• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2001. gada 15. maija protokola izraksts Nr. 23 "Pirmspievienošanās ekonomiskā programma Turpinājums". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.07.2001., Nr. 106 https://www.vestnesis.lv/ta/id/26112

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Pilsēta mūžības zīmē izvij 800

Vēl šajā numurā

10.07.2001., Nr. 106

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: protokola izraksts

Numurs: 23

Pieņemts: 15.05.2001.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Pirmspievienošanās ekonomiskā programma

Precizēta saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 15.maija sēdes protokollēmuma 23.¤ 21.punktu

Turpinājums. Sākums — “LV” 15.06.2001., Nr.93; “LV” 20.06.2001., Nr.95;

“LV” 28.06.2001., Nr.100; 29.06.2001., Nr.101; “LV” 04.07.2001.,Nr.103; “LV” 06.07.2001., Nr.105

4. Strukturālās reformas

4.6. Citas reformas

4.6.3. Transports un sakari

· Uzņēmējiem un pašvaldībām tiek organizēta informatīvi izglītojoša programma, kurā tiek sniegta informācija par iespējām saņemt uzņēmējdarbības atbalstu, jaunākajiem uzņēmējdarbības attīstības virzieniem (sevišķi par alternatīvajiem uzņēmējdarbības veidiem lauku reģionos), uzņēmēju sadarbības iespējām u.c.

Daudzas īpaši atbalstāmā reģiona statusa pašvaldības ir veiksmīgi izmantojušas valsts sniegto atbalstu, iesniegušas projektus, un lielākā daļa uzsākusi projektu īstenošanu, kuros ietvertas gan inovatīvas idejas, gan ražošanas paplašināšana, bet, galvenais, jaunu darbavietu radīšana, kas spēj iedzīvotājus nodrošināt ar ienākumiem. Tai pašā laikā pastāv pašvaldības, kuras nav izmantojušas tām piešķirto statusu.

Reģionālā fonda darbības laikā ir ieguldīti 2,3 miljoni latu. Uz 2001. gada janvāri Reģionālajam fondam par finansu līdzekļu piešķiršanu ir līgumsaistības ar 525 juridiskajām personām, no tiem 485 — ar uzņēmējiem un 40 — ar pašvaldībām. Projektu ietvaros izveidotas 1800 jaunas pastāvīgas, 1600 sezonas un saglabātas 3200 darba vietas. Uzņēmēji un pašvaldības šo projektu realizācijā ir ieguldījuši vairāk par 50 miljoniem latu. Projektu realizācijas gaitā valsts un pašvaldības budžetos samaksāti 5,5 miljoni latu nodokļos, tajā skaitā 1,2 miljoni ienākuma nodokļa.

Līdzās līdzekļu piešķiršanas projektu realizācijai īpaši atbalstāmajos reģionos no Reģionālā fonda, nozīmīgs ekonomiskās politikas instruments šo teritoriju attīstībai ir atsevišķu nodokļu daļējas atlaides.

Strukturālās un reģionālās politikas īstenošanai ir paredzēts salīdzinoši ievērojams finansējuma apjoms no Eiropas Savienības. Pirmspievienošanās procesā Latvijai kā vienai no ES kandidātvalstīm ir pieejami pirmsstrukturālie finansu instrumenti Phare, ISPA, SAPARD . Šis finansējums ir uzskatāms kā papildus finansējums esošajiem valsts finansu līdzekļiem.

Politikas virzieni

Atbilstoši Ministru kabineta lēmumam iesaistīto institūciju turpmākie darbības virzieni ir:

· likumdošanas pilnveidošana;

· institucionālo struktūru sakārtošana reģionālās attīstības jomā.

Tiks veikti šādi pasākumi:

· 2001. gadā uzsākta esošo likumdošanas aktu pilnveidošana un jaunu normatīvo aktu projektu izstrāde, tai skaitā ir izstrādāts likums par Reģionālo attīstību, un tiks pārskatīti normatīvie akti, kas nosaka Reģionālā fonda darbību un īpaši atbalstāmā reģiona statusa piešķiršanu.

· Tiks veikta Latvijas Reģionālās attīstības politikas koncepcijas aktualizēšana (jaunas redakcijas) atbilstoši tām izmaiņām, kas notikušas pēdējos gados un saistībā ar Latvijas integrāciju Eiropas savienībā. Tiks izveidota Nacionālā reģionālās attīstības padome.

