Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 24 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr.468
Rīgā 2012.gada 3.jūlijā (prot. Nr.37 12.§)
Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem
Izdoti saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 35.panta sesto
daļu,
likuma "Par mērījumu vienotību" 6.panta otro daļu,
likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7.panta pirmo daļu un
likuma "Par nodokļiem un nodevām" 28.1 panta
ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā veicama pasažieru pārvadāšana ar vieglajiem taksometriem (turpmāk – taksometrs);
1.2. īpašās metroloģiskās un tehniskās prasības un atbilstības novērtēšanas procedūras taksometra skaitītājiem pirms to nonākšanas iekšējā tirgū un nodošanas lietošanā;
1.3. metroloģiskās un tehniskās prasības un atbilstības novērtēšanas procedūras taksometra skaitītājiem, kuri ir nodoti lietošanā (uzstādīti taksometrā).
2. Šie noteikumi neattiecas uz attāluma signālģeneratoriem.
3. Šo noteikumu izpratnē:
3.1. taksometra skaitītājs – mērierīce, kas darbojas kopā ar signālģeneratoru un kopā ar to veido mērīšanas līdzekli. Šī mērierīce nosaka brauciena ilgumu un aprēķina attālumu, pamatojoties uz signālu, kas saņemts no signālģeneratora. Pamatojoties uz aprēķināto attālumu vai noteikto brauciena ilgumu, vai abiem kopā, tas veic papildaprēķinus un uzrāda maksu par braucienu;
3.2. braukšanas maksa – kopējā naudas summa par braucienu, kas ir pamatota ar noteiktu taksometra nolīgšanas maksu, kā arī brauciena garumu vai brauciena ilgumu vai ar taksometra nolīgšanas maksu, brauciena garumu un brauciena ilgumu kopā. Braukšanas maksa neietver papildmaksu par papildu pakalpojumiem;
3.3. pārslēgšanās ātrums – ātruma vērtība, kas iegūta, izdalot laika tarifa vērtību ar attāluma tarifa vērtību;
3.4. normālais aprēķina režīms S (viena tarifa lietošana) – braukšanas maksas aprēķins, kas ir pamatots ar laika tarifa lietošanu, ja nav sasniegts pārslēgšanās ātrums, un attāluma tarifa lietošanu, ja pārslēgšanās ātrums ir pārsniegts;
3.5. normālais aprēķina režīms D (dubultā tarifa lietošana) – braukšanas maksas aprēķins, kas ir pamatots ar vienlaicīgu laika tarifa un attāluma tarifa lietošanu visā brauciena laikā;
3.6. darbības pozīcijas – dažādi režīmi, kuros taksometra skaitītājs izpilda dažādas funkcijas. Darbības pozīcijas atšķiras ar šādām norādēm:
3.6.1. "brīvs" – darbības režīms, kurā braukšanas maksas funkcija ir izslēgta;
3.6.2. "aizņemts" – darbības režīms, kurā braukšanas maksas funkcija ir aktivizēta, pamatojoties uz iespējamo taksometra nolīgšanas maksu, kā arī attāluma tarifu vai brauciena ilgumu vai uz taksometra nolīgšanas maksu, kā arī attāluma tarifu un brauciena ilgumu kopā;
3.6.3. "maksa" – darbības režīms, kurā ir norādīta maksa par braucienu un izslēgta vismaz braukšanas maksas funkcija, kas pamatojas uz laiku.
4. Būtiskās prasības taksometra skaitītājiem noteiktas normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem. Īpašās metroloģiskās un tehniskās prasības taksometra skaitītājiem noteiktas šo noteikumu 1.pielikumā.
5. Taksometra skaitītāju lieto, ja tas atbilst prasībām, kas noteiktas šajos noteikumos un normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem.
6. Ražotājs var izvēlēties atbilstības novērtēšanas procedūras atbilstoši modulim B + F vai B + D, vai H1. Moduļi norādīti normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem.
7. Citas personas īpašumā esošu transportlīdzekli pasažieru pārvadājumiem ar taksometriem var izmantot normatīvajos aktos par komercpārvadājumu veikšanu ar citu personu īpašumā esošiem transportlīdzekļiem noteiktajā kārtībā.
