Konkurences padomes lēmumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Konkurences padomes lēmums Nr.4
Lēmuma publiskojamā versija
Rīgā 2015.gada 29.janvārī (prot. Nr.5, 5.§)
Par lietas neierosināšanu
Par SIA "Coffee Deluxe Baltija" 02.12.2014. iesniegumu
1 Konkurences padome (turpmāk – KP) 03.12.2014. saņēma SIA "Coffee Deluxe Baltija" (turpmāk – CD) 02.12.2014. iesniegumu Nr.2-CDB-K par Konkurences likuma (turpmāk – KL) pārkāpumiem saistībā ar iespējamu aizliegto vienošanos starp CD un SIA "RSKORPIONS" (turpmāk – RS), SIA "SKAI BALTIJA" (turpmāk – SKY), kā arī iespējamu RS un SKY dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu mazumtirdzniecībā (turpmāk – Iesniegums). KP 30.12.2014. no CD saņēma 23.12.2014. vēstuli ar papildus informāciju pie Iesnieguma.
2 Iesniegumā norādīts, ka 31.05.2012. starp CD un SKY tika noslēgts pirkuma līgums, kuram pievienotajā specifikācijā tika iekļauta sadaļa "Ieteicamā pārdošanas cena". CD apgalvo, ka SKY pārstāvis pa telefonu tai norādījis, ka šajā sadaļā jāraksta cena, par kādu preci varētu tirgot RS veikalā "Orange Cash & Carry" un šai cenai ir jābūt mazākai par CD interneta vietnē norādīto. CD skaidro, ka, ņemot vērā SKY pārstāvja norādīto, tā specifikācijā iekļāva preču ieteicamās pārdošanas cenas.
3 Savukārt 27.08.2012. CD un RS noslēdza pirkuma līgumu, kura pielikumā "Preču sortiments un specifikācija" tika ietverta sadaļa "Rekomendējamās cenas (Orange Cash & Carry) bez PVN", skaidrojot, ka konkrēto līguma projektu sagatavoja RS. 10.07.2014. CD un RS noslēdza jaunu līgumu, bet konkrētajā gadījumā CD, aizpildot pielikumā nepieciešamo preci raksturojošo informāciju, konkrēto sadaļu izdzēsa no līguma. CD arī apgalvo, ka vienā no tikšanās reizēm RS informējusi CD, ka līgumos iekļautās ieteicamās (rekomendējamās) cenas visticamāk ir faktiskās cenas "Orange Cash & Carry" veikalā, un iekļaut līgumā ieteicamās cenas, kas tiek piemērotas kā faktiskās pārdošanas cenas, ir ierasta RS prakse.
4 Papildus CD uzskata, ka RS un SKY ir viens tirgus dalībnieks, kas atrodas dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā, ņemot vērā produkta izplatīšanas specifiku un RS darījumu varu pret CD, kā arī apstākli, ka vairāk nekā 70% no CD kopējā apgrozījuma veido preces piegādes RS. CD uzskata, ka iepriekš minētie uzņēmumi savu dominējošo stāvokli izmanto ļaunprātīgi, uzspiežot CD netaisnīgus un nepamatotus maksājumus – loģistikas bonusus un papildus atlaides.
5 CD lūdz KP ierosināt lietu pret RS un SKY par KL 11.panta pirmās daļas 1.punkta un 13.panta otrās daļas 2.punkta pārkāpumu.
6 Tā kā lēmuma pieņemšanai bija nepieciešams iegūt papildus informāciju, KP ar 05.01.2015. lēmumu Nr.1 pagarināja lēmuma (par lietas ierosināšanu vai neierosināšanu saistībā ar CD 02.12.2014. iesniegumu Nr.2-CDB-K) pieņemšanas termiņu līdz 03.02.2015., par ko attiecīgi tika informēta CD.
7 Papildus informācija un skaidrojumi, kas nepieciešami Iesnieguma izskatīšanai, tika pieprasīta un iegūta arī no RS un SKY.
8 Izvērtējot Iesniegumā ietverto, RS un SKY sniegto informāciju, kā arī papildus iegūto informāciju, KP
konstatēja:
I. TIRGUS DALĪBNIEKI
9 CD1 ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas numuru 40103803619, juridiskā adrese – Madaru iela 11, Mežāres, Babītes pagasts, Babītes novads. CD galvenā darbības joma ir kafijas, tējas, kakao un garšvielu vairumtirdzniecība2.
