Par grozījumiem likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”
No likumprojekta (Reģistrācijas nr.928)
Izdarīt likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 2.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1., 2., 4., 5., 9. un 10.pantu šādā redakcijā:
“ 1.pants. Apstiprināt valsts budžetu 2001.gadam ieņēmumos 1 454 123 708 latu apmērā saskaņā ar 1.un 2.pielikumu.
2.pants. Apstiprināt valsts budžetu 2001.gadam izdevumos 1 531 887 279 latu apmērā un tīrajos aizdevumos 12 043 832 latu apmērā saskaņā ar 1., 3., 4.un 5.pielikumu.
4.pants. Apstiprināt valsts budžeta dotāciju pašvaldībām 7 695 832 latu apmērā, tajā skaitā:
1) pašvaldību finansu izlīdzināšanas fondam 7 152 897 latu apmērā;
2) Administratīvi teritoriālās reformas likuma izpildei 275 000 latu apmērā;
3) reģionālo attīstības aģentūru kapacitātes veicināšanai 250 000 latu apmērā;
4) Valkas rajona padomei par bērniem Palsmanes bērnu mītnē 17 935 latu apmērā.
5.pants. Apstiprināt valsts nozīmes pasākumu veikšanai bezpeļņas organizācijai valsts akciju sabiedrībai “Valsts informācijas tīkla aģentūra” valsts budžeta finansētos ieņēmumus un izdevumus 2 657 578 latu apmērā saskaņā ar 14.pielikumu.
9.pants. Ministru kabinets izdod noteikumus par ministriju un citu centrālo valsts iestāžu programmu un apakšprogrammu rezultatīvajiem rādītājiem, kas paredz kārtību, kādā nosaka, atskaitās par izpildi un groza rezultatīvos rādītājus.
10.pants. Noteikt maksimālo valsts parādu gada beigās 720 100 000 latu apmērā. Noteikt valdības rīcības pieļaujamās robežas valsts parāda saistību izpildei neparedzētu apstākļu gadījumā 6 700 000 latu apmērā. Paredzēt 2001.gadā izsniedzamos valsts galvojumus 41 147 000 latu apmērā saskaņā ar 17.pielikumu.”
2. Papildināt likumu ar 26.pantu šādā redakcijā:
“ 26.pants. Latvijas nacionālā līdzfinansējuma daļu SAPARD programmai finansēt no Zemkopības ministrijas pamatbudžeta programmas 01.00.00 “Valsts atbalsts ES kvalitātes prasībām atbilstošas produkcijas ražošanai” normatīvajos aktos noteiktā kārtībā”.”
(— — —)
Finansu ministrs G.Bērziņš
Finansu ministrijas valsts sekretāra vietniece I.Sudraba
Finansu ministrijas Juridiskās nodaļas vadītāja E.Strazdiņa
No anotācijas par likumprojektu
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam” izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta sēdēs nolemtajam, paredzot šādus grozījumus:
• precizēts valsts budžeta ieņēmumu plāns; į
• iekļauti virsplāna ārvalstu finansu palīdzības līdzekļi, kas jau ir novirzīti papildu izdevumu finansēšanai saskaņā ar Finansu ministrijas š.g. 16.februāra rīkojumu Nr.144 “Par valsts budžeta papildu izdevumiem”;
veikta iekšēja līdzekļu pārdale starp vienas ministrijas programmām (apakšprogrammām);
• atbilstoši sagaidāmajām prognozēm precizēti ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem; *
izdevumu finansēšanai novirzīti atsevišķu ministriju neizlietotie naudas līdzekļu atlikumi uz gada sākumu valsts pamatbudžetā un valsts speciālajā budžetā;
• paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi.
Bez tam grozījumu projektā palielināts valsts galvojumu apjoms, papildus paredzot valsts galvojumu Jelgavas pašvaldības uzņēmumam “Ūdens un kanalizācijas saimniecība”, kurš realizē Valsts investīciju programmā iekļauto projektu “Ūdenssaimniecības attīstība Jelgavā” (Valsts programmas “Ūdenssaimniecības attīstība Latvijas pilsētās 800+” sastāvdaļa) 1,5 milj. latu apmērā. Šis projekts pretendē saņemt arī ISPA finansējumu. Ministru kabineta 29.05.2001. sēdē tika akceptēts noteikumu projekts “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts galvojumu”, kas paredz ar 2001./2002. akadēmisko gadu uzsākt studiju un studējošo kreditēšanu no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu. Atbilstoši iepriekš minētajiem Ministru kabineta noteikumiem studiju un studējošo kreditēšanai no kredītiestāžu līdzekļiem tiek plānots valsts galvojums 90% apmērā no kopējās izsniegto kredītu summas, t.i., 7 776 000 latu apmērā.
