• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2001. gada 19. jūnija noteikumi Nr. 260 "Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 22.06.2001., Nr. 97 https://www.vestnesis.lv/ta/id/25586-liftu-drosibas-un-tehniskas-uzraudzibas-noteikumi

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.261

Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 7.novembra noteikumos Nr.384 "Noteikumi par bīstamajām iekārtām"

Vēl šajā numurā

22.06.2001., Nr. 97

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 260

Pieņemts: 19.06.2001.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta noteikumi Nr.260

Rīgā 2001.gada 19.jūnijā (prot. Nr.28, 9.§)

Liftu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi

Izdoti saskaņā ar likuma "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību" 3.panta otro daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka drošības prasības, kas jāievēro, lietojot (organizējot un veicot darbus ar liftiem) liftus, kuru celtspēja ir 50 kg un lielāka, kā arī šo liftu tehniskās uzraudzības kārtību, lai neradītu draudus cilvēku dzīvībai, veselībai un īpašumam (būvēm), kā arī videi.

2. Noteikumi neattiecas uz:

2.1. trošu ceļiem (arī uz sabiedriskajiem un privātajiem trošu dzelzceļiem cilvēku pārvietošanai);

2.2. militārām vajadzībām īpaši projektētiem un konstruētiem liftiem;

2.3. liftiem raktuvēs;

2.4. teātra skatuvju pacēlājiem;

2.5. liftiem (pacēlājiem), kas apkalpo divus līmeņus un ir paredzēti invalīdu pārvietošanai, ja pacelšanas augstums nepārsniedz četrus metrus un nominālais kustības ātrums — 0,2 m/s vai ja kabīne tiek darbināta, nepārtraukti spiežot ar roku vadības ierīci;

2.6. liftiem (pacēlājiem), kas apkalpo jebkuru līmeņu skaitu un ir paredzēti invalīdu pārvietošanai, ja tie atbilst šādiem nosacījumiem:

2.6.1. kabīne vai platforma pārvietojas slēgtā šahtā;

2.6.2. durvis mehāniski aizslēdzas, ja kabīne vai platforma neatrodas apkalpošanas līmenī;

2.6.3. durvju aizvēršanās tiek kontrolēta visos apkalpošanas līmeņos;

2.6.4. kabīnes vai platformas nominālais kustības ātrums nepārsniedz 0,2 m/s;

2.7. zobstieņa tipa pacēlājiem;

2.8. skrūves tipa liftiem;

2.9. pacēlājiem būvlaukumos;

2.10. liftiem (pacēlājiem), kas iebūvēti darbmašīnās (iekārtās) un paredzēti tikai nokļūšanai darba vietā;

2.11. mazajiem kravas liftiem ar nelielu (250 kg un mazāku) celtspēju, kuru kabīnes grīdas laukums nepārsniedz 1,0 m2 un kabīnes augstums nepārsniedz 1,20 m.

3. Atkarībā no konstrukcijas liftus klasificē šādi:

3.1. pasažieru lifti — pasažieru un rokas bagāžas pārvietošanai;

3.2. pasažieru un kravas lifti — pasažieru un kravas pārvietošanai;

3.3. lifti slimnieku pārvietošanai — lifti ārstniecības iestādēs, kas paredzēti, lai pārvietotu slimniekus (gultās vai speciālos ratiņos) kopā ar pavadoni;

3.4. kravas lifti — dažādu kravu pārvietošanai:

3.4.1. ar pavadoni;

3.4.2. bez pavadoņa;

3.5. ātrgaitas lifti — lifti, kuru nominālais kustības ātrums ir 2 m/s un vairāk.

4. Labklājības ministrija pēc vienošanās ar attiecīgo standartu tehnisko komiteju iesaka bezpeļņas organizācijai valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas standarts" saistībā ar šiem noteikumiem izstrādājamo, adaptējamo un piemērojamo standartu sarakstu.

