• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par piena upi bez teces (turpinājums). Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 26.05.1999., Nr. 171/172 https://www.vestnesis.lv/ta/id/24685

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas pilsētu savienības konferences rezolūcija

Par reģionālo reformu

Vēl šajā numurā

26.05.1999., Nr. 171/172

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Valsts robežsardzes priekšnieka uzskatā:

Par Iekšlietu ministrijas un

"Valsts robežbūves" attiecībām

Turpinājums no 1.lpp.

Kas pusotra gada laikā ir izdarīts? Vienā vārdā — nekas. Finansu ministrijas paredzētos investīciju līdzekļus robežkontroles punktu celtniecībai VAS RB neprata pārņemt. Ar Satiksmes ministriju nopietnas pārrunas par investīciju pārņemšanu pat nenotika. Iekšlietu ministrija 1998.gada investīcijas nodeva VAS RB, par kuru izlietošanu, saņemot algu no Iekšlietu ministrijas, lēma arī Satiksmes, Finansu un Ārlietu miunistrijas valsts pilnvarnieki.

VAS RB prezidents apgalvo, ka VAS RB ir sūri strādājusi, izstrādājot dažādus valsts robežas aprīkošanas plānus, veicot aprēķinus, analīzes un gatavojot virkni svarīgu dokumentu.

Varu nopietni apgalvot, ka visus dokumentus, kas saistīti ar Iekšlietu ministrijas jautājumu loku, ir izstrādājuši VRS speciālisti vēl līdz tam brīdim, kamēr tika izveidota VAS RB, un joprojām turpina izstrādāt. Gribētos redzēt to VAS RB amatpersonu, kura ir gatava apgalvot, ka ir personīgi izstrādājusi kaut vienu dokumentu bez VRS speciālistu palīdzības.

Kā VAS RB apguva Iekšlietu ministrijas 1998.gada investīcijas 2 miljonu 78 tūkstošu latu vērtībā, un ko no tā ieguva valsts robeža? Vienā vārdā: gandrīz neko, jo līdz šim VRS ir saņēmusi reālu aparatūru tikai 200 tūkstošu latu vērtībā. VAS RB iztērēja ap 356 tūkstošus latu vadības uzturēšanai, noslēdza līgumu ar Vācijas firmu, kurai iemaksāts avanss 803 tūkstoši latu, bet pie līguma praktiskās izpildes ar Vācijas firmu strādā Iekšlietu ministrijas un VRS speciālisti. VAS RB loma šajā procesā ir — būt par starpnieku starp Iekšlietu ministriju un Vācijas firmu. VRS nav zināms, kā un kad tiks apgūti atlikušie finansu līdzekļi.

Tiek apgalvots, ka VAS RB darbi tiks izpildīti lētāk un ātrāk. Pagaidām, tā nenotiek. VRS noliktavās no pērnā gada rudens stāv neizmantoti austrumu robežai paredzēti sakaru līdzekļi (saņemti no Zviedrijas), jo VAS RB nav laikā uzcēlusi divus sakaru mastus. Lai veiktu, piemēram, Viļakas robežiecirkņa objekta celtniecības uzraudzību vai iereģistrētu to zemesgrāmatā VRS amatpersona nosacīti iztērēs vienu kārtējo izdevumu latu, bet VAS RB amatpersona iztērēs 10 investīcijas latus, jo VRS amatpersona dzīvo un strādā Viļakā, bet VAS RB — Rīgā. Vai VAS RB speciālisti ir spējīgi sagatavot un pildīt tehniska rakstura līgumu ar Vācijas firmu bez Iekšlietu ministrijas sakaru, datoru speciālistiem? Nē, taču viņi ir spējīgi saņemt fantastiskas algas, kuru apjoms nav adekvāts ieguldītajam darbam. Nedomāju, ka Ilmāra Bišera zvērinātu advokātu birojs ir labdarības organizācija, bet viņu sniegtie pakalpojumi VAS RB arī tiek apmaksāti no VAS RB rīcībā esošajiem valsts investīcijas līdzekļiem.