· Tiks sniegts metodisks atbalsts Kurzemes, Zemgales, Rīgas, Vidzemes un Latgales plānošanas reģionu attīstības aģentūrām teritorijas attīstības plānošanā.

· Perspektīvā tiks atrisināts jautājums par statistisko NUTS III līmeņa reģionu robežu atbilstību Reģionālā administratīvi teritoriālā iedalījuma reformas koncepcijai.

· Tiks turpināta Nacionālā plānojuma izstrādāšana. Pārskats par valsts teritorijas izmantošanu tiks iesniegts MK izskatīšanai. Tiks izstrādāts Nacionālā plānojuma dokuments — Valsts teritorijas attīstības perspektīva, kas dos informāciju par nākotnē sasniedzamo vēlamo visas valsts teritorijas attīstības situāciju, ilglaicīgiem mērķiem un teritorijas attīstības prioritātēm. Turpināsies darbs pie atsevišķu Nacionālā līmeņa teritorijas attīstības plāna saistošo daļu sagatavošanas. Tiks sagatavotas Nacionālā plānojuma vadlīnijas.

· Turpināsies darbs pie reģionālo un vietējo pašvaldību teritorijas plānošanas kompetences nostiprināšanas. Vairāk uzmanības tiks pievērsts teritorijas plānojumu kontrolei un monitoringam pašvaldību līmenī. Jāizvērtē iespējas nodrošināt pašvaldību budžetos nepieciešamos izdevumus teritorijas attīstības plānošanai, valsts mērķdotācijas paredzot tikai īpašu teritorijas attīstības projektu veicināšanai.

· Balstoties uz Nacionālā attīstības plāna Stratēģisko memorandu, tiks izstrādāts Nacionālais attīstības plāns.

· BO VSIA “Teritorijas attīstības plānošanas centrs” nākotnē jāstrādā, lai iesaistītos ES Telpiskās plānošanas novērošanas tīklā ( ESPON) . Šajā nolūkā ir jānostiprina tā pētnieciskā darbība un teritorijas attīstības plānošanas datu bāzes uzturēšanas funkcija.

· Jāturpina sadarbība starptautiskajā teritorijas attīstības plānošanā. Aktīvi jāpiedalās Eiropas Padomes un Eiropas Savienības organizētajās aktivitātēs teritorijas plānošanas jomā. 2000. gada beigās Eiropas Komisijā apstiprināšanai tika iesniegta jaunā Baltijas jūras reģiona (BJR) INTERREG IIIB programma 2000.–2006. gadam, kas paredzēta transnacionālajai sadarbībai telpiskajā attīstībā, iepriekšējās INTERREG IIC vietā. Lai Phare programmu varētu izmantot par līdzfinansēšanas avotu INTERREG projektiem un veicinātu reģionu un arī citu institūciju gatavošanos darbam ar ES kopienas iniciatīvas programmu INTERREG , tiek izstrādāts 2001.–2006. gada BJR Phare CBC Apvienotais programmēšanas dokuments Baltijas valstīm un Polijai.

Ir plānots, ka Reģionālais fonds nākotnē varētu tikt izmantots nacionālā līdzfinansējuma nodrošināšanai PHARE Ekonomiskās un sociālās kohēzijas pasākumiem un papildus tam sniegt finansiālu atbalstu aktivitātēm, kas netiek finansētas no minētās programmas.

4.6.5. Vide

Pašreizējā situācija un politika

Galvenā vides politikas izstrādes un realizācijas institūcija Latvijā ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM). VARAM strādā pie likumdošanas un politikas izstrādes vides aizsardzības, reģionālās attīstības, būvniecības un tūrisma jomās.

Minētās politikas realizāciju nodrošina VARAM pakļautībā, pārziņā un pārraudzībā esošās institūcijas. To galvenajās funkcijās ietilpst vides stāvokļa kontrole, datu ieguve un informācijas apmaiņa, dabas aizsardzība (tai skaitā īpaši aizsargājamo dabas un kultūrvēsturisko teritoriju pārvalde), finansu koordinācija un investīciju piesaiste, projektu koordinācija un realizācija, reģionālā attīstība, būvniecība un tūrisms.

Vides politikas realizācija Latvijā notiek, balstoties uz apstiprināto Vides aizsardzības politikas plānu Latvijai un tam sekojošo Vides aizsardzības rīcības programmu. Balstoties uz šiem dokumentiem, tiek izstrādātas stratēģijas un programmas dažādiem vides sektoriem (sadzīves atkritumu apsaimniekošana, ūdenssaimniecība, bīstamo atkritumu apsaimniekošana u.c.). Būtisks darba virziens ir ES integrācijas procesa izvirzīto prasību nodrošināšana vides jomā.