5. Bezpeļņas organizācija valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas standarts" iesniedz publicēšanai laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" to Latvijas nacionālo standartu sarakstu, kurus var piemērot šo noteikumu prasību izpildei (turpmāk — piemērojamie standarti).

II. Liftu lietošanas organizēšana

6. Atļauts lietot tikai tādus liftus, kas ir reģistrēti Valsts darba inspekcijā.

7. Katram liftam nepieciešama pase valsts valodā (1. un 2.pielikums). Pasi sastāda lifta uzstādītājs, pamatojoties uz lifta sastāvdaļu ražotāja sniegto informāciju.

8. Nododot vai iznomājot liftu citam valdītājam, tiek nodota arī tā pase.

9. Lifta uzstādītājs pievieno pasei lifta atbilstības deklarāciju un normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegtu lifta atbilstības sertifikātu, kā arī lietošanas instrukciju valsts valodā, kas izstrādāta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par liftu uzstādīšanu.

10. Lifta valdītājam aizliegts uzsākt lifta lietošanu bez lifta pases un šo noteikumu 9.punktā noteiktajiem dokumentiem.

11. Lifta valdītājs uztur liftu lietošanas kārtībā un nodrošina:

11.1. apmācītu un atestētu personālu lifta apkalpošanai;

11.2. lifta iekārtu tehniskās apkopes un darbu izpildes instrukciju izstrādāšanu, apstiprināšanu un izsniegšanu apkalpojošajam personālam;

11.3. lifta tehnisko apkopju žurnāla un darba maiņas žurnāla iekārtošanu;

11.4. lifta lietošanas noteikumu un lifta reģistrācijas rekvizītu izvietošanu kabīnē vai pirmajā iekāpšanas stāvā;

11.5. lifta pases un lietošanas dokumentācijas (piemēram, lietošanas instrukcija, tehnisko apkopju žurnāls, darba maiņas žurnāls) uzturēšanu un uzrādīšanu Valsts darba inspekcijas amatpersonai un inspicēšanas institūcijas pārstāvim normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

12. Lifta valdītājs ir tiesīgs noslēgt līgumu ar kompetentu tehniskās apkopes institūciju par lifta tehnisko apkopi.

13. Lifta valdītājam ir šādi pienākumi:

13.1. nodrošināt periodiskas lifta apskates saskaņā ar šo noteikumu IV nodaļas prasībām un noteikt pasažieru evakuācijas kārtību no bojāta lifta kabīnes saskaņā ar šo noteikumu VI nodaļas prasībām;

13.2. sagatavot liftu tehniskajām pārbaudēm;

13.3. nodrošināt lifta apskates ne retāk kā reizi četrās dienās un tehniskās apkopes — ne retāk kā reizi mēnesī;

13.4. nodrošināt lifta sanitāro apkopi ne retāk kā reizi mēnesī, ja nav citu norādījumu;

13.5. nodrošināt lifta operatoru un elektromehāniķu apmācību un zināšanu pārbaudes, kā arī instruktāžu darba vietā;

13.6. ja konstatēti lifta defekti vai instrukciju pārkāpumi darbā ar liftu, apturēt lifta darbību un nodrošināt trūkumu novēršanu.

14. Bīstamie faktori liftu lietošanā ir šādi:

14.1. mehāniskie faktori:

14.1.1. kabīnes krišana;

14.1.2. cilvēka iekrišana lifta šahtā;

14.1.3. cilvēka saspiešana lifta iekārtās;

14.2. elektriskie faktori:

14.2.1. elektriskās strāvas bīstama iedarbība, ko rada spriegumam pakļautas metāla konstrukcijas;

14.2.2. apdegumi.

15. Lifta darbība nav pieļaujama šādos gadījumos:

15.1. apkalpojošais personāls (piemēram, atbildīgie speciālisti, elektromehāniķi, operatori) nav apmācīts un atestēts;

15.2. noteiktajā termiņā nav veikta lifta tehniskā pārbaude;

15.3. beidzies lifta uzstādītāja vai inspicēšanas institūcijas norādītais lifta lietošanas laiks (resurss);

15.4. ir bojātas lifta drošības sastāvdaļas vai signalizācijas ierīces;

15.5. ir konstatēti šo noteikumu 19.punktā minētie defekti.

