Valsts ieņēmumu dienests:
Par maksājumu apliecināšanu, kārtojot muitas lietas
Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka ar 1.jūniju, kārtojot muitas formalitātes, juridiskas un fiziskas personas iesniegts maksājumu apliecinošs dokuments papīra formātā vairs nebūs uzskatāms par pietiekamu apliecinājumu, ka valsts budžets ir saņēmis tam piekritīgo maksājumu.
Savukārt, ja nodokļu summa, kas aprēķināta, noformējot importa muitas deklarāciju, kā arī par fizisko personu mutiski deklarētām precēm nepārsniedz 200 latus, VID muitas kontroles punktos var norēķināties ar starptautiskajām maksājumu kartēm VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro un American Express.
Turpmāk gadījumos, ja klients, muitas kontroles punktā noformējot muitas procedūru “izlaišana brīvam apgrozījumam (imports)” un saņemot nodokļu aprēķinu, maksājumu veiks tuvākajā kredītiestādē (bankā) vai internetbankā, viņam būs jāsagaida, kamēr Valsts kase iemaksāto summu būs darījusi pieejamu valsts budžeta kontā un muitas amatpersona varēs pārliecināties, ka valsts budžets ir saņēmis tam piekritīgo maksājumu. Tikai pēc tam būs atļauts izlaist preces brīvam apgrozījumam.
Proti, sākot no 2012.gada 1.jūnija gadījumos, kad persona būs veikusi muitas maksājumu par preču importu kredītiestādē vai tās internetbankā, VID muitas amatpersona Valsts kases budžeta elektronisko norēķinu sistēmā e-Kase pārliecināsies, vai maksājuma summa ir pieejama valsts budžeta kontā, nevis pieņems maksājumu apliecinošu dokumentu papīra formātā (piemēram, bankas izsniegtu maksājuma dokumentu vai ar internetbanku starpniecību veiktā maksājuma izdruku).
Lai minētās izmaiņas maksājumu atzīšanā par saņemtiem valsts budžetā nepaildzinātu muitas formalitāšu kārtošanu, VID aicina muitas klientus jau laikus izvērtēt muitas jomu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos risinājumus, kas pilnībā izslēdz papīra formāta maksājumu apliecinošu dokumentu iesniegšanas nepieciešamību muitas formalitāšu kārtošanas brīdī VID muitas iestādē, un laikus izvēlēties sev piemērotāko.
Noformējot muitas procedūru “izlaišana brīvam apgrozījumam”, komersants var izvēlēties vienu no risinājumiem, kas paredz, ka maksājumu apliecinošs dokuments muitas kontroles punktā nav jāiesniedz:
• uzrādīt galvojumu nodokļu parāda segšanai vai
• muitas iestāžu administrēto nodokļu samaksu veikt avansā VID deponēto naudas līdzekļu kontā, vai
• saņemt atļauju muitas nodokļu samaksas termiņa atlikšanai līdz 30 dienām.
Plašāka informācija par izmaiņām maksājumu dokumentu atzīšanā no 2012.gada 1.jūnija un risinājumiem, kas pilnībā izslēdz papīra formāta maksājumu apliecinošu dokumentu iesniegšanas nepieciešamību muitas iestādē muitas formalitāšu kārtošanas brīdī, pieejama VID mājaslapā www.vid.gov.lv sadaļā “Muita/Muitas maksājumi”.
Savukārt, ja nodokļu maksājumus, kas nepārsniedz 200 latus, muitas klients veic, izmantojot maksājumu karti, muitas amatpersonai nav jāpārliecinās par darījuma apmaksu Valsts kases budžeta elektronisko norēķinu sistēmā e-Kase, līdz ar to preces atļauts izlaist brīvam apgrozījumam uzreiz.