Vides infrastruktūra Latvijā ir samērā attīstīta, tomēr, lai būtu iespējams sasniegt vēlamo un ES direktīvās prasīto līmeni vēl ir nepieciešamas lielas investīcijas no valsts un pašvaldību puses. Tās ir nepieciešamas gan ūdensapgādes un notekūdeņu attīrīšanas uzlabošanai, gan atkritumu saimniecības uzlabošanai.

Izmantojot Valsts investīciju programmas (VIP) atbalstu, dāvinājumus, kredītus, pašu līdzekļus, Daugavpilī un Liepājā notekūdeņu attīrīšanas iekārtas ir jau atjaunotas, Rīgā turpinās būvniecības darbi. Lai atrisinātu ūdensapgādes un notekūdeņu attīrīšanas problēmas Latvijas mazajās un vidējās pilsētās, tika izstrādāta programma 800+ “Ūdensapgāde un notekūdeņu attīrīšana Latvijas mazpilsētās”, saskaņā ar kuru 2001. gadā VIP iekļauti 14 ūdenssaimniecības attīstības projekti, neskaitot Rīgu un Daugavpili.

Būtisks atbalsts ūdenssaimniecības un atkritumu apsaimniekošanas sakārtošanai ir ES ISPA fonda līdzekļi. ISPA fonda vadība, atzīstot projektu atbilstību ISPA stratēģijai, jau apstiprinājusi finansējumu Rīgas, Jelgavas un Ventspils ūdenssaimniecības projektiem 37,69 milj. eiro apjomā.

Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas stratēģija paredz Latvijā izveidot 10-12 sadzīves atkritumu poligonus. Jau tiek realizēti Rīgas, Ziemeļvidzemes, Liepājas un Ventspils reģionālo sadzīves atkritumu poligonu izveides projekti un tiek sagatavoti Malienas, Austrumlatgales un Dienvidlatgales projekti. Kā īpašu problēmu jāpiemin bīstamo atkritumu pārstrāde, t.sk. sadedzināšana, kā arī galīgā apglabāšana, kas prasa papildus infrastruktūru izveidi un apsaimniekošanu.

Dabas aizsardzības jomā 2000. gadā MK apstiprināja Bioloģiskās daudzveidības nacionālo programmu, kurā tiek noteikti stratēģiskie mērķi:

· saglabāt un atjaunot ekosistēmu un to dabiskās struktūras daudzveidību;

· saglabāt un veicināt vietējo savvaļas sugu daudzveidību;

· saglabāt savvaļas sugu, kā arī kultūraugu un mājdzīvnieku šķirņu ģenētisko daudzveidību;

· veicināt tradicionālās ainavas struktūras saglabāšanos;

· nodrošināt dzīvās dabas līdzsvarotu un ilgtspējīgu attīstību.

Politikas virzieni

Kā galvenās jomas, kas svarīgas vides kvalitātes saglabāšanai, ES integrācijas procesa un starptautisko saistību izvirzīto prasību nodrošināšanai minamas:

· gaisa piesārņojuma un tā pārrobežu pārneses samazināšana;

· virszemes un pazemes ūdeņu piesārņošanas, t.sk. peldvietu ūdeņu kvalitātes nodrošināšana, notekūdeņu attīrīšanas uzlabošana, jūras un ūdeņu eitrofikācija un ūdens ekosistēmu degradāciju samazināšana;

· saimnieciskās darbības izraisīto risku (rūpnieciskais, avāriju, ķīmiskais, radiācijas, akumulētais piesārņojums un piesārņojuma pārrobežu pārnese, ģenētiski modificētie organismi u.c.) samazināšana;

· racionālu un vides aizsardzības prasībām atbilstošu atkritumu apsaimniekošanas sistēmu ieviešana;

· kvalitatīva dzeramā ūdens un efektīvas notekūdeņu attīrīšanas nodrošināšana, ūdenssaimniecības infrastruktūras un darbības kvalitātes uzlabošana un attīstība;

· dabas resursu un vides objektu pārvaldības un infrastruktūras optimizēšana, t.sk. reprezentatīva vides monitoringa un informācijas sistēmas izveidošana;

· piesārņoto vietu attīrīšana un racionāla izmantošana;

· rūpniecības radītā piesārņojuma samazināšana.

