Ministru kabineta instrukcijas: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Ministru kabineta instrukcija Nr.14
Rīgā 2012.gada 4.decembrī (prot. Nr.68 2.§)
Kārtība, kādā saskaņo un iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā attīstības plānošanas dokumentu, tiesību akta projektu vai informatīvo ziņojumu, kas satur valsts noslēpuma objektu
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa
noteikumu Nr.300 "Ministru kabineta kārtības rullis" 27.punktu
un Ministru kabineta 2004.gada 6.janvāra noteikumu Nr.21
"Valsts noslēpuma, Ziemeļatlantijas līguma organizācijas,
Eiropas Savienības un ārvalstu institūciju
klasificētās informācijas aizsardzības noteikumi" 3.punktu
1. Instrukcija nosaka kārtību, kādā attīstības plānošanas dokumenta projektu, tiesību akta projektu vai informatīvo ziņojumu, kas saskaņā ar likumu "Par valsts noslēpumu" satur valsts noslēpuma objektu (turpmāk – projekts), saskaņo ar ministrijām, īpašu uzdevumu ministru sekretariātiem, Ministru prezidenta biedra biroju, Valsts kanceleju, Ministru prezidenta padotībā esošām valsts pārvaldes iestādēm (turpmāk – ministrija) un citām institūcijām, kā arī iesniedz un izskata Ministru kabinetā.
2. Projektu pirms iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabinetā saskaņo ar:
2.1. Finanšu ministriju;
2.2. Tieslietu ministriju;
2.3. Ārlietu ministriju – par starptautisko līgumu vai tā projektu, vai citu projektu, kas skar Latvijas Republikas starptautiskās saistības;
2.4. citām ministrijām un institūcijām, kuru kompetences jomu tieši skar projekts, kā arī citām institūcijām, ar kurām normatīvo aktu projektu saskaņošana ir noteikta ārējā normatīvajā aktā vai saskaņošanas nepieciešamība tieši izriet no ārējā normatīvā akta, kas nosaka to kompetenci.
3. Informatīvais ziņojums, kuram nav pievienots Ministru kabineta sēdes protokollēmums (informatīvais ziņojums, kurš neparedz institūciju turpmāku rīcību un nesatur citu ministriju kompetencē esošus jautājumus), nav jāsaskaņo.
4. Projektu un ar to saistītos dokumentus saskaņošanai var nosūtīt papīra formā (projektu vizē ministrijas valsts sekretārs, īpašu uzdevumu ministra sekretariāta vadītājs, Ministru prezidenta biedra biroja vadītājs, Valsts kancelejas direktors vai Ministru prezidenta padotībā esošas valsts pārvaldes iestādes vadītājs (turpmāk – valsts sekretārs)) vai elektroniski, izmantojot Satversmes aizsardzības birojā akreditētu slēgtu elektronisko sakaru tīklu.
5. Projektam, ko sūta saskaņošanai, pievieno šādus dokumentus:
5.1. valsts sekretāra parakstītu pavadvēstuli. Pavadvēstulē norāda šādu informāciju:
5.1.1. iesniegšanas pamatojumu – atsauci uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību un Rīcības plānā tās īstenošanai dotā uzdevuma numuru, tiesību aktu vai attīstības plānošanas dokumentu (pieņemšanas datums, numurs un konkrētais punkts), Valsts sekretāru sanāksmes, Ministru kabineta komitejas sēdes vai Ministru kabineta sēdes protokollēmumu (protokola datums, numurs, paragrāfs), Ministru prezidenta rezolūciju (datums, numurs) vai rīkojumu (datums, numurs un konkrētais punkts), ja iesniegtais projekts ir izstrādāts saskaņā ar minētajos dokumentos dotajiem uzdevumiem;
5.1.2. politikas jomu atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa noteikumu Nr.300 "Ministru kabineta kārtības rullis" (turpmāk – Ministru kabineta kārtības rullis) 3.pielikumā minētajai politikas jomu klasifikācijai;
5.1.3. projekta autoru – amatpersonas vārdu, uzvārdu un amatu vai darba grupu, kas izstrādājusi projektu, norādot tiesību aktu, ar kuru darba grupa izveidota;
5.1.4. katra pievienotā dokumenta klasifikācijas pakāpi;
5.1.5. par projektu atbildīgās amatpersonas vārdu, uzvārdu, amatu, tālruņa numuru un e-pasta adresi (attiecīgo informāciju norāda pavadvēstules pēdējās lappuses apakšējā kreisajā stūrī);
5.1.6. Ministru kabineta kārtības ruļļa 118.punktā norādīto steidzamības pamatojumu, ja plānots lūgt Ministru prezidentu pasludināt jautājumu par Ministru kabineta lietu;
5.1.7. norādi, vai projekta nosaukums ir publiskojams;
5.2. projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu saskaņā ar Ministru kabineta kārtības ruļļa 3.punktu;
5.3. informatīvajam ziņojumam – Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, ja saistībā ar informatīvo ziņojumu paredzēta turpmāka rīcība;
5.4. projektam, kas paredz grozījumu tiesību aktā, – spēkā esošo tiesību aktu un tā grozījumus.
