātu skaits (38.p.), tad priekšsēdētājs pasludina
sēdi par nenotikušu.
41. Priekšsēdētājs var arī sēdes laikā pēc sava ieskata vai uz
desmit deputātu rakstisku pieprasījumu pārliecināties par
kvorumu.
42. Ja izrādās, ka nav kvoruma, tad priekšsēdētājs var pēc sava
ieskata vai nu sēdi slēgt, vai to uz īsu laiku pārtraukt. Ja arī
pēc pārtraukuma kvoruma nebūtu, tad sēde slēdzama.
43. Izņemot kārtības rullī paredzētos gadījumus (42. un 71.p.),
sēde pārtraucama tikai uz Saeimas lēmuma pamata. Pārtraukumu
ierosināt var priekšsēdētājs vai vismaz desmit deputāti ar
rakstisku pieprasījumu.
D.
LIETU CAURSKATĪŠANA
I. Vispārēji noteikumi
44. Pēc sēdes atklāšanas priekšsēdētājs nolasa vai liek
sekretāram nolasīt dienas kārtību. Lietas skata cauri noliktā
kārtā, kuru Saeima var arī grozīt.
45. Katrs Saeimas priekšā ceļams iesniegums rakstiski formulējams
latviešu valodā un no iesniedzēja parakstāms.
46. Pirms viena priekšmeta izspriešanas nevar pāriet uz citu
priekšmetu, izņemot gadījumus, kad debatu pārtraukumu un pāreju
uz citu priekšmetu prasa vismaz divdesmit deputāti un Saeima,
atklāti balsojot, tam piekrīt.
47. Ārpus kārtas pielaižams runātājs: a) par Saeimas kārtības
ruļļa neievērošanu vai pārkāpšanu, b) par kārtību, kādā būtu
apspriežamā lieta tālāk virzāma.
48. Deputāti, kuri vēlētos ārpus dienesta kārtības sniegt
steidzamu ziņojumu, pieteicas pie priekšsēdētāja, no kura ieskata
atkarājas, vai runātājam pieprasīto vārdu dot un vai to dot ārpus
kārtas.
49. Vārdam pie dienas kārtības vajadzīga Saeimas piekrišana,
izņemot kārtības rullī sevišķi paredzētos gadījumos
(43.,44.,46.,47. un 48.p.).
50. Faktiskas piezīmes nav pielaižamas. Piezīmes personīgā lietā
atļautas tikai debatu vai sēdes beigās, ne ilgāk par 5
minūtēm.
51. Uz ne mazāk kā piecu deputātu rakstisku priekšlikumu Saeima
var nolemt: a) saīsināt runāšanas laiku; b) slēgt runātāju
sarakstu; c) debates pilnīgi slēgt. Priekšlikumi uzskatāmi par
atraidītiem, ja pret tiem balso ne mazāk kā viena trešdaļa
klātesošo deputātu.
52. Četrdesmit astotā pantā minētie priekšlikumi nevar būt par
iemeslu pārtraukt runātāju, kurš savu runu sācis pirms
priekšlikuma iesniegšanas.
53. Pēc priekšlikuma pieņemšanas par debatu slēgšanu (51.p.c.pk)
vārdu vēl dabū referents resp. apspriežamās lietas autors,
ministru kabineta priekšstāvis, ja tie to vēlas izlietot, un
runātājs, kurš pieteicies personīgā lietā. Ja vārdu ņem ministru
kabineta priekšstāvis, tad debates uzskatāmas par
atjaunotām.
54. Visos jautājumos, kuri attiecas uz dienas kārtību, kā arī
12., 13., 34., 43., 73., 83., 104., 112., 113., 117., 121., 124.,
125., 126., 135. un 140.p. minētos gadījumos vārdu dabū tikai
viens runātājs par un otrs pret priekšlikumu un ne ilgāk kā uz
pieci minūtēm katrs.
55. Domu izmaiņa par ārkārtējiem ziņojumiem (48.p.) un piezīmēm
personīgā lietā (50.p.) nav pielaižami.
56. Prezidējošais debatēs nepiedalās. Ja viņš vēlas piedalīties
debatēs, tad viņam jānodod sēdes vadība savam biedrim.
57. Referentam un ministru kabineta priekšstāvjiem vārds dodams
ārpus kārtas. Deputātam-ministrim, pieteicoties pie vārda,
jāpaziņo priekšsēdētājam, vai viņš runās kā deputāts vai kā
ministris.
58. Neviens deputāts nedrīkst ņemt vārdu bez priekšsēdētāja
atļaujas. Pie vārda jāpieteicas rakstiski. Priekšsēdētājs dod
vārdu pēc pieteikšanās kārtas.