2. Tiesību akta projekta būtība.
Saskaņā ar likumā “Par budžetu un finansu vadību “ noteikto budžets ir līdzeklis valsts politikas realizācijai ar finansiālām metodēm. Tas ir valdības finansiālās darbības un vadības pamatā. Budžeta mērķis ir noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana ir noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši resursi.
Visi maksājumi, kas saskaņā ar likumu vai citu normatīvo aktu vai līgumu ieskaitāmi valsts budžeta ieņēmumos, ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktu apropriāciju apropriē valsts mērķim.
Valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt vienīgi ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju.
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi.
Likumprojekts izstrādāts, ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli un tautsaimniecības attīstības tendences turpmākajiem gadiem un lai nodrošinātu stabilu finansiālo situāciju.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.
Sekmē uzņēmējdarbības attīstību, paredzot valsts galvojumu Jelgavas pašvaldības uzņēmumam “Ūdens un kanalizācijas saimniecība”.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Likumprojekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
tūkst. Ls
Rādītāji |
Kārtējais |
3 nākamie |
*) |
|
gads |
gadi |
|||
1. Izmaiņas valsts budžeta ieņēmumos |
||||
Valsts pamatbudžetā, tajā skaitā |
7 531,5 |
|||
Ieņēmumi no akcīzes nodokļa |
||||
(atbilstoši grozījumu projektam likumā |
||||
“Par akcīzes nodokli”) |
-133,0 |
|||
Atbilstoši sagaidāmajām prognozēm palielināti |
||||
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem |
||||
un citi pašu ieņēmumi |
1 466,6 |
|||
Precizēti ārvalstu finansu palīdzības līdzekļi |
||||
kopumā par |
5 709,5 |
|||
Ieņēmumi no valsts nodevas par valsts valodas |
||||
prasmes atestāciju profesionālo |
||||
un amata pienākumu veikšanai |
118,9 |
|||
Ieņēmumi no nodevas par dārgmetālu |
||||
provēšanu un zīmogošanu |
189,5 |
|||
Ieņēmumi no valsts rezervēs esošo materiālo |
||||
vērtību realizācijas |
180,0 |
|||
Valsts speciālajā budžetā, tajā skaitā |
2 542,5 |
|||
Ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa |
900,0 |
|||
Pārapdrošināšanas maksājumi |
||||
(Transportlīdzekļu īpašnieku Zaļo karšu |
||||
apdrošināšanas garantijas fondā) |
70,0 |
|||
Ārvalstu finansu palīdzības palielinājums |
926,9 |
|||
Atskaitījumi no ostas maksām |
122,0 |
|||
Ieņēmumi no izlidošanas nodevas |
100,0 |
|||
Valsts pamatbudžeta dotācija |
221,1 |
|||
Maksas pakalpojumi un citi pašu ieņēmumi |
2,4 |
|||
2. Izmaiņas valsts budžeta izdevumos |
||||
Valsts pamatbudžetā |
15 478,1 |
|||
Precizēti ārvalstu finansu palīdzības izdevumi |
5 709,5 |
|||
Paredzēts papildu finansējums atsevišķiem |
||||
neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu |
||||
pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi: |
||||
· Valsts prezidenta kancelejai — 134 460 lati |
152,6 |
|||
sakarā ar Valsts prezidentes ārpolitiskajām |
||||
aktivitātēm, Rīgas 800 gadu jubilejas svinībām |
||||
un ņemot vērā precizētos Ārlietu ministrijas |
||||
vizīšu grafikus — tiek plānotas papildus |
||||
23 ienākošās (valsts, darba un amatpersonu) |
||||
vizītes un 18 160 lati , lai Valsts |
||||
eksprezidenta pašreizējo automašīnu |
||||
pārdotu un iegādātos jaunu. |
||||
· Ekonomikas ministrijai — 1 300 000 latu |
1 610,7 |
|||
papildus paredzēti programmai 03.00.00 |
||||
