Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī.

Ministru kabineta izdotos tiesību aktus publicēšanai nosūta Valsts kanceleja. Tie publicējami parasti divu darbdienu laikā pēc dokumenta saņemšanas.

TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2001. gada 26. jūnija protokola izraksts Nr. 30 "Par tautsaimniecības attīstību un kopbudžeta izpildes gaitu 2001.gada I ceturksnī Turpinājums". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.07.2001., Nr. 113 (2500) https://vestnesis.lv/ta/id/26555

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

"Mums ir jāapvienojas, ja vēlamies progresēt"

Vēl šajā numurā

28.07.2001., Nr. 113 (2500)

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: protokola izraksts

Numurs: 30

Pieņemts: 26.06.2001.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par tautsaimniecības attīstību un kopbudžeta izpildes gaitu 2001.gada I ceturksnī

Finansu ministrijas sagatavots,

akceptēts Ministru kabineta

2001.gada 26.jūnija sēdē (prot. Nr.30, 42.§)

Turpinājums. Sākums - "LV" 20.07.2001., Nr.110; "LV" 25.07.2001., Nr.111

1 . Tautsaimniecības attīstība

1.8. Valsts parāds

2001. gada I ceturksnī, salīdzinot ar pagājušā gada beigām, valsts parāds palielinājās par 8,1% jeb 46,5 milj. latu, kam pamatā bija iekšējā parāda straujš pieaugums, savukārt valsts ārējais parāds pārskata periodā nedaudz samazinājās. Šī gada martā beigās kopējais valsts parāds bija 616,7 milj. latu, no kā valsts iekšējais parāds bija 270,8 milj. latu, bet valsts ārējais parāds - 345,9 milj. latu.

 

Valsts iekšējais parāds

Valsts iekšējais parāds 2001. gada I ceturksnī pieauga par 21,5% jeb 47,9 milj. latu un marta beigās sasniedza 270,8 milj. latu. Šis pieaugums bija galvenokārt noteikts ar to, ka janvārī tika veikta 5-gadu obligāciju emisija 59,9 milj. latu apmērā, kuras rezultātā 5-gadu obligāciju apjoms apgrozībā pieauga par 98,2% un sasniedza 120,9 milj. latu, bet to īpatsvars valsts iekšēja parāda struktūrā palielinājās no 27,2% līdz 42,5 procentiem. 5-gadu obligāciju emisija noteica arī apgrozībā esošo valsts vērtspapīru vidējā svērtā dienu skaita līdz dzēšanai pieaugumu: no 711 dienām pagājušā gada beigās līdz 931 dienām š.g. marta beigās.

5-gadu obligāciju emisijas rezultātā izmainījās valsts parāda struktūra, kas atbilst valsts parāda vadības stratēģijā noteiktiem mērķiem. Iekšējā parāda īpatsvars kopējā valsts parāda portfelī palielinājās no 39,1% 2000. gada beigās līdz 43,9% š.g. marta beigās.

10. att. Apgrozībā esošo valsts iekšējā aizņēmuma vērtspapīru struktūra

2001. gada marta beigās, milj. latu

 

BILDED4 COPY.JPG (69929 BYTES)

1. tabula

Valsts iekšējā parāda struktūra,

perioda beigās

2000. gads 2001. gada I cet.
milj. latu milj. latu*
Īstermiņa parāds 63,1 51,0
Valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmes 63,1 51,0
Īstermiņa banku aizņēmumi 0 0
Vidēja termiņa parāds 159,8 219,7
Valsts iekšējā aizņēmuma vidējā termiņa obligācijas 159,8 219,7
Ilgtermiņa parāds 0 0
Valsts iekšējā aizņēmuma ilgtermiņa obligācijas 0 0
Iekšējais parāds kopā 222,9 270,8
Pēc nomināla valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmes
un vidējā termiņa obligācijas              &n 225,9              &n 273,3