II. Taksometra skaitītāja uzstādīšana taksometrā, taksometru noformējums un aprīkojums
8. Taksometra aprīkojums atbilst normatīvajos aktos par ceļu satiksmi noteiktajām prasībām, kā arī papildus ir aprīkots un apgādāts ar:
8.1. pazīšanas zīmi – īpašu izgaismotu taksometru pazīšanas zīmi, kas ir nostiprināta uz transportlīdzekļa jumta. Pazīšanas zīme ir ieslēgta, ja taksometrs ir brīvs, un izslēgta, ja tas ir aizņemts. Pazīšanas zīmes priekšpusē un aizmugurē ir attēlota taksometra atšķirības zīme. Tā ietver lielo burtu "T" un tam abās pusēs divās rindās šahveidā izvietotus melnus kvadrātus uz balta fona. Minimālais kvadrātu skaits katrā pusē burtam ir pieci, divi kvadrāti izkārtoti augšējā rindā, trīs – apakšējā rindā. Pazīšanas zīmes minimālie izmēri (milimetros) norādīti šo noteikumu 2.pielikuma 1.zīmējumā;
8.2. taksometra numura zīmi – speciālas nozīmes numura zīmi, kas atbilst normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajām prasībām un kuru izsniedz valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk – Ceļu satiksmes drošības direkcija), ja attiecīgā pašvaldība noteiktā kārtībā ir pieņēmusi lēmumu par speciālas atļaujas (licences), kā arī licences kartītes izsniegšanu konkrētajam transportlīdzeklim;
8.3. gaismas kontrolsignālu, kas ir piestiprināts taksometra salonā aiz priekšējā stikla un ieslēdzas vai izslēdzas reizē ar pazīšanas zīmi;
8.4. taksometra skaitītāju, kas atbilst šādām prasībām:
8.4.1. ir veikta tā atbilstības novērtēšana saskaņā ar normatīvajiem aktiem par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem un to metroloģiskās kontroles kārtību;
8.4.2. pēc uzstādīšanas taksometrā skaitītājs ir verificēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu un mērīšanas līdzekļu atkārtoto verificēšanu, verificēšanas sertifikātiem un verificēšanas atzīmēm;
8.5. vizītkarti ar taksometra vadītāja (turpmāk – vadītājs) fotogrāfiju, vārdu, uzvārdu, transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, pārvadātāja nosaukumu, adresi un tālruņa numuru. Vadītāja vizītkarte ir novietota transportlīdzekļa salonā uz priekšējā paneļa. Vadītāja vizītkartes minimālie izmēri (milimetros) norādīti šo noteikumu 2.pielikuma 2.zīmējumā;
8.6. informāciju par taksometra dienas un nakts pakalpojumu tarifu (maksu), norādot taksometra nolīgšanas tarifu, attāluma tarifu (maksa par kilometru) un laika tarifu (braukšana un stāvēšana) (maksa par minūti). Šo informāciju norāda ārpusē uz transportlīdzekļa labās puses aizmugurējām durvīm (neizmantojot durvju stikloto daļu) ar transportlīdzekļa pamatkrāsu kontrastējošas krāsas burtiem un cipariem, kuru augstums ir ne mazāks par 40 milimetriem. Ja taksometram labajā pusē ir tikai vienas durvis, informāciju par taksometra pakalpojumu tarifu (maksu) norāda taksometra labās puses aizmugurējā daļā. Vietā, kurā paredzēta informācija par taksometra pakalpojumu tarifu (maksu), nedrīkst izvietot citu informāciju vai klientu maldinošu informāciju par piedāvātā pakalpojuma faktisko maksu;
8.7. informāciju par pārvadātāju (nosaukums, emblēma, visu to pašvaldību nosaukumi, kurās izsniegta speciālā atļauja (licence) vai licences kartīte) – transportlīdzekļa ārpusē uz abām priekšējām durvīm. Ja pārvadātājs saņēmis vairākas speciālās atļaujas (licences), uz taksometra durvīm var norādīt vienas pašvaldības emblēmu, kurā izsniegta speciālā atļauja (licence);
8.8. šo noteikumu eksemplāru.