“Centrālā statistikas pārvalde” skaitīšanas |
||||
pasākumu veikšanai lauksaimniecībā |
||||
un 111 300 latu tautas skaitīšanā iegūto |
||||
datu apstrādei un publicēšanai; |
||||
139 440 latu novirzīti naftas darbu vadības, |
||||
administrēšanas, uzraudzības un valsts |
||||
naftas kompānijas izveidošanas nodrošināšanai. |
||||
Pamatojoties uz Ministru kabineta 27.marta |
||||
sēdē nolemto, dotācija 60 000 latu apmērā |
||||
novirzīta 01.07.00 apakšprogrammai |
||||
“Baltijas jūras partneriāts” 2000.gadā iesāktā |
||||
projekta pabeigšanai un foruma organizēšanai Rīgā. |
||||
· Finansu ministrijai — 56 541 latu |
690,6 |
|||
apmērā paredzēta papildu dotācija no |
||||
vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai |
||||
03.03.00 “Dārgmetālu proves uzraudzība”, |
||||
lai nodrošinātu prasības, kuras izvirzījusi |
||||
Starptautiskā dārgmetālu kontroles |
||||
un zīmogošanas konvencija, t.i., nodrošināt |
||||
atsevišķas telpas inspicēšanas un testēšanas |
||||
procesa veikšanai. Lai atrisinātu radušos |
||||
situāciju, VTUI ir iespēja īrēt neizbūvētas |
||||
mansarda telpas Teātra ielā 9 (6.stāvā). |
||||
Papildus paredzēto finansējumu |
||||
paredzēt segt no papildu iemaksām |
||||
valsts pamatbudžetā no nodevas |
||||
par dārgmetālu provēšanu un zīmogošanu; |
||||
134 090 latu — laika posmā 1998.—2000.gadam |
||||
uzcelto un nodoto ekspluatācijā četru jaunu |
||||
robežkontroles punktu “Terehova”, |
||||
“Grebņeva”, “Pāternieki”, “Silene” uzturēšanai; |
||||
500 000 latu — kompensāciju izmaksai |
||||
reabilitētajiem pilsoņiem saskaņā ar |
||||
Ministru Padomes 26.05.1992 lēmumu |
||||
Nr.191 un Ministru kabineta 30.12.1997. |
||||
noteikumiem Nr.443; |
||||
· Iekšlietu ministrijai — 337 665 latu |
337,7 |
|||
apmērā palielināta dotācija no |
||||
vispārējiem ieņēmumiem, t.sk.: |
||||
programmā 05.00.00 “Autotransporta uzturēšana” |
||||
par 180 000 latiem papildu degvielas iegādei, |
||||
pamatojoties uz Ministru kabineta š.g. 13.marta |
||||
sēdes protokola Nr.11 34.¤, paredzot, ka valsts |
||||
uzņēmums “Materiālās rezerves“ pārskaita |
||||
minēto summu valsts budžeta nenodokļu |
||||
ieņēmumos no ieņēmumiem, kas iegūti, |
||||
realizējot valsts rezervēs esošās materiālās |
||||
vērtības; programmā 10.00.00 “Robežsardze” |
||||
par 33 270 latiem Silenes robežkontroles punkta |
||||
uzturēšanas un ekspluatācijas izdevumiem. |
||||
programmā 06.00.00 “Valsts policija” (06.01.00 |
||||
“Valsts policijas pārvalde”) par 124 395 latiem |
||||
Dobeles rajona policijas pārvaldes īslaicīgās |
||||
aizturēšanas izolatora būvniecības pabeigšanai, |
||||
lai novērstu nelietderīgu līdzekļu izmantošanu, |
||||
veicot aizturēto pārvadāšanu uz citu rajonu izolatoriem; |
||||
· Izglītības un zinātnes ministrijai — |
503,2 |
|||
128 508 latu apmērā palielināta dotācija |
||||
no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai |
||||
06.14.00 “Iestādes izglītības satura un eksaminācijas |
||||
attīstības nodrošināšanai” valsts valodas atestācijas |
||||
funkcijas nodrošināšanai; |
||||
03.09.00 “Dotācija Rīgas Juridiskajai augstskolai” |
||||
— saskaņā ar 14.07.1997 noslēgto Latvijas Republikas |
||||
valdības un Zviedrijas Karalistes līgumu “Par Rīgas |
||||
Juridiskās augstskolas dibināšanu” augstskolas |
||||
finansēšanai paredzēts papildu finansējums |
||||
132 000 latu apmērā; |
||||
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta komitejas |
||||