59. Iesnieguma autoram vai vienam no trim pirmiem iesnieguma
parakstītājiem, pēc vienošanās pēdējo starpā, uz pieprasījumu
dodams vārds debatu sākumā un beigās.
60. Ja vārdu pieprasot saduras referenta, ministru kabineta
priekšstāvja un iesnieguma autora vārda tiesības, tad pirmam ir
priekšroka priekš otrā un trešā un otram priekš trešā.
61. Gadījumos, kad pēc kārtības ruļļa runātāju skaits ir
aprobežots, bet ir pieteikušies vairāki runātāji, kuru
pieteikšanās kārta nav konstatējama, viņu izvēli izdara
priekšsēdētājs.
62. Runātāji, kuri pieteikušies pie vārda, var savu kārtu
savstarpīgi izmainīt, par ko tie iepriekš ziņo
priekšsēdētājam.
63. Ja runātājs, kurš pieteicies, neatrodas zālē, kad viņa kārta
pienākusi, tad viņš kārtu zaudē un bez pieteikšanās par jaunu
vārdu viņam dod tikai pēc pārējo runātāju saraksta
izbeigšanās.
64. Runātāji runā no tribīnes.
65. Izņemot referentu un ministru kabineta priekšstāvi, neviens
deputāts nevar runāt vienā un tai pašā jautājumā vairāk par divām
reizēm.
66. Starpsaucieni ir atļauti, bet ne sarunas starp runātāju uz
tribīnes un deputātiem.
67. Priekšsēdētājs vai viņa biedrs vada sēdi. Piezīmes vai domu
izmaiņa par viņa rīkojumiem vadības ziņā nav pielaižamas.
68. Priekšsēdētājs var taisīt piezīmes un pārtraukt
runātāju.
69. Ja runātājs, vai vispār sēdes dalībnieks nepaklausa
priekšsēdētāja aizrādījumiem, vai arī atļaujas sev apvainojošus,
skarbus, vai ar Saeimas cieņu nesavienojamus izteicienus, vai
sēdes kārtības traucējumus, tad priekšsēdētājs vai nu viņu sauc
pie kārtības, vai ņem viņam vārdu, vai arī, sevišķi svarīgos
gadījumos, liek Saeimai priekšā izraidīt viņu no sēdes, vai arī
izslēgt uz 1 līdz 6 sēdēm.
70. 69.p. minēto priekšsēdētāja priekšlikumu Saeima izspriež bez
debatēm, izklausījusi iepriekš izraidāmā resp. izslēdzamā vai
viņa frakcijas biedra paskaidrojumus.
71. Ja sēdēs izceļas troksnis vai nekārtība un priekšsēdētāja
pūliņi atjaunot kārtību paliek bez sekmēm, tad priekšsēdētājs
atstāj savu sēdekli un līdz ar to sēde ir uzskatāma par
pārtrauktu uz pusstundu. Ja arī pēc sēdes atjaunošanas troksnis
vai nekārtības nemitējas, tad priekšsēdētājs sēdi slēdz.
72. Publikai ir aizliegts izsacīt piekrišanu vai nepiekrišanu,
vai arī traucēt kārtību. Pārkāpšanas gadījumā priekšsēdētājs var
izraidīt no sēdes telpām atsevišķas personas vai arī visu
publiku.
73. Saeimas sēdes ir atklātas. Desmit deputātiem, Saeimas sēdes
vadītājam, Valsts Prezidentam, ministru prezidentam vai ministrim
pieprasot, Saeima ar ne mazāk jā divu trešdaļu klātesošo deputātu
balsu vairākumu var nolemt noturēt aizklātu sēdi (L.R. Satv.
22.).
II. Likumdošanas kārtība.
74. Likumprojektus vai likumu ierosinājumus, līdz ar motīviem,
var iesniegt Saeimai: a) Valsts Prezidents, b) ministru kabinets,
c) Saeimas atsevišķas komisijas, d) ne mazāk kā pieci deputāti,
c) viena desmitā daļa vēlētāju (L.R. Satv. 65.p.).
75. Visi likumu projekti vai likumu ierosinājumi, pirms to
apspriešanas, izdalāmi deputātiem, kā arī piesūtāmi Valsts
Prezidentam, ministru prezidentam un attiecīgo resoru
vadītājiem.
76. Par visiem ienākušiem likumu projektiem un likumu
ierosinājumiem prezidijs ziņo, līdz ar savu slēdzienu par to
tālākvirzīšanu, Saeimai, kura lemj vai nu par to nodošanu
kommisijām vai atraidīšanu. Šinī lietā pielaižamas debates.
77. Ja Saeima atzīst ierosinātā likuma izdošanu par vēlamu, tad
tā uzdod projekta izgatavošanu attiecīgai ministrijai vai
kommisijai.
78. Nevienu likuma projektu nevar pieņemt Saeimas plenārsēdē,
pirms tas nav apspriests attiecīgā kommisijā.
