Ministru kabineta noteikumi Nr.252
Rīgā 2012.gada 10.aprīlī (prot. Nr.19 15.§)
Kārtība, kādā izvērtē un apstiprina mācību literatūras atbilstību pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības valsts standartam
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14.panta 15.1 punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā izvērtē un apstiprina mācību literatūras atbilstību pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības valsts standartam un tajā noteiktam mācību priekšmeta standartam (turpmāk – standarts).
2. Mācību literatūra šo noteikumu izpratnē ir saturiski un metodiski vienots mācību literatūras izdevumu komplekts, kas izstrādāts, ievērojot ētikas, morāles, tiesību, didaktikas un gramatikas aspektus, un kurā ir iekļauti šādi mācību literatūras izdevumi:
2.1. mācību grāmata – izglītojamajam paredzēts mācību literatūras izdevums, kurā metodiski izklāstīti mācību priekšmeta teorijas un prakses jautājumi, kā arī doti uzdevumi un vingrinājumi mācību priekšmeta satura apguvei un mācību sasniegumu vērtēšanai. Mācību grāmata atbilst izglītojamā vecumposma attīstības īpatnībām, interesēm, pieredzei un vajadzībām. Uzbūves ziņā tā ir metodiski vienota un piemērojama noteiktai mācību priekšmeta programmai;
2.2. metodiskais līdzeklis – pedagogam paredzēts mācību literatūras izdevums, kurā atbilstoši mācību grāmatas saturam aprakstītas mācīšanas un mācīšanās metodes un pieejas, kā arī mācību sasniegumu vērtēšanas metodiskie paņēmieni. Metodiskajā līdzeklī ir iekļauts mācību priekšmeta apguves tematiskais plāns, viens vai vairāki mācību stundu plānu paraugi, daudzveidīgu uzdevumu paraugi, mācību sasniegumu vērtēšanas (ievadvērtēšanas, kārtējās vērtēšanas un nobeiguma vērtēšanas) darbu paraugi un cita pedagogam noderīga informācija.
3. Mācību literatūras izdevumu komplektu var papildināt citi ar mācību grāmatu vai metodisko līdzekli saskaņoti mācību literatūras izdevumi (piemēram, darba burtnīca, uzdevumu vai pārbaudes darbu krājums, vārdnīca, atlants, hrestomātija), kas nodrošina iespēju iegūt papildu informāciju apgūstamajā mācību priekšmetā, dažādot mācību metodes, veikt pētniecisko un radošo darbību vai vērtēt mācību sasniegumus.
4. Mācību literatūras izdevumu veidi ir iespieddarbs, elektronisks izdevums vai tiešsaistes publikācija.
5. Mācību literatūras atbilstību standartam izvērtē un apstiprina Valsts izglītības satura centrs (turpmāk – centrs), pamatojoties uz fiziskas vai juridiskas personas vai šādu personu apvienības (turpmāk – persona) iesniegumu.
II. Mācību literatūras izvērtēšana
6. Lai izvērtētu mācību literatūras atbilstību standartam, persona iesniedz centrā iesniegumu, kurā norāda šādu informāciju:
6.1. mācību literatūras apraksts – katra izvērtēšanai iesniegtā mācību literatūras izdevuma autors, nosaukums, klase vai izglītības pakāpe, kurai izdevums paredzēts, izdevuma veids, izdevēja nosaukums, starptautiskais standartnumurs, izdevuma apjoms autorloksnēs (vienā autorloksnē ir 40 000 iespiedzīmju, ieskaitot atstarpes);
6.2. norāde uz standartu, atbilstoši kuram izstrādāta mācību literatūra;
6.3. informācija par mācību literatūras aprobāciju (aprobācijā iesaistīto izglītības iestāžu nosaukums, klašu vai izglītojamo skaits, kuri piedalījās aprobācijā, un to pedagogu vārds un uzvārds, kuru vadībā notika aprobācija).
7. Šo noteikumu 6.punktā minētajam iesniegumam pievieno:
7.1. mācību priekšmeta programmu, atbilstoši kurai ir sagatavota mācību grāmata;
7.2. mācību literatūras izdevumu, izdošanai sagatavotu (izrediģētu) mācību literatūras izdevuma maketu vai tiešsaistes publikācijas izdruku divos eksemplāros.
8. Iesniedzot centram izvērtēšanai elektronisko izdevumu vai tiešsaistes publikāciju, persona nodrošina nepieciešamo programmatūru.
9. Iesniedzot centram izvērtēšanai mācību literatūras izdevumu, kas paredzēts, lai papildinātu centra apstiprinātu mācību literatūras izdevumu komplektu, persona iesniegumā norāda numuru un datumu centra lēmumam par šīs mācību literatūras atbilstību standartam.
10. Mācību literatūras izvērtēšanai centrs var pieaicināt recenzentus vai citus ekspertus.
III. Lēmuma pieņemšana
11. Centrs pēc personas iesniegtās mācību literatūras izvērtēšanas:
11.1. pieņem lēmumu apstiprināt mācību literatūras atbilstību standartam, ja tā ir izstrādāta saskaņā ar šo noteikumu 2.punktu un atbilst standartam;
11.2. pieņem lēmumu par atteikumu apstiprināt mācību literatūras atbilstību standartam, ja tā nav izstrādāta saskaņā ar šo noteikumu 2.punktu vai neatbilst standartam;
11.3. uzdod personai veikt labojumus vai papildinājumus iesniegtajā mācību literatūrā un noteiktā termiņā iesniegt to centrā lēmuma pieņemšanai.
12. Iesniedzot centram izvērtēšanai mācību literatūru šo noteikumu 11.3.apakšpunktā minētajā gadījumā, persona iesniegumam pievieno mācību literatūrā veikto labojumu vai papildinājumu aprakstu, norādot attiecīgās lappuses. Ja persona, pilnveidojot mācību literatūru, nav veikusi atsevišķus centra norādītos labojumus vai papildinājumus, iesniegumā norāda šādas rīcības pamatojumu. Iesniegumam pievieno pilnveidoto mācību literatūru saskaņā ar šo noteikumu 7.2.apakšpunktu.
13. Lēmumu apstiprināt mācību literatūras atbilstību standartam vai lēmumu par atteikumu apstiprināt mācību literatūras atbilstību standartam centrs nosūta personai mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas par mācību literatūras izvērtēšanu. Ja objektīvu iemeslu dēļ (piemēram, centrs ir uzdevis personai veikt labojumus vai papildinājumus iesniegtajā mācību literatūrā) šajā punktā minēto termiņu nav iespējams ievērot, centrs to var pagarināt uz laiku, ne ilgāku par četriem mēnešiem no iesnieguma saņemšanas dienas, par to paziņojot personai.
14. Persona informē centru par apstiprinātās mācību literatūras izdošanu un 14 dienu laikā pēc mācību literatūras izdošanas iesniedz centrā vienu izdevuma eksemplāru.
15. Centra lēmumu var apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Izglītības un zinātnes ministrs R.Ķīlis