Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 69 Visi
Šī publikācija ir precizēta.
Precizējums: OP 2015/12.2
Ministru kabineta noteikumi Nr.836
Rīgā 2014.gada 23.decembrī (prot. Nr.72 58.§)
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1.specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un
Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda
vadības likuma 20.panta 13.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Nodarbinātība un darba spēka mobilitāte" 7.1.1. specifisko atbalsta mērķi "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" (turpmāk – specifiskais atbalsts);
1.2. specifiskā atbalsta mērķi;
1.3. specifiskajam atbalstam plānoto finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda projekta iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs);
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. specifiskā atbalsta īstenošanas nosacījumus, tai skaitā vienošanās par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumus;
1.7. ar valsts atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.
2. Specifiskā atbalsta mērķis ir veicināt bezdarbnieku un darba meklētāju (turpmāk – bezdarbnieki) konkurētspēju darba tirgū.
3. Specifiskā atbalsta mērķa grupa ir Nodarbinātības valsts aģentūrā (turpmāk – aģentūra) reģistrēti bezdarbnieki, īpaši bezdarbnieki ar zemu un darba tirgus prasībām neatbilstošu prasmju un kvalifikācijas līmeni.
4. Specifiskā atbalsta ietvaros līdz 2023. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1. iznākuma rādītāji:
4.1.1. bezdarbnieki, tostarp ilgstošie bezdarbnieki (atbalstu saņēmušie, dalību uzsākušie) – 85 000, bet projekta iesniegumā plāno – 81 011, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim – 42 000;
4.1.2. bezdarbnieki, vecāki par 50 gadiem (atbalstu saņēmušie, dalību uzsākušie) – 29 000, bet projekta iesniegumā plāno – 27 639, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim – 14 500;
4.2. rezultāta rādītāji:
4.2.1. kvalifikāciju ieguvušie dalībnieki tūlīt pēc dalības apmācībās – 24 480, bet projekta iesniegumā plāno – 23 331;
4.2.2. pasākuma dalībnieki nodarbinātībā sešus mēnešus pēc pasākuma beigām – 22 950, bet projekta iesniegumā plāno – 21 873;
4.3. finanšu rādītājs – līdz 2018. gada 31. decembrim sertificēti izdevumi 38 474 792 euro apmērā.
5. Specifisko atbalstu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6. Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7. Specifiskā atbalsta plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 96 428 049 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 81 963 841 euro, valsts budžeta finansējums – 12 185 719 euro un privātais līdzfinansējums, ko veido šo noteikumu 18.3. apakšpunktā minētās izmaksas, 2 278 489 euro. Projekta iesniegumā kopējo attiecināmo finansējumu plāno ne vairāk kā 91 902 801 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējumu – 78 117 381 euro apmērā, valsts budžeta finansējumu – 11 613 859 euro apmērā un privāto līdzfinansējumu – 2 171 562 euro apmērā, paredzot iznākuma rādītāju un rezultāta rādītāju plānojumu atbilstoši šo noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktā noteiktajam apjomam.
8. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs ir 85 procenti no specifiskajam atbalstam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
9. Specifiskā atbalsta ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās ne agrāk par 2015. gada 2. janvāri.
10. Projekta minimālā attiecināmo izmaksu kopsumma nav ierobežota, maksimālā attiecināmo izmaksu kopsumma līdz 2018. gada 31. decembrim ir 91 902 801 euro. No 2019. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma var ierosināt palielināt projektā noteikto attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 96 428 049 euro, ievērojot šo noteikumu 7. punktā minēto finansēšanas avotu proporcionālo sadalījumu.
11. Eiropas Sociālā fonda projekta īstenošanai nepieciešamos finanšu līdzekļus plāno, projekta īstenošanu finansē un maksājumus valsts budžeta iestādei veic atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
II. Prasības projekta iesniedzējam
12. Projekta iesniedzējs ir iestāde, kas saskaņā ar Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumu īsteno valsts politiku bezdarba samazināšanas un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta jomā, – aģentūra (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
13. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikuma prasībām.
14. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem mēneša laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma, kas noteikts projekta iesnieguma atlases nolikumā.