9. Ja izsniegtās speciālās atļaujas (licences) vai licences kartītes derīguma termiņš ir beidzies vai tā ir anulēta:
9.1. piedalīties ceļu satiksmē ar taksometru ir aizliegts;
9.2. Ceļu satiksmes drošības direkcija neveic taksometra valsts tehnisko apskati.
10. Attiecīgā pašvaldība, kas izsniegusi speciālo atļauju (licenci) un pieņēmusi lēmumu par licences kartītes izsniegšanu attiecīgajam taksometram, datus par tās derīguma termiņu vai anulēšanu ievada Ceļu satiksmes drošības direkcijas uzturētajā transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Attiecīgā pašvaldība speciālajā atļaujā (licencē) un licences kartītē ietver šādu informāciju:
10.1. speciālajā atļaujā (licencē) norāda:
10.1.1. numuru;
10.1.2. pārvadātāju, kuram tā ir izsniegta (pārvadātāja nosaukums, reģistrācijas numurs Uzņēmumu reģistrā, juridiskā adrese);
10.1.3. administratīvo teritoriju, kurā tā ir derīga;
10.1.4. derīguma termiņu;
10.1.5. izdevējiestādi;
10.1.6. izdošanas datumu;
10.1.7. citu informāciju;
10.2. licences kartītē norāda:
10.2.1. pārvadātāja nosaukumu;
10.2.2. transportlīdzekļa marku un reģistrācijas numuru;
10.2.3. licences kartītes numuru;
10.2.4. derīguma termiņu;
10.2.5. izdevējiestādi;
10.2.6. izdošanas datumu.
11. Veicot pasažieru pārvadāšanu ar taksometru, licences kartītei jāatrodas attiecīgajā taksometrā.
III. Pārvadājuma līgums
12. Saskaņā ar noslēgtu pārvadājuma līgumu pārvadātājs apņemas aizvest pasažieri līdz pasažiera nosauktajai vietai, bet pasažieris – samaksāt par braucienu.
13. Pasažieris taksometru var nolīgt:
13.1. taksometru stāvvietā;
13.2. apturot taksometru ārpus stāvvietas;
13.3. izmantojot sakaru līdzekļus.
14. Kārtību, kādā var nolīgt taksometru, izmantojot sakaru līdzekļus, nosaka pārvadātājs. Pieņemot pasūtījumu, pārvadātājs vienojas ar pasažieri par attālumu no taksometra atrašanās vietas līdz pasažiera nosauktajai vietai un citām īpašām pasažiera prasībām (piemēram, normatīvajos aktos par ceļu satiksmi paredzētie drošības līdzekļi bērnu pārvadāšanai, sēdvietu skaits).
15. Pieņemot pasūtījumu uz noteiktu laiku, pārvadātājs reģistrē pasūtījuma pieņemšanas laiku un paredzamo taksometra piebraukšanas laiku, kā arī nosaka pieļaujamo taksometra kavēšanās laiku. Ja tas tiek pārsniegts, pasažieris taksometru var negaidīt un par tā piebraukšanu nav jāmaksā.
IV. Norēķinu kārtība
16. Pēc norēķināšanās par braucienu vadītājs izsniedz pasažierim kases čeku (turpmāk – čeks). Attiecīgajā čekā norādīti šādi rekvizīti:
16.1. taksometra skaitītāja lietotājs, kurš saņēmis pašvaldības izsniegtu speciālo atļauju (licenci) un licences kartīti (nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas kods, Valsts ieņēmumu dienesta piešķirtais ar pievienotās vērtības nodokli apliekamās personas numurs un juridiskā adrese);
16.2. dokumenta nosaukums – čeks –, tā numurs, datums un izdrukāšanas laiks. Čekus numurē augošā secībā, un numerācija nedrīkst atkārtoties vienas darbdienas laikā;
16.3. taksometra nolīgšanas tarifs (latos);
16.4. attāluma tarifs par kilometru (latos);
16.5. laika tarifs par minūti (santīmos);
16.6. nobrauktie kilometri;
16.7. pakalpojuma laiks minūtēs;
16.8. kopējā summa (latos) bez pievienotās vērtības nodokļa;
16.9. pievienotās vērtības nodokļa zīme;
16.10. piemērotā pievienotās vērtības nodokļa likme;
16.11. pievienotās vērtības nodokļa summa;
16.12. reģistrēto darījumu kopsumma par braucienu naudas izteiksmē;
16.13. norēķinu veids;
16.14. taksometra valsts reģistrācijas numurs.
