• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2012. gada 10. februāra lēmums Nr. 10 "Par lietas neierosināšanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.02.2012., Nr. 33 https://www.vestnesis.lv/ta/id/244598

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.44

Par akciju sabiedrības "Augstsprieguma tīkls" elektroenerģijas pārvades sistēmas pakalpojumu tarifiem

Vēl šajā numurā

28.02.2012., Nr. 33

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 10

Pieņemts: 10.02.2012.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.10

Rīgā 2012.gada 10.februārī (prot. Nr.9, 3.§)

Par lietas neierosināšanu

Par SIA "Salacgrīvas kempings" 2012.gada 20.janvāra iesniegumu

Konkurences padome 2012.gada 23.janvārī saņēma SIA "Salacgrīvas kempings" 2012.gada 20.janvāra iesniegumu "Par lietas ierosināšanu, aizliegtas vienošanās konstatēšanu, tiesiskā pienākuma un naudas soda uzlikšanu" (turpmāk – Iesniegums).

Iesniegumā norādīts, ka 2008.gada 16.jūlijā SIA "Positivus grupa" un Salacgrīvas pilsētas ar lauku teritoriju dome, kuras saistību un tiesību pārņēmējs uz šo brīdi ir Salacgrīvas novada dome, noslēdza Sadarbības līgumu Nr.3-25.3/263 (turpmāk – Sadarbības līgums) par starptautiskā populārās mūzikas festivāla "Positivus AB festival" rīkošanu Salacgrīvas pašvaldības (konkrēti – Salacgrīvas Zvejnieku parka) teritorijā. Iesniedzējs uzskata, ka Sadarbības līgums satur aizliegtas vienošanās pazīmes un tā praktiskā realizācija ir izraisījusi konkurences kavēšanu, ierobežošanu un deformēšanu konkrētajā tirgū, kā arī radījusi ievērojamus zaudējumus SIA "Salacgrīvas kempings" un trešajām personām.

SIA "Salacgrīvas kempings" pieder īpašuma tiesības uz zemes gabalu 5650 kv.m. platībā, kas atrodas Čiekuru ielā 3, Salacgrīvā, Limbažu novadā un kas reģistrēts Limbažu zemesgrāmatas nodaļā, kadastra numurs: 6615 001 0016 (turpmāk – Zemes gabals).  

Salacgrīvas pašvaldība saskaņā ar noslēgto Sadarbības līgumu uz festivāla norises laiku ir nodevusi SIA "Positivus grupa" Zvejnieku parka teritoriju, kas ir daļa no pašvaldības īpašumā esošā nekustamā īpašuma adresē Sporta ielā 4-6. Šī nodotā teritorija no visām pusēm aptver un robežojas ar Zemes gabalu, tādējādi festivāla laikā traucējot SIA "Salacgrīvas kempings" lietot savu īpašumu – Zemes gabalu.

Salacgrīvas novada dome 2010.gadā atteica izsniegt atļauju ielu tirdzniecībai SIA "Sunny Terrace", kurai SIA "Salacgrīvas kempings" bija nodevusi nomā Zemes gabalu, norādot, ka SIA "Sunny Terrace" būs nepieciešams saņemt saskaņojumu ielu tirdzniecībai no publiskā pasākuma rīkotāja SIA "Positivus grupa". Tā rezultātā SIA "Salacgrīvas kempings" tika liegts izmantot komerciāliem nolūkiem savu Zemes gabalu, tajā pašā laikā radot labvēlīgus apstākļus SIA "Positivus grupa", lai tā varētu organizēt publisku izklaides pasākumu.

2011.gada 19.janvārī SIA "Salacgrīvas kempings" noslēdza zemes nomas līgumu Nr.1/2011 ar SIA "KESKOV", nododot pēdējai nomā Zemes gabalu laika periodā no 2011.gada 11.jūlija līdz 18.jūlijam kafejnīcas/bāra pakalpojumu sniegšanai. 2011.gada 2.martā no Salacgrīvas novada domes tika saņemta atļauja Nr.3-16.2/97 ielu tirdzniecībai, atļaujot SIA "KESKOV" tirgot ātrās uzkodas, bezalkoholiskos dzērienus, alkoholiskos dzērienus, Salacgrīvā, Čiekuru ielā 3 (t.i., Zemes gabalā) laika periodā no 2011.gada 11.jūlija līdz 18.jūlijam.

