• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par valsts autoceļu sakārtoto posmu uzturēšanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 21.03.2012., Nr. 46 https://www.vestnesis.lv/ta/id/245599

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts sekretāru sanāksmē: 2012.gada 15.martā

Vēl šajā numurā

21.03.2012., Nr. 46

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par valsts autoceļu sakārtoto posmu uzturēšanu

Satiksmes ministrs Aivis Ronis:

Ievads

Eiropas Komisija šā gada 24.februāra vēstulē Nr.107819 ir izteikusi vairākus būtiskus ieteikumus un izvirzījusi nosacījumus attiecībā uz ES struktūrfondu līdzfinansēto rekonstruēto autoceļu posmu uzturēšanu atbilstošā kvalitātē. EK ir pieprasījusi izstrādāt rīcības plānu izteikto rekomendāciju ieviešanai, kas jāiesniedz EK līdz šā gada 24.martam. Ņemot vērā šā jautājuma nopietnību, Finanšu ministrija ir ierosinājusi Satiksmes ministrijai iesniegt Ministru kabinetam informatīvo ziņojumu.

Situācijas raksturojums

Laika periodā no 2000. līdz 2015.gadam, izmantojot ES Kohēzijas fonda un ERAF līdzfinansējumu (ES fondi) 797,97 milj. eiro apmērā, kopumā paredzēts rekonstruēt un izbūvēt 1136,28 km Latvijas autoceļu, kas ir būtiskākais investīciju avots autoceļu un tiltu būvniecības nozarē. Ņemot vērā ievērojamo ES fondu investīciju apjomu autoceļu nozarē un to, ka pēdējo gadu laikā regulāri dažādos informācijas avotos ir parādījusies informācija par ES fondu rekonstruēto un izbūvēto autoceļu kvalitātes problēmām, EK ir pievērsusi pastiprinātu uzmanību ES fondu ietvaros rekonstruēto un izbūvēto autoceļu kvalitātei un to ilgtspējīgas uzturēšanas nodrošināšanai, ko ir apliecinājusi Satiksmes ministrija kā finansējuma saņēmējs, tādējādi sekojot tam, lai ES fondu ieguldītie līdzekļi tiktu izlietoti pēc iespējas efektīvāk un saskaņā ar sākotnēji plānoto izbūvētās infrastruktūras kalpošanas laiku, izmaksu un ieguvumu aprēķiniem.

Ņemot vērā saņemto informāciju par autoceļu būvniecības kvalitātes problēmām, EK piesaistīja JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) ekspertus un papildus tam veica arī neatkarīgu autoceļu un tiltu būvniecības kvalitātes auditu, kuru ziņojumu rezultāti tika prezentēti seminārā, kurš notika 2012.gada 19.janvārī Rīgā. Papildus iepriekš minētajam Saprašanās memoranda pielikumā, kas tika noslēgts starp Latvijas valsti un EK 2011.gada decembrī, Latvijas puse ir apņēmusies līdz 2012.gada marta beigām noteikt papildu pasākumus, kas uzlabotu ES fondu līdzfinansēto autoceļu un tiltu būvniecības kvalitātes uzraudzības un kontroles sistēmu un procedūras, pamatojoties uz JASPERS ekspertu un EK neatkarīgi veiktā autoceļu un tiltu būvniecības kvalitātes audita ieteikumiem.

Papildus ekspertu veiktajiem autoceļu un tiltu būvniecības kvalitātes novērtējumiem EK 2012.gada 24.februārī ir nosūtījusi vēstuli (Nr.107819) ES fondu vadošajai iestādei, kurā lūgusi ES fondu līdzfinansēto autoceļu projektu īstenošanā iesaistītājām institūcijām mēneša laikā no vēstules saņemšanas brīža izstrādāt un iesniegt autoceļu un tiltu būvniecības kvalitātes uzraudzības sistēmas pilnveidošanas rīcības plānu, autoceļu uzturēšanas programmu, norādot tajā konkrētus infrastruktūras objektus, precīzu autoceļu defektu novēršanas laika grafiku, lai jau 2012.gada būvniecības sezonas laikā novērstu ekspertu audita laikā konstatētos ES fondu ietvaros rekonstruēto un izbūvēto autoceļu defektus, tādējādi nodrošinot izbūvētās infrastruktūras objektu plānoto kalpošanas laiku saskaņā ar 2006.gada 11.jūlija “Padomes regulas (EK) Nr.1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr.1260/1999” 57.pantu, Latvijas valsts standarta LVS 190-2:2007 “Ceļu projektēšanas noteikumi. Normālprofili” 4.2.punktu, Ministru kabineta 2008.gada 25.marta noteikumu Nr.212 “Noteikumi par darbības programmas “Infrastruktūra un pakalpojumi” papildinājuma 3.3.1.1.aktivitāti “TEN-T autoceļu tīkla uzlabojumi”” 26.20.apakšpunktu un 3.pielikuma 2.18.apakšpunktu (valsts galveno autoceļu rekonstrukcijas un būvniecības projektu rezultātā radīto vērtību uzturēšana jānodrošina vismaz 20 gadus pēc projekta pabeigšanas) un Ministru kabineta 2008.gada 28.aprīļa noteikumu Nr.306 “Noteikumi par darbības programmas “Infrastruktūra un pakalpojumi” papildinājuma 3.2.1.1.aktivitāti “Valsts 1.šķiras autoceļu maršrutu sakārtošana” 27.14.apakšpunktu (reģionālo autoceļu rekonstrukcijas un būvniecības projektu rezultātā radīto vērtību uzturēšana jānodrošina vismaz 5 gadus pēc projekta pabeigšanas), ko projektu iesniedzēji ir apņēmušies nodrošināt iesniedzot projekta iesniegumus.