10 RS ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas numuru 40003703255, juridiskā adrese – Druvas iela 3a, Rīga. RS galvenā darbības joma ir dažādu preču (gaļas un gaļas produktu, dzērienu, cukura, šokolādes un cukuroto konditorejas izstrādājumu, kafijas, tējas, kakao, garšvielu un citu pārtikas produktu, kā arī mājsaimniecības preču) vairumtirdzniecība3.
11 SKY ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kas reģistrēta Komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas numuru 50003402511, juridiskā adrese – Kārļa Ulmaņa gatve 122, Rīga. SKY nodarbojas ar mazumtirdzniecību nespecializētajos veikalos, kuros galvenokārt pārdod pārtikas preces, dzērienus vai tabaku4.
II. KONKRĒTAIS TIRGUS
12 Par konkrēto tirgu KL 1.panta 4.punkta izpratnē uzskatāms konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu. Par konkrētās preces tirgu KL 1.panta 5.punkta izpratnē uzskatāms noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības. Savukārt par konkrēto ģeogrāfisko tirgu KL 1.panta 3.punkta izpratnē uzskatāma ģeogrāfiskā teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.
13 Iesniegumā norādīts, ka CD izplata Nespresso kafijas kapsulas un aksesuārus. Pamatojoties uz noslēgtajiem līgumiem ar RS un SKY, Nespresso kafijas kapsulas un aparāti tika piegādāti RS pārdošanai vairumtirdzniecībā (tajā skaitā veikalā "Orange Cash & Carry") un SKY pārdošanai SKY mazumtirdzniecības tīkla veikalos.
14 Ņemot vērā Eiropas Komisijas praksi5, tiek izdalīti dažādi espresso kafijas aparātu veidi, tajā skaitā aizvērtā tipa espresso aparāts ar dozētu pumpi (pump portioned (closed) espresso machines), pie kura pieder arī CD izplatītie Nespresso kafijas aparāti. Konkrētie kafijas aparāti tehnoloģiski atšķiras no, piemēram, manuālajām vai pilnībā automatizētajām espresso kafijas aparātiem, jo tajos ir mehānisms, kurā nepieciešams ievietot hermētiski noslēgtu kapsulu, kas satur espresso kafiju. Espresso kafijas kapsulu kvalitāte tiek vērtēta kā augsta, un espresso kafija, kas ir pagatavota, izmantojot kafijas kapsulu, ir relatīvi dārgāka, salīdzinot ar espresso kafiju, kuras pagatavošanai izmantotas kafijas pupiņas vai malta kafija. Papildus funkcijas (piemēram, piena putošanas sistēma) pieļauj ar šo kafijas aparātu tādu dzērienu pagatavošanu kā cappuccino, cafe latte u.c.
15 Nespresso kafijas kapsulas un aksesuārus iespējams iegādāties gan dažādos veikalos, piemēram, CD interneta veikalā6, SKY mazumtirdzniecības tīkla veikalos7 un RS veikalā "Orange Cash & Carry"8, SIA "19BAR"9, SIA "ADA Holdings" veikalā "Tava kafija" un interneta veikalā10, kā arī SIA "Kafijas draugs" veikalā un interneta veikalā11. Tajā pat laikā Nespresso kafijas kapsulas un aksesuārus iespējams iegādāties arī citos interneta veikalos (t.sk. ražotāja interneta veikalos), kā arī ceļojumu laikā – veikalos ārpus Latvijas12.
16 Līdz ar to KP secina, ka konkrēto preces tirgu iespējams definēt kā aizvērtā tipa espresso aparātu ar dozētu pumpi un šajā aparātā izmantojamo kafijas kapsulu tirgu, neizslēdzot iespēju, ka to būtu iespējams definēt šaurāk, ņemot vērā to, ka pastāv iespējas iegādāties dažādas (viena ražotāja, dažādu ražotāju) aizvērtā tipa espresso aparātus ar dozētu pumpi, kuros kafijas kapsulu pagatavošanai izmantojamas dažādas espresso kafijas kapsulas (gan attiecīgā ražotāja kafijas kapsulas ("oriģinālās kapsulas konkrētajam aparātam"), gan to aizstājēju kapsulas, kuras izgatavojuši citi ražotāji).
