Ministru kabineta noteikumi Nr.255
Rīgā 2001.gada 19.jūnijā (prot. Nr.28, 3.§)
Speciālo uzdevumu vienības nolikums
Izdoti saskaņā ar likuma "Nacionālo bruņoto spēku likums" 10.panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Speciālo uzdevumu vienība (turpmāk — vienība) ir īpaši apmācīta Nacionālo bruņoto spēku vienība paaugstinātas bīstamības uzdevumu veikšanai.
2. Vienība ir juridiska persona, un tai ir zīmogs ar mazā Latvijas valsts ģerboņa attēlu un pilnu vienības nosaukumu, kaujas karogs, sava simbolika un budžeta konti Valsts kases norēķinu centrā.
3. Vienība ir tieši pakļauta Nacionālo bruņoto spēku komandierim.
II. Vienības uzdevumi
4. Vienības uzdevumi ir:
4.1. piedalīties terorisma apkarošanas pasākumos;
4.2. veikt glābšanas darbus uz sauszemes, gaisā un jūrā;
4.3. kara laikā veikt speciālas operācijas valsts aizsardzības interesēs;
4.4. atbilstoši savai kompetencei palīdzēt valsts drošības un tiesībaizsardzības institūcijām atbrīvot ķīlniekus un aizturēt bīstamus bruņotus noziedzniekus;
4.5. valsts vai sabiedrības interesēs pildīt iepriekš neparedzētus uzdevumus, kurus var izpildīt tikai speciāli sagatavots personālsastāvs.
5. Vienība atbilstoši savai kompetencei var nodrošināt Nacionālo bruņoto spēku citu vienību karavīru un valsts drošības iestāžu darbinieku speciālo apmācību.
III. Kārtība, kādā vienību iesaista uzdevumu izpildē miera laikā
6. Šo noteikumu 4.punktā noteikto uzdevumu izpildē vienību iesaista ar aizsardzības ministra pavēli.
7. Valsts apdraudējuma gadījumos vienību uzdevumu izpildē iesaista Nacionālās drošības likumā un Nacionālo bruņoto spēku likumā noteiktajā kārtībā.
8. Terorisma apkarošanas pasākumos vienība piedalās sadarbībā ar valsts drošības un tiesībaizsardzības institūcijām, sniedzot tām palīdzību atbilstoši saņemtajam uzdevumam.
9. Glābšanas darbus vienība veic gan patstāvīgi, gan sadarbībā ar Iekšlietu ministrijas un citām glābšanas vienībām atbilstoši saņemtajam uzdevumam.
IV. Vienības struktūra un dienesta organizācija
10. Vienības struktūru un štatus pēc Nacionālo bruņoto spēku komandiera priekšlikuma apstiprina aizsardzības ministrs.
11. Vienības tiešo vadību īsteno vienības komandieris. Vienības komandieri pēc Nacionālo bruņoto spēku komandiera priekšlikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata aizsardzības ministrs.
12. Vienības komandieris:
12.1. ir vienības tiešais priekšnieks un ir atbildīgs par viņam pakļautās vienības kaujas un mobilizācijas gatavību, personālsastāva militāro apmācību, militāro disciplīnu un morālo stāju, valstisko un tiesisko audzināšanu;
12.2. nodrošina vienības nepārtrauktu vadību, uzdevumu plānošanu un to izpildes kontroli;
12.3. ir atbildīgs par vienības kaujas gatavību reglamentējošo dokumentu izstrādi un tajos noteikto uzdevumu izpildi;
12.4. ir atbildīgs par uzdevumu izpildei nepieciešamā personālsastāva, materiāltehnisko un finansu resursu pieprasījuma savlaicīgu iesniegšanu Nacionālo bruņoto spēku komandierim un resursu lietderīgu izmantošanu;
12.5. pilda militārajos reglamentos vienības komandierim noteiktos pienākumus.
13. Vienības personālsastāva apmācība notiek saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku komandiera apstiprinātu plānu.
V. Vienības karavīru dienesta speciālās tiesības
14. Vienības karavīram, miera laikā pildot šo noteikumu 4.punktā minētos uzdevumus un klātesot valsts drošības vai tiesībaizsardzības institūcijas amatpersonām, saskaņā ar likumiem ir tiesības:
14.1. iekļūt (ieiet) juridiskajām un fiziskajām personām piederošajās nedzīvojamās telpās, apturēt transportlīdzekļus un izdarīt to apskati;
14.2. izmantot juridiskajām un fiziskajām personām piederošos sakaru līdzekļus, transportlīdzekļus un citus tehniskos līdzekļus;
14.3. aizturēt personas.
VI. Noslēguma jautājums
15. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 1995.gada 9.maija noteikumus Nr.128 "Nacionālo bruņoto spēku Speciālo uzdevumu vienības nolikums" (nav publicēts).
Ministru prezidents A.BĒRZIŅŠ
Aizsardzības ministrs Ģ.V.Kristovskis