17. Vadītājs braukšanas maksas aprēķinā izmanto normālo aprēķina režīmu D.
18. Par taksometra izmantošanu pasažieris maksā brauciena beigās.
19. Ja taksometru nolīgst vairāki pasažieri braucienam uz vienu un to pašu vietu (kolektīvs brauciens), vadītājs izsniedz čeku tam pasažierim, kurš norēķinās par braucienu.
20. Ja pasažieri kolektīvi izmanto taksometru braucienam uz dažādām vietām, galīgo maksu par braucienu iekasē no pēdējā pasažiera.
21. Ja tehnisku bojājumu dēļ vadītājs ir spiests pārtraukt pasažiera pārvadājumu ar taksometru:
21.1. pasažieris samaksā maksu par taksometra nolīgšanu, nobraukto attālumu un brauciena ilgumu;
21.2. vadītājs izsniedz pasažierim čeku par taksometra nolīgšanu, nobraukto attālumu un brauciena ilgumu;
21.3. vadītājam jāveic visi iespējamie pasākumi, lai nogādātu pasažieri vajadzīgajā vietā vai – ja pasažieris vēlas – brauciena sākumpunktā.
22. Ja taksometru ir iespējams saremontēt vietā, kur noticis tehniskais bojājums, un ar pasažieri ir panākta vienošanās par brauciena turpināšanu, par taksometra remonta laiku pasažieris nemaksā. Ja vienošanās netiek panākta, pasažieris un vadītājs rīkojas atbilstoši šo noteikumu 21.1. un 21.2.apakšpunktam.
23. Šo noteikumu 21.punktā minētajā gadījumā, kā arī gadījumā, ja šo noteikumu 22.punktā minētā vienošanās netiek panākta, pasažieris mēneša laikā pēc brauciena var vērsties pie pārvadātāja un, uzrādot čeku, saņemt atpakaļ samaksāto naudu par braucienu līdz vietai, kur noticis tehniskais bojājums.
V. Bagāžas pārvadāšana
24. Pārvadāšanai pieļaujamais bagāžas svars un gabarīti ir atkarīgi no taksometra tehniskā raksturojuma.
25. Taksometrā ir aizliegts pārvadāt:
25.1. asus, dzīvībai bīstamus priekšmetus un sprāgstošas, viegli uzliesmojošas, indīgas un kodīgas vielas, izņemot gāzes balonus ar tilpumu līdz pieciem litriem un degvielu traukos, kas izgatavoti no materiāla, kas nepieļauj statiskās strāvas veidošanos;
25.2. šaujamieročus bez apvalkiem vai neiesaiņotus;
25.3. priekšmetus, kuri var notraipīt vai sabojāt citu pasažieru apģērbu, salona apšuvumu, sēdekļus un bagāžas nodalījumu;
25.4. dzīvniekus un putnus, izņemot gadījumus, ja pasažieris un vadītājs par to vienojas un dzīvniekus pārvadā krātiņā vai citā veidā, kas nepieļauj dzīvnieku pārvietošanos salonā un nodrošina salona tīrību, kārtību un drošību;
25.5. priekšmetus, kuru izmēri un novietojums traucē vadītājam vadīt taksometru.
26. Suņus pārvadā pavadā ar uzliktu uzpurni, un pasažieris nodrošina sēdekļu un salona tīrību.
27. Bagāžas nodalījumā novietojamās bagāžas veidam un iesaiņojumam jābūt tādam, lai to bez grūtībām varētu novietot paredzētajā vietā. Maksa par bagāžas iekraušanu un izkraušanu no pasažiera netiek iekasēta.
