Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Grozījumi Jūras kodeksā
Izdarīt Jūras kodeksā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 14.nr.; 2006, 2.nr.; 2007, 9.nr.; 2008, 13.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2010, 174.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt kodeksu ar XII1 nodaļu šādā redakcijā:
“XII1 nodaļa. Kuģa apdrošināšana pret jūras prasībām
56.1 pants. Apdrošināšanas pienākuma vispārīgās prasības
(1) Ja Latvijas kuģa tilpība ir 300 tilpības vienības vai lielāka, tā īpašniekam, berbouta fraktētājam vai citai par kuģa darbību atbildīgai personai ir pienākums apdrošināt kuģi pret jūras prasībām, uz kurām attiecināmi ierobežojumi, kas noteikti 1976.gada Konvencijā par atbildības ierobežošanu attiecībā uz jūras prasībām atbilstoši grozījumiem, kuri tajā izdarīti ar 1996.gada protokolu (turpmāk — LLMC).
(2) Apdrošināšana šīs nodaļas izpratnē ir apdrošināšana ar pašrisku vai bez tā, pašapdrošināšana, kā arī cits līdzīgs finansiālais nodrošinājums.
(3) Šā panta pirmajā daļā minēto apdrošināšanu pierāda apdrošinātāja izsniegts dokuments, kurš apliecina apdrošināšanas līguma esamību (turpmākšajā pantā — dokuments) un kurā iekļaujama šāda informācija:
1) kuģa vārds, Starptautiskās Jūrniecības organizācijas (IMO) numurs un pieraksta osta;
2) kuģa īpašnieka, berbouta fraktētāja vai citas par kuģa darbību atbildīgas personas vārds, uzvārds vai nosaukums un galvenā komercdarbības vieta;
3) apdrošinājuma veids un ilgums;
4) apdrošinātāja nosaukums, juridiskā adrese (mītnes vai reģistrācijas vieta) un apdrošināšanas līguma noslēgšanas vieta.
(4) Ja dokuments nav angļu, franču vai spāņu valodā, tam pievienojams tulkojums kādā no šīm valodām. Dokuments glabājams uz kuģa.
(5) Šīs nodaļas noteikumus piemēro arī ārvalstu kuģiem, kuri ienāk Latvijas ostā vai enkurvietā vai iziet no tās, kā arī atrodas Latvijas teritoriālajā jūrā.
(6) Šīs nodaļas noteikumus nepiemēro valstij piederošiem vai tās lietošanā esošiem kuģiem, kuri tiek izmantoti vienīgi valsts vajadzībām un nekomerciālos nolūkos.
56.2 pants. Apdrošināšanas summa
Šā kodeksa 56.1 panta pirmajā daļā minētā apdrošināšanas summa katram kuģim katrā nelaimes gadījumā atbilst šā kodeksa 69.panta pirmajā un otrajā daļā un 70.panta pirmajā daļā noteiktajai attiecīgā atbildības ierobežojuma maksimālajai summai.”
2. Aizstāt 64.panta pirmajā daļā skaitli un vārdus “1976.gada Konvencijas par atbildības ierobežošanu attiecībā uz jūras prasībām (LLMC) (turpmāk — Atbildības ierobežošanas konvencija)” ar saīsinājumu “LLMC”.
3. Izteikt 66.panta 1.punktu šādā redakcijā:
“1) prasībām, kas saistītas ar glābšanas atlīdzību, ieskaitot prasības (ja tādas ir) par īpašu kompensāciju saskaņā ar grozītās 1989.gada Starptautiskās glābšanas konvencijas 14.pantu, vai iemaksām vispārējās avārijas gadījumā;”.
4. Izteikt 69.panta pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
“(1) Atbildības robeža attiecībā uz prasībām, kas saistītas ar cilvēka dzīvības zaudēšanu vai viņa veselībai nodarīto kaitējumu, par katru konkrētu gadījumu, izņemot šā kodeksa 70.pantā minētās prasības, tiek noteikta šādā apmērā:
1) divi miljoni norēķina vienību par kuģi, kura tilpība nepārsniedz 2000 tilpības vienības;
2) par kuģi, kura tilpība ir lielāka par 2000 tilpības vienībām, šīs daļas 1.punktā minētajai summai pieskaita:
a) ja tilpība ir no 2001 līdz 30 000 tilpības vienībām, — par katru vienību 800 norēķina vienības,
b) ja tilpība ir no 30 001 līdz 70 000 tilpības vienībām, — par katru vienību 600 norēķina vienības,
c) par katru vienību, kas pārsniedz 70 000 tilpības vienības, — 400 norēķina vienības.
(2) Atbildības robeža attiecībā uz jebkurām cita veida prasībām par katru konkrētu gadījumu, izņemot šā kodeksa 70.pantā minētās prasības, tiek noteikta šādā apmērā:
1) viens miljons norēķina vienību par kuģi, kura tilpība nepārsniedz 2000 tilpības vienības;
2) par kuģi, kura tilpība ir lielāka par 2000 tilpības vienībām, šīs daļas 1.punktā minētajai summai pieskaita:
a) ja tilpība ir no 2001 līdz 30 000 tilpības vienībām, — par katru vienību 400 norēķina vienības,
b) ja tilpība ir no 30 001 līdz 70 000 tilpības vienībām, — par katru vienību 300 norēķina vienības,
c) par katru vienību, kas pārsniedz 70 000 tilpības vienības, — 200 norēķina vienības.”
5. 70.panta pirmajā daļā:
aizstāt skaitli un vārdus “46 666 norēķina vienības” ar skaitli un vārdiem “175 000 norēķina vienību”;
izslēgt vārdus un skaitli “bet tā nedrīkst pārsniegt 25 miljonus norēķina vienību”.
6. Aizstāt 76.panta otrajā daļā vārdus “Atbildības ierobežošanas konvencijas dalībvalstī” ar saīsinājumu un vārdu “LLMC dalībvalstī”.
7. Papildināt pārejas noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:
“9. Kuģa īpašnieks, berbouta fraktētājs vai cita par kuģa darbību atbildīga persona nodrošina, ka šā kodeksa XII1 nodaļā noteiktais kuģa apdrošināšanas pienākums tiek izpildīts ne vēlāk kā līdz 2012.gada 1.februārim.”
8. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
“Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Kodeksā iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Padomes 1999.gada 21.jūnija direktīvas 1999/63/EK attiecībā uz Nolīgumu par jūrnieku darba laika organizēšanu, ko noslēgusi Eiropas Kopienas Kuģu īpašnieku asociācija (EKKĪA) un Eiropas Savienības Transporta darbinieku arodbiedrību federācija (ESTDAF);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2009.gada 23.aprīļa direktīvas 2009/20/EK par kuģu īpašnieku apdrošināšanu pret jūras prasībām.”
Likums stājas spēkā 2012.gada 1.janvārī.
Likums Saeimā pieņemts 2011.gada 15.decembrī.
Valsts prezidents A.Bērziņš
Rīgā 2011.gada 29.decembrī