Vai VRS kļuva vieglāk ar VAS RB izveidošanu, vai tai atliek vairāk laika savu tiešo pienākumu izpildei, proti, valsts robežas apsardzībai? Nekādā gadījumā, pilnīgi otrādi. VRS Galvenā pārvalde 20 procentus darba laika tērē dažādu dokumentu sagatavošanai VAS RB vajadzībām.

Vai VAS RB plānotos uzdevumus var veikt Iekšlietu, Finansu, Satiksmes ministrija bez VAS RB? Jā, var, un tā notiek. Finansu ministrija ceļ robežkontroles punktus un viena divu gadu laikā pabeigs šo programmu. Satiksmes ministrija ir spējīga, saskaņojot ar Iekšlietu ministriju, veikt pierobežas ceļu būvniecību. Iekšlietu ministrijas dienesti spēj paši izveidot vienotu visas iekšlietu sistēmas sakaru un datortīklu, kā arī nodrošināt VRS ar visu nepieciešamo.

Kur ir VAS RB šodienas problēma? Problēma nav finansēs, bet gan cilvēkos un tās prezidentā, kurš pusotra gada laikā nav spējis izveidot darbaspējīgu kolektīvu ar pozitīvu rīcības motivāciju. Ar starptautisko tehnisko projektu līdz pēdējam laikam strādāja tikai viens VAS RB speciālists. Daudzi no VAS RB darbiniekiem dažādu iemeslu dēļ savulaik bija palūgti aiziet no Iekšlietu ministrijas, tai skaitā arī par disciplīnas pārkāpumiem, un tika pieņemti darbā VAS RB. VAS RB ar savu darbu nav ieguvusi autoritāti, un ir likumsakarīgi, ka neviena ministrija negrib uzticēt tai savas investīcijas, nerunājot par līdzekļiem, kas nāk no Eiropas Savienības.

Kāda būs VAS RB rītdienas problēma? Tie būs jautājumi, kas saistīti ar valsts noslēpumu. Pierādiet man, lūdzu, ka VAS RB juristam, grāmatvedim, nerunājot par tehniskā projekta vadītāju un augstāko līmeni, kuri grib godprātīgi pildīt savus pienākumus, nav jāzin visu līumu, piegāžu nianses, jāņem uzskaitē visu veidu un atsevišķu sastāvdaļu tehnika, nav jāpārzina tehnikas specifikācija, sistēmu sastāvdaļas, kur, kad un kāda speciālā tehnika tiks piegādāta, uzstādīta, un to izmaksas utt., un nav jābūt pielaistiem pie valsts noslēpuma. Kad Rīgas tirgū varēs nospirkt Latvijas tūristu karti nelegālajiem imigrantiem ar visiem robežapsardzības tehnisko elementu apzīmējumiem, tad tā vairs nebūs tikai VAS RB problēma.

Domāju, ka šodienas situācijā VAS RB nevar uzticēt neko vairāk kā krūmu ciršanu, zāles pļaušanu, tīrības uzturēšanu robežkontroles punktos. Nedomāju, ka būtu jāuztraucas par Iekšlietu ministrijas monopolu vai funkciju dublēšanu robežas objektu izbūvē un aprīkošanā. Tādas situācijas nekad nav bijis un nebūs. To ir pierādījusi savstarpēja muitas un VRS pieredze robežkontroles punktu celtniecībā un to aprīkošanā. Jebkuras valsts struktūras finansu darbība ir daudzkārt caurspīdīgāka un atbildīgāka nekā VAS RB.

Eiropas Savienības eksperti vairākos savos ziņojumos ir atzīmējuši strauju VRS izaugsmi, valsts robežas apsardzības kvalitāti. No tā, vai būs vai nebūs VAS RB, valsts robežas iekārtošanas process neapstāsies ne uz vienu minūti.

Valsts robežsardzes priekšnieks Gunārs Dāboliņš

Par modernizācijas izmaiņām muitas punktu darbā

Turpinājums

no 1.lpp.

2. Deklarēšanas pakalpojumu sniedzējas firmas darbinieki darbā izmanto "Asycuda" programmatūru, kas nodrošina deklarācijas datu iepriekšēju kontroli atbilstoši muitas normatīvo aktu prasībām.