17 Savukārt indikācijas, ka Nespresso aizvērtā tipa espresso aparātu ar dozētu pumpi un šajā aparātā izmantojamās kafijas kapsulas iespējams iegādāties arī interneta veikalos un veikalos ārpus Latvijas teritorijas, norāda uz to, ka ģeogrāfiskais tirgus varētu tikt definēts plašāk nekā Latvijas teritorija.
18 Tomēr, ņemot vērā turpmāk aprakstītos apstākļus, KP ieskatā konkrētos tirgus nav nepieciešams definēt precīzi.
III. IESNIEGUMĀ MINĒTO FAKTU IZVĒRTĒJUMS
19 Saskaņā ar KL 11.panta pirmās daļas 1.punktu ir aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus dalībnieku vienošanās par tiešu vai netiešu cenu vai tarifu noteikšanu jebkādā veidā vai to veidošanas noteikumiem, kā arī par tādas informācijas apmaiņu, kura attiecas uz cenām vai realizācijas noteikumiem, kuru mērķis vai sekas ir konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā.
20 KP konstatē, ka gan 27.08.2012. CD un RS līguma pielikumā, gan 31.05.2012. CD un SKY līguma pielikumā ir ietvertas Nespresso kafijas kapsulu un aksesuāru rekomendējamās/ieteicamās cenas. Tomēr, lai arī konkurences tiesību normatīvie akti nepieļauj pircēja tālākpārdošanas cenas noteikšanu, nepārkāpjot KL nosacījumus, piegādātājam ir tiesības vienoties ar mazumtirgotājiem par preces tālākpārdošanas cenu, bet tikai gadījumā, ja tā ir maksimālā (augstākā iespējamā cenu robeža) vai ieteicamā tālākpārdošanas cena13.
21 Tātad konkrētajā gadījumā nepieciešams noskaidrot, vai pastāv pamatotas aizdomas, ka gan 27.08.2012. CD un RS, gan 31.05.2012. CD un SKY līguma pielikumos ietvertās Nespresso kafijas kapsulu un aparātu cenas ir piemērotas faktiski kā fiksētās vai minimālās pārdošanas cenas, un CD un RS, kā arī CD un SKY darbībās nav konstatējamas KL 11.panta pirmās daļas 1.punkta sastāva pazīmes, t.sk., vai konkrēto tālākpārdošanu cenu uzturēšana nav īstenota ar draudiem, iebiedēšanu, brīdinājumiem, soda naudu, piegāžu kavēšanu/apturēšanu vai līguma pārtraukšanu saistībā ar noteiktā cenu līmeņa neievērošanu14.
22 Iepazīstoties ar CD un RS e-pasta saraksti, KP secināja, ka pirms pirkuma līguma noslēgšanas 22.08.2012. RS nosūtījusi CD līguma projektu, kurā rekomendējamās cenas Nespresso kafijas kapsulām un aparātiem nebija iekļautas. CD 24.08.2012. nosūtīja RS pirkuma līguma projektu ar labojumiem, tajā iekļautajām rekomendējamām cenām Nespresso kafijas kapsulām un aksesuāriem. RS skaidro, ka 27.08.2012. līgumā ar CD nebija iekļauti kontroles mehānismi vai sods par rekomendējamo cenu neievērošanu, kas liecina par konkrēto noteikumu rekomendējošo raksturu. Arī CD norāda, ka nekad nav kontrolējusi, vai ieteicamās cenas veikalā "Orange Cash & Carry" tiek piemērotas, kā arī līgums nav ierobežojis vai atturējis CD brīvi noteikt un mainīt cenas savā tirdzniecības interneta vietnē.
23 Turklāt CD nav iesniegusi, kā arī KP nav ieguvusi pierādījumus vienošanās par cenu fiksēšanu pastāvēšanas faktam, uz ko Iesniegumā norāda CD, proti, ka starp CD un SKY, kā arī CD un RS pastāv vienošanās par to, ka veikalā "Orange Cash & Carry" Nespresso kafijas kapsulu un kafijas aparātu cenām jābūt zemākam nekā cenām CD interneta veikalā, vai arī CD interneta veikalā cenām jābūt augstākām nekā "Orange Cash & Carry" veikalā.