Jau šobrīd par importētajām precēm aprēķināto nodokļu maksājumu līdz 200 latiem ar karti ir iespējams veikt Terehovas, Grebņevas, Pāternieku, Silenes, Vientuļu, Kārsavas, Indras, Daugavpils un Daugavpils preču stacijas muitas kontroles punktos un vairākos Rīgas muitas kontroles punktos – Pasta MKP, Lidostas MKP, MKP 0229 Lubānas ielā 84, MKP 0206 Maskavas ielā 427a un MKP 0265 Buļļu ielā 74. Līdz 2012.gada jūnija vidum maksājumu karšu termināļi tiks uzstādīti visos pārējos VID muitas kontroles punktos.
Nodrošinot tiesību aktos noteikto maksājumu veikšanu valsts budžetā, Valsts ieņēmumu dienesta muitas amatpersonas maksājumu karšu terminālī ievada darījuma summu, maksājuma mērķi, maksātāja rekvizītus un pakalpojuma kodu maksājuma ieskaitīšanai attiecīgajā valsts budžeta ieņēmumu kontā. Darījuma apstiprināšanai muitas klients ievada viedkartes PIN kodu, un terminālis izdrukā kvīti divos eksemplāros. Pirmais kvīts eksemplārs paliek muitas iestādē, bet kvīts kopija tiek atdota klientam.
Karšu termināļu uzstādīšanu VID muitas kontroles punktos VID īsteno sadarbībā ar Valsts kasi, lai nodrošinātu iespēju izmantot maksājumu kartes aprēķināto nodokļu maksājumu veikšanai par ievedamo preču izlaišanu brīvam apgrozījumam ievedamajām precēm.
Jautājumu vai neskaidrību gadījumā iedzīvotāji var arī zvanīt uz VID informatīvo tālruni 1898, izvēloties otro tēmu “Muita”, vai uzdot jautājumu VID mājaslapā sadaļā.
Par preču ievešanas kārtību Krievijā, Baltkrievijā un Kazahstānā
Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka saskaņā ar Krievijas Federācijas Federālā muitas dienesta un Baltkrievijas Republikas Valsts muitas komitejas sniegto informāciju ar 17.jūniju tiek ieviesta obligāta iepriekšēja paziņošana muitas iestādēm par precēm, kas tiek ievestas Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas muitas savienības (Muitas savienība) teritorijā ar autotransportu.
Saskaņā ar Muitas savienības Komisijas 2011.gada 9.decembra lēmumu Nr.899 “Par obligātās iepriekšējās informēšanas ieviešanu par precēm, kas tiek ievestas Muitas savienības teritorijā ar autotransportu” preču piegādē iesaistītajai personai (preču nosūtītājs, pārvadātājs vai cita persona, kuras rīcībā ir nepieciešamā informācija par kravu un pieeja atbilstošajai sistēmai) attiecīgās valsts muitas iestādes ir jāinformē par precēm, kas tiek ievestas ar autotransportu, ne vēlāk kā divas stundas pirms to ievešanas Muitas savienības teritorijā.
Ja Muitas savienības teritorijā ievedamajām precēm ierašanās vietā tiks piemērota tranzīta muitas procedūra, iepriekš jāiesniedz dati tādā apjomā, kāds noteikts tranzīta deklarācijas noformēšanai, tas ir, dati par preču nosūtītāju un saņēmēju, nosūtītājvalsti un saņēmējvalsti, deklarētāju, pārvadātāju, transportlīdzekli, preces nosaukumu, kodu (ne mazāk kā pirmās sešas zīmes), vērtību, bruto svaru vai apjomu, kravas vietu skaitu, preču piegādes galamērķi, plānoto preču pārkraušanu, muitas robežas šķērsošanas laiku un vietu, kā arī, ja nepieciešams, par dokumentiem, kas apliecina noteiktu ierobežojumu ievērošanu preču pārvietošanai pāri muitas robežai.
Gadījumā, ja iepriekš tiek iesniegti dati tādā apjomā, kāds noteikts, lai ievešanas muitas iestādē piemērotu ievedamajām precēm tranzīta muitas procedūru, iepriekš iesniegtā informācija tiek izmantota kā elektroniska tranzīta deklarācijas kopija.