Nacionālo likumdošanu plānots saskaņot ar acquis communautaire prasībām, kā arī ieviest lielāko daļu direktīvu prasību līdz 2003. gada 1. janvārim. Latvija pieprasījusi pārejas periodus atsevišķu direktīvu prasību ieviešanā, kā arī atrunas saistībā ar atsevišķu ES dabas aizsardzības likumdošanas jomā minētu sugu un biotopu aizsardzību. Tā kā ES komisija nav akceptējusi minētās atrunas, tad nepieciešams sakārtot visu dabas aizsardzības likumdošanas sistēmu līdz Latvijas iestāšanās brīdim ES.

Runājot par konkrētiem vides aizsardzības tiesiskās vides uzlabošanas pasākumiem, tad ir plānots pieņemt šādus papildus jumta likumus vides aizsardzības jomā: “Iepakojumu likums”, “Par ūdens resursu apsaimniekošanu”, kā arī veikt grozījumus “Likumā par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām”.

Vidējā termiņā plānots pilnībā sakārtot bīstamo atkritumu apsaimniekošanas saimniecību. Paredzams, ka līdz 2004. gadam Latvijā būs ieviesti galvenie bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas elementi – sadedzināšanas iekārta un poligons. Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas sistēmas ekonomiskās darbības pamatprincipi būs “Piesārņotājs maksā”, kas nodrošinās tās darbību no līdzekļiem, kuri tiktu iekasēti no atkritumu radītājiem par to pārstrādi, iznīcināšanu un galējo deponēšanu, un sekmēs konsekventu bīstamo atkritumu daudzuma samazināšanu attiecībā pret rūpnieciskās produkcijas vienību, jo stimulē tīrāku tehnoloģiju ieviešanu ražošanā. Paredzams, ka ar bīstamo atkritumu apsaimniekošanu nākotnē nodarbosies privātā biznesa pārstāvji.

Dabas aizsardzības jomā šobrīd nepieciešams galvenokārt risināt šādus jautājumus:

· Pilnveidot dabas aizsardzības institūciju tīklu.

· Palielināt pašvaldību atbildību par dabas aizsardzības pasākumu ieviešanu. Stiprināt pašvaldību spēju risināt dabas aizsardzības jautājumus.

· Sakārtot dabas aizsardzības likumdošanas sistēmu atbilstoši ES prasībām

· Izstrādāt vadlīnijas ietekmes uz bioloģisko daudzveidību novērtēšanai.

· Izstrādāt dabas aizsardzības plānus un individuālos aizsardzības un izmantošanas noteikumus prioritāšu secībā. Nodrošināt to ieviešanu un kontrolēt izpildi.

· Izskatīt iespēju par vairāku teritoriju iekļaušanu starptautiski nozīmīgu teritoriju sarakstos (piemēram, Starptautiskas nozīmes mitrāju sarakstā, starptautiskas nozīmes ģeoloģisko pieminekļu sarakstā, NATURA 2000).

· Noslēgt starpvalstu līgumus par sadarbību pārrobežu aizsargājamo dabas teritoriju, migrējošo sugu un pārrobežu ūdens baseinu aizsardzībā.

 

5. Politikas saistību matricas

5.1 Eiropas Komisijas —

Latvijas valdības Kopējā

paziņojuma par Latvijas

ekonomiskās politikas

prioritātēm saistību izpilde

Eiropas Komisijas — Latvijas valdības Kopējais paziņojums par Latvijas ekonomiskās politikas prioritātēm tika parakstīts 1999. gada februārī. Kopējā paziņojuma mērķis bija vienoties par saskaņotu vidēja termiņa makroekonomisko politiku, tajā tika apskatīti arī galvenie strukturālo reformu jautājumi, kas ir cieši saistīti ar makroekonomisko attīstību. Kopējā paziņojumā tika ietverts arī kvantitatīvs un iekšēji saskaņots makroekonomiskais scenārijs.

Kopējais paziņojums aptver vidēja termiņa attīstību līdz 2003. gadam, tādējādi vēl nav iespējams pārliecināties par šajā dokumentā ietverto mērķu pilnīgu sasniegšanu. Tomēr var noteikt, vai pašreizējā attīstība notiek saskaņā ar iepriekš paredzēto un kādas korekcijas ir nepieciešamas, lai sasniegtu izvirzītos mērķus.