III. Atbalstāmās darbības un izmaksas
15. Specifiskā atbalsta ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
15.1. konkurētspējas paaugstināšanas pasākumi, kas ietver individuālās konsultācijas un grupu nodarbības (kursi, semināri, lekcijas un citas nodarbības) darba meklēšanas metožu apguvei, psiholoģiskajam atbalstam un darba tirgum nepieciešamo pamatprasmju un iemaņu apguvei, tai skaitā darba tiesisko attiecību veidošanā, darba tiesībās un darba aizsardzībā;
15.2. profesionālā apmācība, pārkvalifikācija, kvalifikācijas paaugstināšana, kas ietver:
15.2.1. profesionālās tālākizglītības programmu apguvi (tai skaitā elastīgu apmācību formā), kas dod iespēju bezdarbniekam iegūt profesionālo kvalifikāciju. Pēc attiecīgās programmas apguves bezdarbnieks kārto profesionālās kvalifikācijas eksāmenu. Bezdarbniekam, kurš nokārtojis profesionālās kvalifikācijas eksāmenu, saskaņā ar profesionālās izglītības ieguvi regulējošajiem normatīvajiem aktiem izsniedz profesionālās kvalifikācijas apliecību;
15.2.2. profesionālās pilnveides izglītības programmu apguvi (tai skaitā elastīgu apmācību formā), kas bezdarbniekiem dod iespēju pilnveidot savu profesionālo meistarību un apgūt mainīgajām darba tirgus prasībām atbilstošas sistematizētas profesionālās zināšanas un prasmes. Bezdarbniekam, kurš sekmīgi apguvis profesionālās pilnveides programmu un nokārtojis noslēguma pārbaudījumu, saskaņā ar profesionālās izglītības ieguvi regulējošajiem normatīvajiem aktiem izsniedz apliecību par profesionālās pilnveides izglītību;
15.3. neformālās izglītības programmu apguve (tai skaitā elastīgu apmācību formā), kas ietver mainīgajām darba tirgus prasībām atbilstošu sistematizētu sociālo un profesionālo pamatprasmju apguvi, noslēguma pārbaudījumu organizēšanu, tai skaitā valsts valodas prasmes pārbaudes un transportlīdzekļu un traktortehnikas vadītāja kvalifikācijas iegūšanas eksāmenus. Bezdarbniekam un darba meklētājam pēc neformālās izglītības programmu apguves izsniedz iegūto zināšanu apliecinošu dokumentu;
15.4. apmācība pie darba devēja (turpmāk – praktiskā apmācība);
15.5. specifisku pakalpojumu sniegšana mērķa grupu bezdarbniekiem apmācību laikā (ergoterapeita un surdotulka pakalpojumi, specializēta transporta nodrošināšana bezdarbniekam ar invaliditāti);
15.6. konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu izstrāde elastīgu apmācību formā un to īstenošana;
15.7. atbalsts reģionālajai mobilitātei;
15.8. projekta īstenošanas personāla apmācība darbam ar mērķa grupu;
15.9. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu;
15.10. projekta administrēšana.
16. Specifiskā atbalsta ietvaros plāno šādas izmaksu pozīcijas:
16.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
16.2. netiešās attiecināmās izmaksas;
17. Šo noteikumu 16.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
17.1. mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir izglītības iestādei šo noteikumu 15.2. un 15.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
17.1.1. apmācību izmaksas (apmācību kupona izmaksas un šo noteikumu 22. punktā minēto profesionālo tālākizglītības programmu īstenošanas izmaksas) atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem;
17.1.2. stipendija atbilstoši izglītības iestādes iesniegtajam rēķinam un pārskatam par bezdarbnieku dalību apmācībās saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bezdarbnieka stipendiju profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un neformālās izglītības ieguves laikā;
17.1.3. specializētā transporta izmaksas bezdarbniekam ar invaliditāti, saskaņā ar normatīvajiem aktiem par pabalsta apmēru transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību;
17.1.4. vienreizēja dotācija iekārtu un aprīkojuma iegādei, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanai un iegādei, lai pielāgotu apmācību vietas bezdarbniekiem ar invaliditāti. Dotāciju piešķir atbilstoši izglītības iestādes iesniegtajai apmācības vietas pielāgošanas tāmei, kura atbilst ergoterapeita atzinumam, bet ne vairāk kā 711 euro vienas apmācības vietas pielāgošanai;
17.2. mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas, kuras finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir darba devējam šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai:
17.2.1. ikmēneša darba algas dotācija praktiskajā apmācībā iesaistītajiem bezdarbniekiem šādā apmērā:
17.2.1.1. par pirmajiem diviem mēnešiem – 160 euro mēnesī proporcionāli dienu skaitam, kurās bezdarbnieks iesaistījies praktiskajā apmācībā;