79. Apspriežot Saeimas plenārsēdē likuma projektu, vispirms
jāatklāj vispārējas debates par projekta principiem (pirmais
lasījums). Pēc vispārēju debatu izbeigšanās lemj par pāriešanu uz
projekta lasīšanu pa pantiem. Ja šāda pāreja atraidīta, tad līdz
ar to viss projekts uzskatāms par atraidītu.
80. Lasot projektu pa pantiem (otrais lasījums), pielaižamas
debates un balsošana par katru pantu atsevišķi, vai arī
savienojot vairākus pantus, vai sadalot atsevišķus pantus. Visi
priekšlikumi un pārlabojumi pie pantiem iesniedzami rakstiski
vienā eksemplārā.
81. Pēc otrā lasījuma pabeigšanas priekšsēdētājs liek uz
balsošanu projektu visumā līdz ar pieņemtiem pārlabojumiem un
papildinājumiem. Ja Saeima projektu šādā veidā pieņēmusi, tad tas
nododams atpakaļ kommisijai, kura saskaņo pārlabojumus un
papildinājumus ar pirmatnējo tekstu. Tāpat projekts nododams
redakcijas kommisijai.
82. Starplaikā starp otro un trešo lasījumu, bet ne vēlāk par
piecām dienām pirms trešā lasījuma sēdes dienas, deputāti, kā arī
kommisija, kura projektu apspriedusi, var iesniegt rakstiski
pārlabojumus un papildinājumus pie projekta. Pēc šī termiņa
notecēšanas nekādi pārlabojumi un papildinājumi, izņemot 85.pantā
paredzētos, vairs nav pieņemami. Laikā iesniegtos pārlabojumus un
papildinājumus prezidijs nekavējoties nodod kommisijai, kura
projektu apspriedusi, kā arī redakcijas kommisijai.
P i e z ī m e. Redakcijas kommisija savās sēdēs aicina arī
attiecīgos referentus.
83. Srarplaiku starp otro un trešo lasījumu, bet ne īsāku par 10
dienām, nosaka Saeima tūliņ pēc otrā lasījuma pabeigšanas.
84. Trešā lasījumā apspriežami un balsojami panti, pie kuriem
iesniegti pārlabojumi.
85. Trešā lasījumā redakcijas kommisija iesniedz arī savus
pārlabojumus, kuri apspriežami un nobalsojami 84.panta
kārtībā.
86. Pēc trešā lasījuma pabeigšanas priekšsēdētājs liek uz
balsošanu visu projektu ar pieņemtiem pārlabojumiem un
papildinājumiem.
87. Likumu projekti, kas ar Saeimas sevišķu lēmumu atzīti par
steidzamiem, apspriežami tikai divos lasījumos. Lēmums par
projekta steidzamību pieņemams pirms pirmā lasījuma.
1. p i e z ī m e. Redakcijas kommisijas ziņojumi pie steidzamības
kārtībā pieņemtiem likumiem, sniedzami ne vēlāk kā tuvākā
sēdē.
2. p i e z ī m e. Ārkārtējos steidzamības gadījumos, kā arī
sesijas pēdējā sēdē pieņemto likumu rediģēšanu Saeima var uzdot
redakcijas kommisijai kopīgi ar prezidiju.
88. Uz 10 deputātu priekšlikumu Saeima var atcelt lēmumu, ar kuru
likuma projekts atzīts par steidzamu.
89. Noteikumi par trim lasījumiem nav attiecināmi uz valsts
budžetu.
III. Deputātu priekšlikumi, jautājumi un pieprasūjumi.
90. Priekšlikumi, kurus iesniedz deputāti, jāiesāk ar vārdiem:
"Saeima nolemj".
91. Priekšlikumi, kuriem nav likuma projekta vai ierosinājuma
raksturs, apspriežami vienā lasījumā. Apspriešana notiek tanī
pašā sēdē, kurā priekšlikums iesniegts, ja tam piekrīt
iesniedzējs un neviens deputāts iebildumus neceļ.
92. Priekšlikumi iesniedzami ar vismaz 10 deputātu parakstiem,
izņemot gadījumus, kuros kārtības rullis nosaka citu
skaitli.
93. Priekšlikuma iesniedzēji var ņemt to atpakaļ, tomēr katram
deputātam ir tiesība noņemto priekšlikumu savā vārdā tālāk
uzturēt.
94. Ne mazāk ka 5 deputāti var iesniegt Saeimā jautājumus
ministru kabineta locekļiem.
95. Pirmais vai kāds cits no jautājuma parakstītājiem, pēc
vienošanās, var dabūt vārdu jautājuma motivēšanai.
96. Jautātāji var piezīmēt, ka viņiem pietiek ar rakstisku
atbildi. Rakstiska atbilde nolasāma pēc termiņa notecēšanas
(97.p.) nākamā sēdē.