Vidēja termiņa makroekonomiskie mērķi

Valdības ekonomiskās politikas mērķi šajā periodā nav mainījušies un ir saskaņā ar Kopējo paziņojumu:

— ilgstoša un stabila ekonomiskā izaugsme;

— sabalansēta ekonomiskā un sociālā attīstība;

— esošo reģionālo, sociālo un citu nevienlīdzību pakāpeniska samazināšana;

— vides aizsardzība un resursu efektīva izmantošana.

Politika un reformas nosprausto mērķu sasniegšanai

Kopējais paziņojums aptvēra svarīgākās tautsaimniecības reformu sfēras. Lai arī Kopējais paziņojums tika vērsts uz laika periodu līdz 2003. gadam, var teikt, ka jau uz šo brīdi daudzās sfērās ir panākts ievērojams progress. Atsevišķās jomās izvirzīto uzdevumu izpildi būtiski apgrūtināja pasaules un it īpaši Krievijas finansu krīzes negatīvā ietekme uz Latvijas tautsaimniecību.

Zemāk dotajā matricā ir aplūkota Kopējā paziņojumā uzsvērto politiku un reformu īstenošana laika periodā pēc tā parakstīšanas.

 

Kopējā paziņojumā nospraustās

Paredzēto politiku un reformu saistību izpilde

 

vidēja termiņa politikas un reformas

 

— Tā kā stabila makroekonomiskā vide

Makroekonomiskā stabilitāte ir viena no svarīgākajām

 

ir svarīgs priekšnosacījums stabilai

valdības prioritātēm. Tomēr sakarā ar būtisku ārējās vides

 

ekonomikas attīstībai,

pasliktināšanos valdībai nebija iespējams pilnībā sasniegt

 

makroekonomiskās stabilitātes

izvirzītos mērķus. 1999. gadā fiskālais deficīts ievērojami

 

saglabāšana ir galvenā prioritāte

pieauga, sasniedzot 4,2% no IKP. Tas tomēr neradīja

 

valdības ekonomiskajā politikā.

draudus kopējai ekonomikas stabilitātei (maksājumu

 

Tādēļ tiks turpināta uzsāktā monetārā

bilances tekošā konta deficīts 1999. gadā samazinājās),

 

un fiskālā politika, kas tiecas uz stabila

turklāt nākošajos gados ir izdevies samazināt fiskālā

 

valūtas maiņas kursa un bezdeficīta

deficīta apjomu un ir atsākusies virzība uz sabalansētu

 

budžeta saglabāšanu. Tā rezultātā

budžetu vidējā termiņā. Latvijas Bankas īstenotā

 

inflācijas zemajam līmenim vajadzētu

monetārā politika šajos gados ir palikusi tikpat strikta

 

saglabāties.

un noteikta, nodrošinot lata nemainīgu piesaisti pie SDR.

 
 

Par makroekonomisko stabilitāti liecina arī zemie

 
 

inflācijas tempi.

 

— Lai veicinātu ekonomisko izaugsmi

Latvijas izaugsmes pamatā būs eksporta un investīciju

 

un palielinātu konkurētspēju, ļaujot

pieaugums. Tas paliek skaidrs mērķis, jo ņemot vērā

 

Latvijai izpildīt atsevišķus ES

Latvijas ekonomikas lielumu, ātrāka Latvijas ekonomikas

 

iestāšanās nosacījumus, nepieciešams

konverģence ar attīstītākām Eiropas valstīm var notikt

 

attīstīt konkurētspējīgu ekonomisko

tikai tādā veidā. Latvijas uzņēmējdarbības vides pilnvei-

 

vidi . Uzņēmējdarbības vides

došana turpinās. Tas ietver gan investīcijām labvēlīgākas

 

pilnveidošana, eksporta un investīciju

nodokļu politikas izveidi, gan atvērtību starptautiskajām

 

veicināšana sekmēs mazā un vidējā

ieguldījumu plūsmām. Šādas politikas rezultāti statistikā

 

biznesa attīstību, jaunu ārvalstu tirgu

pilnīgāk būs redzami pēc zināma laika, jo īstermiņā to

 

apgūšanu, ārvalstu investoru ienākšanu

neļauj novērtēt 1999. gada rādītāji, ko ietekmēja Krievijas

 

augstas tehnoloģiju nozarēs, kas gala

finansu krīze. Tomēr jau 2000. gads ar lieliem eksporta

 

rezultātā būs viens no noteicošajiem

un investīciju pieauguma tempiem liecina par Latvijas

 

Latvijas konkurētspējas

konkurētspējas uzlabošanos.