2011.gada 4.aprīļa vēstulē Salacgrīvas novada dome informēja, ka transporta kustība Positivus festivāla laikā Sporta ielā tiks organizēta tikai ar caurlaidēm. Tā kā Sporta iela ir savienota ar Čiekura ielu, ja satiksmes ierobežojumi ir noteikti Sporta ielā, tad viennozīmīgi šie ierobežojumi tieši tāpat ierobežo kustību Čiekura ielā.

2011.gada 9.jūnija vēstulē SIA "Salacgrīvas kempings" Salacgrīvas novada domei ir nosūtījusi vēstuli, kurā īpaši vērš uzmanību uz to, ka būtu jāsaņem SIA "Salacgrīvas kempings" piekrišana publiska pasākuma rīkošanai. 2011.gada 9.jūnijā SIA "Salacgrīvas kempings" ir nosūtījusi vēstuli arī SIA "Positivus grupa", aicinot saskaņot ar SIA "Salacgrīvas kempings" plānotā mūzikas festivāla rīkošanu, lai neradītu tiesiskas un komerciāla rakstura pārkāpumus vēlākā laika periodā, īpaši uzsverot, ka Zemes gabals ir iznomāts SIA "KESKOV" un ir saņemta Salacgrīvas novada domes atļauja ielu tirdzniecībai no 2011.gada 11.jūlija līdz 18.jūlijam.

2011.gada 27.jūnija tikšanās laikā pie Salacgrīvas novada domes izpilddirektora J.Cīruļa SIA "Salacgrīvas kempings" izteica iebildumus pret SIA "Positivus grupa" ieceri organizēt publisku pasākumu Zvejnieku parkā laika periodā no 2011.gada 15.jūlija līdz 17.jūlijam tādā pašā teritorijas konfigurācijā, kādā tas tika organizēts 2010.gadā, bez iepriekšējas saskaņošanas ar SIA "Salacgrīvas kempings", nenodrošinot tai piekļuvi savam Zemes gabalam, kas no visām pusēm robežojas ar minētā publiskā pasākuma teritoriju.

2011.gada 4. jūlijā Salacgrīvas novada dome izsniedza SIA "Positivus grupa" atļauju Nr.3-16.2/394 publiskā pasākuma veikšanai, kurā cita starpā noteica, ka pasākuma organizatoram SIA "Positivus grupa" jānodrošina, ka festivāla teritorija tiks norobežota un ka festivāls nenotiks uz Zemes gabala Čiekuru ielā 3, Salacgrīvā.

Ņemot vērā minēto, pamatojoties uz Konkurences likuma 2.pantu, 6.panta pirmās daļas 1.punktu, 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 11.pantu, 23.pantu SIA "Salacgrīvas kempings" lūdz ierosināt lietu par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3., 6. un 7.punkta pārkāpumu SIA "Positivus grupa" un Salacgrīvas novada domes darbībās, konstatēt augstāk minētos pārkāpumus, uzlikt pienākumu nekavējoties pārtraukt konkurenci ierobežojošās darbības un novērst to atkārtošanos nākotnē, kā arī piemērot naudas sodu par Konkurences likuma pārkāpumiem.

"Positivus grupa" ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Latvijas Republikas Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003616297, tās juridiskā adrese: Ūdens iela 12-106, Rīga, LV-1007.

Salacgrīvas novada dome 1997.gada 13.augustā ir reģistrēta Valsts ieņēmumu dienestā ar reģistrācijas Nr.90000059796, tās juridiskā adrese: Smilšu iela 9, Salacgrīva.