97. Jautājumu Saeimas priekšsēdētājs nekavējoties paziņo ministru
prezidentam, kā arī attiecīgiem ministru kabineta locekļiem,
kuriem jādod atbilde ne vēlāk par 48 stundām pēc jautājuma
saņemšanas.
98. Pēc ministru kabineta locekļa rakstiskas vai mutiskas
atbildes uz jautājumu pielaižamas debates, ja to prasa 20
deputāti. Ne pārejas formulas, ne balsošanas pie jautājuma nav
pielaižamas.
99. Ne mazāk kā 10 deputāti var iesniegt pieprasījumus ministru
kabineta locekļiem, pie kam arī šinī gadījumā piemērojams
95.panta noteikums.
100. Par visiem ienākušiem pieprasījumiem priekšsēdētājs ziņo
tuvākā Saeimas sēdē un, ja pieprasījumi nav atzīti no to
iesniedzējiem par steidzamiem, nodod tos pieprasījumu kommisijas
apspriešanai.
101. Kommisijai pieprasījumi jāpārbauda, pēc kam jāizgatavo un
jāiesniedz Saeimas prezidijam divu nedēļu laikā referāts, kurā
jāatzīmē, vai pieprasījums pieņemams vai nē.
Atzīstot pieprasījumu par pieņemamu, kommisija to attiecīgi
formulē un nodod slēdzienu par tā tālākvirzīšanu.
102. Pieprasījumi, kurus to iesniedzēji apzīmējuši par
steidzamiem, nolasāmi vispirms frakciju birojā un ceļami priekšā
pirmā Saeimas sēdē pēc to iesniegšanas.
103. Ja Saeima atzīst pieprasījumu par steidzamu, tad tūliņ
stājas pie tā apspriešanas pēc būtības. Ja steidzamība atraidīta,
tad pieprasījums nododams pieprasījumu kommisijas apspriešanai
101.p. paredzētā kārtībā.
104. Steidzamības lietā vārds dodams vienam runātājam p a r un
otram p r e t.
105. Pieņemtā pieprasījuma un klātpielikto dokumentu norakstus
priekšsēdētājs nekavējoties piesūta ministru prezidentam un
attiecīga resora vadītājam.
106. Valdībai jādod atbilde uz pieprasījumu ne vēlāk par septiņām
dienām no tā saņemšanas. Pēc atbildes noklausīšanās var atklāt
debates.
107. Valdības atbilde uz pieprasījumu nav atliekama uz nākamo
sesiju, ja pieprasījuma steidzamība pieņemta vismaz 3 dienas
pirms sesijas slēgšanas.
108. Visi pieprasījumi līdz ar attiecīgiem materiāliem pēc to
apspriešanas Saeimā nododami pieprasījumu kommisijai. Sēdē, kurā
valdība dod atbildi uz steidzamiem pieprasījumiem, kommisija var
dot arī savu atzinumu.
109. Ja jautājumi vai pieprasījumi ienāk tādā skaitā, ka traucē
kārtēju Saeimas darbību, tad to apspriešanai noliekama sevišķa
sēde, bet ne biežāk kā vienreiz nedēļā.
IV. Iesniegumu formulēšana un nobalsošana.
110. Deputātiem ir tiesība pēc likuma projekta vai likuma
ierosinājuma caurlūkošanas vai valdības atbildes uz
pieprasījumiem, iesniegt rakstiski formulu pārejai uz nākošo
dienas kārtības punktu.
111. Ja iesniegtas vairākas pārejas formulas, tad tās balsojamas
pēc to iesniegšanas kārtas. Pārejas formulas bez motivējuma
balsojamas pirms motivētām.
112. Ja vismaz trīs deputāti prasa zināmai formulai priekšrocību
nobalsošanā, tad Saeima noklausījusies vienu runātāju par, otru -
pret priekšlikumu, taisa savu lēmumu.
113. Iepriekšējā pantā minētā kārtība jāievēro visos tanīs
gadījumos, kad saduras vairāki priekšlikumi, kuri viens otru
izslēdz.
114. Nobalsošanas par pārejas formulu atliekamas uz nākošo sēdi,
ja to prasa vismaz 20 deputāti.
115. Ja kāda no iesniegtām formulām jau pieņemta, pārējās vairs
nav balsojamas.
116. Ja no iesniegtām formulām neviena nedabū balsu vairākumu,
vai arī tādas nemaz nav iesniegtas, Saeima pāriet uz nākamo
dienas kārtības punktu.
117. Debates slēdzot priekšsēdētājs paziņo balsošanas kārtību,
par ko pielaižamas debates, kurām seko Saeimas lēmums (sk.
54.p.).