VI. Vadītāja pienākumi un tiesības
28. Vadītājam ir šādi pienākumi:
28.1. pēc pasažiera pieprasījuma uzrādīt noteikumus par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem un dot iespēju tos izlasīt;
28.2. taksometru stāvvietās ievērot taksometru rindas kārtību, izņemot šo noteikumu 31.1.apakšpunktā minēto gadījumu, un nepārsniegt stāvvietā pieļaujamo taksometru skaitu;
28.3. uzsākot pasažiera pārvadāšanu, ieslēgt taksometra skaitītāju;
28.4. zināt pilsētas ielu plānojumu un braukt uz pasažiera nosaukto vietu pa iespējami īsāko ceļu vai pa pasažiera izvēlēto maršrutu;
28.5. brīdināt pasažieri, ka pēc norunātā gaidīšanas laika pasažiera apkalpošana var tikt izbeigta;
28.6. pēc brauciena fiksēt taksometra skaitītāja rādījumu un paziņot to pasažierim;
28.7. pēc attiecīgi pilnvarotas kontroles iestādes amatpersonas pirmā pieprasījuma:
28.7.1. uzrādīt licences kartīti un citus dokumentus;
28.7.2. uzrādīt vadītāja darba līgumu, kas noslēgts ar pārvadātāju, vai noteiktā kārtībā apliecinātu darba līguma izrakstu, izņemot gadījumu, ja vadītājs vienlaikus ir arī pārvadātājs, kas saņēmis speciālo atļauju (licenci), ko izsniegusi attiecīgā pašvaldība;
28.7.3. nodrošināt iespēju nolasīt taksometra skaitītāja summāros rādītājus;
28.8. nodrošināt bagāžas nodalījumā pārvadājamās bagāžas saglabāšanu un pēc pasažiera lūguma sniegt pasažierim palīdzību bagāžas novietošanai taksometrā, kā arī brauciena beigās pēc pasažiera lūguma sniegt palīdzību bagāžas izņemšanai no taksometra;
28.9. nodrošināt tīrību un kārtību salonā un bagāžas nodalījumā;
28.10. uzraudzīt, lai taksometra skaitītājs būtu tehniskā kārtībā, un nepieļaut tā plombējuma bojājumus;
28.11. ja nepieciešams, palīdzēt iekāpt taksometrā cilvēkiem ar kustību traucējumiem;
28.12. nodrošināt iespēju pasažierim izkāpt tam piemērotā vietā;
28.13. norēķinoties ar pasažieri, izsniegt čeku.
29. Vadītājam ir aizliegts:
29.1. pārvadāt pasažierus, ja taksometra skaitītājs nav ieslēgts;
29.2. taksometru stāvvietās, autoostās un citās vietās pašam vai ar citu personu starpniecību (kuras nepiedalīsies braucienā) uzaicināt pasažierus, norādot brauciena virzienu vai galapunktu;
29.3. uzņemt taksometrā citus pasažierus, ja tam nepiekrīt taksometrā esošie pasažieri;
29.4. smēķēt taksometra salonā;
29.5. pārvadāt pasažierus, ja nav noslēgts darba līgums ar pārvadātāju, izņemot gadījumu, ja vadītājs vienlaikus ir arī pārvadātājs, kas saņēmis speciālo atļauju (licenci), ko izsniegusi attiecīgā pašvaldība;
29.6. taksometru izmantot ārpus vadītāja darba laika.
30. Vadītājam ir tiesības neuzņemt taksometrā vai izsēdināt no tā pasažieri, ja:
30.1. pasažieris izvēlas braucienu pa ceļu, kura stāvoklis nenodrošina transportlīdzekļu drošu kustību;
30.2. pasažiera apģērbs (bagāža) var nosmērēt vai sabojāt salona sēdekļus (bagāžas nodalījumu);
30.3. pasažieris atrodas alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu reibuma stāvoklī vai izturas rupji un agresīvi;
30.4. pirms brauciena vai brauciena laikā atklājas, ka ir pārkāptas šo noteikumu 25.punktā minētās prasības.