24 RS skaidro, ka Nespresso kafijas kapsulu un aparātu cenas veikalā "Orange Cash & Carry" tiek noteiktas, ņemot vērā RS vadības noteiktā iespējamā uzcenojuma intervālu (aptuveni 5-20% robežās). Pārbaudot Nespresso kafijas kapsulu cenas RS veikalā "Orange Cash & Carry" laika posmā no 01.09.2012. līdz 31.12.2013., KP konstatēja, ka faktiski Nespresso kafijas kapsulu cenas RS veikalā "Orange Cash & Carry" ir svārstījušās un bijušas gan rekomendējamo cenu līmenī, gan zemākas nekā RS un CD līgumā norādītās cenas. Papildus, ņemot vērā CD norādīto, ka tā nav veikusi kontroli pār līgumā iekļauto ieteicamo cenu ievērošanu, kā arī brīvi noteikusi un mainījusi cenas savā interneta veikalā, KP secina, ka RS un CD darbībās nav saskatāmas KL 11.panta pirmās daļas 1.punkta pārkāpuma pazīmes, t.i., tālākpārdošanas cenu fiksēšanas pazīmes.
25 Savukārt SKY norādījusi, ka 31.05.2012. līgumā ar CD ieteicamās cenas tikušas iekļautas pēc SKY iniciatīvas ar mērķi iegūt informāciju par aptuvenu indikatīvo cenu līmeni Nespresso kafijas kapsulām un aparātiem Latvijas mazumtirdzniecības tirgū un Eiropas veikalos, jo līguma noslēgšanas laikā šis produkts bija uzskatāms par jaunu produktu Latvijas tirgum. Ņemot vērā iepriekš minēto mērķi un sadaļas informatīvo raksturu, kontrole pār ieteicamās cenas ievērošanu netika paredzēta. SKY skaidro, ka pārdošanas cenas savos veikalos noteica patstāvīgi, un tās dažādos periodos līguma spēkā esamības laikā svārstījušās, ņemot vērā tirgus situāciju.
26 Līdzīgi kā iepriekš, arī šajā gadījumā CD nav iesniegusi, kā arī KP nav ieguvusi pierādījumus vienošanās pastāvēšanas faktam, uz ko Iesniegumā norāda CD. Ieteicamo cenu noteikšana pati par sevi nav uzskatāma par aizliegtu vienošanos KL 11.panta pirmās daļas 1.punkta izpratnē un, ņemot vērā CD norādīto, ka tā nav veikusi kontroli pār līgumā iekļautajām ieteicamajām cenām, kā arī brīvi noteikusi un mainījusi cenas savā interneta veikalā, KP ieskatā SKY un CD darbībās, iekļaujot 31.05.2012. noslēgtajā līgumā Nespresso kafijas kapsulu un aparātu ieteicamās tālākpārdošanas cenas, nav saskatāmas KL 11.panta pirmās daļas 1.punkta pārkāpuma pazīmes.
27 Iepriekš minētais liecina par to, ka CD 27.08.2012. līgumā ar RS, CD 31.05.2012. līgumā ar SKY iekļautās ieteicamās/rekomendējošās cenas tika iekļautas indikatīvi, un tās, nebaidoties no sankcijām vai citām negatīvām sekām, CD, RS un SKY vienpersoniski varēja mainīt un to arī darīja. Līdz ar to KP nesaskata KL 11.panta pirmās daļas 1.punktā iekļautās aizliegtās vienošanās pazīmes RS, SKY un DC darbībās.
28 Iesniegumā norādīts arī, ka CD ieskatā RS un SKY ir viens tirgus dalībnieks un atrodas dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā, ņemot vērā produkta izplatīšanas specifiku un RS darījumu varu pret CD, kā arī apstākli, ka vairāk nekā 70% no CD kopējā apgrozījuma veido piegādes RS. CD uzskata, ka iepriekš minētie uzņēmumi savu dominējošo stāvokli izmanto ļaunprātīgi, uzspiežot CD netaisnīgus un nepamatotus maksājumus – loģistikas bonusus un papildus atlaides.
29 Saskaņā ar KL 13.panta otro daļu dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā atrodas tāds tirgus dalībnieks vai vairāki tādi tirgus dalībnieki, kas, ņemot vērā savu iepirkuma varu pietiekami ilgā laika posmā un piegādātāju atkarību konkrētajā tirgū, spēj tieši vai netieši piemērot vai uzspiest piegādātājiem netaisnīgus un nepamatotus noteikumus, nosacījumus vai maksājumus un var kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci jebkurā konkrētajā tirgū Latvijas teritorijā.