Pēc darbības plāna un uzturēšanas programmas izstrādes EK ir arī pieprasījusi regulāri informēt par sasniegtajiem rezultātiem ne retāk kā reizi sešos mēnešos. Papildus iepriekš minētajam EK savā vēstulē ir īpaši uzsvērusi, ka ir jānodrošina pietiekami valsts budžeta līdzekļi konstatēto defektu novēršanai un autoceļu periodiskai uzturēšanai saskaņā ar 2006.gada 11.jūlija “Padomes regulas (EK) Nr.1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr.1260/1999” 57.pantu, kā arī lai nodrošinātu infrastruktūras objektu plānoto kalpošanas laiku (20 gadi), ko finansējuma saņēmējs ir apņēmies nodrošināt projekta iesniegumā.

Saskaņā ar EK Reģionālās politikas ģenerāldirektorāta 2012.gada 24.februāra vēstulē Nr.107819 norādīto iepriekš minēto dokumentu izstrāde un konstatēto defektu novēršana ir arī būtisks papildu priekšnosacījums trīs Kohēzijas fonda 2000.–2006.gada plānošanas perioda projektu noslēguma ziņojumu aptirināšanai un noslēguma maksājuma atmaksai, kas sastāda 20% no konkrēto projektu KF līdzfinansējuma summas – kopumā 20,64 milj. eiro:

• Nr.2004/LV/16/C/PT/001 “TEN autoceļu tīkla uzlabojumi. 1.projekts” (tā ietvaros tika rekonstruēti valsts galveno autoceļu posmi: E67-A1 posms Skulte–Svētciems, E67-A1 posms Ādaži–Gauja, E67-A7 posms Bauska–Grenctāle, E22-A12 posms Jēkabpils–Varakļāni). EK noslēguma maksājuma summa – 15,76 milj. eiro;

• 2005/LV/16/C/PT/003 “Liepājas ostas pievedceļu rekonstrukcija”. EK noslēguma maksājuma summa – 1,70 milj. eiro;

• Nr.2005/LV/16/C/PT/001 “Pievadceļu rekonstrukcija Ventspils ostas termināļiem” EK noslēguma maksājuma summa – 3,18 milj. eiro.

Ja ekspertu un audita ziņojumos konstatētie trūkumi netiks novērsti, tad EK saskaņā ar “Padomes regulas (EK) Nr.1164/94 par Kohēzijas fonda izveidi” II pielikuma H pantu patur sev tiesības samazināt, pārtraukt vai atcelt piešķirto finansējuma apjomu, veicot sākotnējo projekta izmaksu–ieguvumu analīzes pārrēķinu un, pamatojoties uz to, samazinot EK atbalsta sākotnēji noteikto apjomu.

Risinājums

Lai novērstu EK audita laikā konstatētos defektus, Satiksmes ministrija ir izstrādājusi nepieciešamo pasākumu plānu, kas nodrošinās autobraucēju pārvietošanās drošību valsts galveno un valsts reģionālo autoceļu posmos, nodrošinot ekonomisku un komfortablu satiksmi, tādējādi veicinot ekonomisko attīstību, samazinot satiksmes negadījumu riskus un ar tiem saistītos sabiedrības zaudējumus un cilvēku personīgās traģēdijas. Kā arī tiks nodrošināta ES līdzfinansēto autoceļu projektu ilgtspēja un samazināsies Latvijas izdevumi autoceļu atjaunošanas izdevumi nākotnē.

Iepriekš minētais pasākumu plāns ir iedalīts divās grupās:

• ikdienas uzturēšana 2012.gadā;

• segumu periodiskā atjaunošana 2013.gadā.