VII. Pasažieru tiesības un pienākumi
31. Pasažierim ir tiesības:
31.1. taksometru stāvvietā izvēlēties jebkuru taksometru neatkarīgi no to rindas kārtības;
31.2. izvēlēties brauciena maršrutu;
31.3. pēc savas iniciatīvas pārtraukt pārvadājumu;
31.4. pieprasīt vadītājam noteikumus par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem, lai ar tiem iepazītos.
32. Pasažierim ir šādi pienākumi:
32.1. pēc iekāpšanas taksometrā nosaukt brauciena galapunktu vai maršrutu;
32.2. brauciena beigās samaksāt vadītājam saskaņā ar taksometra skaitītāja rādījumu;
32.3. uzņemties atbildību par bagāžas iekraušanu un izkraušanu, kā arī salonā pārvadājamās bagāžas saglabāšanu.
VIII. Noslēguma jautājumi
33. Atzīt par spēku zaudējušiem:
33.1. Ministru kabineta 2008.gada 27.maija noteikumus Nr.380 "Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 87.nr.; 2010, 204.nr.);
33.2. Ministru kabineta 2006.gada 22.augusta noteikumus Nr.670 "Noteikumi par metroloģiskajām prasībām taksometra skaitītājiem" (Latvijas Vēstnesis, 2006, 137.nr.).
34. Taksometra skaitītājus, kuriem tipa apstiprinājums izsniegts līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, atļauts laist tirgū, un taksometra skaitītājus, kuriem veikta pirmreizējā verificēšana, atļauts nodot lietošanā līdz to tipa apstiprinājuma derīguma termiņa beigām, bet, ja tas nav noteikts, – līdz 2016.gada 30.oktobrim.
35. Noteikumi stājas spēkā 2012.gada 16.jūlijā.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 31.marta Direktīvas
2004/22/EK par mērinstrumentiem.Ministru prezidents V.Dombrovskis
Satiksmes ministrs A.Ronis
1.pielikums
Ministru kabineta
2012.gada 3.jūlija
noteikumiem Nr.468
Īpašās metroloģiskās un tehniskās prasības taksometra skaitītājiem
1. Šajā pielikumā taksometra skaitītājiem noteiktās īpašās metroloģiskās un tehniskās prasības ievēro un taksometra skaitītāju atbilstību minētajām prasībām pārbauda persona, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veic taksometru skaitītāju metroloģisko kontroli.
2. Taksometra skaitītājs ir konstruēts tā, lai aprēķinātu nobraukumu un noteiktu braukšanas ilgumu.
3. Taksometra skaitītājs ir konstruēts tā, lai darbības režīmā "aizņemts" aprēķinātu un uzrādītu braukšanas maksu, kas pakāpeniski pieaug saskaņā ar pašvaldību normatīvajos aktos noteikto tarifu.
4. Taksometra skaitītājs darbības režīmā "maksa" uzrāda galīgo brauciena maksu.
5. Taksometra skaitītāja konstrukcija nodrošina normālos aprēķina režīmus S un D. Aprēķina režīmu iestatīšanai jābūt konstruktīvi aizsargātai.
6. Izmantojot piemērotas un aizsargātas saskarnes (interfeisus), taksometra skaitītājā nodrošina šādas informācijas pieejamību:
6.1. darba režīms "brīvs", "aizņemts" vai "maksa";
6.2. summatora dati (šā pielikuma 23.punktā noteiktie lielumi);
6.3. vispārīga informācija (attāluma signālģeneratora konstante, iestatīšanas datums, taksometra identifikācija, reālais laiks, tarifa identifikācija);
6.4. informācija par brauciena maksu (kopējā summa, braukšanas maksa, braukšanas maksas aprēķins, papildmaksa, datums, brauciena sākuma un beigu laiks, nobraukums);
6.5. informācija par tarifiem (tarifu rādītāji).