Izvērtējot Iesniegumā ietverto informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Konkurences likuma 3.pantā noteikts, ka Konkurences likuma noteikumi attiecas uz tirgus dalībniekiem un jebkuru reģistrētu vai nereģistrētu tirgus dalībnieku apvienību.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 9.punktā doto definīciju un atbilstoši Konkurences likuma kopējam mērķim un jēgai, par tirgus dalībnieku šā likuma izpratnē var uzskatīt jebkuru personu (arī ārvalsts personu), kura veic vai gatavojas veikt saimniecisko darbību Latvijas teritorijā vai kuras darbība privāto tiesību jomā ietekmē vai var ietekmēt konkurenci Latvijas teritorijā. Tādējādi Konkurences likuma normas var attiecināt uz valsts tiešās vai pastarpinātās pārvaldes iestādi tikai tādā gadījumā, ja var pierādīt, ka tā attiecīgajā situācijā ir rīkojusies kā privāto tiesību subjekts, t.i., kā tirgus dalībnieks.

Augstākās tiesas Senāts lietā Nr.A43004109 (28.08.2009. lēmums Nr.SKA–736/2009) atzina, ka: "Publisko tiesību juridiska persona var darboties gan publisko tiesību, gan privāto tiesību jomā. Lai noteiktu, vai personas darbojas publisko vai privāto tiesību jomā, noteicošais ir veicamo funkciju raksturs (..)." Tātad Konkurences likums attiecas uz visiem tirgus dalībniekiem, kas veic saimniecisko darbību, kā arī publisko tiesību subjektiem, ja tie veic saimniecisko darbību.1

SIA "Salacgrīvas kempings" Iesniegumā ir norādījusi, ka, noslēdzot Sadarbības līgumu ar SIA "Postivus grupa" un uzņemoties tajā noteiktās tiesības un pienākumus saimnieciskās darbības sfērā, Salacgrīvas novada dome darbojas kā privāto tiesību (komerctiesību) subjekts.

2. Sadarbības līguma 1.1.punkts paredz, ka: "Uzņēmējs apņemas Salacgrīvas pašvaldības teritorijā rīkot starptautiski populārās mūzikas festivālu "Positivus AB festival" (turpmāk – Festivāls) visā līguma darbības laikā katru gadu attiecīgajos pēc kārtas divos jūlija datumos, savukārt Pašvaldība Festivāla rīkošanai apņemas nodot Uzņēmuma lietošanā Zvejnieka parka teritoriju (precizēts teritorijas plāns pievienots Līguma pielikumā Nr.1) (turpmāk – Festivāla teritorija) no attiecīgās dienas plkst.9.00, kura iestājas 5 (piecas) dienas pirms Festivāla pirmās dienas līdz attiecīgās dienas plkst. 23.00, kura iestājas 1 (vienu dienu) pēc Festivāla pēdējās dienas, kā arī izpildīt citus pasākumus saskaņā ar Līgumu".

Sadarbības līguma 2.1.6.punkts nosaka: "Pašvaldība apņemas dot atļauju Uzņēmumam un tā piesaistītajām trešajām personām veikt visa veida preču tirdzniecību Festivāla teritorijā Festivāla norises laikā, saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem. Pašvaldība garantē, ka Festivāla teritorijā nenotiks nekāda tirdzniecība, kas nav saskaņota ar Uzņēmēju".

Savukārt Sadarbības līguma 3.2.1.punkts nosaka, ka: "Pašvaldība Festivāla teritorijā Festivāla norises laikā nerīkos nekādus citus pasākumus un nedos atļaujas pasākumu rīkošanai citām trešajām personām".

3. Saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 7.panta otrajā daļā noteikto: "Šā likuma 15.pantā paredzēto autonomo funkciju izpildi organizē un par to atbild pašvaldības. Šo funkciju izpilde tiek finansēta no attiecīgās pašvaldības budžeta, ja likumā nav noteikts citādi".

Likuma "Par pašvaldībām" 15.pants nosaka, ka "pašvaldībām ir šādas autonomās funkcijas: (..) 5) rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību (organizatoriska un finansiāla palīdzība kultūras iestādēm un pasākumiem, atbalsts kultūras pieminekļu saglabāšanai u.c.)".