Ikdienas uzturēšanas ietvaros 2012.gadā paredzēts veikt ikdienas uzturēšanas darbus ne tikai ES konsultanta (JASPERS) identificēto autoceļu posmu konkrētajās adresēs, bet ietvert nepieciešamos ikdienas uzturēšanas darbus visu ES līdzfinansēto projektu garumā, kas veicami atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 9.marta noteikumos Nr.224 “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli” noteiktajām prasībām. Savukārt segumu periodiskā atjaunošana plānota tikai tiem autoceļu posmiem, kur darbi ir veicami 2013.gadā, ņemot vērā, ka šāda rakstura darbu nobīde par vienu gadu nevar atstāt būtisku negatīvu ietekmi uz autoceļu posma kalpotspēju. Papildus 2012.gada sezonā īpaša uzmanība tiks pievērsta tiem posmiem, uz kuriem attiecas būvdarbu garantijas saistības.

Minētos pasākumus paredzēts paveikt 2012.gada un 2013.gada būvsezonā. Ikdienas uzturēšanas darbus paredzēts izdot izpildei noslēgtā ikdienas uzturēšanas darbu līgumā, slēdzot papildu vienošanos ar uzņēmēju. Autoceļu segumu periodiskās atjaunošanas darbu izpildi ir plānots uzdot Publisko iepirkumu likuma noteiktajā kārtībā.

Satiksmes ministrijas izstrādātais pasākumu plāns atbilst Ministru kabineta 2006.gada 12.jūlija rīkojumā Nr.518 “Par transporta attīstības pamatnostādnēm 2007.–2013.gadam” apstiprināto pamatnostādņu noteiktajam virsmērķim – kvalitatīva un konkurētspējīga, kopējā Eirāzijas transporta sistēmā integrēta transporta infrastruktūra, komercdarbības vide, droša satiksme un kvalitatīvi, visiem pieejami tranzīta, loģistikas un sabiedriskā transporta pakalpojumi. Kā arī atbilst likuma “Par autoceļiem” 23.pantā noteiktajiem autoceļu īpašnieka pienākumiem – laikus veikt ceļu uzturēšanas darbu kompleksu, lai nodrošinātu transportlīdzekļu satiksmi pa ceļiem atbilstoši ceļu satiksmes noteikumu prasībām.

Satiksmes ministrija ierosina Ministru kabineta protokollēmumā noteikt, ka, izstrādājot valsts budžeta apakšprogrammu 23.06.00 “Valsts autoceļu pārvaldīšana, uzturēšana un atjaunošana” 2013.gadam un turpmākiem gadiem, šajā apakšprogrammā specifiski tiek izdalīts finansējums, kas nepieciešams Eiropas Savienības līdzfinansēto valsts galveno un valsts reģionālo autoceļu sakārtoto posmu ikdienas uzturēšanai un periodiskai segumu atjaunošanai. Atbilstoši teorētiskajiem asfaltēto segumu starpremontu termiņiem, lai izbūvētā sega kalpotu projektā paredzēto laiku (vismaz 20 gadus) segumu periodiska atjaunošana ir jāveic ik pēc 8–10 gadiem atkarībā no satiksmes slodzēm, laika apstākļiem un veikto būvdarbu kvalitātes.

Satiksmes ministrijas izstrādāto pasākumu īstenošanai 2012.gadā nepieciešami 327 300 lati. Segumu periodiskai atjaunošanai 2013.gadā nepieciešami 5 847 900 lati, tai skaitā PVN. Plānotā summa noteikta, pamatojoties uz 2011.gada beigās un 2012.gada sākumā piedāvātajām vidējām būvdarbu cenām, ņemot vērā iespējamo cenu pieaugumu līdz 2013.gada būvsezonas sākumam. Faktiskās būvdarbu izmaksas noteiks konkurence.

Iepriekš minēto pasākumu plānu īstenos Satiksmes ministrija, būvdarbu izpildes un būvuzraudzības konkursa organizēšanu un līgumu vadību deleģējot valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts ceļi”. Par tā īstenošanas gaitu ministrija sagatavos un satiksmes ministrs iesniegs Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu līdz 2012.gada 30.novembrim.

Par ES fondu līdzfinansēto rekonstruēto valsts autoceļu posmu uzturēšanas darbu plānu 2012.–2013.gadam

Nr.p.k.

Autoceļa indekss, nosaukums

Darba adrese

Darba nosaukums

Darbu izmaksas,
tūkst. Ls

Darbu izpildes
termiņš

no km

līdz km

Ikdienas uzturēšana 2012.gadā

1.

E22-A12 Jēkabpils–Rēzekne–Ludza–Krievijas robeža (Terehova)

12,13

12,17

Iesēduma vietas frēzēšana

12,13

12,17

Iesēduma labošana ar asfaltbetonu

12,13

12,17

Nomaļu uzpildīšana

12,13

12,17

Aizsargbarjeru sakārtošana

8,8

01.10.2012.