118. Iesniegumu nobalsošanas kārtu un kārtību nosaka
priekšsēdētājs.
119. Pirms balsošanas iesniegums jānolasa.
120. Iesniegums formulējams pēc iespējas tā, ka atbilde uz to var
būt "par" vai "pret".
121. Katrs deputāts var pieprasīt iesnieguma dalīšanu: galīgi par
to lemj Saeima (sk. 54.p.).
122. Pārlabojumi vai papildinājumi nobalsojami pirms tā panta, uz
kuru tie attiecas. Pēc pārlabojumu, papildinājumu, kā arī
atsevišķu pantu nodalījumu nobalsošanas, jānobalso viss pants
visumā.
123. Pārlabojumi vai papildinājumi pie priekšlikuma, kurus
iesniedzis tā autors vai kommisijas referents, nav balsojami
atsevišķi, bet priekšlikums balsojams pārgrozītā veidā,
visumā.
124. Ja iesniegti vairāki pārlabojumi vai papildinājumi, tad
vispirms balsojams plašākais pēc satura. Ja tāda pazīme nav
konstatējama, tad balsošana notiek pēc pārlabojumu iesniegšanas
kārtas (sk. 54.p.).
125. Ja kāds deputāts ierosina jautājumu par to, ka attiecīga
lieta pēc būtības nav apspriežama Saeimā, tad šāds jautājums
nobalsojams vispirms (sk. 54.p.).
126. Tāpat pirms balsošanas pēc būtības izšķirami priekšlikumi
par lietas atlikšanu, atdošanu atpakaļ kommisijai, papildu ziņu
ievākšanu un tamlīdzīgi (sk. 54.p.).
127. Balsojot par sēžu laika noteikšanu, tālākie termiņi
balsojami pirms tuvākiem.
128. Pirms balsošanas priekšsēdētājs ziņo ar zvanu par balsošanas
sākšanu.
129. Balsošanu izdara deputātiem, kā arī prezidija locekļiem
pieceļoties no sēdekļiem.
130. Ja balsošanas iznākums apšaubāms, tad izdarāma pārbalsošana.
Ja arī tā nedod skaidrību, tad jāpārbalso izejot pa durvīm.
131. Lēmumi pieņemami ar klātesošo deputātu absolūto balsu
vairākumu, izņemot sevišķus, kārtības rullī paredzētus
gadījumus.
132. Piemērojot pēdējo pārbalsošanas veidu, priekšsēdētājs
uzaicina iziet pa durvīm vispirms tos deputātus, kuri izsakās
"par" nobalsojamo priekšlikumu, pēc tam tos, kuri izsakās "pret"
un beidzot tos, kuri atturas, saskaitot pie izejas pa durvīm
katras grupas balsotājus atsevišķi. Pēc balsu saskaitīšanas katra
tālāka balsu nodošana izslēgta.
133. Ne mazāk kā 10 deputāti var prasīt aizklātu nobalsošanu, kā
arī nobalsošanu ar parakstītām zīmītēm vai izsaucot deputātus pa
vārdiem (sk. 54.p.).
P i e z ī m e. Pieprasītai aizklātai balsošanai dodama
priekšroka.
134. Balsojot ar parakstītām zīmītēm, tanīs jāuzrāda balsotāja
vārds un uzvārds, kā arī votums: "par", "pret" vai "atturas".
Balsotāja vārds, uzvārds un votums atzīmējams protokolā.
135. Katram deputātam savā, kā arī savas frakcijas vārdā ir
tiesība par balsošanas motīviem iesniegt rakstiski attiecīgu
ziņojumu, kurš nolasāms pēc balsošanas, pie kam ziņojuma
iesniedzējs var dabūt vārdu mutiskiem paskaidrojumiem.
136. Katram deputātam ir tiesība triju dienu laikā rakstiski
iesniegt prezidijam, pievienošanai protokolam, savu votumu, kurš
nesaietas ar Saeimas lēmumu.
137. Atraidītu likuma projektu vai ierosinājumu var iesniegt tai
pašā sesijā tikai tad, ja tam piekrīt vismaz 2/3 no visiem
deputātiem.
V. Protokols.
138. Par katru Saeimas sēdi vedāms protokols, kurā nākošās sēdes
laikā deputāti var ieskatīties pie sekretāra, kuram arī
iesniedzami iebildumi pret nepareizībām protokolā. Ja līdz sēdes
beigām iebildumi nav celti, protokols uzskatāms par
pieņemtu.
139. Protokolā jāieraksta vārdu pa vārdam: a) pieņemtie lēmumi,
b) iesniegtie pieprasījumi un jautājumi, c) priekšsēdētāja
ziņojumi.
140. Ja pret protokolu ir celta ieruna, kuru prezidijs neatrod
par dibinātu, jautājumu galīgi izšķir Saeima (sk. 54.p.).