7. Ja nepieciešams, taksometra skaitītājam pieslēgtā signālģeneratora konstanti var regulēt, nodrošinot šāda regulējuma aizsardzību.
8. Atbilstoši normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem noteiktajam mehāniskās vides iedalījumam taksometra skaitītājam piemēro mehāniskās vides klasi M3.
9. Taksometra skaitītājam jābūt norādītiem ražotāja noteiktajiem ekspluatācijas nosacījumiem:
9.1. klimatiskās vides minimālais temperatūras diapazons ir 80 °C;
9.2. mērīšanas līdzeklim paredzētā līdzstrāvas energoapgādes avota raksturlielumu robežvērtības.
10. Maksimāli pieļaujamās kļūdas taksometra skaitītājam (izņemot jebkuras kļūdas, kuras rada taksometra skaitītāja izmantošana taksometrā) ir šādas:
10.1. patērētais laiks ± 0,1 %, maksimāli pieļaujamās kļūdas vērtība 0,2 s;
10.2. nobraukums ± 0,2 %, maksimāli pieļaujamās kļūdas vērtība 4 m;
10.3. braukšanas maksas aprēķināšana ± 0,1 %, minimālā vērtība (ieskaitot noapaļošanu) ir braukšanas maksas rādījuma pēdējais zīmīgais cipars.
11. Maksimāli pieļaujamās kļūdas taksometra skaitītājam, kurš uzstādīts taksometrā:
11.1. patērētais laiks ± 0,2 %;
11.2. nobraukums ± 2 %;
11.3. braukšanas maksas aprēķināšana ± 0,1 %, minimālā vērtība (ieskaitot noapaļošanu) ir braukšanas maksas rādījuma pēdējais zīmīgais cipars.
12. Atbilstoši normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem noteiktajam elektromagnētiskās vides iedalījumam taksometra skaitītājiem piemēro elektromagnētisko klasi E3.
13. Izmantojot taksometra skaitītāju atbilstības novērtēšanas procedūru atbilstoši normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem norādītajiem moduļiem – B + F vai B + D, vai H1 –, jāievēro maksimāli pieļaujamās kļūdas, kas noteiktas šā pielikuma 10.punktā.
14. Maksimāli pieļaujamās kļūdas, kas noteiktas šā pielikuma 10.punktā, jāievēro arī elektromagnētisko traucējumu klātbūtnē.
15. Ja spriegums pazeminās zem ražotāja norādītās apakšējās robežas, taksometra skaitītājam:
15.1. jāturpina darboties nekļūdīgi vai jāatsāk nekļūdīga darbība, nezaudējot datus, kas ir iegūti pirms īslaicīga sprieguma zuduma (piemēram, dzinēja atkārtotas palaišanas gadījumā);
15.2. jāpārtrauc mērīšana un jāatgriežas režīmā "brīvs" (sprieguma zudumam saglabājoties ilgākā laikposmā).
16. Taksometra skaitītāja un attāluma signālģeneratora saderības nosacījumus nosaka taksometra skaitītāja ražotājs.
17. Ja ir paredzēta papildmaksa par papildu pakalpojumiem (informāciju par papildu pakalpojumiem ievada taksometra vadītājs ar manuālu komandu), šo papildmaksu neiekļauj uzrādītajā braukšanas maksā.
18. Taksometra skaitītājam var tikt paredzēts papildu darba režīms, kas reālā laikā ļauj uzrādīt tikai kopējo nobraukumu un braukšanas ilgumu, ja braukšanas maksa tiek aprēķināta, izmantojot aprēķina režīmu D.
19. Taksometra skaitītāja konstruktīvie risinājumi nodrošina, ka visi pasažierim paredzētie rādījumi ir atbilstoši identificējami un skaidri salasāmi gan dienas gaismā, gan nakts apstākļos.
20. Taksometra skaitītājā ir konstruktīvie elementi, kas nepieļauj ieprogrammētu funkciju uzstādījumu maiņu, kā arī brīvu datu ievadīšanu, kas var ietekmēt maksājamo summu vai pret krāpnieciskām darbībām vērstus pasākumus.