Ja ievedamajām precēm tiks piemērota cita muitas procedūra, nevis tranzīta muitas procedūra, muitas iestādei iepriekš elektroniski jāiesniedz dati par transportlīdzekli, preču izcelsmes un piegādes galamērķa valsti, pārvadātāju, preču nosūtītāju (pārdevēju) un saņēmēju, kravas vietu skaitu, preču iepakojumu veidiem un marķējumu, preces nosaukumu un kodu (ne mazāk kā pirmās četras zīmes), bruto svaru vai apjomu, starptautiskās preču transporta pavadzīmes (CMR) sastādīšanas laiku un vietu, muitas robežas šķērsošanas laiku un vietu, kā arī par tādu preču esamību kravā, kuru ievešana Muitas savienībā ir ierobežota vai aizliegta.
Informācijas iesniegšana Krievijas Federācijas muitas dienestam
Elektroniski iesniegt minētajā lēmumā noteiktos datus Krievijas Federācijas muitas dienestam iespējams, piereģistrējoties kā lietotājam Federālā muitas dienesta izveidotajā portālā, kura adrese ir http://edata.customs.ru/Pages/Default.aspx. Šis portāls izmantojams bez maksas, un tas ir vispieejamākais veids muitas iestāžu iepriekšējai elektroniskai informēšanai par ievedamajām precēm – nepieciešama tikai piekļuve internetam.
Komersants, kas ieved preces Krievijas Federācijā, noteiktos datus muitas iestādē var iesniegt arī, izmantojot savu informācijas sistēmu, kas atbilstoši normatīvo aktu prasībām ir savienota ar Federālā muitas dienesta Vienoto automatizēto informācijas sistēmu.
Plašāka informācija par kārtību, kādā nodrošināma muitas iestāžu iepriekšējā informēšana par precēm, kas tiek ievestas Krievijas Federācijā pieejama Federālā muitas dienesta mājaslapā: www.customs.ru.
Informācijas iesniegšana Baltkrievijas Republikas muitas dienestam
Lai elektroniski iesniegtu nepieciešamos datus Baltkrievijas Republikas muitas dienestam, iespējams izvēlēties kādu no Baltkrievijas muitas administrācijas norādītajiem variantiem:
1) izmantot muitas brokera pakalpojumus. Šajā gadījumā preču pavaddokumentu kopijas klients nosūta muitas brokerim, kurš elektroniski iesniedz iepriekšējo informāciju muitas iestādēm;
2) personai, kas ieved preces Baltkrievijas Republikā, patstāvīgi sagatavot un iesniegt elektroniski datus muitas iestādē, nodrošinot datu pārsūtīšanu no komersanta sistēmas muitas iestādes sistēmā;
3) tranzīta dokumenta – TIR karnetes – datus elektroniski iesniegt muitas iestādēm, izmantojot Starptautiskās autotransporta savienības izstrādāto sistēmu TIR-EPD. Detalizēta informācija pieejama www.tirepd.org.
Dokumenti, kas nosaka kārtību, kādā nodrošināma muitas iestāžu iepriekšējā informēšana par precēm, kas tiek ievestas Baltkrievijas Republikā, publicēti Valsts muitas komitejas mājaslapā: http://gtk.gov.by/ru/epi.
Šādas prasības ir noteiktas Muitas savienības Komisijas 2011.gada 9.decembra lēmumā Nr.899 “Par obligātās iepriekšējās informēšanas ieviešanu par precēm, kas tiek ievestas Muitas savienības teritorijā ar autotransportu”. Muitas iestāžu iepriekšējā informēšana ir nepieciešama savlaicīgas riska analīzes nodrošināšanai – muitas iestādes jau pirms transportlīdzekļa ar kravu ierašanās robežšķērsošanas vietā veiks datu analīzi, izmantojot riska pārvaldības sistēmas. Tādējādi iepriekšējās informēšanas ieviešana būtiski samazinās muitas procedūru noformēšanas laiku, kā arī pārvadājuma izmaksas. Turpretī informācijas savlaicīga neiesniegšana var kļūt par iemeslu papildu kontroles pasākumu realizācijai, kas var ievērojami paildzināt preču piegādi.
VID Sabiedrisko attiecību daļa