Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 20 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr.740
Rīgā 2012.gada 30.oktobrī (prot. Nr.60 21.§)
Jūras plānojuma izstrādes, ieviešanas un uzraudzības kārtība
Izdoti saskaņā ar Teritorijas attīstības plānošanas likuma
7.panta pirmās daļas 10.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka jūras plānojuma izstrādes, ieviešanas un uzraudzības kārtību.
2. Jūras plānojumu izstrādā visai Latvijas Republikas jurisdikcijā esošajai Baltijas jūras daļai, ņemot vērā funkcionāli ar jūru saistīto sauszemes daļu.
3. Jūras plānojumu izstrādā saskaņā ar normatīvajos aktos par jūras vides aizsardzību un pārvaldību noteikto jūras stratēģiju un ņemot vērā starptautiskos politikas dokumentus un tiesību aktus, kā arī nacionāla līmeņa attīstības plānošanas dokumentus un tiesību aktus.
4. Nosakot jūras atļauto izmantošanu, ņem vērā:
4.1. jūras fizioģeogrāfiskos parametrus;
4.2. zivju resursiem, zvejai un akvakultūrai nozīmīgas vietas;
4.3. kuģošanas un ostu darbības nodrošināšanai nepieciešamos objektus un teritorijas;
4.4. īpaši aizsargājamās dabas teritorijas;
4.5. biotopus un bioloģisko daudzveidību;
4.6. kultūras mantojumu un ainavas;
4.7. derīgo izrakteņu iegulu un atradņu teritorijas;
4.8. saimnieciskās darbības analīzi, ietverot zivsaimniecību, jūras transportu, ostu darbību, atjaunojamo energoresursu izmantošanu, zemes dzīļu resursu ieguvi, tūrismu;
4.9. Rīgas un Kurzemes plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību, kuru administratīvā teritorija robežojas ar jūru (turpmāk – piekrastes pašvaldības), teritorijas attīstības plānošanas dokumentus;
4.10. valsts aizsardzību nodrošinošos faktorus;
4.11. militāro poligonu teritorijas;
4.12. lineāro infrastruktūru;
4.13. informāciju par sprādzienbīstamiem objektiem un ķīmisko kaujas vielu nogremdējuma vietām;
4.14. civilās aviācijas lidlauku ekspluatācijas prasības, kas rada ietekmi jūrā;
4.15. mūsdienu ģeoloģiskos procesus (vējuzplūdus un jūras krasta eroziju);
4.16. jaunākās zinātniskās atziņas, pētījumus, novērtējumus un datubāzēs pieejamo informāciju, tai skaitā Baltijas jūras vides aizsardzības komisijas (HELCOM) ietvaros Baltijas jūras reģionam kopīgi izstrādātos pētījumus;
4.17. pārrobežu ietekmi;
4.18. klimata pārmaiņu radītās ietekmes un tendences.
5. Izstrādājot jūras plānojumu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā ministrija), ņemot vērā Latvijas Republikas starptautiskās saistības, sadarbojas ar valstīm, ar kurām Latvijai ir kopīga jūras robeža, informējot par jūras plānojuma izstrādes uzsākšanu un publiskās apspriešanas pasākumiem.
6. Atsevišķām jūras daļām var izstrādāt papildu tematisko plānojumu.
7. Jūras plānojuma izstrādi, ieviešanu un uzraudzību nodrošina atbildīgā ministrija sadarbībā ar Latvijas Hidroekoloģijas institūtu (turpmāk – Hidroekoloģijas institūts) un valsts akciju sabiedrību "Latvijas Jūras administrācija" (turpmāk – Jūras administrācija).
8. Hidroekoloģijas institūts atbilstoši jūras plānojuma darba uzdevumam un šo noteikumu 4., 13., 14. un 18.punktam sagatavo jūras plānojuma stratēģisko daļu, paskaidrojuma rakstu un jūras atļautās izmantošanas aprakstu.
9. Jūras administrācija atbilstoši jūras plānojuma darba uzdevumam un šo noteikumu 4., 15., 16. un 17.punktam sagatavo jūras plānojuma grafisko daļu.
10. Apstiprināto jūras plānojumu ievieto Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā (turpmāk – TAPIS) atbilstoši normatīvajiem aktiem par teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmu.
11. Atbildīgā ministrija apkopo un uzglabā dokumentus par jūras plānojuma izstrādes procesu.
II. Jūras plānojuma sastāvdaļas un saturs
12. Jūras plānojums sastāv no:
12.1. stratēģiskās daļas;
12.2. paskaidrojuma raksta;
12.3. grafiskās daļas;
12.4. atļautās izmantošanas apraksta.
13. Stratēģiskajā daļā ietver plānojuma ilgtermiņa attīstības redzējumu, stratēģiskos mērķus, attīstības vadlīnijas un uzdevumus.
14. Paskaidrojuma rakstā ietver esošās situācijas izvērtējumu, kurā iekļauj:
14.1. jūras plānojuma sasaisti ar citiem attīstības plānošanas dokumentiem un tiesību aktiem;
14.2. vispārīgu jūras ūdeņu un vides stāvokļa raksturojumu;
14.3. pārskatu par jūras dabas un kultūrvēsturiskajiem resursiem, ietverot ainavas;
14.4. informāciju par jūras izmantošanu, ņemot vērā vides, sociālos un ekonomiskos aspektus;
14.5. jūras un sauszemes funkcionālo saistību;
14.6. jūras telpiskās izmantošanas tendenču analīzi.