21. Taksometra skaitītājā pieejamās datu saglabāšanas ierīces neietekmē iespēju saglabāt šā pielikuma 20.punktā minētos taksometra skaitītāja uzstādījumus.
22. Nosacījumi, kas normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem noteikti attiecībā uz programmatūras identifikāciju, marķējumu un aizsardzību, ir piemērojami arī tarifiem.
23. Taksometra skaitītājam jābūt aprīkotam ar summatoru, kuru nevar atiestatīt. Summators (summētajās vērtībās ietver arī rādījumus, kas saglabāti, zūdot energoapgādei) paredzēts šādiem lielumiem:
23.1. kopējais taksometra nobraukums;
23.2. kopējais nobraukums režīmā "aizņemts";
23.3. kopējais braucienu skaits režīmā "aizņemts";
23.4. kopējā naudas summa, kas ir saņemta kā piemaksa;
23.5. kopējā naudas summa, kas ir saņemta režīmā "maksa".
24. Ja taksometra skaitītājs ir atvienots no energoapgādes avota, taksometra skaitītāja atmiņā summētās vērtības saglabājas vienu gadu tā, lai šīs vērtības varētu nolasīt un nodot citam informācijas nesējam.
25. Taksometra skaitītāja konstrukcija nodrošina, ka šā pielikuma 24.punktā minētajos gadījumos summēto rādījumu vērtības nevar izmantot pasažieru maldināšanai.
26. Automātiska tarifa maiņa ir pieļaujama šādu iemeslu dēļ:
26.1. braukšanas attālums;
26.2. braukšanas ilgums;
26.3. diennakts laiks;
26.4. datums;
26.5. nedēļas diena.
27. Ja taksometra skaitītāja pareiza darbība ir atkarīga no taksometra īpatnībām, taksometra skaitītājam ir paredzēti konstruktīvi risinājumi, kas aizsargā taksometra skaitītāja pieslēgumu taksometram, kurā tas uzstādīts.
28. Pēc taksometra skaitītāja uzstādīšanas taksometrā ir nodrošināta iespēja testēt taksometra skaitītāju, atsevišķi testējot laika un nobraukuma attāluma mērīšanas precizitāti un aprēķinu pareizību.
29. Taksometra skaitītāja konstrukcija un tā montāžas instrukcija nodrošina aizsardzību pret ļaunprātīgiem mēģinājumiem pārveidot mērsignālu, kas nosaka nobraukto attālumu, ja skaitītājs uzstādīts atbilstoši ražotāja instrukcijai.
30. Taksometra skaitītāju lieto, ievērojot būtiskās prasības, kas izvirzītas normatīvajā aktā par metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem.
31. Taksometra skaitītāja konstrukcija ir tāda, ka, pastāvot noteiktiem ekspluatācijas nosacījumiem, viena gada laikā ir nodrošināta tā ekspluatācija maksimāli pieļaujamās kļūdas robežās bez regulēšanas.
32. Taksometra skaitītājs ir aprīkots ar pulksteni, kas satur informāciju par diennakts laiku un datumu. Abi šie lielumi var tikt lietoti automātiskai tarifa maiņai. Pulkstenis atbilst šādām prasībām:
32.1. hronometrāžas precizitāte – 0,02 %;
32.2. pieļaujamā pulksteņa korekcija – ne vairāk par divām minūtēm nedēļā;
32.3. korekcija pārejai no vasaras laika uz ziemas laiku tiek veikta automātiski;
32.4. korekcijas (automātiskas un manuālas) brauciena laikā nav pieļaujamas.
33. Nobraukums un ceļā pavadītais laiks taksometra skaitītājā tiek norādīts šādās mērvienībās:
33.1. attālums – kilometros;
33.2. patērētais laiks – sekundēs, minūtēs vai stundās, ievērojot nepieciešamo izšķiršanas spēju.
Satiksmes ministrs A.Ronis
2.pielikums
Ministru kabineta
2012.gada 3.jūlija
noteikumiem Nr.468
Vieglā taksometra pazīšanas zīmes un vadītāja vizītkartes paraugs
Satiksmes ministrs A.Ronis