16. Lifta operatoru un elektromehāniķi drīkst norīkot darbā tikai ar tādiem liftiem, kuru lietošanā darbinieks ir apmācīts, atestēts un saņēmis labklājības ministra apstiprinātu noteikta parauga apliecību.

17. Lifta tehniskās apkopes drīkst veikt tikai lifta elektromehāniķis. Liftu vadīt drīkst tikai lifta operators (izņemot liftus, kas paredzēti pasažieru patstāvīgai lietošanai).

18. Pirms lifta operatora vai elektromehāniķa norīkošanas darbā ar citas konstrukcijas liftu, lifta operatoru vai elektromehāniķi instruē darba vietā un nodrošina viņam nepieciešamo praktisko iemaņu apgūšanu.

19. Lifta operators nedrīkst darbināt liftu, ja:

19.1. lifta kabīnes vadības aparāts nav darba kārtībā;

19.2. lifta kabīne uzsāk kustību ar atvērtām šahtas vai kabīnes durvīm;

19.3. lifta kabīnes durvis (ar automātisko durvju piedziņas mehānismu) atveras, kabīnei atrodoties kustībā (izņemot kabīnes atrašanos atbloķēšanas zonā);

19.4. cita lietotāja aizņemta (noslogota) kabīne uzsāk attiecīgu kustību, ja tiek nospiesta lifta izsaukuma poga;

19.5. pārslogota kabīne uzsāk kustību;

19.6. kabīne uzsāk kustību bez komandas (izņemot liftus, kam paredzēta kabīnes automātiska nosūtīšana uz konkrētu stāvu);

19.7. kabīne uzsāk kustību pretēji norādītajam virzienam;

19.8. pēc kabīnes apstāšanās starpība starp tās grīdas līmeni un stāva laukuma grīdu pasažieru liftiem pārsniedz 50 mm, bet liftiem slimnieku pārvietošanai un liftiem, kuros iebrauc ar riteņu transportlīdzekļiem vai kravas transportēšanas ratiņiem, — 15 mm;

19.9. tukša kabīne pēc izsaukuma neapstājas attiecīgajā stāvā;

19.10. kabīne neapstājas, nospiežot pogu "Stop";

19.11. kabīne ar sviras vadību automātiski neapstājas lifta darbības gala stāvos;

19.12. lifta durvis ar automātisko piedziņas mehānismu pēc pasažiera iekāpšanas kabīnē neaizveras vai, ja tiek nospiesta lifta izsaukuma poga, neatveras;

19.13. šahtas durvis var atvērt bez palīgierīcēm stāvā, kurā neatrodas lifta kabīne;

19.14. liftam darbojoties, dzirdams palielināts troksnis, jūtami asi triecieni un deguma smaka vai konstatētas liesmas;

19.15. pasažieriem ir iespējams pieskarties tām kabīnes daļām, kuras vada strāvu.

III. Lifta tehniskās pārbaudes

20. Lifta tehnisko pārbaudi izdara pirms tā lietošanas uzsākšanas, periodiski lietošanas laikā un šo noteikumu 24.punktā minētajos gadījumos.

21. Liftu tehniskās pārbaudes veic kompetentas un pilnvarotas inspicēšanas institūcijas, kuru kompetence ir novērtēta atbilstoši standarta LVS-EN 45004 prasībām (turpmāk — inspicēšanas institūcija).

