• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Koncepcija par elektronisko komerciju. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.06.2001., Nr. 91 https://www.vestnesis.lv/ta/id/25286

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta 12. jūnija sēdē

Vēl šajā numurā

13.06.2001., Nr. 91

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Koncepcija par elektronisko komerciju

Precizēta saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 13.marta sēdes protokollēmuma 43.§ 1.punktu

Nobeigums. Sākums - "LV" 15.05.2001., Nr.74; "LV" 16.05.2001., Nr.75;

"LV" 18.05.2001., Nr.77; "LV" 25.05.2001., Nr.81; "LV" 01.06.2001., Nr.85

6. E-komercijas politikas galvenās nostādnes un uzdevumu grupas

6.4. Jaunās ekonomikas radīto ieguvumu maksimizēšana 6.4.2. E- robežšķirtne

Lietotāju pieredzes robežšķirtne

Interneta un īpaši e-komercijas izmantošana ir atkarīga no reāli iegūtās pieredzes lietojot jaunās tehnoloģijas. Pieredze ir atkarīga, gan no tā vai Internets ir lietots tikai dažus mēnešus vai vairākus gadus, gan arī no tā cik daudz stundas vidēji dienā veltīts pieredzes apgūšanai.

Reģionālā robežšķirtne

BMF Gallup Media pētījumā ir konstatēta ievērojama atšķirtība Interneta pieejamībā dažādos reģionos. Pētījumā tika konstatēts, ka vidēji visā Latvijā Internets ir pieejams 9% iedzīvotāju, Rīgā pieeja Internetam ir 15% cilvēku, citās pilsētās šis skaitlis ir 4%, bet laukos tikai - 4. Vēl lielāku atšķirību varam konstatēt, ja novērtējam pastāvīgā platjoslas Interneta pieslēguma pieejamību..

Lai mazinātu sociālo netaisnību piekļuvē informācijai un lai informācijas tehnoloģijas kļūtu pieejamas plašākam sabiedrības, it īpaši lauku reģionam ir nepieciešams veidot sabiedriskos interneta pieejas punktus (SIPP). Pirmie 50 SIPP punkti kuri tiek veidoti ar Sorosa fonda - Latvija atbalstu, darbu sāks 2001. gada sākumā. SIPP punktus tiek veidoti ērti pieejamās vietās, piemēram, bibliotēkās, pagastu padomēs, tūrisma informācijas centros, kur apmeklētāji internetu var izmantot bezmaksas vai par sociāli pieņemamu samaksu. SIPP apmeklētāji varēs izmantot arī kvalificēta konsultanta pakalpojumus.

Nodrošinot brīvu informācijas pieejamību, SIP punkti veicina pilsoniskas sabiedrības veidošanos, cilvēku izglītošanos visa mūža garumā, lauku reģionu attīstību.

 

6.4.3. Atbalsts maziem

un vidējiem uzņēmumiem (MVU)

Neskatoties uz informācijas tehnoloģiju (IT) pielietošanas radītajām priekšrocībām komerciālo transakciju īstenošanā, e-komercijas milzīgo potenciālu, daudzi uzņēmumi joprojām IT nenovērtē un savā darbībā neizmanto. MVU mājas lapas pamatā izmanto tikai kā on-line firmas informatīvo katalogu, neparedzot interaktīvu sadarbību ar potenciālajiem sadarbības partneriem un pircējiem.

Kā galvenās barjeras šo priekšrocību izmantošanā var minēt: informācijas trūkumu par IT, to izmaksām, IT integrācijas iespējām komerciālo transakciju īstenošanā, personāla vājās zināšanas IT pielietošanā, kā arī IT kvalificētu konsultantu trūkums.