23.04.2001. sēdē tika akceptēts noteikumu projekts |
||||
“Kārtība, kādā studējošie saņem kredītus |
||||
no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu”, |
||||
kas paredz ar 2001./2002. akadēmisko gadu uzsākt |
||||
studiju un studējošo kreditēšanu no kredītiestāžu |
||||
līdzekļiem ar valsts galvojumu, 242 736 latu |
||||
apmērā palielināta dotācija speciālajam budžetam |
||||
studiju un studējošo kredītu procentu starpības |
||||
segšanai un kredītu administrēšanai; |
||||
· Labklājības ministrijai — 6 600 latu |
3 192,8 |
|||
apmērā palielināta dotācija no vispārējiem |
||||
ieņēmumiem programmas 05.00.00 |
||||
“Sociālā palīdzība” apakšprogrammā 05.02.00 |
||||
“Materiālais atbalsts mantisko un naudas |
||||
pabalstu veidā”, lai pildītu 2001.gada 18. janvārī |
||||
pieņemto likumu “Par valsts speciālo pabalstu |
||||
Latvijas neatkarības atgūšanas procesā |
||||
bojā gājušo personu bērniem”; |
||||
26 000 latu atbilstoši 2001.gada 27.februāra |
||||
Ministru kabineta sēdes protokola Nr.9 43.¤ |
||||
“Par nacionālsociālistiskā režīma spaidu darbos |
||||
nodarbinātajām personām Vācijas Federatīvās |
||||
Republikas piešķirtās kompensācijas pieprasīšanas |
||||
un izmaksas mehānismu, kā arī nepieciešamā |
||||
finansējuma apmēru”. |
||||
2 636 735 latu apmērā palielināta dotācija no |
||||
vispārējiem ieņēmumiem programmas 05.00.00 |
||||
“Sociālā palīdzība” apakšprogrammā 05.02.00 |
||||
“Materiālais atbalsts mantisko un naudas pabalstu |
||||
veidā”, lai nodrošinātu esošā likuma “Par sociālo |
||||
palīdzību” (16.,17.pants) ietvaros kontingenta |
||||
izmaiņas, MK noteikumi Nr.381, 384, 325, 87, 193; |
||||
23 477 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem |
||||
ieņēmumiem programmas 03.00.00.Veselības aprūpe” |
||||
apakšprogrammā 03.17.00.”Dotācija speciālajam |
||||
veselības aprūpes budžetam” atbilstoši 2001.gada |
||||
20. aprīļa Ministru kabineta sēdes protokollēmuma |
||||
Nr.19 1.paragrāfam “Par nepieciešamo finansējumu |
||||
medicīnas māsu darba algām” 2.2. punktam, |
||||
pārdalot līdzekļus no Finansu ministrijas pamatbudžeta |
||||
programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. |
||||
200 000 latu apmērā palielināta dotācija no |
||||
vispārējiem ieņēmumiem 03.00.00 programmas |
||||
“Veselības aprūpe’’ apakšprogrammā 03.17.00 |
||||
“Dotācija speciālajam veselības aprūpes budžetam’’, |
||||
lai nodrošinātu Ārstniecības likumā paredzēto |
||||
bērnu atbrīvošanu no pacientu iemaksas; |
||||
300 000 latu apmērā palielināta dotācija no |
||||
vispārējiem ieņēmumiem medicīnas māsu |
||||
atalgojuma palielināšanai 03.00.00 programmas |
||||
“Veselības aprūpe’’ apakšprogrammās 03.10.00 |
||||
“Katastrofu medicīnas programma’’, 03.27.00 |
||||
“Psihiatrija (piespiedu ārstēšana)’’, 05.00.00 |
||||
programmas “Sociālā palīdzība’’ apakšprogrammā |
||||
05.01.00 “Sociālā un profesionālā rehabilitācija’’, |
||||
05.03.00 “Aprūpe iestādēs’’, 05.04.00 “Sociālās |
||||
palīdzības administrēšana’’, 05.13.00 “No vardarbības |
||||
cietušo bērnu sociālā rehabilitācija’’, programmas |
||||
10.00.00 “Sabiedrības veselības veicināšana’’ |
||||
apakšprogrammā 10.03.00 “Valsts higiēniskā |
||||
un epidemioloģiskā uzraudzība’’. |
||||
· Tieslietu ministrijai — saskaņā ar |
1 002,5 |
|||
Ministru kabineta š.g. 20.februāra sēdes |
||||
protokola Nr.8 43.¤ palielināta dotācija |
||||
no vispārējiem ieņēmumiem programmā 02.00.00. |
||||