22. Liftu tehniskās pārbaudes ir:

22.1. lifta daļējā tehniskā pārbaude, kas ietver lifta apskati un novērtēšanu darbībā, pārbaudot:

22.1.1. lifta metālkonstrukcijas un to savienojumu stāvokli (plaisas, deformācija, sieniņu biezuma, skrūvju un kniežu diametra pārmaiņas korozijas un nodiluma dēļ un citi iespējamie defekti);

22.1.2. lifta trošu piekares stāvokli un trošu stiprinājuma pareizību;

22.1.3. lifta skriemeļu, buferu, vadotņu, vadkurpju, ātrumierobežotāja, asu un to stiprinājuma detaļu, kā arī vinčas stiprinājuma elementu stāvokli;

22.1.4. lifta iekārtu iezemējuma un izolācijas stāvokli un pretestības atbilstību pieļaujamajai;

22.1.5. lifta kabīnes apstāšanās precizitāti;

22.1.6. lifta automātisko durvju spraugas stāvokli;

22.1.7. lifta drošības ierīces;

22.1.8. lifta un pretsvara masas, kabīnes un šahtas parametru atbilstību pasē norādītajiem lielumiem;

22.2. lifta pilnā tehniskā pārbaude, kas ietver:

22.2.1. lifta daļējo tehnisko pārbaudi;

22.2.2. statisko pārbaudi, kurā slodzi nosaka lifta uzstādītājs. Ja slodze nav noteikta, statisko pārbaudi veic ar pārslodzi 2,0 (vilcējskriemeļa izpildmehānisms) vai 1,5 (spoles izpildmehānisms) no nominālās slodzes;

22.2.3. dinamisko pārbaudi, ko veic ar pārslodzi 1,1 no nominālās slodzes, ja lifta uzstādītājs nav noteicis citādi.

23. Lifta periodiskās tehniskās pārbaudes veicamas šādos termiņos:

23.1. pilnā tehniskā pārbaude — pirms lifta lietošanas uzsākšanas (pēc uzstādīšanas) vai pēc tam, kad mainīti lifta darba parametri (turpmāk — lifta rekonstrukcija), ja lifta pasē nav īpašu norādījumu;

23.2. daļējā tehniskā pārbaude — ne retāk kā reizi 12 mēnešos.

24. Lifta ārpuskārtas tehnisko pārbaudi nepieciešams veikt šādos gadījumos:

24.1. pēc lifta pamatelementu (nesošo metālkonstrukciju, trošu, hidroiekārtu, pacelšanas mehānismu) nomaiņas (turpmāk — lifta remonts);

24.2. pēc lifta avārijas;

24.3. pēc tās ēkas vai būves rekonstrukcijas vai kapitālā remonta, kurā lifts uzstādīts.

25. Lifta lietošanas laiku (resursu) gados nosaka lifta uzstādītājs. Ja lietošanas laiks nav norādīts, tas ir 25 gadi.

26. Inspicēšanas institūcija ir tiesīga pagarināt lifta lietošanas laiku (resursu), ja pēc lifta valdītāja pieprasījuma ir veikta pārbaude saskaņā ar piemērojamiem standartiem.

27. Liftu tehniskās pārbaudes veicamas saskaņā ar piemērojamiem standartiem.

28. Inspicēšanas institūcija lifta pasē izdara ierakstu par lifta tehniskās pārbaudes rezultātiem un izsniedz lifta valdītājam vai tā pilnvarotam pārstāvim tehniskās pārbaudes protokolu. Ja pārbaudes rezultāts ir pozitīvs, inspicēšanas institūcija izsniedz lifta valdītājam vai tā pilnvarotam pārstāvim divas iekārtas drošības pārbaudes zīmes, ko valdītājs piestiprina redzamā vietā lifta kabīnē un mašīntelpā.

IV. Lifta apskate

29. Pirms darba maiņas uzsākšanas, lifta iedarbināšanas vai, ievērojot šo noteikumu 13.3.apakšpunktā noteikto periodiskumu, lifta operators vai elektromehāniķis veic lifta apskati, novērtējot iespējamos bojājumus un pārbaudot drošības ierīces. Apskatei lifta valdītājs paredz atbilstošu laiku. Lifta operators vai elektromehāniķis darba maiņas žurnālā izdara ierakstu par apskates rezultātiem.

