Par centralizēto eksamināciju
Būtība:
• Eksāmeni par vidējo izglītību ir rakstiski vai kombinēti.
• Tie norit visā valstī vienlaikus.
• Eksāmenu darbos visā valstī izvirzītas vienādas prasības, tiek izmantoti tikai aprobēti (pārbaudīti) uzdevumi.
• Eksāmenu vada īpaši sagatavoti cilvēki.
• Eksāmenu darbu vērtēšana notiek centralizēti pēc vienotiem kritērijiem, vērtējums tiek noteikts pēc statistikas likumībām un pārbaudīts saskaņā ar mācību priekšmeta apguves līmeņu aprakstu.
Efekts:
• Zūd vērtējuma subjektīvisms.
• Ir iespēja izveidot rūpīgi pārdomātus un pēc kritērijiem izsvērtus darbus.
• Tiek panākta vērtējuma ticamība, kas ir būtiski mūsu izglītības dokumentu starptautiskajam prestižam.
• Izlaiduma eksāmenu vidusskolā var apvienot ar iestājeksāmenu augstskolā (pēdējais vairs nav nepieciešams).
• Rodas iespēja ietekmēt un virzīt kopējo izglītības politiku (arī finansu sadalījumu), kontrolējot izglītības kvalitāti dažādos valsts reģionos.
Centralizēti eksāmeni Latvijas vidusskolās 1998./99. mācību gadā notiek visās svešvalodās, matemātikā un eksperimentāli centralizēts eksāmens - valsts valodā (eksāmeniem pieteikto skolēnu skaitu skat. tabulā).
Nr. | Mācību | 1997./98. | 1998./99. |
priekšmets | māc. g. | māc. g. | |
1. | Angļu valodā | 4591 | 5415 |
2. | Vācu valodā | 1404 | 1483 |
3. | Franču valodā | 82 | 121 |
4. | Krievu valodā | 800 | 3378 |
5. | Matemātikā | 7777 | 17 866 |
6. | Valsts valodā | - | 2433 |
Centralizēto eksāmenu saturs tiek izstrādāts vismaz gadu iepriekš. Darba saturu veido un aprobē skolotāju grupa ISEC darbinieka vadībā. Sagatavoto darba variantu ekspertē skolotāju un augstākās izglītības iestāžu darbinieku ekspertu grupa. Akceptētais variants tiek sagatavots poligrāfiskai pavairošanai, pavairots un sagatavots nosūtīšanai uz skolām.
Skolas direktors pret parakstu saņem paketi, kurā ir vairāku eksāmenu darbi atsevišķās aploksnēs. Viņa uzdevums ir materiālus uzglabāt un nodrošināt to satura konfidencialitāti. Eksāmena norisē ir iesaistīti darba vadītājs (attiecīgās skolas cita priekšmeta skolotājs) un eksāmena norises novērotājs (priekšmeta speciālists no citas skolas). Šo skolotāju uzdevums ir ievērot eksāmena norises instrukciju un nodrošināt skolēnu godīgu darbu eksāmenā.
Uzrakstītie darbi tūlīt pēc eksāmena tiek izsūtīti vai nogādāti ISEC. Katra skolēna darbu izskata vismaz divas reizes atšķirīgi vērtētāji.
Tātad daži negodīgi cilvēki, padarot iespējamu uzzināt eksāmena saturu pirms tā, iznīcina visu minēto cilvēku darbu, padara par nelietderīgiem ieguldītos finansu līdzekļus, proti, nodarbojas ar kaitniecību lielos apmēros.
Lai noskaidrotu informācijas izplatīšanās apstākļus, ir nepieciešams plašs sabiedrības atbalsts, skolotāju un vecāku ieinteresētība. Izteikt precīzus minējumus par iespējamo vājo minētās ķēdes locekli var tikai tad, ja ir iegūts konkrēts darba satura eksemplārs.
ISEC pēc skolēnu darbu rezultātiem spēs izteikt statistiski iegūtus pieņēmumus par skolēnu iespējamo nepamatoto sniegumu kādā no eksāmena daļām salīdzinājumā ar sniegumu citās daļās, kuru rezultātu nevar "uzlabot", izmantojot negodīgus līdzekļus.
Šādos gadījumos tiks lemts par sertifikāta neizsniegšanu.
Izglītības un zinātnes ministrijas
informācija