Valsts sekretāru sanāksmē: 2012.gada 7.jūnijā
AM: Par valsts mantas atsavināšanu pret atlīdzību akciju sabiedrības “Latvijas Gāze” īpašumā
7.jūnijā Ministru kabineta valsts sekretāru sanāksmē izsludināts Aizsardzības ministrijas sagatavotais protokollēmuma projekts “Par Ministru kabineta 2012.gada 28.februāra sēdes protokollēmumu (prot. Nr.11 26.§) “Informatīvais ziņojums “Par valsts mantas atsavināšanu pret atlīdzību akciju sabiedrības “Latvijas Gāze” īpašumā”””.
Protokollēmuma 2.punktā ir noteikts atbalsts Aizsardzības ministrijas lēmumam par augstā spiediena gāzesvada ar kopējo garumu 192,75 m Kadagā, Ādažu novadā, atsavināšanu pret atlīdzību akciju sabiedrības “Latvijas Gāze” īpašumā.
Noteikts, ka iegūtos līdzekļus 5000 latu apmērā (plus PVN 22%) par valsts mantas atsavināšanu akciju sabiedrības “Latvijas Gāze” īpašumā jāieskaita valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
Aizsardzības ministrija pazemes gāzes vadu uzbūvēja 2001.gadā, savukārt 2006. un 2007.gadā akciju sabiedrība “Latvijas Gāze” veica divus pieslēgumus pie Aizsardzības ministrijas uzbūvētā pazemes gāzes vada, tādējādi mainot gāzesvada pievada funkciju.
Tā kā sadales gāzesvada posms tiek lietots kopš 2006.gada, pievienotās vērtības nodoklis šajā gadījumā nav jāmaksā, ir jāizdara grozījums protokollēmuma 3.punktā un jāatceļ prasība maksāt 22% PVN.
Aizsardzības ministrijas Militāri publisko attiecību departaments
FM: Par eiro valūtas ieviešanas principiem Latvijā
7.jūnijā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināts Euro ieviešanas likumprojekts, kas nosaka vispārīgos eiro valūtas ieviešanas principus, lai īstenotu Ministru kabineta noteikto mērķi – ar 2014.gada 1.janvāri ieviest Latvijā eiro. Likumprojekta mērķis ir nodrošināt efektīvu un caurskatāmu eiro ieviešanu Latvijas Republikā. Tajā ir noteikts vienlaicīgas apgrozības periods latiem un eiro, valūtu bezmaksas nomaiņas periods, paralēlās cenu atspoguļošanas periods un citas ar eiro ieviešanu saistītas norises.
Likumprojektā ir paredzēts, ka, sākot ar eiro ieviešanas dienu, jaunā valūta vienlaikus tiks ieviesta skaidras, bezskaidras un elektroniskās naudas norēķinos. Lata un eiro skaidrās naudas vienlaicīgas apgrozības periods būs divas nedēļas. Šajā laikā, veicot maksājumu latos, atlikums tiks izdots eiro. Bezskaidrās naudas nomaiņa tiks veikta, sākoties eiro ieviešanas dienai. Tāpat, sākot ar eiro dienu, visi bezskaidrās naudas maksājumi tiks veikti eiro.
Latu skaidrās naudas nomaiņa uz eiro kredītiestādēs turpināsies sešus mēnešus no eiro ieviešanas dienas, bet atsevišķās Latvijas Pasta nodaļās – vienu mēnesi. Savukārt nomaiņas periods Latvijas Bankā būs bez termiņa un apjoma ierobežojuma, sākot ar eiro ieviešanas dienu.
Ir plānots, ka preču un pakalpojumu cenu un tarifu paralēlās atspoguļošanas obligātais periods sāksies trīs mēnešus pirms eiro ieviešanas dienas un ilgs sešus mēnešus pēc tās. Kārtību, kādā notiek preču un pakalpojumu cenu un tarifu paralēlā atspoguļošana, nosaka Ministru kabinets.
Likumprojekts paredz, ka izmaksas saistībā ar eiro ieviešanu sedz visas iesaistītas puses no saviem līdzekļiem. Iesaistīto pušu galvenās izmaksas būs saistītas ar informācijas sistēmu, tai skaitā grāmatvedības sistēmu, pakalpojumu sniedzēju kases sistēmu un aparātu pielāgošanu eiro valūtai.
Euro ieviešanas likumprojekts ir skatāms vienlaikus ar grozījumiem likumā “Par Latvijas Banku” un grozījumiem likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”.
FM: Par grozījumiem likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”
7.jūnijā valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Finanšu ministrijas iesniegtie grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (IIN), paredzot regulējumu attiecībā uz akciju pirkuma tiesību īstenošanas ienākumu aplikšanu ar nodokli un normas, kuras lietos, lai valsts ierobežotu savu rezidentu iespējas izmantot ārzonu sabiedrības ar mērķi izvairīties no nodokļu maksāšanas.