“Uzņēmuma reģistra attīstība” par 402 504 latiem |
||||
Komerclikuma spēkā stāšanās nodrošināšanai. |
||||
saskaņā ar Ministru kabineta 10.04.2001. |
||||
protokolu Nr. 17 37.¤ “Par likumprojektu |
||||
“Grozījumi likumā “Par valsts budžetu |
||||
2001.gadam””” programmai 10.00.00. “Rajonu |
||||
(pilsētu) tiesas” palielināta dotācija no vispārējiem |
||||
ieņēmumiem kārtējo izdevumu segšanai |
||||
par 400 000 latiem obligātās aizstāvības |
||||
krimināllietās nodrošināšanai; |
||||
saskaņā ar 14.11.2001. MK sēdes protokolu |
||||
Nr.54 8.¤ 2.punktu Sabiedrības integrācijas |
||||
fonda darbības nodrošināšanai palielināta dotācija |
||||
no vispārējiem ieņēmumiem 200 000 latu |
||||
apmērā jaunizveidotajā programmā 31.00.00. |
||||
“Sabiedrības integrācijas fonds”. |
||||
• Kultūras ministrijai — paredzēts papildu |
143,7 |
|||
finansējums 74 935 latu apmērā apakšprogrammai |
||||
01.02.00. “Bibliotēku pārvalde un bibliotēkas” |
||||
sakarā ar to, ka Latvijas Nacionālajai bibliotēkai |
||||
1997.gadā noslēgtais telpu nomas līguma termiņš |
||||
izbeidzās pagājušā gada beigās un, sākot ar |
||||
2001.gada 1.janvāri, ir palielināti telpu nomas |
||||
maksājumi un noteikti 4 Ls/kvm. |
||||
Apakšprogrammā 01.12.00. “Bibliotēku |
||||
informatizācijas tīkla konsorcijs” paredzēta papildu |
||||
dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 48 750 latu |
||||
apmērā BOV SIA ‘’Bibliotēku informācijas tīklu |
||||
konsorcijs” — elektronisko žurnālu pilna teksta |
||||
datu bāzes (EBSCO) licenču iegādes izmaksām un |
||||
20 000 latu apmērā Konsorcija uzturēšanas izdevumiem. |
||||
· Valsts kontrolei — programmai 01.00.00 |
28,0 |
|||
“Valsts kontrole” palielināta dotācija no valsts |
||||
budžeta vispārējiem ieņēmumiem par 28 000 latiem , |
||||
lai nodrošinātu izdevumus ēkas K. Valdemāra ielā 26 |
||||
kapitālajam remontam avārijas situācijas novēršanai. |
||||
• Īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar |
253,5 |
|||
starptautiskajām finansu institūcijām |
||||
sekretariātam —lai turpinātu lauku attīstības |
||||
projekta realizāciju, programmā 03.00.00 |
||||
“Pasaules bankas Lauku attīstības projekta valsts |
||||
atbalsts” projekta līdzfinansējumam paredzēta |
||||
papildu dotācija no vispārējiem ieņēmumiem |
||||
253 500 latu apmērā (Ministru kabineta rīkojums |
||||
Nr.210, pieņemts 11.04.2001.) |
||||
· Dotācijām pašvaldībām — tiek paredzēta |
17,9 |
|||
papildu dotācija 17 935 latu apmērā jaunai |
||||
programmai 09.00.00. “Dotācija Valkas rajona |
||||
padomei par bērniem Palsmanes bērnu mītnē” |
||||
sakarā ar to, ka Labklājības ministrija ir precizējusi |
||||
informāciju par bērnu skaitu Valkas rajona |
||||
Palsmanes bērnu mītnē, kuri iestājušies tajā līdz |
||||
1998.gada 1.janvārim. |
||||
Valsts speciālā budžeta izdevumi |
5 551,1 |
|||
3. Finansiālā ietekme |
||||
Valsts konsolidētā budžeta fiskālais deficīts |
||||
kopumā palielinās par 10,6 milj. latu. |
10 626,1 |
|||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi |
||||
papildu izdevumu finansēšanai |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Kādi normatīvie akti — likumi un Ministru kabineta noteikumi — papildus jāizdod, un vai ir sagatavoti to projekti?
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Vienlaikus paredzēts veikt grozījumus likumā “Par akcīzes nodokli” un likumā “Par valsts ieņēmumu dienestu”.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts ?
