Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 5 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr.182
Rīgā 2015.gada 14.aprīlī (prot. Nr.20 23.§)
Noteikumi par higiēnas prasībām tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai un speciālajām prasībām tetovēšanas līdzekļiem
Izdoti saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma
38.1 panta pirmo daļu,
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma
21.panta pirmo daļu
un Preču un pakalpojumu drošuma likuma
8.1 pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. higiēnas prasības tetovēšanas, tai skaitā mikropigmentācijas, permanentā grima, skarifikācijas un pīrsinga pakalpojumiem (turpmāk – pakalpojumi), to sniedzējiem, pakalpojumu sniegšanas telpām, telpu aprīkojumam un darba piederumiem;
1.2. speciālās prasības tetovēšanas līdzekļiem, kā arī to uzraudzības un kontroles kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. tetovēšana – tetovēšanas līdzekļa ievadīšana cilvēka ādā, veidojot pastāvīgi noturīgu zīmējumu;
2.2. mikropigmentācija un permanentais grims – tetovēšanas līdzekļa mikrodevas ievadīšana cilvēka ādas virsējā slānī, veidojot pārejoši noturīgu zīmējumu;
2.3. skarifikācija vai rētošana – process, kura laikā uz ķermeņa tiek veidotas rētas, iegriežot vai iededzinot ādu, kā arī ievadot iegrieztajās brūcēs tetovēšanas līdzekli;
2.4. pīrsings – ādas, gļotādas, muskuļa vai skrimšļa caurduršana, lai izveidotu atveri rotaslietas ievietošanai;
2.5. tetovēšanas līdzeklis – viela vai maisījums, kas paredzēts tetovēšanai, rētošanai, permanentā grima vai mikropigmentācijas veidošanai;
2.6. darīt pieejamu tirgū – piegādāt produktu izplatīšanai, patēriņam vai izmantošanai Eiropas Savienības tirgū komerciālām darbībām par maksu vai bez maksas;
2.7. laist tirgū – produktu pirmo reizi darīt pieejamu Eiropas Savienības tirgū;
2.8. ražotājs – jebkura fiziska vai juridiska persona, kas ražo kādu produktu vai liek šo produktu izveidot vai ražot, vai laiž šo produktu tirgū ar savu vārdu vai preču zīmi.
3. Par šo noteikumu prasību ievērošanu ir atbildīgs saimnieciskās darbības veicējs, kas piedāvā pakalpojumus (turpmāk – pakalpojumu sniedzējs), vai persona, kas laiž tirgū vai dara pieejamu tirgū tetovēšanas līdzekli.
4. Pakalpojumu sniedzējs pirms pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas paziņo par to Veselības inspekcijai atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā pakalpojumu sniedzējs paziņo par saimnieciskās darbības uzsākšanu, kas saistīta ar skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanu.
5. Šo noteikumu izpildi kontrolē Veselības inspekcija. Šo noteikumu 14. punktā minēto prasību izpildi kontrolē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Proves birojs".
II. Prasības telpām, telpu aprīkojumam un darba piederumiem
6. Pakalpojumu sniegšanas vietā nodrošina:
6.1. uzgaidāmo telpu vai vietu klientam;
6.2. pakalpojumu sniegšanas telpu;
6.3. darba piederumu apstrādes telpu vai vietu, kur izvietota roku mazgātne ar tekošu auksto un karsto ūdeni, dezinfekcijas aprīkojums un sterilizācijas iekārtas;
6.4. tualeti, kas paredzēta arī klientiem;
6.5. vietu uzkopšanas inventāra glabāšanai.
7. Telpās nodrošina centralizētu vai autonomu aukstā un karstā ūdens padevi un sadzīves kanalizācijas sistēmu.
8. Prasības darba telpu mikroklimatam, vēdināšanai, apgaismojumam, darbinieku palīgtelpām un pirmās palīdzības aptieciņai nodrošina atbilstoši normatīvajiem aktiem par darba aizsardzības prasībām darba vietās.
9. Telpu apdarei, aprīkojumam un darba virsmām izmanto viegli kopjamus, dezinficējamus materiālus.
10. Pakalpojumu sniegšanas telpā atrodas:
10.1. kušete vai krēsls ar ūdensnecaurlaidīgu, neabsorbējošu, viegli tīrāmu materiālu;
10.2. darba piederumu galdiņš;
10.3. skapis dezinficēto un sterilo darba piederumu un darba materiālu glabāšanai;
10.4. skapis tīrajai veļai;
10.5. atkritumu tvertne ar vāku un pedāli vāka atvēršanai;
10.6. roku mazgātne, aprīkota ar šķidrajām ziepēm, dezinfekcijas līdzekli un vienreizlietojamajiem roku susināšanas līdzekļiem.