Akciju pirkuma tiesību piešķiršana pašreiz praksē sastopama tikai gadījumos, kad tās Latvijas rezidentiem piešķir ārvalstu akciju sabiedrības – Latvijas kapitālsabiedrību mātesuzņēmumi (pašas vai izmantojot Latvijas meitasuzņēmumu starpniecību). Latvijas akciju sabiedrības akciju pirkuma tiesību piešķiršanu pagaidām nevar īstenot, jo trūkst attiecīgas normatīvās bāzes. Līdz šim arī likumā par IIN īpaša kārtība šādu ienākumu aplikšanai ar IIN nebija noteikta.
Ņemot vērā biržas un auditorfirmu pārstāvju priekšlikumus, grozījumi paredz regulējumu attiecībā uz akciju pirkuma tiesību īstenošanas ienākumu aplikšanu ar nodokli.
Grozījumi nosaka: ja akciju pirkuma tiesību īstenošanas plāns paredz vismaz trīs gadu turēšanas periodu šādām tiesībām un darbinieks šajā laikā ir darba attiecībās ar kapitālsabiedrību, kā arī darba devējs VID ir sniedzis likumā prasīto informāciju par akciju pirkuma tiesību īstenošanas plāna nosacījumiem, akciju pirkuma tiesību īstenošanas brīdī gūtais ienākums (starpība starp akciju tirgus cenu un cenu, par kādu akcijas iegādājas akciju pirkuma tiesību turētājs) nav apliekams ar nodokli. Atvieglojums tiek piemērots arī gadījumos, kad darbinieks tiek pārcelts darbā uz citu ar darba devēju saistītu uzņēmumu vai pensionējas.
Citos gadījumos gūtais ienākums ir pielīdzināms algota darba ienākumam. Tādējādi par šo ienākumu ir jāveic gan valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas, gan jāmaksā IIN.
Tāpat grozījumi paredz īpašu regulējumu, lai nodrošinātu, ka likumprojektā noteiktais atvieglojums tiek izmantots sava īstā mērķa sasniegšanai – ar akciju pirkuma tiesību piešķiršanu motivēt un piesaistīt darbiniekus uzņēmumam.
Grozījumi arī paredz ieviest nodokļu pretizvairīšanās normas attiecībā uz tāda ienākuma aplikšanu ar nodokli, kas maksātājam pienākas no tā būtiskas līdzdalības zemu nodokļu un beznodokļu valstu vai teritoriju kapitālsabiedrībās, trastos vai citos juridiskos veidojumos. Paredzēts, ka ar nodokli tiks aplikts uz maksātāju attiecināmais kapitālsabiedrības ienākums neatkarīgi no tā, ka šis ienākums nav ticis sadalīts dividendēs (vēlākas dividenžu izmaksas gadījumā nodoklis otrreiz uzlikts vairs netiek).
Tas noteikts, jo pašreiz Latvijas nodokļu normatīvajos aktos nav iekļauti noteikumi, kurus varētu uzskatīt par kontrolēto ārvalstu sabiedrību noteikumiem vai tiem līdzīgiem un kurus lieto, lai attiecīgā valsts ierobežotu savu rezidentu, galvenokārt fizisku personu, iespējas izmantot ārzonu (zemu nodokļu un beznodokļu valstu un teritoriju) sabiedrības, lai izvairītos no nodokļu maksāšanas. Līdz šim ienākumi no ārvalstu (zemu nodokļu un beznodokļu valstu un teritoriju) sabiedrībām ar IIN ir tikuši aplikti vispārējā kārtībā, t.i., tad, kad tiek veikta šīs sabiedrības peļņas sadale (izmaksātas dividendes, kuru gūšanu persona pati deklarē).
Finanšu ministrijas Komunikācijas nodaļa
SM: Par drošības uzlabošanu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm
Satiksmes ministrija rosinās dzelzceļa pārbrauktuves remontdarbu laikā aprīkot ar papildu brīdinošo ceļa zīmi, tādējādi uzlabojot satiksmes drošību.
Noteikumu projekts, kas paredz nodrošināt brīdinājuma uzrakstu “Uzmanību! Pārbrauktuves signalizācija nedarbojas”, 7.jūnijā izsludināts valsts sekretāru sanāksmē..
Projekta mērķis ir brīdināt transporta līdzekļa vadītājus par dzelzceļa pārbrauktuves gaismas signalizācijas nedarbošanos pārbrauktuvju remonta darbu laikā, lai pārbrauktuvi varētu šķērsot atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumu prasībām.
Līdz šim remontdarbu laikā pie dzelzceļa pārbrauktuvēm ar luksoforu, kur nav dežurējošās apkalpes, uz autoceļa uzstāda 207.ceļa zīmi “Neapstājoties tālāk braukt aizliegts”. Taču noteikumos nav paredzēts autotransporta līdzekļu pārbrauktuves šķērsošanas regulējums, kad remontdarbu laikā tiek traucēta šādu pārbrauktuvju luksoforu darbība un tie nesignalizē par vilcienu tuvošanos pārbrauktuvei vai tie maldina transporta līdzekļa vadītājus par vilciena tuvošanos pārbrauktuvei.