1. Saistības pret Eiropas Savienību.
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”” nav pretrunā ar Eiropas Savienības tiesībām un normatīvajiem aktiem.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.
3. Atbilstības izvērtējuma tabula
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija
Likumprojekts šo jomu neskar.
Latvijas tiesību akta ES tiesību akta Atbilstības pakāpe Komentāri
projekta norma (attiecīgā un attiecīgā (atbilst/neatbilst)
panta, punkta Nr.) panta Nr.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas.
Konsultācijas nav notikušas.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta).
Konsultācijas nav notikušas.
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas nav notikušas.
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses — vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.
Budžeta finansētu institūciju — budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju vadītāji (budžeta izpildītāji) var izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem.
Lai izpildītu likumu “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam””, nav jārada jaunas institūcijas vai jāpaplašina esošo institūciju funkcijas.
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.
Likumprojekts ir izstrādāts, ņemot vērā indivīda intereses — valdība ir centusies nodrošināt vismazāko iespējamo fiskālā deficīta līmeni atbilstoši valsts budžeta ieņēmumu prognozēm līdz gada beigām un iekļaujot izdevumu daļā jaunos, neatliekamos pasākumus.
Finansu ministrs G. Bērziņš Paskaidrojums likumprojektam
Likumprojekts “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”” izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta sēdēs nolemtajam un tajā paredzēti šādi grozījumi:
• precizēts valsts budžeta ieņēmumu plāns;
• iekļauti virsplāna ārvalstu finansu palīdzības līdzekļi, kas jau ir novirzīti papildu izdevumu finansēšanai saskaņā ar Finansu ministrijas š.g. 16.februāra rīkojumu Nr.144 “Par valsts budžeta papildu izdevumiem” ;
• veikta iekšēja līdzekļu pārdale starp vienas ministrijas programmām (apakšprogrammām);
• atbilstoši sagaidāmajām prognozēm precizēti ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem;
• izdevumu finansēšanai novirzīti atsevišķu ministriju neizlietotie naudas līdzekļu atlikumi uz gada sākumu valsts pamatbudžetā un valsts speciālajā budžetā;
• paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi.
Grozījumu projektā palielināts valsts galvojumu apjoms, papildus paredzot valsts galvojumu Jelgavas pašvaldības uzņēmumam “Ūdens un kanalizācijas saimniecība”, kurš realizē Valsts investīciju programmā iekļauto projektu “Ūdenssaimniecības attīstība Jelgavā” (Valsts programmas “Ūdenssaimniecības attīstība Latvijas pilsētās 800+” sastāvdaļa) 1,5 milj. latu apmērā. Šis projekts pretendē saņemt arī ISPA finansējumu. Ministru kabineta 29.05.2001. sēdē tika akceptēts noteikumu projekts “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts galvojumu”, kas paredz ar 2001./2002. akadēmisko gadu uzsākt studiju un studējošo kreditēšanu no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu. Atbilstoši iepriekš minētajiem Ministru kabineta noteikumiem studiju un studējošo kreditēšanai no kredītiestāžu līdzekļiem tiek plānots valsts galvojums 90% apmērā no kopējās izsniegto kredītu summas, t.i., 7 776 000 latu apmērā.
Likumprojektā “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2001.gadam”” kopumā valsts pamatbudžeta ieņēmumi 2001.gadā plānoti 792,4 milj. latu apmērā , kas ir par 7,5 milj. latu vairāk nekā apstiprinātajā budžetā. Lielāko ieņēmumu palielinājumu 5,7 milj. latu apmērā veido ieņēmumi no ārvalstu finansu palīdzības. Par 1,5 milj. latu lielāki prognozēti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem.
Valsts speciālā budžeta ieņēmumi 2001.gadā plānoti 727,1 milj. latu apmērā , kas ir par 2,5 milj. latu vairāk nekā apstiprinātajā budžetā. Par 0,9 milj. latu lielāki prognozēti ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa veselības aprūpes speciālajā budžetā, par 0,122 milj. latu lielāki prognozēti atskaitījumi no ostas maksām, par 0,1 milj. latu lielāki ieņēmumi no izlidošanas nodevas. Par 0,9 milj. latu palielināti ieņēmumi no ārvalstu finansu palīdzības.