Nepiedaloties e-komercijā šie uzņēmumi zaudē iespēju ievērojami samazināt komerciālo transakciju izmaksas, palielināt darba produktivitāti, ieiet globālajā e-tirgū, kā arī uzlabot sadarbības iespējas ar saviem partneriem un pircējiem. Galu galā samazina savu konkurētspēju tirgū un ilgtermiņā arī uzņēmuma dzīvotspēju. Ņemot vērā, ka lielās kompānijas aktīvi integrē IT savu komerciālo transakciju nodrošināšanā, MVU uzņēmumi, neizveidojot ciešas e-komercijas saites ar saviem piegādātājiem un patērētājiem, pakļauj sevi riskam tikt izslēgtiem no tirgus vispār.

Lai sekmētu MVU iesaisti e-komercijas globālajā tirgū, attīstītās valstis praktizē dažādu iniciatīvu atbalstīšanu:

- virtuālo tirdzniecības izstāžu izveidošana ( Virtual Trade Shows );

- speciālu semināru eksportētājiem par e-komerciju organizēšana;

- dažādu informatīvo sistēmu izveidošana, kas MVU ļauj operatīvi atrast nepieciešamo informāciju (pieeja kapitālam, starptautiskā tirdzniecība, standarti, kvalitātes prasības, valsts pasūtījumi, likumdošanas aspekti);

- dažādu akciju organizēšanu, kur iepazīstina ar e-komercijas pozitīviem piemēriem;

- MVU apmācības kursu izveidošanu e-komercijā izmantojot Internetu u.t.t.

Latvijā kā vienu no piemēriem, kur izmantojot IT radītās priekšrocības, valsts MVU nodrošina pieeju plašai informācijai, var minēt projektu SME Web site Baltic Sea States . Projekta ietvaros starp Baltijas jūras valstīm tiek veidots one stop entry point (portāls) informācijai - komercijas uzsākšana, nodokļu likumdošanas aspekti, importa - eksporta procedūras, muitas tarifi, darbaspēka tirgus un ar to saistītā likumdošana, investīciju vide un ar to saistītā likumdošana, komercijas finansēšanas avoti, ekspertu konsultācijas - kura nepieciešama MVU, kas meklē komercijas iespējas Baltijas jūras reģionā.

 

7. Prognoze par sekām,

kas radīsies, ja netiks risinātas

attiecīgās problēmas

Nerisinot koncepcijā izvirzītās problēmas, Latvijas komerciālā vide nebūs gatava jauna instrumenta - interneta izmantošanai, veicot komerciālas darbības. Ņemot vērā ka šī instrumenta izmaksas noteiktos apstākļos ir krietni zemākas un iespējas plašākas par līdzšinējiem telekomunikāciju instrumentiem, Latvijas tautsaimniecībai var samazināties jau tā nedaudzās salīdzinošās priekšrocības vairākos preču ražošanas un pakalpojumu sniegšanas sektoros.

Sāpīgas sekas Latvijas tautsaimniecībā jau ir jūtamas: ņemot vērā liberalizācijas līmeni un ierobežoto pakalpojumu sniedzēju skaitu telekomunikāciju pamatpakalpojumu tirgū (fiksētajās un mobilajās līnijās), interneta kā komerciāla instrumenta priekšrocības ir tikai nojaušamas, jo augstās izmaksas, kas saistās ar šī instrumenta lietošanu, attur cilvēkus plašāk pievērsties šī instrumenta izmantošanai.

Nepieciešams ir arī pamatnoteikumu problēmu risinājums, jo internets kā jauns komerciāls instruments rada jaunas problēmsituācijas, kādas neradās izmantojot citus komerciālus instrumentus, nepiemērojot Latvijas normatīvos aktus, starptautiskos līgumus un konvencijas intelektuālā īpašuma aizsardzības, patērētāju tiesību aizsardzības un nodokļu iekasēšanas jomā, var rasties situācija ka ar interneta starpniecību lielos apjomos tiek veiktas dažādas pēc savas būtības nelikumīgas darbības, taču šādu darbību veicējus nebūs iespējams saukt pie jebkādas atbildības. Šobrīd Pasaules tirdzniecības organizācijā un Eiropas Savienībā neatkarīgi no Latvijas virzības elektroniskās komercijas jomā jau ir izstrādātas un arī turpmāk tiks izstrādātas jaunas normas, kas attiecas uz dažādiem elektroniskās komercijas aspektiem. Šīs normas būs saistošas arī Latvijas Republikai, tādējādi, lai neatpaliktu starptautisko normu ieviešanas procesā, jau tagad ir nepieciešams iestrādāt likumdošanā vairākas ES direktīvas un normas.

