Par kārtības nodrošināšanu Latvijas iekšējos ūdeņos
Pirmdien, 9.jūlijā, iekšlietu ministrs Mareks Segliņš nosūtīja vēstuli satiksmes ministram Anatolijam Gorbunovam, vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Vladimiram Makarovam un Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdim Andrim Jaunsleinim, kurā izklāstīja problēmas par kārtības nodrošināšanu Latvijas iekšējos ūdeņos.
Vasaras aktīvās atpūtas sezonas laikā ir pieaudzis ūdens motociklu skaits, bet nav noteikta tiesiskā bāze, kas garantētu, lai, braucot ar ūdens motociklu, netiktu radīti draudi un nodarīti kaitējumi pašam ūdens motocikla vadītājam un apkārtējiem cilvēkiem.
Iekšlietu ministrija ir izvērtējusi normatīvos aktus, kas saistīti ar sabiedriskās kārtības un drošības tiesisko regulējumu Latvijas Republikas iekšējos ūdeņos. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikta atbildība par jūras transporta noteikumu pārkāpšanu (116.pants) un kuģošanas noteikumu pārkāpšanu iekšējos ūdensceļos (117.pants), kuru izskatīšana ir piekritīga jūras un upju transporta institūcijām. Tā kā termini "jūras transporta noteikumi" un "kuģošanas noteikumi" neietver ūdens motociklistu izdarītos pārkāpumus, tie ir pielīdzināmi sabiedriskās kārtības un drošības pārkāpumiem uz ūdens, par kuriem atbildība pašreiz nav noteikta.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2000.gada 21.marta noteikumiem Nr.105 "Noteikumi par transportlīdzekļu, gaisa kuģu, kuģu, mazo kuģu un jahtu reģistrācijas valsts nodevu" ūdens motocikli iekļauti Vides valsts inspekcijas un attiecīgās reģionālās vides pārvaldes reģistrējamo mazo kuģu un laivu uzskaitījumā. Lai gan institūcija, kas reģistrē ūdens motociklus, ir noteikta, tomēr nepastāv kārtība, kādā tā veicama, kā arī nav noteiktas tehniskās prasības, kādām jāatbilst minētajam kuģošanas līdzeklim. Tā kā ūdens motociklu reģistrācija pilnībā normatīvajos aktos nav noregulēta un tai ir būtiska loma šo kuģošanas līdzekļu vadītāju saukšanai pie atbildības, ir nepieciešams vienots valsts reģistrs, kas garantētu operatīvu informācijas iegūšanu pārkāpumu gadījumos.
Lai nodrošinātu iedzīvotāju veselības un mantas drošību, būtu jāizstrādā noteikumi, kas paredzētu kārtību, kādā veicama kuģošana ar ūdens motocikliem valsts iekšējos ūdeņos, jānoteic administratīvā atbildība ūdens motociklistu vadītājiem par sabiedriskās kārtības un drošības pārkāpumiem, kā arī jānoteic kuģošanas līdzekļu reģistrācijas kārtība un to tehniskās prasības. Būtu jāizstrādā arī kārtība, kādā nosakāmas vietas, kur atļauts veikt kuģošanu ar ūdens motocikliem. Svarīga ir arī ūdens motociklistu apmācība. Pašlaik, pamatojoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas Profesionālās izglītības centra izdotu licenci, ūdens motociklistu apmācību veic Aizsardzības ministrijas Jūrniecības tehniskais centrs, bet arī šajā jomā nav normatīvo aktu, kas reglamentētu apmācības kārtību un nepieciešamās prasības ūdens motociklu vadītājiem.
Tā kā ūdens motociklistu skaits turpina pieaugt un nav tiesiskās bāzes, kas reglamentētu šo jomu, ir svarīgi pēc iespējas drīzāk rast risinājumu minētajām problēmām. Iekšlietu ministrija savas kompetences ietvaros ir gatava sadarboties ar citām ministrijām un valsts institūcijām, lai pēc iespējas ātrāk rastu šo problēmu risinājumu.
Iekšlietu ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību departaments