12,13

12,17

Brauktuves apzīmējumu krāsošana

17,00

18,00

Sāngrāvju rakšana un tīrīšana

20,50

20,50

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu

44,48

44,48

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu

2.

E67-A1 Rīga (Baltezers )–Igaunijas robeža (Ainaži)

11,00

12,00

Plaisu aizliešana ar bitumena emulsiju

0,4

01.07.2012.

3.

E67-A1 Rīga (Baltezers )–Igaunijas robeža (Ainaži)

30,90

31,00

Ceļa sāngrāvju tīrīšana

31,60

34,50

Plaisu aizliešana ar bitumena emulsiju

0,3

01.07.2012.

4.

E67-A1 Rīga (Baltezers )–Igaunijas robeža (Ainaži)

38,32

74,21

Mastikas deformācijas šuvju aizpildīšana

36,08

81,27

Plaisu aizliešana ar bitumena emulsiju

36,08

81,27

Plaisu aizliešana ar hermētiķi

72,7

01.10.2012.

38,32

74,21

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu

5.

E67-A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle)

29,30

30,90

Plaisu aizliešana ar bitumena emulsiju

30,90

30,90

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu

30,15

30,15

Mastikas deformācijas šuvju aizpildīšana

48,5

01.10.2012.

33,00

36,90

Ceļa sāngrāvju tīrīšana

36,60

42,10

Plaisu aizliešana ar hermētiķi

38,40

40,90

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu

6.

P30 Cēsis–Vecpiebalga–Madona

11,60

14,50

Plaisu aizliešana ar hermētiķi

11,60

14,90

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu

24,9

01.09.2012.

12,00

12,20

Nomaļu uzpildīšana

14,20

14,50

Ceļa sāngrāvju tīrīšana

7.

P73 Vecumnieki–Nereta–Subate

75,05

75,15

Sāngrāvju tīrīšana

3

01.07.2012.

82,00

83,00

Sāngrāvju rakšana

8.

P93 Jelgava–Iecava

9,00

18,18

Plaisu aizliešana ar hermētiķi

18,1

01.09.2012.

9,00

18,18

Nomaļu iesēdumu aizpildīšana

9.

P106 Ezere–Embūte–Grobiņa

18,90

18,90

Šuvju attīrīšana no sanesumiem

18,90

18,90

Plaisu aizliešana ar bitumena emulsiju

0,6

01.07.2012.

18,90

18,90

Tilta brauktuves attīrīšana no sanesumiem

10.

Pārējie ES finansētie projekti, kuriem konkrētu darbu adreses un darba veids tiks noteikts pēc 2012.gada pavasara atkušanas perioda Plaisu aizliešana, bedrīšu aizpildīšana, sāngrāvju kopšana, nomaļu uzturēšana u.c.

150

01.10.2012.

kopā:

327,3

Segumu periodiskā atjaunošana 2013.gadā

1.

Autoceļš A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle)

47,00

59,00

Virskārtas atjaunošana

1215,0

30.10.2013.

2.

A1 Rīga (Baltezers)–Igaunijas robeža (Ainaži)

12,80

21,00

Virskārtas atjaunošana

1194,0

30.10.2013.

3.

P30 Cēsis–Vecpiebalga–Madona

11,60

14,90

Virskārtas atjaunošana

422,0

30.10.2013.

4.

P30 Cēsis-Vecpiebalga-Madona

14,90

24,70

Virsmas apstrāde

123,9

30.10.2013.

5.

P85 Rīgas HES–Jaunjelgava

0,00

8,86

Virskārtas atjaunošana

1133,0

30.10.2013.

6.

P131 Tukums–Ķesterciems–Mērsrags–Kolka

31,50

42,40

Virsmas apstrāde

137,0

30.10.2013.

7.

P49 Kārsava–Ludza–Ezernieki

7,20

17,00

Virsmas apstrāde

123,0

30.10.2013.

8.

P69 Skrudaliena–Kaplava–Krāslava

24,06

33,87

Virsmas apstrāde

123,0

30.10.2013.

9.

P33 Ērgļi–Jaunpiebalga–Saliņkrogs

25,30

35,50

Virsmas apstrāde

129,0

30.10.2013.

10.

P117 Skrunda–Aizpute

0,00

4,70

Virsmas apstrāde

60,0

30.10.2013.

11.

P105 Saldus–Ezere

4,00

13,30

Virskārtas atjaunošana

1188,0

30.10.2013.

kopā:

5 847,9

Pavisam kopā:

6 175,2

Satiksmes ministrs A.Ronis


* Ministra informatīvais ziņojums “Par Eiropas Savienības līdzfinansēto valsts galveno un valsts reģionālo autoceļu sakārtoto posmu uzturēšanu 2012. un 2013.gadā”, kas izskatīts Ministru kabineta 2012.gada 20.marta sēdē

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!