Arī atsevišķi jautājumi, kas saistās ar izglītību un statistikas apkopošanu, savu aktualitāti ir ieguvuši šodien un sekas ir redzamas jau šobrīd. Vispārējās speciālās izglītības līmenis par informācijas tehnoloģijām valstī ir neatbilstošs potenciālajām šī sektora vajadzībām, lai nodrošinātu Latvijas salīdzinošo priekšrocību efektīvu izmantošanu. Apkopojot statistiku par pakalpojumu tirdzniecību valstī netiek izdalīti informācijas tehnoloģiju pakalpojumi un pakalpojumi, kas tiek sniegti ar interneta starpniecību, lai arī šo pakalpojumu daļa Latvijas tautsaimniecībā un iekšzemes kopproduktā ir liela. Nerisinot šīs izglītības un statistikas apkopošanas problēmas nākotnē iezīmēsies salīdzinoši vēl lielāka Latvijas atpalicība no konkurējošām valstīm informācijas tehnoloģiju un ar to saistīto pakalpojumu sektoros.

8. Nepieciešamie pasākumi

Atbildīgā institūcija.
Instruments Pasākumi Termiņš
1. grupa - Infrastruktūras attīstība
Telekomunikāciju 1. Pilnībā digitalizēt fiksēto līniju telekomunikāciju tīklu. SM 01.14.2002.
pamatpakalpojumi 2. Pilnībā liberalizēt fiksēto līniju telekomunikāciju tirgu. SM O1.01.2003
3. Pilnībā liberalizēt mobilo telekomunikāciju tirgu GSM standartā. SM 01.01.2002.
4. Pilnībā liberalizēt mobilo telekomunikāciju tirgu UMTS standartā. SM 01.01.2002.
5. Nodrošināt universālo pakalpojumu fiksēto līniju SM 01.01.2003.
telekomunikāciju tirgū Latvijas teritorijā.
Interneta pieslēguma Ieviest interneta pieslēguma pakalpojumu sniedzēju SM 01.07.2001.
pakalpojumi reģistrāciju un noteikt to tiesības un pienākumus.
Banku un 1. Izanalizēt pastāvošo praksi, kā tiek noteikta klienta FM 01.01.2002.
elektronisko finansu maksimālā atbildība kļūdaina darījuma rezultātā.
pakalpojumi 2. Izvērtēt, sadarbojoties ar par privātajām organizācijām, FM. LB
digitālās naudas un mikrotransakciju tehnoloģiju 01.07.2002.
ieviešanu un standartizāciju.
Domēnu 1. Izstrādāt domēnu pārvaldes pakalpojumu sektora SM 01.01.2002.
pārvaldīšana regulāciju, nodrošinot tirgū brīvu konkurenci.
2. Ierosināt pirmā līmeņa domēna balt reģistrāciju. SM 01.07.2001.
3. Izvērtēt domēnu nosaukumu aizsardzības KM 01.07.2001.
nepieciešamību no intelektuālā īpašuma tiesību aspekta.
Standarti Izstrādāt informācijas un komunikāciju tehnoloģiju nozaru FM, SM, LB
minimālo standartu iegādes atbalsta un uzraudzība sistēmu. 01.07.2002
Preču piegāde Nodrošināt elektronisko dokumentu ar juridisko spēku FM 01.01.2002
iespējami īsā laikā plūsmas iespēju, pirms preces ir fiziski piegādātas.
Pasta pakalpojumi Pārskatīt monopolstāvokli pasta pakalpojumu tirgū. SM 01.07.2002
2.grupa - "spēles noteikumu" (pamatlikumu) noteikšana
ES Direktīva 1. Sagatavot priekšlikumus par ES Direktīvā 2000/31/EC TM. 01.10.2001.;
2000/31/EC par minēto jautājumu: EM 01.10.2001.
