Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
ieteikumi Nr.124Rīgā 2012.gada 7.jūnijā
(Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes sēdes
protokols Nr.23 3.p.)
Ieteikumi piedāvājuma izteikšanai privātajiem klientiem iegādāties netiešo ieguldījumu produktus
I. Vispārīgie jautājumi
1. "Ieteikumi piedāvājuma izteikšanai privātajiem klientiem iegādāties netiešo ieguldījumu produktus" (tālāk tekstā – ieteikumi) ir izstrādāti ar mērķi noteikt principus kredītiestādēm, kuras ir tiesīgas sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, (tālāk tekstā – bankas) un dzīvības apdrošinātājiem vai dalībvalstu dzīvības apdrošinātājiem, kuri sniedz apdrošināšanas pakalpojumus Latvijas Republikā, ievērojot pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, (tālāk tekstā – dzīvības apdrošinātāji), piedāvājot privātajiem klientiem iegādāties netiešo ieguldījumu produktus. Ieteikumu izdošanas pamatojums ir veicināt ieguldītāju, noguldītāju, apdrošinājuma ņēmēju un apdrošināto personu, kas iegādājas netiešo ieguldījumu produktus, aizsardzību.
2. Ieteikumi ietver principus, kurus ieteicams ievērot bankām un dzīvības apdrošinātājiem, izstrādājot piedāvājumu privātajiem klientiem iegādāties netiešos ieguldījumu produktus. Informāciju par netiešo ieguldījumu produktu atklāj kā klientiem paredzēto pamatinformāciju pirms līguma (darījuma) slēgšanas, dodot privātajiem klientiem pietiekamu laiku, lai tie iepazītos ar netiešo ieguldījumu produktu un izprastu tā būtību.
3. Netiešo ieguldījumu produkts (tālāk tekstā – produkts) ir finanšu instruments, kas paredz, ka klientam izmaksājamā summa ir atkarīga no tādu aktīvu kopuma tirgus vērtības vai ienesīguma izmaiņām, kuros ieguldījums nav veikts tiešā veidā. Aktīvu kopums var ietvert, piemēram, finanšu aktīvus, indeksus, procentu likmes, valūtas maiņas likmes, izejvielas, dārgmetālus, preces u.tml.
4. Produktu veidi, kuriem piemēro ieteikumus:
4.1. tirgum piesaistītie dzīvības apdrošināšanas līgumi, kuros apdrošinājuma ņēmējs izvēlas ieguldīt savu iemaksāto kapitālu ieguldījumu fondu ieguldījumu apliecībās (daļās) vai daļās speciāli šim mērķim izveidotu nodalītu aktīvu kopumā, kas parasti sadalīti nosacītās daļās (units), un apdrošinājuma ņēmējs pilnībā vai daļēji uzņemas ieguldījumu risku;
4.2. tirgum piesaistītie dzīvības apdrošināšanas līgumi, kuros apdrošinājuma ņēmējs izvēlas ieguldīt savu iemaksāto kapitālu aktīvos, kuru vērtība ir piesaistīta finanšu indeksu vai citu aprēķina lielumu vērtībai, un apdrošinājuma ņēmējs pilnībā vai daļēji uzņemas ieguldījumu risku;
4.3. dzīvības apdrošināšanas līgumi, kuros apdrošinājuma ņēmējam ir tiesības uz daļu apdrošinātāja peļņas papildus garantētajam minimālajam ienesīgumam;
4.4. uz noguldījuma bāzes strukturēti bankas produkti, uz kuriem neattiecas Finanšu instrumentu tirgus likuma prasības un kuru noguldījuma pamatsumma bankai pilnībā jāatmaksā klientam līguma izpildes termiņā, kurā procenti vai prēmija tiek aprēķināta saskaņā ar formulu, kas ietver:
4.4.1. indeksu vai indeksu kopumu, izņemot mainīgās procentu likmes noguldījumus, kuru atdeve tiešā veidā ir atkarīga no EURIBOR, LIBOR vai citiem procentu likmes indeksiem,
4.4.2. finanšu instrumentus vai finanšu instrumentu kopumu,
4.4.3. preci vai preču kopumu,
4.4.4. ārvalstu valūtas kursu vai ārvalstu valūtas kursu kopumu.