6. Projektu, katru tā pielikumu un katru projektam pievienoto dokumentu klasificē atsevišķi, tos apzīmējot kā vienu valsts noslēpuma objektu.
7. Projekta elektronisko versiju noformē vienā no šādiem formātiem:
7.1. atvērtā dokumentu formātā (ODF) biroja lietotnēm;
7.2. atvērtā biroja XML (Office Open XML) datņu formātā.
8. Ja atzinumā netiek ietverta informācija, kas satur valsts noslēpuma objektu, ministrija vai cita institūcija atzinumu par projektu sagatavo kā vispārpieejamu vai ierobežotas pieejamības dokumentu un valsts noslēpuma objekta statusu atzinumam nepiešķir.
9. Ja valsts noslēpuma objekta statuss projektam tiek atcelts pirms tā izskatīšanas Ministru kabinetā vai pēc tam, bet atzinumā tiek ietverta informācija, kas satur valsts noslēpuma objektu, ministrija vai cita institūcija atzinumā norāda uz nepieciešamību atzinumam saglabāt valsts noslēpuma objekta statusu. Ja atzinumā šāda informācija nav norādīta, uzskata, ka pēc projekta deklasificēšanas valsts noslēpuma objekta statusu zaudē arī attiecīgais atzinums.
10. Projektu izskatīšanai Ministru kabinetā ir tiesīgas iesniegt Ministru kabineta kārtības ruļļa 10.punktā minētās amatpersonas (turpmāk – iesniedzējs). Projektu un tam pievienoto dokumentu kopijas iesniedz Valsts kancelejā papīra formā vai elektroniski, izmantojot Satversmes aizsardzības birojā akreditētu slēgtu elektronisko sakaru tīklu.
11. Ja projektu un tam pievienoto dokumentu kopijas Valsts kancelejā iesniedz papīra formā, pievieno arī projekta elektronisko versiju.
12. Iesniedzot projektu izskatīšanai Ministru kabinetā, tam pievieno pavadvēstuli atbilstoši šīs instrukcijas pielikumam un Ministru kabineta kārtības ruļļa 5.pielikuma II nodaļā minētos pavadvēstulei pievienojamos dokumentus.
13. Ja izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegta projekta kopija, ministrija nodrošina projekta oriģināla glabāšanu papīra formā un nodošanu valsts glabāšanā normatīvajos aktos par valsts arhīviem noteiktajā kārtībā.
14. Projekta un ar to saistīto dokumentu elektronisko versiju noformē atbilstoši šīs instrukcijas 7.punktam.
15. Ja, reģistrējot projektu un tam pievienotos dokumentus, Valsts kanceleja konstatē, ka nav ievērotas normatīvajos aktos noteiktās dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas un elektroniskās aprites prasības un šajā instrukcijā noteiktā projektu saskaņošanas un iesniegšanas kārtība, kā arī ja iesniegtā dokumenta saturs neatbilst dokumenta veidam, Valsts kanceleja nosūta ministrijai, kura sagatavojusi attiecīgo projektu (turpmāk – atbildīgā ministrija), informāciju par nepieciešamajiem precizējumiem. Ja atbildīgā ministrija triju darbdienu laikā pēc minētās informācijas saņemšanas neveic nepieciešamos precizējumus, Valsts kanceleja informē atbildīgo ministriju par projekta tālāku nevirzīšanu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.