dažiem informācijas - pakalpojumu sniedzēja dibināšana;
sabiedrības pakalpo- - komerciālā komunikācija;
jumu tiesiskajiem - elektroniskie kontrakti;
aspektiem, jo īpaši - starpnieku saistības pakalpojuma sniegšanā;
elektronisko tirdz- - uzvedības kodeksi;
niecību, iekšējā tirgū - strīdu noregulēšana un sankcijas;
adaptēšanu Latvijas likumdošanā
Intelektuālā 1. Adaptēt Latvijas likumdošanā WIPO izstrādāto līgumu KM; 31.12.2001.
īpašuma aizsardzība Copyright Treaty un Performances and Phonograms Treaty.
2. Izvērtēt un adaptēt Latvijas likumdošanā ES topošo KM; 31.12.2001.
direktīvu "Par autortiesību un blakustiesību noteiktu
aspektu saskaņošanu informācijas sabiedrībā".
3. Izvērtēt rūpnieciskā īpašuma (industrial properity) TM; 01.07.2001.
tiesību aizsardzības nodrošinājumu e-komercijā.
4. Izvērtēt nepieciešamību domēna nosaukumus KM; 31.12.2001.
aizsargāt no autortiesību aspekta.
Patērētāju tiesību 1. Adaptēt Latvijas likumdošanā 1993.gada 10.maija Direktīvu EM; 12.31.2001.
aizsardzība 93/22/EEC par investīciju pakalpojumiem nodrošinājumu jomā.
2. Pilnīgi adaptēt Latvijas likumdošanā jau daļēji ieviesto EM; 12.31.2001.
1998.gada 19.maija Direktīvu 98/27/EC par rīkojumiem
patērētāju interešu aizsardzībai un 1999.gada 25.maija
Direktīvu 1999/44/EC par noteiktiem plaša patēriņa
preču tirdzniecības un ar tām saistītu garantiju aspektiem.
3. Pasākumu kompleksa izstrāde un īstenošana, kas EM; 12.31.2001.
vērsta uz uzvedības kodeksu ieviešanu.
4. Sagatavot nepieciešamos grozījumus kriminālā procesa TM; 01.07.2002.
normatīvajos aktos, kas paredzētu kārtību e-pierādījumu
iegūšanai, savākšanai, apstrādei un piemērošanai.
Nodokļi 1. Izstrādāt koncepciju par tiešo nodokļu iekasēšanu no FM; 01.07.2002.
e- komercijas uzņēmumiem.
2. Izstrādāt koncepciju par PVN iekasēšanu no FM; 01.01.2003.
darījumiem, kas tiek slēgti on-line režīmā.
Elektroniskā 1. Sagatavot pētījumu par nepieciešamajiem grozījumiem likumā FM 31.12.2001.
grāmatvedība "Par grāmatvedību", lai nodrošinātu e-komercijas tālāku attīstību.
2. Veikt padziļinātu analīzi par ar e-komerciju saistītiem FM 01.01.2003.
grāmatvedības jautājumiem.
3.grupa - uzticības veidošana
Privātums. Personas 1. Nodrošināt Datu valsts inspekcijas darbību. TM 01.01.2002.
datu aizsardzība 2. Izstrādāt normatīvos aktus par personas datu apstrādes TM 01.01.2002.
sistēmu aizsardzības obligātajām prasībām.
3. Ratificēt Eiropas Padomes 1981. gada konvenciju "Par personu TM 01.01.2002.
aizsardzību attiecībā uz personas datu automātisko apstrādi",
kuru Latvija parakstīja 2000. gada 21. oktobrī.
Pasākumi valsts un 1. Izvērtēt nepieciešamību pievienoties Eiropas Padomes TM 31.12.2002.
sabiedrības drošības konvencijas projektam par kibernoziegumiem.
aizsardzībai sakarā ar
informācijas sabied-