5. Privātais klients ir klients vai iespējamais klients, kuram nav attiecīgas pieredzes, zināšanu un kompetences finanšu jomā, lai patstāvīgi pieņemtu ieguldījumu lēmumu un pienācīgi novērtētu riskus, kurus viņš uzņemas. Klients vai iespējamais klients, kurš var pierādīt savas zināšanas un kompetenci finanšu jomā, netiek uzskatīts par privāto klientu, ja tas rakstveidā apliecina savu kompetenci. Bankas un dzīvības apdrošinātāji var izmantot Finanšu instrumentu tirgus likumā noteiktos klienta statusa piešķiršanas principus.
6. Klientiem paredzētā pamatinformācija (tālāk tekstā – KPP) ir dokuments, kas satur vismaz ieteikumos norādīto informāciju un tiek sagatavots atsevišķi katram produktu veidam. KPP sagatavo papīra formā vai kādā citā formā (izņemot mutvārdu formu), kura ir pieņemama vai kurai dod priekšroku privātais klients.
7. Bankas un dzīvības apdrošinātāji, slēdzot līgumu ar klientu par produkta iegādi, nodrošina, ka klients nepārprotami apstiprina, ka tas ir iepazinies ar produktu un izprot tā būtību, ar to saistītos riskus un piekrīt šāda produkta iegādei.
II. KPP
8. KPP sagatavo vienkāršā un saprotamā valodā, pēc iespējas izvairoties no juridiskas un finanšu terminoloģijas vai citu sarežģītu terminu, kas apgrūtina teksta uztveramību un skaidrību, lietošanas. Tekstu veido tā, lai privātais klients varētu saprast un nevarētu pārprast produkta būtību, ar to saistītos riskus un izdevumus.
9. Vienkārša un saprotama valoda nozīmē tādu būtiskas informācijas izklāstu, kuru izlasot privātais klients, kam nav attiecīgās pieredzes, zināšanu un kompetences finanšu jomā, saprot to ar pirmo reizi, turklāt tieši tādā nozīmē, kā to vēlējies dokumenta sagatavotājs.
10. KPP sagatavo latviešu valodā, izņemot gadījumus, kad privātais klients informāciju vēlas saņemt citā plaši lietotā valodā, pusēm vienojoties.
11. KPP iekļauto informāciju atjauno pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi gadā.
12. KPP teksta izklāstam izmanto viegli salasāma lieluma rakstzīmes, kas atbilst rindu platumam un atstarpēm starp tām. Ieteicamais rakstzīmju skaits vienā rindā ir ne vairāk kā 50-75 simboli rindā (kopā ar atstarpēm) 10 punktu fontā. Var izmantot arī laikraksta sleju izkārtojumu vai paplašināt lappuses malas.
13. KPP sniedz informāciju par:
13.1. produkta mērķi un ar to saistīto ieguldījumu politiku;
13.2. riskiem;
13.3. līdzšinējo darbību un iespējamiem nākotnes rezultātiem;
13.4. visām produkta izmaksām.