* Izmantots Valsts kases operatīvais pārskats par valsts parādu (2001. gada marts)

Sagaidāms, ka pieaugot iekšējam parādam, valsts iekšējā aizņēmuma apkalpošanas izmaksas 2001. gadā, salīdzinot ar pagājušo gadu, nedaudz palielināsies, neskatoties uz to, ka, pieaugot Latvijas iekšējā finansu tirgus likviditātei, šogad samazinājās vidējā termiņa obligāciju procentu likmes. 5-gadu obligāciju procentu likme š.g. marta beigās bija 8,16% (2000. gada beigās - 8,82%), 3-gadu obligāciju - 6,10% (6,86%), 2-gadu obligāciju - 6,31% (6,31 procents). Savukārt īstermiņa parādzīmju procentu likmes nedaudz pieauga, kam pamatā bija pieprasījuma samazinājums - 3-mēnešu parādzīmju procentu likme š.g. marta beigās bija 4,46% (pagājušā gada beigās - 4,14%), 6-mēnešu - 5,62% (4,84%) un 1-gada parādzīmju - 5,53% (5,53%).

11. att. Valsts iekšējā aizņēmuma vērtspapīru vidējās procentu likmes, %

BILDED5.JPG (81315 BYTES)

Valsts ārējais parāds

Valsts ārējais parāds 2001. gada I ceturksnī praktiski neizmainījās - tas samazinājās par 0,4% jeb 1,4 milj. latu un marta beigās bija 345,9 milj. latu.

2. tabula

Ārējā parāda struktūra, perioda beigās

2000. gads, 2001. gada
milj. latu I cet.,
milj. latu*
Ārējais valūtu parāds 347,3 345,9
vidēja/ ilgtermiņa parāds 359,0 345,9
- aizņēmumi 221,1 222,0
- eiroobligācijas 126,3 123,9
Ārējais latu parāds 0 0
Ārējais parāds kopā 347,3 345,9
Pēc nomināla eiroobligācijas 128,3 125,8

* Izmantots Valsts kases operatīvais pārskats par valsts parādu (2001. gada marts)

Šī gada pirmajos trīs mēnešos tika apgūti ilgtermiņa investīciju projektu finansēšanai paredzētie līdzekļi no Pasaules Bankas 2,1 milj. latu ekvivalentā. Tai pat laikā tika dzēsta daļa no parāda Starptautiskajam Valūtas Fondam - 1,5 milj. latu ekvivalentā, Pasaules Bankai - 1,7 milj. latu ekvivalentā, kā arī citi parādi - 1,9 milj. latu apmērā. Lata kursa izmaiņu rezultātā valsts ārējā parāda lielums latos trīs mēnešu laikā palielinājās par 0,4 milj. latu.

 

2. Kopbudžeta izpilde 1

2001. gada I ceturksnī konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi bija 396,6 milj. latu, bet izdevumi kopā ar tīrajiem aizdevumiem - 405,6 milj. latu. 2001. gada I ceturksnī konsolidētā kopbudžeta fiskālais deficīts bija 9,0 milj. latu.

3. tabula

Konsolidētais kopbudžets (neto) 2001. gada I ceturksnī, milj. latu

Ieņēmumi Izdevumi Finansiālā Tīrie Fiskālā
bilance aizdevumi bilance
Konsolidētais kopbudžets (1.+2.)* 396,6 406,0 -9,4 -0,4 -9,0
1. Valsts budžets (1.1.+1.2.+1.3) 318,8 332,7 -13,9 0,8 -14,6
1.1. Valsts pamatbudžets 168,3 174,3 -6,0 12,6 -18,6
- savstarpējie maksājumi -0,3 -14,4 -13,9
1.2. Valsts speciālais budžets 164,2 172,2 -8,0 2,0 -10,0
- savstarpējie maksājumi -14,4 -0,3
1.3. Ziedojumi un dāvinājumi** 1,02 0,96 0,1 0,0 0,1
2. Pašvaldību budžets *** 108,5 104,0 4,5 -1,7 6,3