30. Veicot lifta apskati, lifta operatora pienākums ir:

30.1. pārbaudīt, vai lifta kabīne, šahta, mašīntelpa un pieeja tai, kā arī iekāpšanas (kravas iekraušanas) laukumi visos stāvos, ko apkalpo lifts, ir lietošanas kārtībā;

30.2. apskatīt lifta šahtas un kabīnes nožogojumu, lai pārliecinātos, vai tas nav bojāts;

30.3. pārbaudīt elektrisko apgaismojumu, lai pārliecinātos, ka:

30.3.1. ir apgaismoti stāvu laukumi lifta šahtas durvju priekšā, kā arī šahta un kabīne;

30.3.2. lifta avārijas gadījumiem paredzētais apgaismojums ir lietošanas kārtībā;

30.4. pārbaudīt lifta šahtas un kabīnes durvju slēgmehānismu darbību, lai pārliecinātos, ka:

30.4.1. slēgmehānismi darbojas visos stāvos, ko apkalpo lifts;

30.4.2. šahtas durvis ir noslēgtas arī tad, ja kabīne atrodas augstāk vai zemāk par stāva laukuma grīdas līmeni;

30.5. pārbaudīt kabīnes kustīgās grīdas, lifta šahtas un kabīnes durvju kontaktu darbību;

30.6. pārbaudīt kabīnes precīzas apstāšanās un lifta izsaukuma spiedpogas darbību;

30.7. pārbaudīt automātisko durvju piedziņas mehānismu;

30.8. pārbaudīt spiedpogas "Stop", signālspuldzes "Aizņemts" un skaņas un gaismas signalizācijas sistēmu.

31. Lifta šahtas durvju slēgmehānisma darbību pārbauda, kabīni novietojot tā, lai tās grīdas līmenis būtu zemāk vai augstāk par stāva grīdas līmeni ne mazāk par 200 mm. Ja šādā situācijā durvis atvērt nav iespējams, slēgmehānisms darbojas pareizi.

32. Kabīnes durvju slēgmehānisma darbību pārbauda, nospiežot kādu no kabīnes vadības aparāta spiedpogām un, kad lifts uzsācis kustību, apturot to ar spiedpogas "Stop" palīdzību. Pēc kabīnes apstāšanās mēģina atvērt kabīnes durvis. Ja šādā situācijā durvis atvērt nav iespējams, slēgmehānisms darbojas pareizi.

33. Kabīnes kustīgās grīdas laukumu pārbauda, mēģinot izsaukt noslogotu kabīni. Ja kabīni nevar izsaukt, kabīnes kustīgā grīda darbojas pareizi.

34. Kabīnes precīzu apstāšanos stāvu laukumos pārbauda, pārvietojot kabīni uz visiem stāviem abos kustības virzienos pēc kārtas.

35. Pārbaudot kabīnes grīdas un stāva laukuma grīdas līmeņu starpību, tā pasažieru liftiem nedrīkst būt lielāka par 50 mm, bet liftiem slimnieku pārvadāšanai un liftiem, kuros iebrauc ar riteņu transportlīdzekļiem vai kravas transportēšanas ratiņiem, — par 15 mm.

36. Šahtas un kabīnes durvju kontaktus pārbauda, lai pārliecinātos, ka lifts neuzsāk kustību, ja kabīnes durvis ir atvērtas un tiek dota attiecīga komanda ar spiedpogas vai sviras palīdzību. Pārbaudot kontaktus, liftu iedarbina, atverot pārmaiņus katru no durvju vērtnēm. Liftiem, kuriem ir iekšējā vadība, pārbaudi veic no kabīnes.

37. Automātisko durvju kontaktu darbību pārbauda, ievietojot speciālu 10–15 mm biezu šablonu starp šahtas durvju vērtnēm viena metra augstumā no grīdas un nospiežot kabīnes vadības aparāta spiedpogu. Ja pēc durvju aizvēršanas kabīne kustību neuzsāk, šahtas durvju kontakti darbojas pareizi.

38. Liftam ar automātisku vadību izsaukuma spiedpogas darbību pārbauda, nospiežot to. Ja lifta kabīne pārvietojas uz to stāvu, kurā nospiesta lifta izsaukuma spiedpoga, kabīne darbojas pareizi.