17.2.1.2. par nākamajiem diviem mēnešiem – 120 euro mēnesī proporcionāli dienu skaitam, kurās bezdarbnieks iesaistījies praktiskajā apmācībā;
17.2.1.3. par pēdējiem diviem mēnešiem – 90 euro mēnesī proporcionāli dienu skaitam, kurās bezdarbnieks iesaistījies praktiskajā apmācībā;
17.2.2. valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no šo noteikumu 17.2.1. apakšpunktā minētās darba algas dotācijas daļas, ja darba devējs ir biedrība vai nodibinājums, kura darbības mērķis ir atbalsta sniegšana personām ar invaliditāti un kurš nodarbina bezdarbnieku kādā no šādām profesijām – asistents vai pavadonis personai ar invaliditāti, surdotulks, latviešu nedzirdīgo zīmju valodas tulks, interešu pulciņa audzinātājs un speciālais pedagogs personām ar invaliditāti –, vai ja darba devējs ir biedrība vai nodibinājums, kura statūti paredz atbalsta sniegšanu personām ar redzes invaliditāti. Kopējais nodarbināto bezdarbnieku skaits nepārsniedz 50 procentus no kopējā biedrībā vai nodibinājumā nodarbināto skaita;
17.2.3. ikmēneša dotācija (piemaksa vai ikmēneša darba alga, ja ir noslēgts darba līgums par darba vadītāja pienākumu izpildi) praktiskajā apmācībā iesaistīto bezdarbnieku darba vadītājam 50 procentu apmērā no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēra. Viens darba vadītājs var vadīt darbu ne vairāk kā diviem bezdarbniekiem;
17.2.4. normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm paredzēto veselības pārbaužu izmaksas;
17.2.5. vienreizēja dotācija iekārtu un aprīkojuma iegādei, kā arī tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanai un iegādei, lai pielāgotu praktiskās apmācības vietas bezdarbniekiem ar invaliditāti. Dotāciju piešķir atbilstoši darba devēja iesniegtajai praktiskās apmācības vietas pielāgošanas tāmei, kura atbilst ergoterapeita atzinumam, bet ne vairāk kā 711 euro vienas praktiskās apmācības vietas pielāgošanai;
17.2.6. normatīvajos aktos par darba aizsardzības prasībām, lietojot individuālos aizsardzības līdzekļus, paredzēto individuālo aizsardzības līdzekļu izmaksas, bet ne vairāk kā 50 euro vienam praktiskajā apmācībā iesaistītajam bezdarbniekam, uzsākot darbu;
17.3. mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas, kuras sedz darba devējs šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai:
17.3.1. praktiskajā apmācībā iesaistīto bezdarbnieku darba algas daļa tādā apmērā, lai kopā ar dotāciju ikmēneša darba alga sasniegtu vismaz valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru par normālo darba laiku;
17.3.2. valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par pasākumā iesaistītajiem bezdarbniekiem (izņemot šo noteikumu 17.2.2. apakšpunktā noteikto);
17.4. mērķa grupas nodrošinājuma izmaksas, kuras sedz finansējuma saņēmējs personas atbalstam:
17.4.1. uzņēmuma līguma izmaksas par ergoterapeita un surdotulka pakalpojumiem pasākumos iesaistītajiem bezdarbniekiem, kas noteikti normatīvajos aktos par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, šo noteikumu 15.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
17.4.2. šo noteikumu 15.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanas izmaksas – finanšu atlīdzība atbilstoši apmācību ilgumam, ja bezdarbnieks piedalās šo noteikumu 15.2., 15.3. un 15.4. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās, transporta izdevumu segšanai braucieniem no deklarētās dzīvesvietas uz apmācību vai prakses vietu un atpakaļ un dzīvojamās telpas īres vai dienesta viesnīcas izdevumu kompensācijai:
17.4.2.1. par apmācību vai prakses pirmo mēnesi avanss 100 euro apmērā, ko izmaksā piecu darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu;
17.4.2.2. par nākamajiem mēnešiem ikmēneša finanšu atlīdzība nepārsniedz 100 euro mēnesī, un to aprēķina, ņemot vērā katrā mēnesī radušās faktiskās dzīvojamās telpas īres vai dienesta viesnīcas un transporta izmaksas, no kurām proporcionāli katru mēnesi tiek atskaitīts pirmajā mēnesī saņemtās finanšu atlīdzības atlikums, ja dzīvojamās telpas īres vai dienesta viesnīcas un transporta izdevumi ir bijuši mazāki par 100 euro mēnesī;
17.5. projekta īstenošanas personāla izmaksas:
17.5.1. atlīdzības izmaksas atbilstoši valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajam, izņemot virsstundas;
17.5.2. iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
17.5.3. transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojumu pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana);
17.5.4. biroja, kancelejas preču, iekārtu un inventāra izmaksas (līdz 213 euro par vienību, ja to kalpošanas laiks ir mazāks par gadu);