30 KP ieskatā apstāklis, ka vairāk nekā 70% no CD kopējā apgrozījuma veido piegādes RS, nav pamatots iemesls, lai uzskatītu, ka RS un SKY kopā atrodas dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā. Ņemot vērā KL 13.panta otrajā daļa noteikto dominējošā stāvokļa mazumtirdzniecībā definīciju, lai mazumtirgotājam konstatētu dominējošo stāvokli mazumtirdzniecībā, ir jāizpildās diviem kumulatīvajiem kritērijiem: piegādātājam jābūt atkarīgam no mazumtirgotāja un mazumtirgotājam pietiekami ilgā laika posmā jābūt iepirkuma varai. Šo kritēriju esamība jāvērtē kopsakarā, ņemot vērā arī preces īpašības un patēriņa raksturu, izplatīšanas specifiku, apstākļus, kādos veidojusies tik liela tirgus daļa pie viena pircēja (mazumtirgotāja).
31 Konkrētajā gadījumā Nespresso kafijas kapsulas un aparāti ir specifiska prece, kas tiek pārdota, izmantojot dažādus izplatīšanas kanālus – interneta veikali, ražotāja un citi mazie, speciālie veikali (boutiques), un tai nav raksturīga pārdošana nespecializētajos mazumtirdzniecības veikalos.
32 Tajā pat laikā KP norāda, ka, ņemot vērā KP praksi15, vērtējot mazumtirgotāju iepirkuma varu t.sk. pēc mazumtirdzniecības organizācijas (piemēram, pēc tirdzniecības vietu skaita un izvietojuma valsts teritorijā), KP, salīdzinot dažādus mazumtirdzniecības tīklus, secina, ka SKY veikalu skaits (4 veikali Rīgā) ir mazāks nekā konkurējošo mazumtirdzniecības tīklu veikalu skaits (piemēram, gan SIA "MAXIMA Latvija", gan SIA "RIMI LATVIA" ir vairāk nekā 50 veikali Rīgā16). Turklāt, atšķirībā no konkurentiem (SIA "RIMI LATVIA" un SIA "MAXIMA Latvija", kuru veikalu tīkls ir visā Latvijā), SKY veikali atrodas tikai Rīgas teritorijā.
33 Papildus KP skaidro, ka, ņemot vērā KP praksi17, mazumtirdzniecības uzņēmumi SIA "RIMI LATVIA", SIA "MAXIMA Latvija", SIA "MEGO" un SIA "ELVI Latvija" veido lielāko daļu, t.i., aptuveni 70%, no ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības realizācijas Latvijā, un KP rīcībā esošā informācija liecina, ka SKY tirgus daļa mazumtirdzniecībā nepārsniedz 5%.
34 Līdz ar to, ņemot vērā preces specifiku, zemas barjeras ienākšanai kapsulu kafiju un aparātu izplatīšanas tirgū, kā arī SKY tirdzniecības modeli un organizāciju, KP ieskatā konkrētajā gadījumā šim mazumtirgotājam nav iepirkuma vara pietiekami ilgā laika posmā, kas varētu liecināt par SKY atrašanos dominējošā stāvoklī mazumtirdzniecībā.
35 Vēl jo vairāk, saskaņā ar CD 23.12.2014. vēstulē norādīto, CD bijušas neveiksmīgas sarunas par Nespresso kafijas kapsulu un aparātu piegādi ar vairākiem uzņēmumiem, kas pārstāv četrus mazumtirdzniecības tīklus. Sadarbība par Nespresso kafijas kapsulu un aparātu tirdzniecību tika uzsākta vienā veikalā, kas jau pēc trīs mēnešiem tika pārtraukta. Tātad CD ir vēlējusies noslēgt līgumus arī ar citiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kas lielākajā daļā gadījumu nav izdevies. Ieinteresēti bijuši vienīgi SKY un RS, kas ir bijis par iemeslu lielajam CD Iesniegumā norādītajam apgrozījuma apjomam tieši ar šiem uzņēmumiem un norāda uz zināmas atkarības izveidošanos no šiem uzņēmumiem, tomēr ne tādā mērā, lai būtu iespējams to vērtēt KL 13.panta otrās daļas izpratnē.