Grozījumi valsts budžeta izdevumos
Valsts pamatbudžeta izdevumi paredzēti 827,5 milj. latu apmērā. Izdevumu pieaugums, salīdzinot ar 2001.gada apstiprināto budžetu, ir 1,9% jeb 15,5 milj. latu. No tā 5,7 milj. latu apmērā palielināti izdevumi no ārvalstu finansu palīdzības. Paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi.
Sakarā ar valsts pamatbudžeta izdevumu palielinājumu prognozēts fiskālā deficīta pieaugums par 7,0 milj. latu, kā finansēšanai paredzēts izmantot ieņēmumu pieaugumu no valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas 2,3 milj. latu apmērā, maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu naudas līdzekļu atlikumus uz gada sākumu 0,4 milj. latu apmērā, paredzot pārējā deficīta finansēšanu no aizņēmumiem 4,3 milj. latu apmērā.
Valsts speciālā budžeta izdevumi paredzēti 769,8 milj. latu apmērā. Izdevumu pieaugums, salīdzinot ar 2001.gada apstiprināto budžetu, ir par 5,6 milj. latu.
Sakarā ar valsts speciālā budžeta izdevumu daļas palielinājumu prognozēts fiskālā deficīta pieaugums par 2,7 milj. latu, kā finansēšanai paredzēts novirzīt arī naudas līdzekļu atlikumu uz 2001.gada 1.janvāri — 3,4 milj. latu, vienlaicīgi paredzot aizņēmuma no valsts pamatbudžeta samazināšanu 0,7 milj. latu apmērā.
Valsts pamatbudžetā veikti šādi grozījumi:
Veikti maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu precizējumi. Atbilstoši sagaidāmajām prognozēm kopumā ir palielināti ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem par 1 466 634 latiem un tiem atbilstoši izdevumi, tajā skaitā izmaiņas pa ministrijām :
latos |
||||||||||||
Ministru kabinets |
+11 000 |
Aizsardzības ministrija |
-337 299 |
Ārlietu ministrija |
+175 000 |
Ekonomikas ministrija |
+1 007 161 |
Finansu ministrija |
+369 211 |
Iekšlietu ministrija |
+324 886 |
Izglītības un zinātnes |
ministrija |
+357 068 |
Zemkopības ministrija |
+845 722 |
Labklājības ministrija |
-133 817 |
Tieslietu ministrija |
+1 000 |
Vides aizsardzības |
||||
un reģionālās |
||||||||||||
attīstības ministrija |
+93 100 |
Kultūras ministrija |
+71 602 |
Sabiedrisko pakalpojumu |
||||||||
regulēšanas komisija |
-1 318 000 |
|||||||||||
Precizēti ārvalstu finansu palīdzības līdzekļi kopumā par 5 709 479 latiem, tajā skaitā pa ministrijām: |
||||||||||||
latos |
||||||||||||
Ekonomikas ministrija |
+655 225 |
Finansu ministrija |
+1 251 066 |
Iekšlietu ministrija |
+89 862 |
Izglītības un zinātnes |
||||||
ministrija |
+2 001 243 |
|||||||||||
Zemkopības ministrija |
+713 839 |
Satiksmes ministrija |
-1 540 872 |
Labklājības ministrija |
+109 302 |
Tieslietu ministrija |
+1 065 604 |
Vides aizsardzības |
||||
un reģionālās |
||||||||||||
attīstības ministrija |
+253 790 |
Īpašu uzdevumu ministra |
||||||||||
sadarbībai ar starptautis- |
||||||||||||
kajām finansu institūcijām |
||||||||||||
sekretariāts |
+159 300 |
Īpašu uzdevumu ministra |
||||||||||
valsts reformu lietās |
||||||||||||
sekretariāts |
+951 120 |
Paredzēts papildu finansējums atsevišķiem neatliekamiem pasākumiem, lai nodrošinātu pieņemto tiesību aktu un uzņemto saistību izpildi:
• Valsts prezidenta kancelejai — 134 460 lati sakarā ar Valsts prezidentes ārpolitiskajām aktivitātēm, Rīgas 800 gadu jubilejas svinībām un ņemot vērā precizētos Ārlietu ministrijas vizīšu grafikus, tiek plānotas papildus 23 ienākošās (valsts, darba un amatpersonu) vizītes, un 18 160 lati, lai valsts eksprezidenta pašreizējo automašīnu pārdotu un iegādātos jaunu.
