Par grozījumiem Iesniegumu likumā
Saeima 15.martā galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Iesniegumu likumā. Likuma grozījumi paredz, ka no 1.septembra iedzīvotāji sarakstei ar valsts un pašvaldību institūcijām varēs izmantot vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu www.latvija.lv un līdz ar to efektīvāk līdzdarboties valsts pārvaldē.
Likuma grozījumi dos iespēju iedzīvotājiem vērsties iestādē ar iesniegumu, to neparakstot ar elektronisko parakstu. Portālā www.latvija.lv varēs autentificēties ar interneta bankas vai elektroniskās identifikācijas kartes starpniecību – šāda forma ļaus attiecīgajai iestādei noskaidrot personas identitāti.
Portālā www.latvija.lv lietotājs varēs izvēlēties kam un kādā formā adresēt iesniegumu, turpat to aizpildīt un iesniegt. Informāciju par atbildes saņemšanu persona varēs saņemt savā e-pastā, savukārt atbildi uz iesniegumu varēs izlasīt savā portāla lietotāja profilā.
Savukārt valsts un pašvaldību iestādēm būs jāintegrē sava dokumentu vadības sistēma, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras piedāvāto tehnisko risinājumu vai izvēloties savu. Iestāde saņems paziņojumu par jauna iesnieguma saņemšanu, un tai būs jāizvērtē, vai iesniegums atbilst iestādes kompetencei. Ja iesniegums atbildīs adresētās iestādes kompetencei, tai būs jāsniedz atbilde ne vēlāk kā viena mēneša laikā. Ja iesniegums neatbildīs iestādes kompetencei, tai būs jāinformē par to iesniedzējs vai, ja tā atzīs to par lietderīgu, jāpārsūta iesniegums citai iestādei, informējot iesniedzēju.
Likums nosaka, ka vienoto pakalpojumu portālu savstarpējai sarakstei varēs izmantot arī valsts iestādes un institūcijas, tostarp gatavojot kopīgas atbildes uz vienu vai vairākiem līdzīga satura iesniegumiem. Tādējādi pakāpeniski tiks ieviests vienas pieturas aģentūras princips, kas ļaus iesniegumus izskatīt ātrāk.
Personai, ja tā nebūs apmierināta ar saņemto atbildi, būs tiesības atbildi pārsūdzēt. Patlaban iestāde uz elektroniski sūtītu iesniegumu, kas nav elektroniski parakstīts, var neatbildēt un persona nevar prasīt sniegt atbildi tiesas ceļā.
Tāpat Iesnieguma likumā paredzēta iespēja ne tikai iestāžu mājaslapās, bet arī portālā www.latvija.lv publicēt iedzīvotāju iesniegumus par jautājumiem, kas izraisījuši pastiprinātu sabiedrības interesi. Portālā tiks publicētas arī iestāžu atbildes uz šādiem iesniegumiem, tostarp ar attiecīgo likumu normu skaidrojumiem.
Likuma jaunā redakcija paredz tiesības iestādei neatbildēt uz iesniegumu, ja iesniegums nav parakstīts, nav norādīts iesniedzējs, jau ir sniegta atbilde uz līdzīga satura iesniegumu vai tā saturs neprasa atbildi pēc būtības. Iestāde šādu iesniegumu pieņems zināšanai un izmantos darba vajadzībām. Tāpat iestāde būs tiesīga neinformēt iesniedzēju par iesnieguma saņemšanu.
Lai mazinātu tiesu noslodzi un novērstu situāciju, ka persona par saņemto atbildi tiesājas vairākkārt, likums paredz, ka lietas par administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību turpmāk izskatīs tikai vienā tiesu instancē – Administratīvajā rajona tiesā. Tāpat paredzēts, ka par laikus nesaņemtu atbildi persona varēs sūdzēties tikai tad, ja spēs pamatot, ka tai radīts būtisks tiesību vai interešu aizskārums.
Iesniegumu likumā esošo noteikto kārtību šie grozījumi neietekmēs, jo iesniegumu iesniegšana caur portālu www.latvija.lv noteikta kā papildu alternatīva iespēja un joprojām iesniegumus varēs iesniegt arī rakstiski. Tāpat likuma jaunā redakcija neietekmēs citus iesnieguma veidus, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu, epakalpojumi.lv, un to apstrādes kārtību, kā arī drošā e-paraksta darbību.
Portāls www.latvija.lv ir valsts informācijas sistēma, un uz to attiecas normatīvajos aktos noteiktās drošības prasības, kuras portālam ir jāievēro. Apvienojumā ar banku piedāvāto identifikācijas drošību, portālā būs nodrošināts atbilstošs juridisko personu un iedzīvotāju datu aizsardzības līmenis.
Saeimas preses dienests