39. Automātisko durvju piedziņas mehānisma darbību pārbauda ar lifta izsaukuma un kabīnes vadības aparāta spiedpogu palīdzību:

39.1. pēc lifta izsaukuma spiedpogas nospiešanas un kabīnes apstāšanās attiecīgajā stāvā durvīm automātiski jāatveras;

39.2. pēc kabīnes vadības spiedpogas nospiešanas durvīm automātiski jāaizveras.

40. Ja 5–15 sekunžu laikā pēc durvju atvēršanās kabīnē neviens neiekāpj, durvīm automātiski jāaizveras. Ja lifta izsaukuma vai kabīnes vadības aparāta spiedpogu nospiež atkārtoti, kabīnes un šahtas durvīm jāatveras.

41. Spiedpogas "Stop" darbību pārbauda, nospiežot spiedpogu kabīnes kustības laikā. Ja kabīne apstājas, spiedpoga "Stop" darbojas pareizi.

42. Signālspuldzi "Aizņemts" pārbauda, attiecīgajā stāvā atverot šahtas durvis. Ja signālspuldze "Aizņemts" iedegas, tā darbojas pareizi.

43. Kabīnei atrodoties kustībā, signālspuldzei "Aizņemts" jādeg.

44. Skaņas un gaismas signalizācijas sistēmu pārbauda, nospiežot attiecīgu kabīnes vadības aparāta spiedpogu. Šādā gadījumā jābūt dzirdamam (redzamam) skaņas (gaismas) signālam.

V. Lifta tehniskās apkopes

45. Lifta elektromehāniķis veic lifta tehniskās apkopes, ievērojot lifta uzstādītāja norādījumus, kā arī nodrošina pasažieru evakuāciju no bojāta lifta kabīnes atbilstoši šajā nodaļā noteiktajām prasībām. Par veiktajiem darbiem lifta elektromehāniķis izdara ierakstu lifta tehnisko apkopju žurnālā, kurš glabājas lifta mašīntelpā.

46. Atkarībā no lifta konstrukcijas tehniskā apkope ietver vismaz šādus darbus:

46.1. mašīntelpas elektroiekārtu pārbaude, regulēšana un tīrīšana;

46.2. bremžu ierīču pārbaude, tīrīšana un regulēšana, kā arī kabīnes apstāšanās precizitātes regulēšana;

46.3. reduktora vai hidroagregātu pārbaude, eļļas līmeņa kontrole un eļļas maiņa, visu celšanas mehānisma daļu tīrīšana un nepieciešamā regulēšana;

46.4. nesošo un ātruma ierobežotāja trošu tīrīšana un nostiepuma regulēšana, kā arī ātruma ierobežotāja slēdža pārbaude;

46.5. šahtas elektroierīču pārbaude un regulēšana;

46.6. kabīnes un pretsvara vadotņu pārbaude, regulēšana un eļļošana;

46.7. šahtas durvju mehānismu pārbaude, regulēšana un eļļošana;

46.8. kabīnes mehāniskā un elektromehāniskā aprīkojuma pārbaude, regulēšana, tīrīšana un eļļošana;

46.9. šahtas bedres tīrīšana un tajā esošo ierīču pārbaude un regulēšana.

47. Lifta tehnisko apkopi lifta elektromehāniķis veic kopā ar palīgu vai lifta operatoru, ievērojot šādas prasības:

47.1. ja lifts nav aprīkots ar pārbaudes (revīzijas) režīma pogaparātu, tad laikā, kad lifta elektromehāniķis apskata šahtas elementus no kabīnes jumta, elektromehāniķa palīgs vai lifta operators atrodas lifta kabīnē;

47.2. trošu apskati, attīrīšanu vai ieeļļošanu veic, kabīnei atrodoties nekustīgā stāvoklī; pārvietot kabīni drīkst tikai pēc lifta elektromehāniķa komandas;

47.3. troses, ķēdes vai hidrauliskās šļūtenes novērtē atbilstoši piemērojamo standartu prasībām;

47.4. ja tiek izjaukta vinča vai hidrocilindrs vai tiek mainītas troses, ķēdes vai hidrauliskās šļūtenes, pretsvaru noliek uz balstiem šahtas bedrē, bet kabīni nostiprina.