Savukārt Valsts pārvaldes iekārtas likuma 61.panta pirmā daļa nosaka: "Publiskas personas sadarbības līgumu slēdz, lai panāktu vismaz vienas līdzējas – publiskas personas kompetencē ietilpstoša pārvaldes uzdevuma efektīvāku veikšanu".

Konkurences padome secina, ka Sadarbības līgums slēgts ar mērķi, lai SIA "Positivus grupa" varētu realizēt izņēmuma tiesības uz festivāla rīkošanu, lai paplašinātu iedzīvotāju izvēles iespējas kultūras un publisku pasākumu jomā, bet pašvaldība saņemtu publicitāti un atpazīstamību, kas sekmētu sabiedrības interesi par Salacgrīvas pilsētu, tādējādi veicinot tūristu pieplūdumu, nodrošinot pilsētas atpazīstamību kopumā. Saskaņā ar Sadarbības līguma 1.3.punktu festivāla teritorija SIA "Positivus grupa" tiek nodota bez maksas.

Salacgrīvas pilsētas dome, atbilstoši normatīvajiem aktiem, noslēdzot Sadarbības līgumu ar SIA "Positivus grupa" par festivāla rīkošanu, Konkurences padomes ieskatā īsteno tai ar likumu "Par pašvaldībām" noteikto autonomo funkciju, t.i., rūpējas par kultūras pasākumu organizatorisko un finansiālo palīdzību. Lai arī Salacgrīvas pilsētas ar lauku teritoriju dome, kuras saistību un tiesību pārņēmējs uz šo brīdi ir Salacgrīvas novada dome, noslēdza Sadarbības līgumu, tomēr tā negūst personīgu mantisku labumu no SIA "Positivus grupa". Tāpat Konkurences padome norāda, ka Salacgrīvas pilsētas dome pati konkrētajā gadījumā neveic saimniecisko darbību. Konkurences padome jau iepriekš ir atzinusi, ka publisko tiesību personas rīcība nav vērtējama atbilstoši Konkurences likumam, ja rīcība ir veikta, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas2, kas šajā gadījumā ir piemērojama arī vietējas pārvaldes institūcijām, proti Salacgrīvas novada domei jo, kā to Augstākās tiesas Senāts ir norādījis, Konkurences likums attiecas uz publisko tiesību subjektiem, ja tie veic saimniecisko darbību3.

Līdz ar to ir būtiski nošķirt "publiskās pārvaldes funkciju īstenošanu" no "saimnieciskās darbības". Tā kā Konkurences likuma tiesību normas ir saskaņotas ar Eiropas Savienības tiesību normām4, interpretācijā var izmantot Eiropas Kopienu (Eiropas Savienības) tiesas atziņas. Darbībām nav saimnieciska rakstura, ja tās pēc to dabas, mērķa un tiesību aktiem, kas to regulē, ir tipiskas publiskās pārvaldes iestādei5. Savukārt par "saimnieciskām darbībām" ir uzskatāma preču un pakalpojumu piedāvāšana tirgū6. Izvērtējot abus šos skaidrojumus, Konkurences padome uzskata, ka Sadarbības līgums ir noslēgts, īstenojot tai ar tiesību aktiem noteiktās publiskās pārvaldes funkcijas, t.i., nodrošināt kultūras pasākumu organizatorisko un finansiālo palīdzību, piešķirot lietošanas tiesības uz publisko lietu – Salacgrīvas Zvejnieka parku.

Ņemot vērā minēto un izvērtējot SIA "Salacgrīvas kempings" iesniegumā norādīto informāciju, Konkurences padome secina, ka Salacgrīvas pilsētas domes rīcība konkrētajā situācijā ir vērtējama kā pašvaldības autonomo funkciju īstenošana kultūras pasākumu organizēšanā. Konkurences padome secina, ka Salacgrīvas pilsētas dome šajā gadījumā rīkojas kā publisko tiesību subjekts un veic pašvaldības publiskās (autonomās) funkcijas, Salacgrīvas pilsētas domes darbības nav balstītas uz saimnieciskās darbības principiem. Tādējādi Salacgrīvas pilsētas dome konkrētajā gadījumā nav uzskatāma par tirgus dalībnieku Konkurences likuma izpratnē. Līdz ar to Konkurences likums SIA "Salacgrīvas kempings" iesniegumā minētajām SIA "Positivus grupa" un Salacgrīvas novada domes darbībām nav piemērojams, kā arī nav pamats Konkurences padomes rīcībai, pamatojoties uz Konkurences likuma 11.pantu.