11. Katra klienta apkalpošanai lieto atsevišķu dvieļu vai salvešu komplektu, vienreizlietojamos dvieļus vai vienreizlietojamos materiālus.
12. Pakalpojumu sniegšanai izmanto tikai sterilas un vienreizlietojamas adatas.
13. Pakalpojumu sniegšanas vietā ir ne mazāk kā divi darbam sagatavoti darba piederumu komplekti.
III. Prasības tetovēšanas līdzekļiem un pīrsinga rotām un to marķēšanas kārtība
14. Pīrsingam izmantojamās rotas ir no materiāliem, kas neizraisa alerģiju un ir droši cilvēka veselībai.
15. Tetovēšanas līdzekļi ir sterili. Ja tetovēšanas līdzekļi ir paredzēti vairākkārtējai lietošanai, tie ir iepakoti atbilstošā traukā, kas novērš tetovēšanas līdzekļu piesārņojumu. Pakalpojumu sniedzējs nodrošina, ka tetovēšanas līdzeklis lietošanas laikā netiek piesārņots.
16. Tetovēšanas līdzekļus laiž tirgū, dara pieejamus tirgū vai izmanto pakalpojuma sniegšanai, ja ir pieejama informācija par to kvalitatīvo sastāvu.
17. Laist tirgū, darīt pieejamus tirgū vai izmantot pakalpojumu sniegšanai atļauts tikai tādus tetovēšanas līdzekļus, kuru marķējumā norādīta šāda informācija:
17.1. tetovēšanas līdzekļa izmantošanas veids;
17.2. ražotāja un tās personas nosaukums un adrese, kas atbildīga par tetovēšanas līdzekļa laišanu tirgū;
17.3. tetovēšanas līdzekļa minimālais derīguma termiņš. Norāda mēnesi un gadu vai dienu, mēnesi un gadu;
17.4. tetovēšanas līdzekļa sastāvdaļu saraksts, kurā norādīts ķīmiskās vielas vispārpieņemtais (triviālais) nosaukums vai nosaukums atbilstoši Starptautiskās teorētiskās un praktiskās ķīmijas apvienības (IUPAC) nomenklatūrai, vai citas starptautiski atzītas nomenklatūras, tai skaitā Kosmētikas līdzekļu sastāvdaļu starptautiskās nomenklatūras (INCI) nosaukums, vai krāsvielas indeksa (CI) numurs;
17.5. tetovēšanas līdzekļa partijas numurs, kods vai citas pazīmes, kas ļauj identificēt tetovēšanas līdzekļa partiju;
17.6. tetovēšanas līdzekļa lietošanas nosacījumi un brīdinājumi;
17.7. norādījums par sterilitāti.
18. Ja nepieciešams, tetovēšanas līdzekļa marķējumā norāda uzglabāšanas režīmu, kas jāievēro, lai tetovēšanas līdzeklis noteiktajā minimālā derīguma termiņa laikā saglabātu savas specifiskās īpašības un funkcijas.
19. Ja praktisku iemeslu dēļ nav iespējams šo noteikumu 17.4. un 17.6. apakšpunktā minēto informāciju norādīt uz iepakojuma, to norāda tetovēšanas līdzeklim pievienotajā anotācijā, kartē, lentē vai etiķetē.
IV. Telpu, to aprīkojuma un darba piederumu uzturēšanas, dezinfekcijas un sterilizācijas kārtība
20. Pakalpojumu sniedzējs izstrādā telpu, to aprīkojuma un darba piederumu tīrīšanas un dezinfekcijas plānu.
21. Telpas uzkopj vismaz reizi dienā, izmantojot mazgāšanas un tīrīšanas līdzekļus. Tualetes telpas uzkopj ar atbilstošu marķētu uzkopšanas inventāru.
22. Virsmas, uz kurām ir nokļuvušas asinis vai citi bioloģiskie šķidrumi, apstrādā ar dezinfekcijas līdzekli, ievērojot tā lietošanas instrukciju. Darba piederumu galdu, kušetes vai krēsla virsmu dezinficē pēc katra klienta.