48. Ja lifta tehniskās apkopes laikā nepieciešams liftu vadīt no lifta mašīntelpas, lifta elektromehāniķis, viņa palīgs vai lifta operators:

48.1. pārbauda, vai visas šahtas durvis ir aizvērtas;

48.2. atvieno visus citus vadības aparātus;

48.3. liftiem ar automātiskajām durvīm novērš šahtas durvju atvēršanās iespēju, kabīnei apstājoties stāvu laukumos;

48.4. liftiem ar mehāniski atveramām durvīm pie visām šahtas durvīm izliek brīdinājuma zīmi "Lifts nestrādā."

49. Lifta tehniskās apkopes laikā aizliegts:

49.1. darbināt liftu no stāva laukuma caur atvērtām šahtas un kabīnes durvīm;

49.2. darbināt liftu ar ierīcēm, kas tieši novada spriegumu uz lifta elektrodzinēju;

49.3. atvienot drošības un bloķēšanas ierīces;

49.4. izmantot pārnēsājamos gaismas avotus, kuru spriegums ir lielāks par 42 V;

49.5. ieslēgt vadības ķēdē elektroinstrumentus (izņemot mērinstrumentus);

49.6. pārvietoties pa lifta kabīnes jumtu, ja nav ierīkota lifta vadība no kabīnes jumta un kabīnes ātrums pārsniedz 0,63 m/s;

49.7. pārvietoties šahtā bez sastatnēm un trepēm vai izmantojot lifta troses;

49.8. vienlaikus veikt darbus:

49.8.1. mašīntelpā (bloku telpā) un uz kabīnes jumta;

49.8.2. mašīntelpā (bloku telpā) un šahtas bedrē;

49.8.3. uz kabīnes jumta un šahtas bedrē;

49.9. remontēt elektroaparatūru, kas pakļauta elektriskajam spriegumam;

49.10. veikt remontu uz kustībā esošas kabīnes jumta;

49.11. izmantot neapmācītu un neatestētu personālu, ja tas nestrādā tiešā apmācīta un atestēta personāla uzraudzībā;

49.12. tīrīt šahtu, izmantojot atklātu liesmu.

VI. Pasažieru evakuācija no bojāta lifta kabīnes

50. Pirms uzsākt pasažieru evakuāciju no bojāta lifta kabīnes, lifta elektromehāniķim vai operatoram, ievērojot konkrētā lifta uzbūves īpatnības, ir pienākums veikt šādas darbības:

50.1. pārliecināties, vai visas šahtas durvis ir aizvērtas;

50.2. noskaidrot kabīnes atrašanās vietu;

50.3. likt pasažieriem cieši aizvērt kabīnes durvis, atkārtoti nospiest attiecīgo vadības aparāta spiedpogu un pārliecināties, vai nav iestrēgusi spiedpoga "Stop";

50.4. ja nepieciešams, pieaicināt jebkuru citu personu, kura no stāva laukuma var novērot bojātā lifta darbību;

50.5. ja pēc šo noteikumu 50.3.apakšpunktā noteikto pasākumu veikšanas kabīne tomēr paliek nekustīga, paziņot pasažieriem, ka viņi tiks evakuēti, un brīdināt, ka pasažieriem aizliegts spiest vadības aparāta spiedpogas un mēģināt pašiem atvērt kabīnes durvis;

50.6. izslēgt galveno svirslēdzi mašīntelpā un izlikt brīdinājuma zīmi "Neieslēgt — strādā cilvēki";

50.7. pirmajā iekāpšanas stāvā pie lifta izlikt brīdinājuma zīmi "Lifts nestrādā".