Konkurences likuma 1.panta 11.punkts nosaka, ka vienošanās ir divu vai vairāku tirgus dalībnieku līgums vai saskaņota darbība, kurā tirgus dalībnieki piedalās, kā arī lēmums, ko pieņēmusi reģistrēta vai nereģistrēta tirgus dalībnieku apvienība (asociācija, savienība u.tml.) vai tās amatpersona. Savukārt Konkurences likuma 11.panta pirmajā daļā ir noteikts: "Ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, to skaitā vienošanās par: (..)." Tas nozīmē, ka vienošanai ir jānotiek starp diviem tirgus dalībniekiem, lai Konkurences padome to vērtētu atbilstoši Konkurences likuma 11.panta aizliegumam.

  4. Iesniegumā ir norādīti arī iebildumi par Salacgrīvas novada domes rīcību, ierobežojot SIA "Sunny Terrace" un SIA "KESKOV" tiesības veikt ielu tirdzniecību. Konkurences padome norāda, ka saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 11.punktu un 12.05.2010. MK noteikumiem Nr.440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" pašvaldība izsniedz atļaujas par ielu tirdzniecību. Ja SIA "Sunny Terrace" vai SIA "KESKOV" uzskata, ka Salacgrīvas novada dome ir aizskārusi to tiesības, neizsniedzot atļauju vai ierobežojot tiesības veikt ielu tirdzniecību, šādi jautājumi ir jāizvērtē Administratīvā procesa likuma kārtībā. Konkurences likums nepiešķir Konkurences padomei tiesības izvērtēt pašvaldības rīcību, piešķirot vai ierobežojot tiesības izmantot atļaujas ielu tirdzniecībai.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 23.panta ceturto prim daļu, Konkurences padome neierosina lietu, ja iesniegumā ietvertā un nepieciešamības gadījumā papildus iegūtā informācija nesatur ziņas par nodarījumu, kam ir šā likuma pārkāpuma sastāva pazīmes.

Ņemot vērā visu iepriekšminēto, Konkurences padome secina, ka SIA "Salacgrīvas kempings" iesniegums nesatur ziņas par nodarījumu, kam ir Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3., 6. un 7.punkta pārkāpuma tiesiskā sastāva pazīmes.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 1.panta 9. un 11.punktu, 8.panta pirmās daļas 1.punktu un 23.panta ceturto prim daļu, Konkurences padome

nolēma:

neierosināt lietu uz SIA "Salacgrīvas kempings" 2012.gada 20.janvāra iesnieguma pamata par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 3., 6. un 7.punkta pārkāpumu SIA "Positivus grupa" un Salacgrīvas novada domes darbībās.

Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.


1  28.08.2009. Augstākās tiesas Senāta lēmums Nr.SKA-736/2009 lietā Nr.A43004109

2 Konkurences padomes (KP) 05.08.2011. lēmums Nr.52; KP 08.07.2011. lēmums Nr.35; KP 02.12.2010. lēmums Nr.88; KP 25.07.2007. lēmums Nr.94

3 AT Senāta 01.07.2011. spriedums lietā Nr.SKA-268/2011; AT Senāta 29.04.2011. spriedums lietā Nr.SKA-100/2011

4 AT Senāta 08.10.2008. spriedums lietā Nr.SKA-344/2008

5 Eiropas Kopienu tiesas (EKT) 19.01.1994. spriedums lietā Nr.C-364/92

6 EKT 16.06.1987. spriedums lietā Nr.118/85; EKT 12.09.2000. spriedums apvienotās lietās Nr.C-180/98 – C-184/98; EKT 25.10.2001. spriedums lietā Nr.C-475/99

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!