Turpmāk, ja remontdarbu laikā tiks traucēta dzelzceļa pārbrauktuves luksoforu gaismas signalizācijas darbība, tad vai nu uz pārbrauktuves tiks norīkota dežūrējošā apkalpe, vai arī uz autoceļa pirms pārbrauktuves transporta vadītājiem tiks uzstādīti brīdinājuma uzraksti, bet pārbrauktuves gaismas signalizācijas luksoforu galviņas būs aizklātas.
Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļa
ZM: Par augu šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanuu
Zemkopības ministrija (ZM) izstrādājusi jaunu Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu “Augu šķirnes saimniecisko īpašību novērtēšanas noteikumi”, ko 7.jūnijā izsludināja valsts sekretāru sanāksmē.
Noteikumu projekts (un arī Saeimā 2.lasījumā izskatītais likumprojekts “Grozījumi Sēklu un šķirņu aprites likumā”) paredz augu šķirņu saimniecisko īpašību novērtēšanas (SĪN) koordinējošās funkcijas uzticēt Latvijas Lauksaimniecības universitātei (LLU), bet Valsts augu aizsardzības dienestam (VAAD) atstāt augu šķirņu SĪN datubāzes uzturēšanu un informācijas apmaiņu ar citām ES dalībvalstīm.
Patlaban Latvijā vairākkārt samazinājies SĪN novērtēšanai pieteikto šķirņu daudzums, kas kopumā sadārdzina vienas šķirnes SĪN izmaksas. Daudzas potenciālas laukaugu šķirnes vispār netiek novērtētas piemērotībai Latvijas klimatiskajiem apstākļiem, kas var radīt lielus zaudējumus zemniekiem, piemēram, ja netiek pārbaudīta ziemcietība.
LLU ir atbilstoša struktūra (LLU mācību pētījumu saimniecība “Vecauce”, LLU aģentūra “Zemkopības zinātniskais institūts”, Agronomisko analīžu zinātniskā laboratorija, LLU LF mācību un pētījumu saimniecība ‘’Pēterlauki’’), nepieciešamā tehnika un laboratorija, kā arī pieredze un kvalificēts personāls izmēģinājumu veikšanai, ir gūta pieredze citās valstīs, turklāt LLU būs iespēja nepastarpināti iegūt šķirņu salīdzināšanas rezultātus un izmantot tos studentu apmācībā.
Lai samazinātu SĪN pārbaudes izmaksas, MK noteikumu projekts paredz iespējas veikt kvalitatīvās analīzes, izmantojot ekspresmetodes. Tāpat projekts paredz, ka SĪN izmēģinājumi tiks veikti divus gadus (pašreizējo trīs gadu vietā) un tikai dažreiz ziemājiem būs trīs gadi, kad nebūs iespējams objektīvi novērtēt ziemcietību. Tāpat atsevišķām sugām tiks samazināts pārbaudes vietu skaits.
Plānots, ka noteikumi stāsies spēkā 2012.gada 1.augustā.
Vienlaikus tiks veikti grozījumi arī MK 2011.gada 22.februāra noteikumos Nr.140 “Latvijas augu šķirņu kataloga nolikums”, lai precizētu VAAD un LLU funkcijas SĪN nodrošināšanai, ko arī 7.jūnijā izsludināja valsts sekretāru sanāksmē.
ZM: Par nemainīgu mežsaimniecības atbalsta saņemšanas nosacījumu piemērošanu
Zemkopības ministrija (ZM) izstrādājusi grozījumus Ministru kabineta (MK) 2008.gada 15.septembra noteikumos Nr.748 “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība pasākuma “Mežsaimniecības ražošanas potenciāla atjaunošana un preventīvu pasākumu ieviešana” aktivitātes “Mežsaimniecības ražošanas potenciāla atjaunošana ugunsgrēku un dabas katastrofu radīto postījumu vietās” īstenošanai” un MK 2009.gada 6.oktobra noteikumos Nr.1145 “Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības kārtība pasākuma “Meža ekonomiskās vērtības uzlabošana” īstenošanai”, ko 7.jūnijā izsludināja valsts sekretāru sanāksmē.
Grozījumi atbalsta piešķiršanas kārtībās jāizdara, lai nodrošinātu nemainīgu atbalsta saņemšanas nosacījumu piemērošanu, jo ir stājušies spēkā MK noteikumi “Meža atjaunošanas, meža ieaudzēšanas un plantāciju meža noteikumi”. Grozījumi noteikumos paredz precizēt kopšanas prasības atjaunotajās un ieaudzētajās mežaudzēs.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa