• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Saeimā otrdien, 9.maijā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 9.05.1995., Nr. 70 https://www.vestnesis.lv/ta/id/27125

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr.173

Par ierēdņu amatu pretendentu atestācijas turpināšanu (nobeigums)

Vēl šajā numurā

09.05.1995., Nr. 70

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Saeimā otrdien, 9.maijā

 

9.30 Vides un sabiedrisko lietu komisijas sēde.
Elektronisko sabiedrības saziņas līdzekļu likumprojekts.
Priekšlikumu izskatīšana.
10.00 Sociālo un darba lietu komisijas sēde.
Par grozījumiem likumā "Par valsts pensijām".
1. Priekšlikumi Reliģisko organizāciju likuma projekta 3.lasījumam.
2. Organizācijas "Glābiet bērnus", Nacionālo Daugavas Vanagu,
Labklājības ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas
iesniegumi.
10.00 Juridiskās komisijas sēde.
Likumprojekts "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju
privatizāciju".
10.00 Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas
komisijas sēde.
Par situāciju valsts budžeta ieņēmumu izpildē.
Ziņo finansu ministrs A.Piebalgs.
10.00 Budžeta un finansu (nodokļu) komisija.
1. Deputātu E.Kides, J.Jurkāna, O.Brūvera u.c. iesniegtā likumprojekta
"Grozījumi likumā "Par valsts pensiju pagaidu aprēķināšanas
kārtību"" izskatīšana.
Uzaicināti: G.Šica - Finansu ministrijas Sociālās apdrošināšanas
un sociālās nodrošināšanas nodaļa,
L.Velde - Labklājības ministrijas Pensiju nodaļa.
2. Priekšlikumu izskatīšana likumprojektam "Grozījumi likumā
"Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" Uzaicināti: A.Kodoliņš un
D.Robežniece, Finansu ministrija.
10.00 Cilvēktiesību komisijas sēde.
1.Priekšlikumi Reliģisko organizāciju likuma projekta 3.lasījumam.
2. Organizācijas "Glābiet bērnus", Nacionālo Daugavas Vanagu,
Labklājības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas iesniegumi.
10.00 Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēde.
1. Grozījumi likumā "Par dzīvojamo telpu īri".
2. Likumprojekts "Par dzīvokļa īpašumu".
10.00 Aizsardzības un Iekšlietu komisijas sēde.
Valsts prezidenta iesniegtā priekšlikuma par grozījumiem
kriminālkodeksā, kas vērsti uz noziedzības izskaušanu Latvijas
armijā, izskatīšana.
11.00 Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēde.
Priekšlikumu izskatīšana likumprojekta "Grozījumi likumā "Par
miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu
izmantošanu medicīnā"" 2.lasījumam. Uzaicināti: P.Apinis, veselības
aizsardzības valsts ministrs, S.Roga, Medicīnas aprūpes un
darbaspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijas vadītājas
vietniece, A.Duntavs, Rīgas fondu biržas viceprezidents.
13.00 Nacionālā bloka Sekretariāta sēde.
14.00 Izmeklēšanas komisijas sēde, lai izmeklētu cēloņus, kuri radījuši
finansu krīzi vairākās LR komercbankās un līdz ar to apdraud valsts
finansu sistēmas stabilitāti.
Rīgas tiesas apgabala prokuratūras prokurora Ērika Zvejnieka
ziņojums.
14.00 Pilsonības likuma izpildes komisija.
15.00 Saimnieciskās komisijas sēde.
1. Jautājums par frakcijām nepiederošo deputātu darba telpām.
2. Par Jēkaba ielas autostāvvietu.
16.00 Parlamentārās izmeklēšanas komisijas sēde
Finansu ministra padomnieka A.Platača ziņojums.

 

Saeimas ziņu dienests

 

Latvijas ceļi kā fiziska kategorija

Par melno segumu saglabāšanu

 

Spēkā esošie melno segumu starpremontu termiņi, to salīdzinājums ar ārvalstu normām un līdzšinējā pieredze Latvijā apliecina, ka zemāk uzrādīto starpremonta termiņu nodrošināšanu var uzskatīt par optimālu segumu saglabāšanas stratēģiju:

- ik pēc 5-7 gadiem jāatjauno nodilumkārta (virsmas apstrāde);

- ik pēc 10-14 gadiem jāuzklāj jauna virskārta vai jāveic vecā seguma pārstrāde ar kādu no remiksa paņēmieniem.

Šo stratēģiju ietekmē vesela rinda faktoru, no kuriem galvenie ir:

- ceļa konstrukcijas neatbilstība satiksmes slodzēm;

- līdzekļu trūkums segumu saglabāšanai;

- nekvalitatīvi veikti ceļa būvdarbi;

- nepietiekoša ūdensatvades sistēmas uzturēšana u.c.

Minēto faktoru rezultātā lielā ceļu tīkla daļā segumi ir daudz ātrāk nolietojušies par savulaik plānoto. Autoceļu direkcijas aprēķini liecina, ka šodien Latvijā vairāk kā puse no visiem melnajiem segumiem ir vecāki par 11 gadiem. Melno segumu atjaunošana pašos veiksmīgākajos gados Latvijā tika veikta ne vairāk par 300 km pie vajadzības ne mazāk par 700 km gadā. Tas nozīmē, ka puse melno segumu Latvijā atrodas t.s. segumu atjaunošanas kritiskajā fāzē (skat. pielikumu).

Budžeta pieauguma prognoze nerada ne mazākās šaubas, ka daļa no melno segumu tīkla tuvākajos gados nonāks praktiski nelietojamā stāvoklī. Tātad sabiedrībai nāksies ciest ievērojamus zaudējumus ne tikai katra ceļa lietotāja personā, kuri nevarēs izmantot vai izmantos ierobežoti sabojātos ceļu posmus. Seguma atjaunošana, pārsniedzot atjaunošanas kritisko fāzi, izmaksās vismaz 2-3 reizes dārgāk par optimālās stratēģijas īstenošanu…

Ceļš, atšķirībā no citām būvēm, kuras cieš galvenokārt no laika apstākļiem, bez tam ir pakļauts ļoti intensīvai un smagai slodzei. Līdz sabrukšanai ceļš ir spējīgs izturēt limitētu slogošanas reižu skaitu noteiktos mitruma apstākļos. Noveco arī būvmateriāli, kas izmantoti ceļa būvniecībai.

Kā to ir aprēķinājuši teorētiķi un kā rāda praktiskā pieredze, asfaltbetona segums 10-12 gadu vecumā sāk uzrādīt šim vecumam visas raksturīgās pazīmes, kuru cēloņi minēti iepriekš. Segums vispirms ir par dažiem centimetriem nodilis, kļuvis plānāks, tajā parādās plaisas. Plaisās, iekļūstot tur ūdenim, automašīnu riteņi rada hidraulisku triecienu, kas sagrauj segumu. Sevišķi strauji bedrītes veidojas pavasaros un rudeņos, kad riteņiem palīgā ierodas sals. Tālāk slodzes un laika apstākļu ietekmē sākas seguma un pamatu strauja un neprognozējama sabrukšana.

No tā jāsecina, ka asfaltbetona jeb melnā sega jāatjauno ik pēc noteikta laika. Teorētiski šis starpremonta termiņš ir noteikts 11 gadi, taču, kā mēs redzam praksē, melnās segas reizēm sabrūk ātrāk un reizēm bez remonta kalpo divtik. Liela nozīme šeit ir būvdarbu kvalitātei.

Latvijā katru gadu uz valsts autoceļiem vajadzētu atjaunot melno segumu virskārtu apmēram 700 km kopgarumā. Faktiski iepriekšējos gados neveiktie darbi uzkrājās kā remonta deficīts un tos vajadzētu izpildīt nākošajā gadā. Naudas trūkuma dēļ tas netika izdarīts, un šodienas iespējas ir vēl mazākas.

Tabulā parādīts, kā uz valsts ceļiem pieaudzis melno segumu remonta deficīts piecu gadu laikā:

Gads 1990. 1991. 1992. 1993. 1994.
Normatīvais un nepieciešamais 681 696 709 710 712
remonta apjoms gadā
Remonta deficīts gada sākumā km 681 1140 1582 2253 2940
Atremontēts (vai plān.) km 237 267 39 15 8
Deficīts gada beigās km 444 873 1543 2238 2938

 

Kā redzam tabulā, no 1990. gada uzkrājušies 2938 km neatremontētu melno segumu. Tas nozīmē, ka, ņemot vērā remonta deficītu, kas izveidojās vēl līdz 1990. gadam, puse melno segumu uz valsts ceļiem savu darbaspējīgo mūžu ir nokalpojusi un prasa nekavējošu remontu. Visi šie segumi ir vecāki par 11 gadiem, taču ievērojama daļa no tiem ir vecāki par 15-16 gadiem.

 

Valsts autoceļu melno segumu stāvoklis 1994.gada rudenī. Kopsavilkums

 

Seguma Melno segu T.sk. galv. % no kop.
stāvoklis garums km a/c 1.šķiras a/c 2.šķiras a/c garuma
Ļoti labā 471,806 221,898 130,667 119,241 5,9%
Labā 3175,048 646,931 1628,550 899,567 39,9%
Apmierinošā 2694,523 529,181 1380,515 784,827 33,8%
Sliktā 1270,606 239,577 580,649 450,380 15,9%
Ļoti sliktā 355,510 33,467 165,966 156,077 4,5%
Kopā 7967,493 1671,054 3886,347 2410,092 100%

* autoceļiem ar dalītām brauktuvēm, katru brauktuvi vērtē kā atsevišķu autoceļu

 

Melno segumu atjaunošanas programma 1995.gadam Sastādīta

1995.gada 25.janvārī

 

Būvob- Objek- Autoceļš Kilometri Remontposma Rajons
jekta nr. ta nr. garums
I. 1. A1 Rīga (Baltezers) - Igaunijas rob. (Ainaži) 3,000-4,205 1,205 Rīgas
2. A1 Rīga (Baltezers) - Igaunijas rob. (Ainaži) 9,950-11,000 1,050 Rīgas
3. A1 Rīga (Baltezers) - Igaunijas rob. (Ainaži) 22,000-23,700 1,700 Rīgas
4. A4 Rīgas apvedceļš (Baltezers - Saulkalne) 0,000-1,000 1,000 Rīgas
Kopā par I. būvobjektu 4,955
II. 1. A1 Rīga (Baltezers) - Igaunijas rob. (Ainaži) 33,000-37,253 4,253 Rīgas
III. 1. A2 Rīga - Sigulda - Igaunijas rob. (Veclaicene) 56,000-57,060 1,060 Rīgas
2. A3 Inčukalns - Valmiera - Igaunijas r. (Valka) 20,300-26,895 6,595 Rīgas
Kopā par III. būvobjektu 7,655
IV. 1. A5 Rīgas apvedceļš (Salaspils - Babīte) 6,000-9,600 3,600 Rīgas
2. A8 Rīga - Jelgava - Lietuvas robeža (Eleja) 12,000-14,000 2,000 Rīgas
Kopā par IV. būvobjektu 5,600
V. 1. A6 Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkr. robeža 17,400-19,600 2,200 Rīgas
1. A6 Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkr. robeža 64,000-65,800 1,800 Ogres
VI. 2. A6 Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkr. robeža 67,700-69,000 1,300 Ogres
3. A6 Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkr. robeža 72,300-73,840 1,540 Ogres
4. A6 Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkr. robeža 78,100-78,660 0,560 Aizkraukles
Kopā ar VI. būvobjektu 5,200
VII. 1. A6 Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkr. robeža 116,000-117,400 1,400 Aizkraukles
VIII. 1. A8 Rīga - Jelgava - Lietuvas robeža (Eleja) 29,086-30,226 1,140 Jelgavas
2. P97 Jelgava - Dobele 12,888-14,618 1,730 Jelgavas
Kopā par VIII. būvobjektu 2,870
IX. 1. A9 Rīga (Skulte) - Liepāja 50,160-51,010 0,850 Tukuma
2. A9 Rīga (Skulte) - Liepāja 58,940 - 59,935 0,995 Tukuma
Kopā par IX. būvobjektu 1,845
X. 1. A9 Rīga (Skulte) - Liepāja 122,660-124,912 2,252 Saldus
2. A9 Rīga (Skulte) - Liepāja 133,170-135,700 2,530 Kuldīgas
Kopā par X. būvobjektu 4,782
XI. 1. A10 Rīga - Ventspils 44,000-45,920 1,920 Tukuma
XII. 2. A10 Rīga - Ventspils 80,600-83,550 2,950 Tukuma
3. A10 Rīga - Ventspils 83,550-86,900 3,350 Tukuma
Kopā par XII. būvobjektu 6,300
XIII. 1. A10 Rīga - Ventspils 156,300-157,900 1,600 Ventspils
2. A10 Rīga - Ventspils 160,700-165.140 4,440 Ventspils
Kopā par XIII. būvobjektu 6,000
XIV. 1. A13 Kriev.r. - Rēzekne - Daugavpils - Lietuvas r. 114,900-119,000 4,100 Daugavpils
XV. 1. A7 Rīga - Bauska - Lietuvas robeža (Grenctāle) 66,750-70,200 3,450 Bauska
2. A7 Rīga - Bauska - Lietuvas robeža (Grenctāle) 71,200-71,600 0,400 Bauska
3. A7 Rīga - Bauska - Lietuvas robeža (Grenctāle) 72,500-73,500 1,000 Bauska
4. A7 Rīga - Bauska - Lietuvas robeža (Grenctāle) 74,700-76,350 1,650 Bauska
Kopā par XV. būvobjektu 6,500
Pavisam kopā par 1995. gadu 65,620

* Autoceļam A8 Rīga - Jelgava - Lietuvas robeža (Eleja) paredzēts atjaunot segumu tikai labās puses brauktuvei

Ceļu Uzturēšanas daļas galvenais speciālists J.Kastanovskis

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!