36 KP, izvērtējot mazumtirgotāja tirgus varu un dominējošā stāvokļa mazumtirdzniecībā ļaunprātīgu izmantošanu, neizslēdz tādas interpretācijas iespējamību, ka pie noteiktu apstākļu pastāvēšanas vairumtirgotāju un mazumtirgotāju varētu vērtēt kā vienu tirgus dalībnieku. Tomēr Iesniegumā minētajā situācijā tam nav izšķirošas nozīmes, jo KP nesaskata tādu SKY (un RS) iepirkuma varu pietiekami ilgā laika posmā, kas varētu norādīt uz dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu uzmantošanu mazumtirdzniecībā. Līdz ar to konkrētajā gadījumā KP neuzskata par lietderīgu analizēt SKY un RS attiecības.
Līdz ar to KP secina, ka Iesniegumā ietvertā un papildus iegūtā informācija neliecina par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta un 13.panta otrās daļas 2.punkta pārkāpuma sastāva pazīmēm SIA "RSKORPIONS" un SIA "SKAI BALTIJA" darbībās.
Ņemot vērā augstāk minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu, 11.panta pirmās daļas 1.punktu un 13.panta otrās daļas 2.punktu un 23.panta pirmo un ceturto prim daļu, Konkurences padome
nolēma
neierosināt lietu par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.punkta un 13.panta otrās daļas 2.punkta iespējamo pārkāpumu SIA "RSKORPIONS" un SIA "SKAI BALTIJA" darbībās.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
1 Saskaņā ar Iesniegumā norādīto CD ir saistību pārņēmēja no SIA "First Online", kuras iepriekšējais nosaukums ir SIA "Coffee Deluxe"
2 Skat.: http://company.lursoft.lv/coffee-deluxe-baltija/40103803619
3 RS 21.01.2015. vēstule Nr.RS/ND-9/15
4 Skat.: http://company.lursoft.lv/skai-baltija/50003402511
5 Eiropas Komisijas 17.07.2009. lēmums lietā Nr.COMP/M.5547 – KONINKLIJKE PHILIPS ELECTRONICS / SAECO INTERNATIONAL GROUP, 10.punkts.
Pieejams: http://ec.europa.eu/competition/mergers/cases/decisions/m5547_20090717_20310_en.pdf
6 Skat.: http://coffeedeluxe.eu/lv/
7 Skat.: http://sky.lv/
8 Skat.: http://www.orangecandc.com/
9 Skat.: http://www.19bar.eu/lv/nespresso-kapsulas
10 Skat.: http://www.tavakafija.lv/
11 Skat.: http://www.kafijasdraugs.lv
12 Piemēram, specializētie veikali Lielbritānijā. Skat.: http://www.nespresso.com/#/uk/en/store_locator
13 Administratīvās apgabaltiesas 02.02.2009. spriedums lietā Nr.A42400406 (Nr.AA43-0255-09/2), 11.punkts. Pieejams: http://kp.gov.lv/files/pdf/2006_e02-25.pdf
14 Eiropas Komisijas pamatnostādnes vertikālo ierobežojumu jomā, 48.punkts. Pieejams:
http://ec.europa.eu/competition/consultations/2009_vertical_agreements/draft_notice_lv.pdf
15 Skat. KP lēmumus:
KP 13.01.2011. lēmums Nr.E02-4, pieejams: http://www.kp.gov.lv/files/pdf/mDrL58d8mf.pdf,
KP 30.11.2010. lēmums Nr.E02-85, pieejams: http://www.kp.gov.lv/files/pdf/tXyYwvJTQt.pdf,
KP 22.12.2010. lēmums Nr.94, pieejams: http://www.kp.gov.lv/files/pdf/MTf0kEsqXH.pdf,
16 Skat. http://www.maxima.lv/par_uznemumu/veikalu_tikls/latvija/meklesana/?location=0&type=0&x=9&y=3 un http://www.rimi.lv/veikali
17 Skat. KP 11.12.2014. lēmums Nr.67, 38.punkts, pieejams: http://kp.gov.lv/files/pdf/2OijWlXxtl.pdf
papildus skatīt KP lēmumus:
KP 13.01.2011. lēmums Nr.E02-4, pieejams: http://www.kp.gov.lv/files/pdf/mDrL58d8mf.pdf,
KP 30.11.2010. lēmums Nr.E02-85, pieejams: http://www.kp.gov.lv/files/pdf/tXyYwvJTQt.pdf,
KP 22.12.2010. lēmums Nr.94, pieejams: http://www.kp.gov.lv/files/pdf/MTf0kEsqXH.pdf
Konkurences padomes priekšsēdētāja S.Ābrama