16. Atbildīgā ministrija informē uzaicinātās personas par tās Ministru kabineta sēdes norises laiku un vietu, kurā izskata jautājumu par iesniegto projektu, kā arī iepazīstina ar projektu.
17. Valsts kanceleja ne vēlāk kā divas darbdienas pirms Ministru kabineta sēdes pamata darba kārtībā iekļautā projekta un tam pievienoto dokumentu numurētas kopijas nosūta Ministru kabineta locekļiem. Ministrija iznīcina projektu un tam pievienotos dokumentus triju mēnešu laikā pēc to izskatīšanas Ministru kabineta sēdē.
18. Ja projekts izskatīšanai Ministru kabineta sēdē novirzīts divas darbdienas pirms attiecīgās Ministru kabineta sēdes vai vēlāk, Valsts kanceleja Ministru kabineta sēdes darba kārtībā papildus iekļauto projektu un tam pievienotos dokumentus Ministru kabineta locekļiem nesūta.
19. Projektu un tam pievienotos dokumentus izskata Ministru kabineta sēdes slēgtajā daļā.
20. Ja projekta nosaukums nav publiskojams, Ministru kabineta sēdes darba kārtībā nenorāda jautājuma nosaukumu un uzaicinātās personas.
21. Valsts kancelejas atbildīgā amatpersona Ministru kabineta sēdes laikā personīgi izsniedz Ministru kabineta locekļiem un Ministru kabineta iekārtas likuma 28.panta ceturtajā daļā minētajām amatpersonām projekta un tam pievienoto dokumentu numurētas kopijas.
22. Pēc projekta izskatīšanas Ministru kabineta sēdē Valsts kancelejas atbildīgā amatpersona paņem atpakaļ projekta un tam pievienoto dokumentu numurētās kopijas.
23. Ministru kabineta atbalstīto (pieņemto) tiesību aktu (izņemot protokollēmumu) klasificē atbildīgās ministrijas amatpersona.
24. Ministru kabineta sēdes protokollēmumu klasificē Valsts kancelejas amatpersona.
25. Ja Ministru kabineta sēdē lemj par slepenības pakāpes piešķiršanu, grozīšanu vai atcelšanu protokollēmumam, lēmumu ieraksta protokolā.
26. Parakstītajam tiesību aktam piešķir attiecīgā tiesību akta veida reģistrācijas numuru Ministru kabineta tiesību aktu reģistrācijas žurnālā.
27. Ministru kabineta instrukcijā un ieteikumos minētajiem objektiem valsts noslēpuma objekta statusa piešķiršanas datums ir instrukcijas vai ieteikumu pieņemšanas datums. Ministru kabineta rīkojumā minētajiem objektiem valsts noslēpuma objekta statusa piešķiršanas datums ir rīkojuma parakstīšanas datums.
28. Pēc attīstības plānošanas dokumenta, tiesību akta vai informatīvā ziņojuma pieņemšanas Valsts kanceleja nosūta tā numurētu kopiju projekta iesniedzējam un institūcijām, kas norādītas projekta pavadvēstulē saskaņā ar šīs instrukcijas pielikuma 14.punktu.
29. Par to, vai institūcijām, kas norādītas projekta pavadvēstulē saskaņā ar šīs instrukcijas pielikuma 14.punktu, ir tiesības saņemt un glabāt attiecīgas klasifikācijas pakāpes valsts noslēpuma objektus, pārliecinās atbildīgā ministrija. Ja Valsts kanceleja konstatē, ka institūcijai nav tiesību glabāt attiecīgās kategorijas valsts noslēpuma objektus, Valsts kanceleja pieņemto dokumentu kopijas nenosūta.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Tieslietu ministrs J.Bordāns
Pielikums
Ministru kabineta
2012.gada 4.decembra
instrukcijai Nr.14
Pavadvēstules paraugs
Tieslietu ministrs J.Bordāns