17.5.5. jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai nepieciešamā aprīkojuma iegādes un īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts normālo vai nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam;
17.5.6. telpu īres un nomas maksa;
17.5.7. telpu apsaimniekošanas izmaksas (apkure, elektrība, apsaimniekošanas pakalpojumi, ūdensapgāde);
17.5.8. normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm paredzēto veselības pārbaužu izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas projekta īstenošanas personālam;
17.5.9. interneta, pasta pakalpojumu un telekomunikāciju izmaksas;
17.5.10. veselības apdrošināšanas izmaksas projekta īstenošanas personālam, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta īstenošanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja projekta īstenošanas personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam;
17.6. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
17.6.1. šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai:
17.6.1.1. uzņēmuma līguma izmaksas konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu īstenošanai un izdales materiālu sagatavošanai;
17.6.1.2. telpu īres un nomas izmaksas konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu nodrošināšanai;
17.6.1.3. biroja un kancelejas preču izmaksas konkurētspējas paaugstināšanas pasākumu nodrošināšanai;
17.6.2. uzņēmuma līguma izmaksas šo noteikumu 15.6. un 15.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai. Ja pakalpojumu sniedzējs ir reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā kā finansējuma saņēmēja darba ņēmējs, attiecināmas ir arī darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu izmaksas;
17.6.3. projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansēto projektu publicitātes un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu;
17.6.4. sludinājuma izmaksas plašsaziņas līdzekļos darba devēju piesaistei šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
17.7. neparedzētās izmaksas, kuras projektā plāno kā vienu izdevumu pozīciju un izlieto papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami, lai varētu nodrošināt par projekta īstenošanu noslēgtās vienošanās izpildi, ja finansējuma saņēmējs veicis visus plānošanas pasākumus, lai šādus izdevumus novērstu. Neparedzētās izmaksas nepārsniedz divus procentus no kopējām projekta attiecināmajām tiešajām izmaksām, un to izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, ievērojot vienošanos par projekta īstenošanu.
18. Šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas jeb projekta administrēšanas izmaksas nepārsniedz septiņus procentus no projekta plānotajām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neskaitot šo noteikumu 7. punktā minēto privāto līdzfinansējumu, un tās ietver šādas izmaksu pozīcijas:
18.1. atlīdzības izmaksas projekta administrēšanas personālam atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajam, izņemot virsstundas;
18.2. jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai nepieciešamā aprīkojuma iegādes un īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas ne vairāk kā 3 000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja projekta administrēšanas personāls ir nodarbināts normālo vai nepilnu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam;
18.3. transporta izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojumu pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana);
18.4. telpu īres un nomas maksa;
18.5. telpu apsaimniekošanas izmaksas (apkure, elektrība, apsaimniekošanas pakalpojumi, ūdensapgāde);
18.6. biroja, kancelejas preču, iekārtu un inventāra izmaksas (līdz 213 euro par vienību, ja to kalpošanas laiks ir mazāks par gadu);
18.7. interneta, pasta pakalpojumu un telekomunikāciju izmaksas;
18.8. iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
18.9. normatīvajos aktos par obligātajām veselības pārbaudēm paredzēto veselības pārbaužu izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas projekta administrēšanas personālam;
18.10. uzņēmuma līguma izmaksas par maksājumus pamatojošo dokumentu elektronisko apstrādi;
18.11. veselības apdrošināšanas izmaksas projekta administrēšanas personālam, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja projekta administrēšanas personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja projekta administrēšanas personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja projekta administrēšanas personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas proporcionāli atlīdzības procentuālajam sadalījumam.