* konsolidācijas pozīcija: maksājumi no valsts budžeta pašvaldību budžetiem 30,7 milj. latu,

** ieskaitot pārējo ārvalstu finansu palīdzību,

*** konsolidācijas pozīcija: pašvaldību savstarpējie norēķini un saņemtie maksājumi no Pašvaldību finansu izlīdzināšanas fonda, ko iemaksā citas pašvaldības

 

2001. gada I ceturksnī konsolidētā kopbudžeta kopējie nodokļu ieņēmumi bija 339,6 milj. latu, tajā skaitā valsts budžeta nodokļu ieņēmumi - 277,9 milj. latu un pašvaldību budžeta nodokļu ieņēmumi - 61,6 milj. latu.

Nodokļu ieņēmumu īpatsvars konsolidētajā kopbudžetā 2001. gada I ceturksnī bija 85,6 procenti.

4. tabula

Nodokļu ieņēmumi, milj. latu

2000. g. 2000. g. 2001. g. 2001. g.
I cet. plāna izpilde I cet. plāna izpilde
Iedzīvotāju ienākuma nodoklis* 60,3 23,1% 64,5 22,7%
Uzņēmumu ienākuma nodoklis 22,1 29,6% 23,2 23,6%
Sociālās apdrošināšanas iemaksas** 110,0 23,1% 114,2 23,0%
Nodokļi no īpašuma 10,3 29,2% 12,4 32,8%
Dabas resursu nodoklis 2,7 25,3% 1,8 15,8%
Pievienotās vērtības nodoklis 78,0 22,5% 78,2 21,2%
Akcīzes nodoklis 36,0 22,0% 36,1 19,6%
Muitas nodoklis 3,3 24,1% 3,3 27,4%

* neieskaitot nesadalīto atlikumu uz perioda beigām un gada sākumu

** 2001. gadā neieskaitot valsts Fondēto pensiju shēmas līdzekļus

 

Valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi (ieskaitot ziedojumus un dāvinājumus) 2001. gada I ceturksnī bija 318,8 milj. latu, bet izdevumi kopā ar tīrajiem aizdevumiem - 333,4 milj. latu. Salīdzinot ar 2000. gada I ceturksni ieņēmumi ir palielinājušies par 0,6%, bet izdevumi kopā ar tīrajiem aizdevumiem - par 3,0 procentiem.

Valsts konsolidētā budžeta (ieskaitot ziedojumus un dāvinājumus) fiskālais deficīts bija 14,6 milj. latu.

5. tabula

Valsts konsolidētā budžeta fiskālie rādītāji, milj. latu

2000.g. 2001.g. 2001.g. 2001.g.
I cet. I cet. plāns plāna izpilde
Valsts pamatbudžets
Ieņēmumi 170,5 168,3 784,8 21,4%
mīnus transferts no valsts speciālā budžeta 0,2 0,3 1,2
Izdevumi 161,1 174,3 812,0 21,5%
mīnus transferts valsts speciālajam budžetam 14,6 14,4 63,7
Speciālais budžets*
Ieņēmumi 161,3 165,2 724,6 22,8%
mīnus transferts no valsts pamatbudžeta 14,6 14,4 63,7
Izdevumi 180,7 173,1 764,2 22,7%
mīnus transferts valsts pamatbudžetam 0,2 0,3 1,2
Kopējie valsts budžeta ieņēmumi 317,0 318,8 1444,5 22,1%
Kopējie valsts budžeta izdevumi 327,1 332,7 1511,3 22,0%
Valsts budžeta finansiālā bilance -10,1 -13,9 -66,8
Valsts budžeta tīrie aizdevumi -3,3 0,8 12,4
Valsts budžeta fiskālā bilance -6,7 -14,6 -79,2

* ieskaitot ziedojumus un dāvinājumus un pārējo ārvalstu finansu palīdzību.