15. Grafisko daļu veido jūras atļautās izmantošanas karte un, ja nepieciešams, tematiskās kartes un kartoshēmas.
16. Grafiskajā daļā attēlo:
16.1. jūras navigācijas karšu datus;
16.2. Latvijas Republikas iekšējos jūras ūdeņus, teritoriālo jūru un ekskluzīvo ekonomisko zonu;
16.3. jūras atļauto izmantošanu;
16.4. apgrūtinātās teritorijas un objektus, kuriem tiek noteiktas aizsargjoslas un kuras iespējams attēlot izvēlētajā kartes mērogā;
16.5. administratīvo teritoriju robežas;
16.6. ja nepieciešams, citas teritorijas un objektus.
17. Jūras plānojuma grafisko daļu sagatavo WGS84 (World Geodetic System 1984) koordinātu sistēmā Merkatora projekcijā (57o), izmantojot ģeodēziskās (eliptiskās) koordinātas, ar mēroga noteiktību 1:200 000. Atsevišķu jūras daļu tematiskajiem plānojumiem var izvēlēties citu atbilstošu mērogu.
18. Jūras atļautās izmantošanas aprakstā ietver:
18.1. atļautās izmantošanas kategorijas un veidus;
18.2. izmantošanas nosacījumus katrā atļautajā izmantošanas kategorijā un veidā.
III. Jūras plānojuma izstrādes kārtība
19. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs (turpmāk – atbildīgais ministrs), pieņemot lēmumu par jūras plānojuma izstrādes uzsākšanu, apstiprina tā izstrādes vadītāju.
20. Lai nodrošinātu valsts institūciju, plānošanas reģionu, piekrastes pašvaldību un sabiedrības pārstāvju regulāru iesaisti un līdzdalību jūras plānojuma izstrādes procesā, atbildīgais ministrs apstiprina darba grupu, tās nolikumu un personālsastāvu.
21. Jūras plānojuma izstrādes un darba grupas vadītājs ir atbildīgās ministrijas pārstāvis.
22. Darba grupā ir pārstāvji no:
22.1. atbildīgās ministrijas;
22.2. Aizsardzības ministrijas;
22.3. Ārlietu ministrijas;
22.4. Ekonomikas ministrijas;
22.5. Iekšlietu ministrijas;
22.6. Kultūras ministrijas;
22.7. Satiksmes ministrijas;
22.8. Tieslietu ministrijas;
22.9. Zemkopības ministrijas;
22.10. Pārresoru koordinācijas centra;
22.11. Kurzemes plānošanas reģiona;
22.12. Rīgas plānošanas reģiona;
22.13. Latvijas piekrastes pašvaldību apvienības;
22.14. Vides konsultatīvās padomes;
22.15. Zivsaimniecības konsultatīvās padomes;
22.16. Latvijas Ostu asociācijas;
22.17. Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas.
23. Atbildīgais ministrs apstiprina darba grupas sagatavoto darba uzdevumu.
24. Darba uzdevumā ietver vismaz šādu informāciju un nosacījumus:
24.1. izstrādes pamatojumu un uzdevumus;
24.2. prasības esošās situācijas izvērtējumam;
24.3. prasības grafiskajai daļai;
24.4. prasības jūras atļautās izmantošanas aprakstam;
24.5. institūciju sarakstu, no kurām pieprasāmi nosacījumi vai informācija jūras plānojuma izstrādei;
24.6. plānotos sabiedrības līdzdalības veidus un pasākumus.
25. Pēc izstrādes vadītāja pieprasījuma darba uzdevumā minētās institūcijas sniedz tām pieejamo informāciju, kas nepieciešama jūras plānojuma izstrādei.
26. Atbildīgā ministrija nodrošina sabiedrības līdzdalības pasākumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par sabiedrības līdzdalības organizēšanu.
27. Atbildīgā ministrija iesniedz jūras plānojuma projektu apstiprināšanai Ministru kabinetā.
28. Jūras plānojuma grozījumi ir jūras atļautās izmantošanas un izmantošanas nosacījumu izmaiņas, un tos izstrādā šo noteikumu 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26. un 27.punktā noteiktajā kārtībā.
IV. Jūras plānojuma ieviešanas un uzraudzības kārtība
29. Jūras plānojuma ieviešanu un uzraudzību nodrošina atbildīgā ministrija sadarbībā ar attiecīgo nozaru kompetentajām institūcijām, izvērtējot paredzētās darbības atbilstību jūras plānojumam.
30. Atbildīgā ministrija vismaz reizi sešos gados sadarbībā ar Hidroekoloģijas institūtu un Jūras administrāciju sagatavo informatīvo ziņojumu par jūras plānojuma īstenošanu un iesniedz to izskatīšanai Ministru kabinetā.
31. Šo noteikumu 30.punktā noteikto informatīvo ziņojumu sagatavo (ja iespējams, vienlaikus ar pasākumu programmas pārskatīšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par jūras vides aizsardzību un pārvaldību):
31.1. ņemot vērā jūras plānojumu;
31.2. pamatojoties uz valsts un pašvaldību institūciju sniegto aktuālo informāciju;
31.3. ja nepieciešams, iekļaujot priekšlikumus jūras plānojuma grozījumiem.
V. Noslēguma jautājumi
32. Līdz TAPIS izveidei jūras plānojuma projektu un apstiprināto jūras plānojumu publicē atbildīgās ministrijas tīmekļa vietnē.
33. Līdz TAPIS izveidei informāciju par jaunu objektu vai teritoriju izveidošanu jūrā, to izmantošanas veidu un koordinātām elektroniski nosūta Jūras administrācijai, ciktāl tas nav pretrunā ar citu normatīvo aktu prasībām.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra vietā –
ekonomikas ministrs D.Pavļuts