 

paaugstināšanas faktoriem.

Latvijas tirdzniecības politika ir saskaņota ar PTO un

 

Tirdzniecības politikas mērķis ir

dažādu starptautisko līgumu prasībām, kas jau pašlaik

 

palielināt ekonomikas atvērtību. Pēc

nosaka Latvijas ekonomikas atvērtību. Tomēr arī šeit

 

iestāšanās Pasaules tirdzniecības

turpinās attīstība, kas vērsta uz tālāku liberalizāciju un

 

organizācijā pakāpeniski tiks

Latvijas tirdzniecības režīma savietojamību ar ES.

 

pazemināta ievedmuita lauksaim-

Iekšējā tirgus liberalizācijas pasākumi ir veikti saskaņā

 

niecības un pārtikas precēm. Iekšējā

ar iepriekšnoteikto, un jau tuvākajos gados varēs runāt

 

tirgus liberalizāciju sekmēs

par privatizācijas programmas pabeigšanu. Attiecībā uz

 

privatizācijas programmas pabeigšana,

administratīvo cenu regulēšanas sakārtošanu Latvijā

 

privāto īpašuma tiesību nostiprināšanās

2001. gadā sāks darboties Vienotais sabiedrisko

 

un kontrolēto cenu atbrīvošanas

pakalpojumu regulators.

 

pabeigšana. Vienlaicīgi tiks iedzīvināts

   

mehānisms tirgus nepilnību

   

regulēšanai.

   

— Tā kā resursu pārdalei pamatā

Līdztekus iekšējā tirgus liberalizācijai, kas nosaka

 

jānotiek ar tirgus palīdzību, valsts

privātās iniciatīvas dominanci tautsaimniecībā, Latvijā

 

loma tautsaimniecībā tiks sama-

ir panākts arī būtisks progress konkurences nodrošinā-

 

zināta tirgus nepilnību labošanai

šanas sistēmas izveidē, kam jānodrošina iespējamo tirgus

 

un privātā sektora darbības

nepilnību (piem., monopolu) novēršana. Uzņēmumu

 

atbalstam . Tādēļ valsts galveno

valsts atbalsta prioritātes skar tikai projektus, kas veicina

 

uzmanību pievērsīs dabīgo monopolu

MVU attīstību un darba vietu pieaugumu. Valsts atbalsts

 

regulācijai, vides aizsardzībai,

šajā aspektā ietver atbalstu ārvalstu tirgus pētījumos,

 

izglītībai un kultūrai, veselības

piedalīšanos starptautiskās izstādēs, patentu iegūšanā,

 

aprūpei, pētījumiem un informācijas

jauno tehnoloģiju ieviešanā, energoresursu izmantošanas

 

apgādei, aizsardzībai, sabiedriskajai

efektivitātes paaugstināšanā.

 

kārtībai un tiesību aizsardzībai,

Valdības izdevumu prioritāte paliek konkurētspējīgas

 

valsts infrastruktūras uzlabošanai.

izglītības sistēmas izveide. Plašs projekts ir sākts arī

 

Nodokļu politikā netiks pieļauti

veselības aprūpes sistēmas pilnveidošanai. Valdības

 

nevajadzīgi ekonomiski izkropļojumi,

uzmanības lokā paliek arī parējās iedzīvotāju attīstību

 

valsts izdevumu programma tiks

un labklājību nodrošinošās politikas. Īpaši ir jāpiemin

 

pārskatīta, lai ierobežotu valsts

Latvijas integrācija ES un NATO, kuru izdevumu

 

iejaukšanos ekonomikā. Tiks turpināta

prioritāšu sarakstā arī iekļautas šīs politikas.

 

valsts pārvaldes reforma.

Nodokļu politika dotajā laika periodā ir bijusi atbilstoša

 
 

Kopējam paziņojumam. Valsts pārvaldes efektivitātes

 
 

uzlabošana ir viena no valdības īstermiņa prioritātēm.

 
 

Šajā jomā ir daudz kas paveikts, un reformu rezultātus

 
 

būs iespējams izvērtēt jau tuvākajā laikā.