141. Protokolu paraksta sēdes vadītājs un viens sekretariāta
loceklis.
VI. Stenogrammas.
142. Saeimas sēžu stenogrammas izgatavo stenogrāfu birojs,
lietpratēja vadītāja tiešā uzraudzībā, kurš arī atbild par
stenogrammu pareizību.
143. Strīdus gadījumus starp runātāju un biroja vadītāju par
stenogrammas saturu izšķir attiecīgās sēdes vadītājs.
144. Saeimas slēgtās sēdēs pielaistie stenogrammu izgatavotāji
dod parakstu, ka viņi stenogrammu saturu neizpaudīs.
145. Vācu un krievu valodās turētās runas pievienojamas
stenogrammu oriģināliem tādā valodā (vācu vai krievu), kādā tās
runātāji birojam iesnieguši.
146. Stenogrammas iespiežamas rakstos un par brīvu izsniedzamas
deputātiem.
Piezīme. Vācu vai krievu valodā iesniegtās runas iespiežamas
latviešu tulkojumā, atzīmējot, ka tās nav stenogrammas.
E.
LIKUMU IZSLUDINĀŠANA
.
147. Saeima pieņemtos likumus Valsts Prezidents izsludina
"Valdības Vēstnesī" Satversmes 69., 70. un 75.p. noteiktā
kārtībā.
148. Saeimas pieņemtos lēmumus un priekšlikumus, kuriem ir vispārēja nozīme, bet nav likuma rakstura, izsludina "Valdības Vēstnesī" Saeimas priekšsēdētājs.
F.
KOMISIJU DARBĪBA
.
149. Vispārējais kārtības rullis ir saistošs priekš visām Saeimas
komisijām.
150. Jaundibinātās kommisijas pirmo sēdi noteic un sasauc Saeimas
sekretārs, kurš to arī vada līdz kommisijas priekšsēdētāja
ievēlēšanai. Turpmākās sēdes noteic un sasauc tās
prezidijs.
151. Kommisija ievēl no sava vidus priekšsēdētāju un sekretāru,
pēc vajadzības arī viņu biedrus. Par izdarītām vēlēšanām jāziņo
Saeimas prezidijam.
153. Viens deputāts nevar būt vienā un tanī pašā laikā par
priekšsēdētāju resp. sekretāru vairākās kommisijās.
153. Kommisijas sēdes ir atklātas, bet uz Saeimas vai pašas
kommisijas lēmuma pamata tās var būt arī slēgtas.
154. Kommisijas sēdes ir pilntiesīgas, ja tanīs piedalās vismaz
puse no viņas locekļu skaita, bet ne mazāk kā trīs personas, to
starpā priekšsēdētājs vai viņa biedrs.
Piezīme. Kommisijas locekļiem sēdē jāierodas noteiktā laikā un
jāpaliek līdz sēdes beigām. Locekļi, kuri ierodas pēc sēdes
atklāšanas vai aiziet no sēdes pirms viņas beigām, bez
priekšsēdētāja ziņas, saņem tikai pusi no atalgojuma par
sēdi.
155. Visi klātesošie kommisijas locekļi parakstās sēdes sākumā un
beigās.
156. Sēdes sākumā jānolasa iepriekšējās sēdes protokols, ja
kommisija ar sevišķu lēmumu protokolu pārbaudīšanu nav uzdevusi
prezidijam. Protokolus paraksta sēdes vadītājs un
sekretārs.
157. Katram kommisijas loceklim ir tiesības rakstiskā formā
pievienot savas atsevišķas domas protokolam ne vēlāk kā nākošā
sēdē.
158. Ja kāds kommisijas loceklis izlaidis trīs sēdes no vietas
bez ievērojama iemesla, tad kommisijas prezidijs par to ziņo viņa
frakcijai.
159. Kommisija skata cauri priekšlikumus, likumu projektus un
iesniegumus uz Saeimas lēmuma pamata vai pati no sevis iesniedz
priekšlikumus, kā arī ierosina likumu projektus un noteikumus,
kuri stāv sakarā ar viņas mērķiem.
160. Atsevišķos gadījumos kommisijas, savā starpā vienojoties,
var no plenārsēdes saņemtos projektus nodot arī kādai citai
kommisijai caurskatīšanai, paziņojot par to prezidijam.
Nevienošanās gadījumos jautājumus izšķir Saeima.
161. Kommisijas likvidēšanas vai darbības pārtraukšanas gadījumos
tās materiālus saņem prezidijs, kurš tos nodod attiecīgai citai
kommisijai vai uzglabā Saeimas arhīvā.
162. Valdības iesniegtus projektus un priekšlikumus nevar ņemt
atpakaļ bez kommisijas un Saeimas piekrišanas. Ja kommisija
atzīst, ka valdības iesniegtais projekts vai priekšlikums
pārstrādājams, tad uz kommisijas priekšlikumu Saeima var atdot to
valdībai atpakaļ.