14. Produkta mērķa un ar to saistītās ieguldījumu politikas aprakstā norāda vismaz tās produkta pamatiezīmes, par kurām privātajam klientam jābūt informētam pirms lēmuma par ieguldījuma veikšanu pieņemšanas, t.sk.:
14.1. precīzu produkta mērķa aprakstu, kas ļauj privātajam klientam izšķirt mērķus un līdzekļus šī mērķa sasniegšanai, piemēram, par iespēju vairāk nopelnīt, ieguldītājam uzņemoties lielāku risku, kas ietver arī iespēju zaudēt daļu no ieguldījuma vai visu ieguldījumu;
14.2. nepārprotami norāda, ka ieguldījums nav veikts tiešā veidā un privātais klients neiegūst īpašuma tiesības uz attiecīgajiem ieguldījumiem;
14.3. ieguldītāja, kuram attiecīgais produkts būtu piemērots, raksturojumu, piemēram, vecāki, kuri vēlas finansiāli nodrošināt savu bērnu nākotni, un ieteicamo ieguldījuma periodu, piemēram, brīvo līdzekļu ieguldīšana uz minimālo termiņu – desmit gadi;
14.4. privātā klienta iemaksāto līdzekļu izmantošanas aprakstu, piemēram, kāda apdrošināšanas prēmiju maksājumu daļa par tirgum piesaistītajām dzīvības apdrošināšanas polisēm tiks ieguldīta uzkrājumu veidošanai, kāda daļa segs riska prēmiju un kāda daļa no līdzekļiem tiks novirzīta administratīvajām izmaksām;
14.5. citu klientam noderīgu informāciju par produkta bāzes aktīvu, piemēram, tajā iekļautos aktīvus nozares vai ģeogrāfisko reģionu griezumā, ja tas paredzēts;
14.6. ieguldījumu stratēģiju, kurā norāda:
14.6.1. to, kā līguma izpilde atkarīga no tam pamatā esošajiem ieguldījumiem, vai tikai to, ka līguma izpilde ir atkarīga no tam pamatā esošajiem ieguldījumiem,
14.6.2. vai privātajam klientam ir rīcības brīvība mainīt ieguldījumu veidus un, ja pastāv šāda iespēja, cik bieži un kādā apmērā tā var tikt izmantota,
14.6.3. faktorus, kuriem paredzama ietekme uz darbības rādītājiem, vajadzības gadījumā iekļaujot atsauci uz informācijas avotiem, piemēram, norādi uz atvērto ieguldījumu fondu interneta mājas lapā atklāto ieguldītājiem paredzēto pamatinformāciju, ja ieguldījums veikts ieguldījumu fondu ieguldījumu apliecībās;
14.7. produkta īpašības, kuras var ietekmēt ieguldījuma rezultātu, ja tas tiek pārtraukts pirms līguma termiņa beigām, piemēram, nosacījumus par uzkrāto līdzekļu pieejamību līguma darbības laikā un riskus situācijā, kad līgums netiek turpināts līdz termiņa beigām;
14.8. precīzu produktā ietverto garantiju uzskaitījumu, kā arī norādi par ierobežojumiem, uz kuriem garantijas neattiecas vai attiecas daļēji, izpildot noteiktus nosacījumus, t.sk. norāda, vai produkts pakļauts apdrošināto interešu aizsardzībai vai noguldījumu garantijām;
14.9. informāciju norāda tā, lai tā nesatur institūcijas, kas izsniegusi licenci bankai vai dzīvības apdrošinātājam, nosaukumu tādā veidā, lai tiktu norādīts vai būtu secināms, ka šī institūcija atbalstījusi vai atzinīgi novērtējusi produktu.
15. Risku aprakstā norāda to, kā produkta iespējamā vērtības samazināšanās vai pieaugums ietekmē privātā klienta ieguldījumu, skaidrojot privātā klienta iespējas palielināt vai zaudēt ieguldītos līdzekļus, t.sk.:
15.1. produkta būtiskāko risku uzskaitījumu un aprakstu. Katram riskam sniedz īsu aprakstu par to, kā konkrēti tas var ietekmēt privāto klientu. Iespējamajam klientam var būt noderīgs riska būtiskuma vērtējums, piemēram, kādā mērā produkts ir pakļauts konkrētam riskam, cik liela ir riska īstenošanās iespējamība un kāda būtu tā ietekme, ja tas iestātos;
15.2. produktam ar noteiktu termiņu papildus izvērtē risku, kas attiecas uz produkta turēšanas perioda ilgumu.