 

— Lai radītu ekonomisko vidi, kas

Labvēlīga ekonomiskā vide uzņēmējdarbībā ir viens no

 

stimulētu privāto sektoru , valdība

vadošajiem faktoriem, kas nosaka notiekošo likumdošanas

 

uzlabos infrastruktūru, nostiprinās

pilnveidošanu. Ar piešķirtajiem ISPA līdzekļiem tiek

 

finansiālo sistēmu un attīstīs

īstenoti investīciju projekti transporta un vides aizsar-

 

pasākumu kopumu privātā sektora

dzības nozarēs. Tomēr citās nozarēs ierobežoto resursu

 

atbalstam. Pensiju sistēma tiks

dēļ nav iespējams pietiekoši ātri īstenot visus nepiecie-

 

reformēta tā, lai ne tikai nodrošinātu

šamos infrastruktūras projektus.

 

līdzsvarotu budžetu, bet arī attīstītu

Pensiju reforma Latvijā ir iegājusi tās pēdējā fāzē. Visa

 

finansu tirgus.

likumdošanas bāze ir izveidota un līdz ar otrā (valsts

 
 

fondētā) pensiju līmeņa darbības sākšanu 2001. gada

 
 

vasarā, Latvijā būs pilnībā izveidojusies 3 līmeņu

 
 

pensiju sistēma.

 

— Pārejas perioda laikā Latvijā ir

Atšķirības reģionu starpā saglabājas relatīvi lielas. Līdz

 

pieaugusi nabadzība, tādēļ svarīgs

šim veiktie pasākumi, lai arī ir spējuši uzlabot esošo

 

uzdevums ir nabadzības un reģionālo

situāciju, tomēr nav bijuši pietiekoši, lai atrisinātu šo

 

atšķirību samazināšana. Stabila

problēmu. Tādēļ pašlaik sadarbībā ar reģioniem tiek

 

ekonomikas attīstība pakāpeniski

veiktas būtiskas izmaiņas reģionālās attīstības politikas

 

samazinās šo problēmu. Tomēr šajā

īstenošanā, tiek identificēti jauni pasākumi, kas spēs

 

jomā nepieciešamas arī steidzīgi

uzlabot situāciju. Būtiska loma šeit ir paredzēta arī lauk-

 

pasākumi. Tādēļ valdība sniegs

saimniecības problēmu risināšanā, kas ir galvenais iztikas

 

atbalstu reģioniem, kuri visvairāk

avots lauku iedzīvotājiem. Ir izstrādāts lauku attīstības

 

cietuši rūpniecības pārstrukturizācijā,

plāns, kas paredz konkrētus pasākumus situācijas

 

strādās, lai paaugstinātu izglītības

uzlabošanai. Tuvākajā nākotnē tiks pabeigta arī

 

un veselības aprūpes sistēmas

Nacionālā attīstības plāna izstrāde, kuram būs izteikta

 

efektivitāti, kā arī racionalizēs

reģionāla dimensija.

 

sociālās nodrošināšanas sistēmu.

   

 

5.2 Pirmspievienošanās ekonomiskās programmas

politikas saistību matricas

 

Mērķi

Pasākumi

Termiņi

 
     

Sākums

Beigas

Privatizācija

       

Lielo uzņēmumu privatizācijas

— Pabeigt valsts a/s “Latvijas

1999.

2002.

 

turpināšana

kuģniecība” privatizāciju

     
 

— Pabeigt a/s “Ventspils nafta”

     
 

valsts kapitāla daļas privatizāciju

2000.

2002.

 

Zemes privatizācijas

— Pakāpeniski palielināt apstiprināto

2001.

2002.

 

paātrināšana

zemesgabalu privatizācijas

     
 

noteikumu skaitu

     

Valsts dzīvojamo māju

— Pabeigt valsts daudzdzīvokļu

2001.

2001.

 

privatizācijas pabeigšana

dzīvojamo māju nodošanu

     
 

privatizācijai

     
 

— Valsts dzīvokļu pārdošana

2001.

2002.

 
 

— Neprivatizēto valsts dzīvokļu

2001.

2002.

 
 

nodošana pašvaldībām

     
 

— Izveidot privatizēto dzīvokļu

2001.

2002.

 
 

apsaimniekošanas infrastruktūru

     
 

— Pieņemt grozījumus likumā

2001.

2001.

 
 

“Par dzīvokļu īpašumu”

     
         

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšana

       
 

— Uzsākt Sabiedrisko pakalpojumu

01.09.2001.

01.10.2001.

 
 

regulēšanas komisijas darbību un

     
 

nodrošināt tās neatkarību

     

Izveidot efektīvu neatkarīgu

— Sniegt nepieciešamo palīdzību

01.03.2001.

30.08.2001.