163. Ziņas par kommisijas darbību slēgtās sēdēs atklātībai var
sniegt vienīgi ar kommisijas prezidija piekrišanu.
164. Kommisijas sēdēs var piedalīties ar padomdevēja
balsstiesībām tas deputāts, kurš pirmais parakstījis attiecīgo
likuma projektu vai citu iesniegumu. Kommisijas sēdē var būt klāt
arī citi Saeimas deputāti, bet padomdevēja balsstiesību viņi
bauda tikai uz sevišķa kommisijas lēmuma pamata. Kommisijai ir
tiesība pieaicināt lietpratējus ar padomdevēja balsstiesībām, kā
pastāvīgus, tā arī atsevišķiem gadījumiem.
165. Kommisijas sēdēs var piedalīties ar padomdevēja
balsstiesībām arī ministri vai viņu sūtītie priekšstāvji, kuriem
tiesība dot paskaidrojumus un iesniegt papildinājumus vai
pārlabojumus.
166. Kommisijai ir tiesības tieši, bez Saeimas prezidija
starpniecības, pieprasīt viņas darbībai vajadzīgās ziņas un
paskaidrojumus no attiecīgā ministra un viņam padotām iestādēm,
kā arī no pašvaldības orgāniem un uzaicināt paskaidrojumu došanai
attiecīgās ministrijas priekšstāvjus.
167. Par ienākušiem likumu projektiem un likumu ierosinājumiem
kommisija lemj, vai tie nododami apakškommisijai, ja tāda pie
viņas pastāv. Pirms projekta apspriešanas kommisija, resp.,
apakškommisija ievēl referentu projekta referēšanai kommisijas
sēdē.
168. Lēmumi kommisijā pieņemami ar absolūtu balsu vairākumu. Ja
kādā jautājumā ir iesniegti vairāki priekšlikumi, no kuriem
neviens nav pieņemts ar balsu vairākumu, tad kommisijas projektā
kā atsevišķi varianti uzņemami visi tie priekšlikumi, par kuriem
nodots vairāk kā viena trešdaļa klātesošo balsu.
169. Kommisijas atzinumi, kuri apstiprināmi no Saeimas, sastadāmi
Saeimas lēmuma projektu veidā.
170. Pēc lietas caurlūkošanas kommisija ievēl uz Saeimas
plenārsēdi referentu un vajadzības gadījumā (168.p.) arī
referentu.
171. Uz kommisijas lēmumu sevišķi svarīgus likumprojektus skata
cauri trīs lasījumos (sk. 79. līdz 88.p.).
172. Nododot vienu un to pašu projektu divām vai vairākām
kommisijām, Saeima nosaka kārtu, kādā kommisijām projekts jāskata
cauri. Pēc tam kommisijas notur kopējas sēdes un vienojas par
kopēju projektu. Kopējās sēdēs attiecībā uz sēdes vadību un
dienas kārtību visiem kommisijas locekļiem vienlīdzīgas
balsstiesības. Ja vienošanās nebūtu panākama, tad Saeimai stādāmi
priekšā neapvienotie projekti un ievēlami referenti (170.p.).
Plenārsēde tādā gadījumā par pamatu apspriešanai ņem tās
kommisijas projektus, kura to pirmā kārtā caurskatījusi.
173. Kommisijas var pieprasīt viena otras atzinumus par zināmu
projektu un noturēt kopējas sēdes.
174. Kopējas sēdes vada tās kommisijas priekšsēdētājs, kura
kopēju apspriedi ierosinājusi.
175. Darbu sagatavošanai vai sevišķu uzdevumu pildīšanai
kommisija var ievēlēt no sava vidus vienu vai vairākas
apakškommisijas.
176. Apakškommisijas pirmo sēdi sasauc, atklāj un līdz
apakškommisijas priekšsēdētāja ievēlēšanai vada kommisijas
sekretārs, bet nākošās sēdes - apakškommisijas prezidijs.
177. Visus savus lēmumus un priekšlikumus apakškommisija ceļ
priekšā kommisijas pilnai sēdei.
178. Apakškommisijas protokolu un izstrādāto projektu noraksti
piesūtāmi divu dienu laikā kommisijas prezidijam, kurš projektu
norakstus piesūta divu dienu laikā kommisijas locekļiem.
179. Kommisijas atzinumi un projekti pēc to pieņemšanas, ne vēlāk
kā triju dienu laikā, iesniedzami Saeimas prezidijam.
180. Petīciju kommisija sniedz reizi mēnesī ienākušo petīciju
pārskatu ar īsu satura apzīmējumu. Pārskats izdalāms deputātiem.