19. Specifiskā atbalsta ietvaros šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minēto izmaksu pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
IV. Specifiskā atbalsta
īstenošanas nosacījumi20. Šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3., 15.4., 15.5. un 15.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības finansējuma saņēmējs īsteno atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi.
21. Šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3. un 15.4. apakšpunktā minētajā atbalstāmajā darbībā iesaista mērķa grupu, kura nav iesaistīta citos konkurētspējas paaugstināšanas pasākumos, apmācību pasākumos vai pasākumos, kuri paredz darba līguma slēgšanu, atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem.
22. Īstenojot šo noteikumu 15.2.1. apakšpunktā minētās profesionālās tālākizglītības programmas un iesaistot tajās bezdarbniekus, kuri bijuši bez darba vismaz 12 mēnešus vai ir vecāki par 45 gadiem, finansējuma saņēmējs līgumu par profesionālās tālākizglītības programmu īstenošanu slēdz ar profesionālās izglītības iestādēm, kurām piešķirts profesionālās izglītības kompetences centra statuss.
23. Šo noteikumu 22. punktā minētajā gadījumā netiek piemērota apmācību kupona metode, kas noteikta normatīvajos aktos par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem. Grupu komplektēšanu veic finansējuma saņēmējs sadarbībā ar izglītības iestādēm. Bezdarbnieku iesaiste šo noteikumu 22. punktā minētajās profesionālās tālākizglītības programmās tiek veikta līdz dienai, kad šajās programmās kopā ir iesaistīti 200 bezdarbnieki, bet ne ilgāk kā līdz 2015. gada 30. jūlijam.
24. Īstenojot šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, finansējuma saņēmējs ievēro šādas prasības:
24.1. finansējuma saņēmējs ar darba devēju, kurš izvēlēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem, slēdz līgumu par pasākuma īstenošanu un finanšu atbalsta saņemšanu. Saskaņā ar noslēgto līgumu darba devējs:
24.1.1. nodibina darba tiesiskās attiecības ar bezdarbnieku;
24.1.2. organizē nepieciešamo teorētisko un praktisko apmācību pirmās, otrās vai trešās profesionālās kvalifikācijas līmeņa profesionālās kompetences apgūšanai un sniedz pamatzināšanas par profesionālajiem pienākumiem un ar to izpildi saistītajām prasībām;
24.1.3. nodrošina kvalificētu darba vadītāju, kas palīdz nostiprināt darba iemaņas, profesionālās prasmes un zināšanas. Par kvalificētu darba vadītāju uzskata personu, kas ir ieguvusi izglītību vai ne mazāk kā divus gadus ilgu darba pieredzi profesijā, kurā veic bezdarbnieka praktisko apmācību;
24.2. pirms bezdarbnieka ar invaliditāti iesaistes praktiskajā apmācībā darba devēja piedāvāto apmācības vietu izvērtē un nepieciešamos apmācību vietas pielāgojumus nosaka finansējuma saņēmēja izvēlēts ergoterapeits;
24.3. ergoterapeits pēc piedāvātās praktiskās apmācības vietas novērtēšanas finansējuma saņēmējam iesniedz rakstisku atzinumu par apmācību vietas atbilstību bezdarbnieka ar invaliditāti nodarbināšanai un praktiskās apmācības vietas pielāgošanai nepieciešamajiem tehniskajiem palīglīdzekļiem (aprīkojumu, tehniskajām sistēmām) atbilstoši bezdarbnieka funkcionālā traucējuma veidam, smaguma pakāpei un veicamajam darbam. Ja ergoterapeits atzinumā norāda, ka bezdarbnieka ar invaliditāti nodarbināšana darba devēja piedāvātajā praktiskajā apmācības vietā nav iespējama, bezdarbnieks ar invaliditāti pie izvēlētā darba devēja netiek nodarbināts;
24.4. bezdarbnieka ar invaliditāti nodarbināšanai piedāvātās praktiskās apmācības vietas pielāgošanas nosacījumus nosaka finansējuma saņēmēja un darba devēja līgumā par pasākumu īstenošanu;
24.5. ja pasākuma īstenošanas laikā tiek sabojāts pielāgotās praktiskās apmācības vietas aprīkojums, tā remonta vai atjaunošanas izmaksas sedz darba devējs un šīs izmaksas nav attiecināmas.