16. Līdzšinējās darbības un prognozējamo rezultātu aprakstā precīzi norāda produkta salīdzinošos vēsturiskos datus un iespējamos nākotnes rezultātus un ieguvumus, t.sk.:
16.1. sniedzot informāciju par salīdzinošajiem vēsturiskajiem datiem, ievēro šādus principus:
16.1.1. produkta līdzšinējās darbības rādītājus sniedz vismaz par pēdējiem pieciem gadiem, izmantojot viegli uztveramas tabulas vai diagrammas, kas papildinātas ar īsiem komentāriem. Nav pieļaujama tabulās vai diagrammās ietveramo vēsturisko datu un periodu selektīva uzrādīšana,
16.1.2. ja produkts ir jauns un tam nav vēsturisko datu, tad informē, ka nav pietiekamu datu, lai sniegtu privātajam klientam lietderīgu norādi par līdzšinējās darbības rādītājiem,
16.1.3. ja laika periodā, par kuru tiek uzrādīti vēsturiskie dati, notikušas būtiskas izmaiņas produkta nosacījumos un/vai ieguldījumu politikā, iekļauj brīdinājumu par to, ka attiecīgie darbības rādītāji sasniegti apstākļos, kādi vairs nav spēkā,
16.1.4. iekļauj nepārprotamu brīdinājumu, ka vēsturiskais ienesīgums negarantē tādu pašu ienesīgumu nākotnē,
16.1.5. ja iepriekšējā perioda rādītāji ir izteikti ārvalstu valūtā, skaidri norāda valūtu un iekļauj brīdinājumu, ka, ņemot vērā rādītāju izteiksmi ārvalstu valūtā, ienākumi var palielināties vai samazināties valūtas kursa svārstību dēļ,
16.1.6. ja iepriekšējā perioda rādītāji ir izteikti bruto skaitļos, tad norāda visas klientam piemērojamās komisijas maksas, nodevas vai citus maksājumus;
16.2. sniedzot informāciju par iespējamiem nākotnes rezultātiem un ieguvumiem, ievēro šādus principus:
16.2.1. iespējamos nākotnes rezultātus un ieguvumus ilustrē ar vismaz trim iespējamiem attīstības scenārijiem (piemēriem), kuru rezultātā veidojas nelabvēlīgs rezultāts, labvēlīgs rezultāts un vidējs rezultāts. Labvēlīgā un nelabvēlīgā scenārija atspoguļošanai izmanto līdzvērtīgus piemērus, kuri balstīti uz saprātīgiem pieņēmumiem par tirgus apstākļiem un cenu izmaiņām nākotnē,
16.2.2. ja iespējamo attīstības scenāriju rādītāji ir izteikti bruto skaitļos, tad norāda visas klientam piemērojamās maksas, nodevas vai citus maksājumus,
16.2.3. iespējamie attīstības scenāriji satur nepārprotamu brīdinājumu, ka tas nav nākotnes rezultāta rādītājs.
17. KPP sniedz pilnīgu produkta izmaksu pārskatu, sagrupējot tās sākotnējās izmaksās, pastāvīgajās izmaksās un kopējās izmaksās, t.sk.:
17.1. ja pastāvīgajās izmaksās norādītas summas, pamatojoties uz iepriekšējā gada vai prognozētajiem datiem, brīdina privāto klientu, ka šīs summas dažādos gados var atšķirties, norādot maksimālo atšķirību diapazonu;
17.2. kopējās izmaksās norāda ne tikai sākotnējās un pastāvīgās izmaksas, bet arī nodevas, komisijas maksas, nodokļus, kas jāmaksā ar bankas vai dzīvības apdrošinātāja starpniecību, vai, ja precīzo summu nav iespējams norādīt, kopējo izmaksu aprēķināšanas metodi tā, lai klients aprēķināto izmaksu summu varētu pārbaudīt;
17.3. ja nepieciešams, norāda, vai minētās izmaksas ir maksimālās summas vai minimālās summas;
17.4. norāda, ka maksājumi, kuri tiek ieturēti no privātā klienta, tiek izmantoti, lai segtu produkta piedāvāšanas un pakalpojuma sniedzēja darbības izmaksas, un ka klients neatgūst šos maksājumus.
III. Noslēguma jautājumi
18. Ieteikumus no to spēkā stāšanās datuma ieteicams piemērot bankām un dzīvības apdrošinātājiem, izsakot piedāvājumu privātajam klientam iegādāties jaunu produktu.
19. Jau eksistējošiem produktiem KPP ieteicams izstrādāt un privātajam klientam piedāvāt iespējami īsākā laika periodā, bet ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc ieteikumu spēkā stāšanās datuma. Šo prasību var nepiemērot tiem produktiem, kuriem ir noslēdzies pieteikšanās termiņš vai kuri vairs netiek piedāvāti jauniem privātajiem klientiem.
20. Pēc 19. punktā minētā termiņa beigām bankas un dzīvības apdrošinātāji rakstveidā informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par tiem identificētajiem produktiem, kuri atbilst ieteikumiem, un sniedz informāciju par ieteikumu piemērošanu un veikto KPP izstrādi bankas un dzīvības apdrošinātāja produktiem.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs K.Zakulis