51. Evakuēt pasažierus no bojātā lifta kabīnes drīkst tikai tad, ja kabīnes grīdas līmenis neatrodas augstāk par 200 mm no tā stāva laukuma, kurā tiek atvērtas šahtas durvis.

52. Ja nepieciešams, lifta operators izsauc lifta elektromehāniķi vai liftu avārijas dienesta elektromehāniķi.

53. Bojātos liftos, kuriem ir ar roku veramas durvis, pirms pasažieru evakuācijas veicamas šādas darbības:

53.1. lai pārvietotu kabīni, novieto noņemamo rokturi uz reduktora gliemeža ass, atbrīvo no bremzes vinču un, griežot rokturi, ar pārtraukumiem pārvieto kabīni 300–400 mm attālumā no tuvākā stāva laukuma;

53.2. aptur kabīni stāva laukumā tā, lai mehāniskais aizbīdnis varētu atvērt šahtas durvju slēgmehānismu;

53.3. nobremzē vinču un noņem rokturi no reduktora gliemeža ass;

53.4. atver šahtas un kabīnes durvis.

54. Bojātos liftos, kuriem ir automātiskais durvju piedziņas mehānisms, pirms pasažieru evakuācijas veicamas šādas darbības:

54.1. lai pārvietotu kabīni, novieto rokturi uz reduktora gliemeža ass, atbrīvo no bremzes vinču un, griežot rokturi, ar pārtraukumiem pārvieto kabīni 300–400 mm attālumā no tuvākā stāva laukuma, kur ir ierīce šahtas durvju atvēršanai ar speciālu atslēgu;

54.2. apstādina kabīni 200–300 mm zemāk par stāva laukumu, lai šahtas durvju slēgmehānisma rullītis neatrastos kabīnes durvju mehāniskā atbīdņa darbības zonā;

54.3. nobremzē vinču un noņem rokturi no reduktora gliemeža ass;

54.4. ar speciālu atslēgu atslēdz šahtas durvju slēgmehānismu, atver šahtas durvis un nosprosto tās atvērtā stāvoklī;

54.5. atver kabīnes durvis un nosprosto tās atvērtā stāvoklī.

55. Pirms uzaicināt pasažierus atstāt kabīni, lifta elektromehāniķa pienākums ir pārliecināties, ka pasažieru evakuācija ir droša.

VII. Noslēguma jautājumi

56. Noteikumi stājas spēkā ar 2001.gada 1.jūliju.

57. Liftiem, kuriem šo noteikumu spēkā stāšanās dienā nav šo noteikumu 7.punktā minētās pases, tā jāsastāda ne vēlāk kā līdz 2003.gada 1.janvārim vai pirms lifta pārreģistrācijas Valsts darba inspekcijā.

58. Liftiem, kuri šo noteikumu spēkā stāšanās dienā ir reģistrēti Valsts darba inspekcijā, pasē nav nepieciešams šo noteikumu 1.pielikuma 30.punktā vai attiecīgi 2.pielikuma 31.punktā minētais uzstādītāja paraksts, kā arī nav jāpievieno šo noteikumu 1.pielikuma 35.1. un 35.2.apakšpunktā vai attiecīgi 2.pielikuma 36.1. un 36.2.apakšpunktā minētie atbilstības apliecinājumi.

Ministru prezidents A.BĒRZIŅŠ

Labklājības ministrs A.Požarnovs

Noteikumi stājas spēkā ar 2001.gada 1.jūliju.

11260 COPY.GIF (51251 BYTES)

12260 COPY.GIF (115016 BYTES)

13260 COPY.GIF (104565 BYTES)

14260 COPY.GIF (82029 BYTES)

15260 COPY.GIF (115477 BYTES)

16260 COPY.GIF (20846 BYTES)

21260 COPY.GIF (50797 BYTES)

22260 COPY.GIF (111828 BYTES)

24260 COPY.GIF (104100 BYTES)

25260 COPY.GIF (82321 BYTES)

26260 COPY.GIF (98810 BYTES)

27260 COPY.GIF (19701 BYTES)

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!