Sākuma periodā tiek nodrošināta arī deklarācijas pieņemšana no deklarētājiem, izmantojot disketēs ierakstītās ziņas, kas sagatavotas ar citām datorprogrammām. Tā kā muitas darbiniekam daļa šo ziņu ir atkārtoti jāievada "Asycuda" programmatūrā, lai veiktu paredzēto datu kontroli, jāņem vērā, ka šāds deklarāciju iesniegšanas veids ievērojami palielina noformēšanas laiku. Tuvāko mēnešu laikā VID Galvenā muitas pārvalde veiks pasākumus, lai iespējami paplašinātu "Asycuda" programmatūras izmantošanu muitas deklarāciju datu ievadīšanai.

3. Muitas deklarācijas noformēšanas procesā piedalās vairākas muitas amatpersonas, bet muitas klients attiecīgos dokumentus iesniedz un nepieciešamības gadījumā tos papildina, kontaktējoties tikai ar vienu šim darbam nozīmētu muitas darbinieku. Visi nepieciešamie muitas pieprasījumi informācijas papildināšanai un papildu informācija tiek iesniegta rakstiskā veidā, lai novērstu iespējamās domstarpības starp muitas amatpersonu un muitas klientu.

4. Tā kā muitas deklarācijas noformēšanā iesaistītās muitas amatpersonas veic savas funkcijas atbilstoši muitas kontrolpunkta vadības pilnvarojumam, muitas deklarācijas apstiprināšanu noformē, izmantojot muitas punkta zīmogu. Par izmaiņām muitas deklarācijas apstiprinājuma noformēšanā muitas punktos, kuros izmanto "Asycuda", tiek informētas visas Latvijas muitas iestādes un pārējās attiecīgās kontrolējošās institūcijas.

5. Atsevišķu valsts amatpersonu deklarāciju (VAD) aiļu aizpildīšanas prasības un izmantojamie klasifikatori "Asycuda" sistēmā ir atšķirīgi no pašlaik spēkā esošās VAD aizpildīšanas kārtības. Izmaiņas noteiks VID kārtība, kura visās Latvijas muitas iestādēs stāsies spēkā šā gada 1.oktobrī. Savukārt muitas punktos, kuros tiek izmantota "Asycuda", šī kārtība stāsies spēkā atbilstoši "Asycuda" ieviešanas grafikam, par kuru muitas klienti tiks informēti atsevišķi. Par atšķirībām VAD aiļu aizpildīšanā tiek informēti muitas iestāžu teritorijā strādājošo deklarētājfirmu darbinieki. Sīkāka informācija par VAD aizpildīšanu, izmantojot "Asycuda", ir sniegta "Asycuda" lietotāju (deklarētāju un muitas darbinieku) instrukcijās, ar kuru darba versijām pašlaik iespējams iepazīties Galvenās muitas pārvaldes "Asycuda" projekta daļā, kā arī Rīgas muitas Autokravu daļā Maskavas ielā 427. Nobeigumam tuvojas deklarētāja instrukcijas sagatavošana, un tiks veikti pasākumi tās izplatīšanai "Asycuda" deklarēšanas programmatūras lietotājiem.

6. Jaunās programmatūras izmantošana nodrošinās automatizētu un vienveidīgu muitas maksājumu aprēķināšanu un precīzāku ar attiecīgajām deklarācijām saistīto maksājumu uzskaiti. Tā kā šīs programmatūras daļas saskaņošana ar Latvijas Republikā izmantojamo muitas maksājumu kārtošanas kārtību vēl nav pabeigta, sākuma periodā pastāv zināmi ierobežojumi muitas maksājumu veikšanai. Ar "Asycuda" sistēmu pašlaik vienā deklarācijā deklarētām precēm nav iespējams izmantot dažādas maksājumu formas (piemēram, atliktais maksājums un tieša samaksa bankas nodaļā), bet ir jāizmanto tikai viena veida maksājums. Galvenā muitas pārvalde atvainojas muitas klientiem par iespējamajām pagaidu neērtībām un veic pasākumus, lai tuvāko mēnešu laikā šos ierobežojumus novērstu.

Kaspars Paupe,

VID Sabiedrisko attiecību daļas

priekšnieka vietnieka v.i.

 

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!