 

sabiedrisko pakalpojumu

pašvaldību regulēšanas institūciju

     

regulēšanas sistēmu

optimālās sistēmas izveidē un

     

pašvaldību līmenī

darbības nodrošināšanā

     
         

Uzņēmējdarbības un inovāciju attīstības politika

       

Uzņēmējdarbības vides

— Sadarbība ar Ārvalstu investoru

Pastāvīgi

   

uzlabošana

padomi

     
 

— Pasākumu plāna uzņēmējdarbības

Saskaņā ar

   
 

vides uzlabošanai aktualizācija un

MK noteikto,

   
 

izpildes kontrole

bet ne retāk kā

   
   

2 reizes gadā

   
 

— Veikto pasākumu efektivitātes

Reizi gadā

   
 

un reālās ietekmes novērtēšana

     

Inovācijām atvērtas

— Nacionālās inovāciju programmas

27.02.2001.

31.05.2002.

 

ekonomikas izveide

izstrāde;

     
 

— Likumdošanas pilnveidošana

Pastāvīgi

   
 

inovatīvās darbības attīstībai;

     
 

— Tehnoloģisko centru, parku,

Pastāvīgi

   
 

biznesa inkubatoru izveide un

     
 

nostiprināšana, lai nodrošinātu

     
 

infrastruktūru jauniem inovatīviem

     
 

mazajiem uzņēmumiem;

     

Atbalsts mazo un vidējo

— Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu

1997.

31.12.2001.

 

uzņēmumu attīstībai

attīstības nacionālās programmas

     
 

1997.–-2001. gadam izpilde

     
 

— Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu

2001.

2002.

 
 

attīstības nacionālās programmas

     
 

aktualizācija 2002.–2006. gadam

     
 

— Dalība ES Daudzgadējās mazo un

2000.g.

2006.

 
 

vidējo uzņēmumu atbalsta programmās

novembris

   
         

Eksporta veicināšana

       

Nodrošināt eksportētājus ar

— LAA Eiropas Informācijas

01.01.2001.

31.12.2002.

 

pilnvērtīgu informāciju

Centra pakalpojumu attīstīšana

     
 

— Turpināt nodrošināt Latvijas

01.03.2000.

31.12.2003.

 
 

līdzdalību projektā “SME Web-site

     
 

Baltic Sea States”

     
 

— Realizēt valsts atbalstu Latvijas

01.11.2001.

31.12.2003.

 
 

uzņēmumiem tirgus pētījumu

     
 

veikšanai

     
 

— Nodrošināt pastāvīgu ar ārējo

01.11.2001.

31.12.2003.

 
 

tirdzniecību saistītu informatīvo

     
 

materiālu sagatavošanu un uzņēmēju

     
 

nodrošināšanu ar tiem

     

Eksporta kredītu, garantiju un

— Nodrošināt eksporta kredītu,

01.01.2001.

31.12.2003.

 

apdrošināšanas sistēmas

garantiju un apdrošināšanas sistēmas

     

uzlabošana

izveidi un darbību

     

Specializētu apmācību

— Realizēt eksportētāju apmācības

01.06.2001.

01.01.2002.

 

programmu un konsultāciju

programmu, kas sagatavo tos darbam

     

sniegšana eksportētājiem

elektroniskā vidē

     
 

— Nodrošināt Latvijas līdzdalību

01.09.2001.

01.06.2002.

 
 

projektā “ Export and Sales

     
 

Management in the Baltic Region

     
 

— Realizēt “ Export Skills

01.01.2002.

31.12.2002.

 
 

Development Latvia ” programmu

     

Industriālo grupu ( clusters )

— Turpināt īstenot Industriālo grupu

01.01.2002.

31.12.2003.

 

attīstības programmas

( clusters ) attīstības programmu

     

turpināšana

       

Valsts atbalsta sniegšana

— Turpināt sniegt valsts atbalstu

01.01.1997.

31.12.2003.

 

Latvijas uzņēmumiem dalībai

Latvijas uzņēmumiem dalībai

     

starptautiskās izstādēs un

starptautiskās izstādēs un

     

tirdzniecības misijās

tirdzniecības misijās

     

Latvijas ekonomisko

— Izstrādāt un realizēt “Latvijas

01.01.2001.

31.12.2003.

 

pārstāvniecību ārvalstīs

ārējo ekonomisko pārstāvniecību

     

darbības attīstīšana

attīstības koncepciju”

     

Turpmāk — vēl

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!