25. Asistenta pakalpojumus bezdarbniekiem ar invaliditāti nodrošina pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumus pašvaldībā.
26. Īstenojot šo noteikumu 15.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību:
26.1. finansējuma saņēmējs piešķir atbalstu reģionālai mobilitātei, ievērojot šādas prasības:
26.1.1. apmācību vai prakses vieta atrodas vismaz 20 km attālumā no bezdarbnieka deklarētās dzīvesvietas, un bezdarbnieks norādītajā administratīvajā teritorijā ir deklarēts vismaz sešus mēnešus;
26.1.2. ir saņemts bezdarbnieka iesniegums par nepieciešamo finanšu atbalstu reģionālajai mobilitātei, un finansējuma saņēmējs ir pieņēmis lēmumu par finanšu atlīdzības piešķiršanu (lēmumu pieņem triju darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas);
26.2. finansējuma saņēmējs atbalstu reģionālai mobilitātei izmaksā, ievērojot šādus nosacījumus:
26.2.1. pēc katra darba apmācību mēneša beigām, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā mēneša piektajam datumam bezdarbnieks iesniedz finansējuma saņēmējam izdevumus apliecinošus dokumentus par iepriekšējo apmācību mēnesi (sabiedriskā transporta braukšanas biļetes vai degvielas izdevumus apliecinošus dokumentus un dzīvojamās telpas īres vai dienesta viesnīcas īres līguma un maksājumu apliecinoša dokumenta kopiju (dzīvojamās telpas īres vai dienesta viesnīcas īres līguma kopiju iesniedz otrajā mēnesī, kā arī tajā mēnesī, kad bezdarbnieks maina dzīvojamo telpu vai dienesta viesnīcu, ja attiecināms));
26.2.2. ikmēneša finanšu atlīdzību par apmācību mēnesi finansējuma saņēmējs izmaksā līdz kārtējā mēneša desmitajam un divdesmitajam datumam pēc transporta un īres izdevumus apliecinošo dokumentu saņemšanas;
26.2.3. ja bezdarbniekam iestājas pārejoša darbnespēja, viņa pienākums ir nākamajā darbdienā pēc pārejošas darbnespējas beigām par to paziņot finansējuma saņēmējam. Par pārejošas darbnespējas laiku finanšu atlīdzības izmaksas netiek veiktas un finanšu atlīdzības saņemšanas laiks nepagarinās;
26.2.4. ja bezdarbnieks pamet apmācību, viņa pienākums ir divu darbdienu laikā pēc apmācību izbeigšanās dienas atlīdzināt finansējuma saņēmējam pārmaksāto finanšu atlīdzības summu par periodu, kurā bezdarbnieks vairs nav bijis apmācībās.
27. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
27.1. nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulā (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, un normatīvajos aktos par Eiropas Savienības fondu publicitātes un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanu;
27.2. savā tīmekļa vietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
27.3. piesaistot projekta īstenošanas un administrēšanas personālu uz darba līguma pamata un paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka projekta īstenošanas un administrēšanas personāls tiek piesaistīts normālo vai nepilnu darba laiku (tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika attiecināmības principu), attiecīgi veicot projekta īstenošanas un administrēšanas personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku;
27.4. nodrošina ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma, tai skaitā privātā līdzfinansējuma, uzskaiti;
27.5. līgumos, kurus aģentūra slēdz šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3. un 15.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, avansa maksājumus var paredzēt ne vairāk kā 50 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
27.6. grozījumus projektā izdara atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā;
27.7. nodrošina mērķa grupas vajadzību un sasniedzamo rādītāju uzskaiti, analīzi un uzraudzību novadu teritoriālo vienību (tai skaitā pagasta) līmenī, informāciju ievietojot savā tīmekļa vietnē;
27.8. pēc vadošās iestādes pieprasījuma un atbilstoši darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" papildinājumā noteiktajam informācijas iegūšanas biežumam nodrošina datus par pasākuma dalībniekiem nodarbinātībā gan vienu, gan divus gadus pēc pasākuma beigām;
27.9. uzskaita traucējošos apstākļus bezdarbnieku iesaistei pasākumā;
27.10. par projekta ietvaros atbalstu saņēmušajām personām uzkrāj informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2014.–2020. gada plānošanas periodā, un maksājuma pieprasījuma veidlapā noteiktajiem datiem;
27.11. veicina šādu horizontālā principa "Vienlīdzīgas iespējas" horizontālo rādītāju sasniegšanu:
27.11.1. personu ar invaliditāti īpatsvars mērķa grupā nav mazāks par šo personu īpatsvaru reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā;
27.11.2. personu, kas vecākas par 54 gadiem, īpatsvars mērķa grupā nav mazāks par šo personu īpatsvaru reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā;
27.11.3. sieviešu īpatsvars mērķa grupā ir līdzvērtīgs sieviešu īpatsvaram reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā;
27.11.4. etnisko minoritāšu pārstāvju īpatsvars mērķa grupā nav mazāks par etnisko minoritāšu pārstāvju īpatsvaru reģistrēto bezdarbnieku kopskaitā;
27.11.5. specifiskus pakalpojumus saņēmušo bezdarbnieku ar invaliditāti skaits (apmācību vai praktiskās apmācības vietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka pakalpojumi un specializētā transporta pakalpojumi);
27.12. var veikt publiskos iepirkumus pirms vienošanās noslēgšanas, iepirkuma līgumus slēdzot ne agrāk par 2015. gada 2. janvāri, vai piemērot pirms 2015. gada 2. janvāra noslēgtos iepirkuma līgumus, veicot tajos nebūtiskus grozījumus Publisko iepirkumu likuma izpratnē un tos papildinot ar atsauci, ka attiecīgo atbalsta pasākumu finansē arī specifiskā atbalsta mērķa pasākuma projekta ietvaros, kā arī veicot citus tehniskus nebūtiskus grozījumus, kas nepieciešami šo noteikumu 15. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
28. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās jebkurā no šādiem gadījumiem:
28.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma radītāju vai uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
28.2. citos gadījumos, kas paredzēti vienošanās nosacījumos par projekta īstenošanu.
29. Specifiskā atbalsta projekta īstenošanu plāno saskaņā ar vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2021. gada 31. decembrim.
30. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
V. Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
31. Finanšu atbalstu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir darba devējam, šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013), Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354), vai Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par ES darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
32. Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir darba devējam, šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros, ievēro šādus nosacījumus:
32.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā, Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 1. punktā un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
32.2. pirms finanšu atbalsta piešķiršanas finansējuma saņēmējs pārbauda, vai darba devējam minētais finanšu atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2. punktā (darba devējiem, kuri darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 1379/2013) vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. punktā (darba devējiem, kuri nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu) noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Izvērtējot finanšu atbalsta apmēru, jāvērtē saņemtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem,
32.3. finanšu atbalstu nepiešķir, ja, sniedzot finanšu atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, Komisijas regulu Nr. 717/2014 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013, saimnieciskās darbības veicējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums vai kura saimnieciskā darbība ir izbeigta;
32.4. finanšu atbalstu, ko finansējuma saņēmējs dotācijas veidā piešķir darba devējam, de minimis atbalsta veidā drīkst kumulēt līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2. punktā, vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam un drīkst kumulēt ar valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda konkrētā gadījumā īpašajiem apstākļiem noteikta Komisijas grupu atbrīvojuma regulā vai lēmumā, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 5. panta 1., 2. un 3. punktu, vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 5. panta 1., 2. un 3. punktu.
33. Finanšu atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
34. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, Komisijas regulu Nr. 717/2014 un Komisijas regulu Nr. 1408/2013 var pieņemt līdz šo regulu darbības beigām jeb līdz 2021. gada 30. jūnijam.
Ministru prezidente Laimdota Straujuma
Labklājības ministrs Uldis Augulis