• Ekonomikas ministrijai — 1 300 000 latu papildus paredzēti programmai 03.00.00 “Centrālā statistikas pārvalde” skaitīšanas pasākumu veikšanai lauksaimniecībā un 111 300 latu tautas skaitīšanā iegūto datu apstrādei un publicēšanai;
139 440 latu novirzīti naftas darbu vadības, administrēšanas, uzraudzības un valsts naftas kompānijas izveidošanas nodrošināšanai, paredzot finansējumu 01.01.00 apakšprogrammā “Centrālais aparāts” 41 670 latu apmērā, 14.01.00 apakšprogrammā “Investīciju un eksporta atbalsts” 55 000 latu un izveidojot jaunu 14.03.00 apakšprogrammu “Valsts naftas kompānija”, un paredzot finansējumu 42 770 latu apmērā.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 27.marta sēdē nolemto, dotācija 60 000 latu apmērā novirzīta 01.07.00 apakšprogrammai “Baltijas jūras partneriāts” 2000.gadā iesāktā projekta pabeigšanai un foruma organizēšanai Rīgā.
• Finansu ministrijai — 56 541 lata apmērā paredzēta papildu dotācija no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai 03.03.00 “Dārgmetālu proves uzraudzība” , lai nodrošinātu prasības, kuras noteiktas Starptautiskā dārgmetālu kontroles un zīmogošanas konvencijā, t.i., nodrošināt atsevišķās telpās inspicēšanas un testēšanas procesa veikšanu. Lai atrisinātu radušos situāciju, Valsts proves uzraudzības inspekcijai ir iespēja īrēt neizbūvētas mansarda telpas Teātra ielā 9 (6.stāvā). Papildus paredzēto finansējumu paredzēts segt no papildu iemaksām valsts pamatbudžetā no nodevas par dārgmetālu provēšanu un zīmogošanu;
134 090 latu — laika posmā no 1998. līdz 2000.gadam uzcelto un nodoto ekspluatācijā četru jaunu robežkontroles punktu “Terehova” , “Grebņeva” , “Pāternieki” , “Silene” uzturēšanai;
500 000 latu — kompensāciju izmaksai reabilitētajiem pilsoņiem saskaņā ar Ministru padomes 26.05.1992. lēmumu Nr.191 un Ministru kabineta 30.12.1997. noteikumiem Nr.443.
• Iekšlietu ministrijai — 337 665 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, t.sk.:
programmā 05.00.00 “Autotransporta uzturēšana” par 180 000 latiem papildu degvielas iegādei, pamatojoties uz Ministru kabineta š.g. 13.marta sēdes protokola Nr.11, 34.¤, paredzot, ka valsts uzņēmums “Materiālās rezerves “ pārskaita minēto summu valsts budžeta nenodokļu ieņēmumos no ieņēmumiem, kas iegūti, realizējot valsts rezervēs esošās materiālās vērtības;
programmā 06.00.00 “Valsts policija” (06.01.00 “ Valsts policijas pārvalde”) par 124 395 latiem Dobeles rajona policijas pārvaldes īslaicīgās aizturēšanas izolatora būvniecības pabeigšanai, lai novērstu nelietderīgu līdzekļu izmantošanu, veicot aizturēto pārvadāšanu uz citu rajonu izolatoriem;
programmā 10.00.00 “Robežsardze” par 33 270 latiem Silenes robežkontroles punkta uzturēšanas un ekspluatācijas izdevumiem.
• Izglītības un zinātnes ministrijai — 128 508 latu apmērā palielināta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem apakšprogrammai 06.14.00 “Iestādes izglītības satura un eksaminācijas attīstības nodrošināšanai” valsts valodas atestācijas funkcijas nodrošināšanai;
03.09.00 “Dotācija Rīgas Juridiskajai augstskolai” — saskaņā ar 14.07.1997. noslēgto Latvijas Republikas valdības un Zviedrijas Karalistes līgumu “Par Rīgas Juridiskās augstskolas dibināšanu” augstskolas finansēšanai paredzēts papildu finansējums 132 000 latu apmērā.
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta komitejas 23.04.2001. sēdē tika akceptēts noteikumu projekts “Kārtība, kādā studējošie saņem kredītus no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu”, kas paredz ar 2001./2002. akadēmisko gadu uzsākt studiju un studējošo kreditēšanu no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu, 242 736 latu apmērā palielināta dotācija speciālajam budžetam studiju un studējošo kredītu procentu starpības segšanai un kredītu administrēšanai.
Turpmāk — vēl