rības pakalpojumu
izmantošanu
Kibernoziegumi Izstrādāt kārtību pret valsts " safegurds and conditions " sistēmu, TM 31.12.2002.
kas aizsargātu indivīdu pret pārmērīgu valsts varas pielietošanu.
Informācijas Noteikt likumdošanā informācijas sabiedrības pakalpojumu TM 01.01.2002.
filtrēšana sniedzēju, kas darbojas kā starpnieki, pienākumus noteiktos
apstākļos kavēt vai apturēt konstatētu nelikumīgu darbību.
Elektroniskie paraksti. Īstenot ar Ministru prezidenta 2000.gada 21.jūlija TM 31.12.2001.
Sertificēšanas rīkojumu Nr.278 izveidotās darba grupas par elektronisko
institūcijas dokumentu ieviešanu rīcības plānu.
Elektronisko Izstrādāt elektronisko dokumentu izstrādāšanas, KM 05.05.2002.
dokumentu noformēšanas, glabāšanas un aprites noteikumus valsts
arhivēšana iestādēm un fiziskām un juridiskām personām.
4.grupa - ieguvumu maksimizēšana
Izglītības attīstība 1. Nodrošināt izglītības sistēmas informatizāciju. IzM 01.07.2002.
2. Nodrošināt padziļinātas izglītības iespējas pieaugušajiem. IzM, LM
01.01.2002.
3. Palielināt valsts finansējumu augsti kvalificētu IT IzM 01.01.2002.
speciālistu apmācībai.
4. Izstrādāt sabiedrības izglītošanas programmu par IZM, KM
intelektuālā īpašuma aizsardzību. 01.07.2001.
5. Izstrādāt mācību programmu augstākajām mācību IzM, TM
iestādēm par e-vides tiesiskajiem aspektiem. 01.07.2001.
6. Ieviest ECDL mācību programmu. IzM; LM
31.12.2001.
E- robežšķirtne 1. Sekmēt publisko Interneta pieejas vietu izveidošanu. IzM; KM, FM
2. Izstrādāt subsīdiju programmu platjoslas interneta IzM; KM, FM
pieejai izglītības un zinātnes iestādēm.
Atbalsts MVU 1. Tālāk īstenot un attīstīt SME Website Baltic Sea States projektu. LAA
uzņēmumiem 2. Izveidot virtuālās tirdzniecības izstādi ( Virtual Trade Shows ). LAA; LTRK
3. Izstrādāt un īstenot speciālu semināru eksportētājiem LAA; LTRK,
par e-komerciju. nozaru asoc.
4. Izstrādāt un īstenot MVU apmācības kursu LAA
e-komercijā, izmantojot Internetu.
5.grupa - citi pasākumi
Nodokļu Sagatavot priekšlikumus par nodokļu atvieglojumiem FM 01.07.2001.
atvieglojumi investīcijām, kas vērstas uz e-komercijas risinājumu ieviešanu.
Statistika Nodrošināt statistisko uzskaiti pakalpojumiem, kas tiek EM 01.01.2002.
sniegti ar interneta starpniecību un citiem informāciju
tehnoloģiju pakalpojumiem, izdalot tos no visa attiecīgā
pakalpojumu sektora (iekšējā tirgū un ārējā tirdzniecībā).
E - valdība Ar Ministru prezidenta 2001.gada 9.janvāra rīkojumu TM 15.04.2001.
(pārvalde) Nr.10 izveidotās darba grupas uzdevumu izpilde.
Teledarbs Sagatavot priekšlikumus par tiešsaistes režīmā strādājošo LM 31.12.2001.
sociālo aizsardzību.

"Latvijas Vēstneša" normatīvo aktu virsredaktores

 Ausma aldermane,  dace bebre .

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!