Plenārsēdē petīcijas apspriežamas tikai uz kommisijas vai vismaz
10 deputātu ierosinājuma 91.panta apzīmētā kārtībā.
181. Apakškommisijas sazinās ar ministrijām un citām iestādēm
caur kommisijas prezidiju.
182. Kommisijas, resp., apakškommisijas locekļi, prezidijs un
kommisijas uzaicinātie lietpratēji saņem algu un par braucieniem
amata darīšanās ārpus Saeimas sēžu vietas uztura naudu un ceļa
izdevumus pēc budžetā paredzētām normām.
183. Kommisijas prezidijs iesniedz Saeimas sekretariātam ne vēlāk
kā mēneša piektā dienā sēžu sarakstu, atzīmējot, cik katrs
kommisijas loceklis apmeklējis sēdes pagājušajā mēnesī un kāds
tam pienākas atalgojums.
G.
SAEIMAS SAIMNIECĪBAS REVĪZIJA.
184. Saeimas grāmatvedību, tās lietderību, likumību un bilances
pārbauda revīzijas kommisija.
Saeimas grāmatvedība revidējama vismaz reizi mēnesī un revīzijas
atzinumi iesniedzami prezidijam.
H.
SAEIMAS KOMMISIJU SARAKSTS.
185. Pie Saeimas pastāv šādas kommisijas:
1) Agrārpolitikas un lauksaimniecības lietu kommisija (16
locekļi).
2) Ārlietu kommisija (11 locekļi).
3) Bibliotēkas kommisija (3 locekļi).
4) Budžeta kommisija (10 locekļi).
5) Finanču kommisija (11 locekļi).
6) Izglītības kommisija (13 locekļi).
7) Juridiskā kommisija (13 locekļi).
8) Kara lietu kommisija (5 locekļi).
9) Lūgumu un sūdzību kommisija (5 locekļi).
10) Mandātu kommisija (15 locekļi).
11) Organizācijas kommisija (5 locekļi).
12) Pašvaldības kommisija (13 locekļi).
13) Petīciju kommisija (5 locekļi).
14) Pieprasījumu kommisija (5 locekļi).
15) Publisko tiesību un valsts pārvaldes iekārtas kommisija (13
locekļi).
16) Redakcijas kommisija (5 locekļi).
17) Revīzijas kommisija (3 locekļi).
18) Deputātu lietu izmeklēšanas kommisija (5 locekļi).
19) Saimniecības kommisija (5 locekļi).
20) Sociālās likumdošanas kommisija (13 locekļi).
21) Tirdzniecības un rūpniecības kommisija (8 locekļi).
1. piezīme. Lūgumu un sūdzību kommisija darbojas tikai no
Satversmes Sapulces pārņemto lietu likvidēšanai, pēc tam tā
pārtrauc savu darbību.
2. piezīme. Saeimai jāieceļ noteiktiem gadījumiem
parlamentāriskas izmeklēšanas kommisijas, ja to pieprasa ne mazāk
kā viena trešā daļa deputātu (L.R. Satv. 20.p.).
FRAKCIJU BIROJA KĀRTĪBAS RULLIS.
1. Pie frakciju biroja piedalās: a) Saeimas frakcijas, b) Saeimas
prezidijs.
2. Katra frakcija deleģē birojā vismaz vienu priekšstāvi.
Frakcijas ar vairāk kā 10 locekļiem var deleģēt ik uz 10
locekļiem pa vienam priekšstāvim, skaitot uz atlikušiem pārāk par
5 locekļiem arī vienu priekšstāvi.
3. Biroja uzdevums ir: a) sagatavot iepriekšēju lemšanu kārtības
ruļļa 28.p. c un e punktos minētos gadījumos, b) saskaņot Saeimā
reprezentēto politisko partiju frakciju darbību un taktiku Saeimā
un kommisijās.
4. Biroja atzinumi ir informātoriska rakstura un nav saistoši
priekš frakcijām. Tomēr frakcijai, kura nepiekrīt sava
priekšstāvja atzinumam biroja sēdē, jāpaziņo par to prezidijam
pirmās nākamās plenārsēdes sākumā.
5. Biroja sēžu dienas kārtību noteic un sēdes sasauc un vada
Saeimas prezidijs.
1. piezīme. Biroja dienas kārtību var papildināt vai grozīt, ja
to prasa 1/3 biroja locekļu.
2. piezīme. Biroja sēdes sasaucamas, ja to prasa biroja locekļi,
kuri reprezentē vismaz 1/3 no visa Saeimas sastāva.
6. Piedalīšanās biroja sēdēs netiek atalgota.
Rīgā, 1923.g. 23.martā
Valsts prezidents J.Čakste.
___________________________________________________
Saglabājam oriģināla tā laika ortogrāfiju un interpunkciju -
"Latvijas Vēstneša" redakcija.