 

2001. gada I ceturksnī valsts pamatbudžetā fiskālais deficīts bija 18,6 milj. latu. Valsts speciālajā budžetā, neieskaitot ziedojumus un dāvinājumus, fiskālais deficīts bija 10,0 milj. latu. 58,9% no valsts speciālā budžeta fiskālā deficīta veidoja speciālā Sociālās apdrošināšanas budžeta deficīts, kas 2001. gada I ceturksnī bija 5,9 milj. latu.

Gan pašvaldību pamatbudžetā, gan pašvaldību speciālajā budžetā (neieskaitot ieņēmumus no pašvaldību īpašuma privatizācijas) 2001. gada I ceturksnī bija fiskālais pārpalikums - attiecīgi 5,0 un 0,4 milj. latu apmērā.

2001. gada I ceturksnī valsts konsolidētā budžeta ieņēmumu izpilde (ieskaitot budžeta iestāžu saņemtos ziedojumus un dāvinājumus) bija 22,1% no likumā apstiprinātā gada plāna, bet valsts konsolidētā budžeta izdevumi (ieskaitot izdevumus no saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem) veido 22,0% no likumā apstiprinātā budžeta plāna.

2.1. Valsts pamatbudžeta izpilde

2001. gada I ceturksnī valsts pamatbudžeta ieņēmumi bija 168,3 milj. latu, bet izdevumi kopā ar tīrajiem aizdevumiem - 186,9 milj. latu.

6. tabula

Valsts pamatbudžeta fiskālie rādītāji, milj. latu

2000. g. 2001. g. Pieaugums % no
I cet. I cet. (01/00) gada plāna
Pamatbudžeta ieņēmumi 170,5 168,3 -1,3 21,4
Nodokļu ieņēmumi 133,5 134,5 0,7 22,0
Nenodokļu ieņēmumi 13,0 15,6 20,2 23,4
Pašu ieņēmumi 13,6 15,3 12,5 25,2
Ārvalstu finansu palīdzība 10,5 3,0 -71,6 6,5
Pamatbudžeta izdevumi 161,1 174,3 8,2 21,5
Uzturēšanas izdevumi 154,6 165,5 7,1 22,5
Kārtējie izdevumi 78,3 82,5 5,3 22,1
Atalgojumi 36,6 37,6 2,8 22,0
Darba devēja sociālās apdrošināšanas iemaksas 10,2 9,8 -3,4
Pārējie kārtējie izdevumi 31,6 35,1 11,0
Maksājumi par aizņēmumiem un kredītiem 6,4 8,1 28,0 18,5
Subsīdijas un dotācijas 69,9 74,9 7,1 23,4
Izdevumi kapitālieguldījumiem 6,6 8,8 34,0 11,6
Investīcijas 5,0 5,9 17,7 10,9
Finansiālā bilance 9,4 -6,0
Tīrie aizdevumi 18,5 12,6
Fiskālā bilance -9,1 -18,6

 

Valsts pamatbudžeta fiskālais deficīts 2001. gada I ceturksnī bija 18,6 milj. latu.

2001. gada I ceturksnī valsts pamatbudžetā tika iekasēti 21,4% no likumā apstiprinātās gada ieņēmumu kopsummas, un izdevumi tika izlietoti 21,5% apmērā no gadam paredzētā izdevumu apjoma. Salīdzinājumā ar 2000. gada attiecīgo periodu valsts pamatbudžeta ieņēmumi ir samazinājušies par 1,3%, bet izdevumi palielinājušies par 8,2 procentiem.

Pamatbudžeta aizdevumi par 12,6 milj. latu pārsniedza aizdevumu atmaksas.

1 Izmantots Valsts kases oficiālais mēneša pārskats par valsts kopbudžeta izpildi (2001.gada janvāris-marts).

Turpmāk - vēl

"Latvijas Vēstneša" normatīvo aktu virsredaktores

 Ausma aldermane,  dace bebre

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!