23. Kušeti vai krēsla virsmu pārklāj ar vienreizlietojamo vai auduma palagu, kuru nomaina pēc katra klienta apkalpošanas.
24. Lietoto veļu savāc un līdz mazgāšanai uzglabā atsevišķā maisā vai aizvākojamā tvertnē.
25. Izmantotos daudzreizējās lietošanas darba piederumus:
25.1. kas saskaras ar veselu, netraumētu ādu (zems inficēšanās risks), tīra un, ja nepieciešams, dezinficē;
25.2. kas saskaras ar traumētu ādu vai gļotādu (vidējs inficēšanās risks), tīra un dezinficē;
25.3. kas saskaras ar iekšējiem ķermeņa audiem, asinīm vai citiem bioloģiskiem šķidrumiem (augsts inficēšanās risks), tīra, dezinficē un sterilizē, ievērojot sterilizācijas iekārtas lietošanas instrukcijā noteikto sterilizācijas režīmu un instrumentu ražotāja instrukciju. Pakalpojumu sniedzējs izvēlas tādas sterilizācijas metodes, kas nodrošina vīrusu (hepatīta B, C, HIV) un baktēriju (piemēram, tuberkuloze) iznīcināšanu. Dezinficētos un sterilizētos instrumentus uzglabā atsevišķi no lietotajiem instrumentiem.
26. Pakalpojumu sniedzējs nodrošina uzskaiti par daudzreizējās lietošanas darba piederumu dezinfekciju un sterilizāciju, norādot datumu, laiku, kā arī personu, kas veikusi darba piederumu dezinfekciju un sterilizāciju. Pakalpojumu sniedzējs veic sterilizatora darbības kvalitātes kontroli atbilstoši sterilizatora ražotāja prasībām un to dokumentē.
27. Izmantotos vienreizlietojamos darba piederumus, kas bijuši saskarē ar asinīm, citiem bioloģiskiem šķidrumiem vai ķermeņa audiem, ievieto aizvākojamā atkritumu tvertnē. Asos vienreizlietojamos darba piederumus uzreiz pēc lietošanas ievieto atsevišķā šim nolūkam paredzētā aizvākojamā, dūrienizturīgā konteinerā, kas ir viegli pieejams. Konteineru nodod iznīcināšanai, tiklīdz tas ir aizpildīts par trīs ceturtdaļām. Pakalpojumu sniedzējs nodrošina atkritumu savākšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu.
V. Prasības pakalpojumu sniedzējam un pakalpojumu sniegšanai
28. Pakalpojumu sniedzējs ir atbildīgs par drošu un cilvēka veselībai nekaitīgu pakalpojumu sniegšanu. Pakalpojumu sniedzējam ir atbilstošas zināšanas par higiēnas prasībām tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu veikšanai. Šādas zināšanas apliecina medicīniskās izglītības dokuments, pakalpojumu sniegšanai atbilstošs profesionālās izglītības vai kvalifikācijas dokuments, kas Latvijā atzīts atbilstoši normatīvajiem aktiem par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, vai apliecība par apmācību programmas "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" apgūšanu (1. pielikums).
29. Apliecību par apmācību programmas "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" apgūšanu atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumam izsniedz apmācīt tiesīga institūcija. Apliecība ir derīga piecus gadus no tās izsniegšanas dienas. Apliecību atkārtoti izsniedz pēc apmācību programmas atkārtotas apgūšanas.
30. Aizliegts sniegt pakalpojumus klientam ar redzamām ādas vai gļotādas slimību pazīmēm, ja klients neuzrāda ārsta izziņu, kas apliecina, ka pakalpojumus drīkst saņemt.
31. Pakalpojumu sniedzējs sniedz klientam informāciju par tetovēšanas līdzekļiem vai rotaslietām, brūces aprūpi, sadzīšanas laikiem un iespējamām komplikācijām, piemēram – alerģiskām reakcijām, iekaisumiem, bakteriālām un vīrusu infekcijām, kā arī par tetovējuma noņemšanas iespējām. Informāciju par izmantotajiem tetovēšanas līdzekļiem (nosaukums, sastāvs, partijas numurs, ražotājs, importētājs) pēc klienta pieprasījuma izsniedz rakstiski.
32. Pirms pakalpojumu saņemšanas klients aizpilda aptaujas anketu, kurā pakalpojumu sniedzējs iekļauj vismaz 3. pielikumā minēto informāciju.
33. Pirms pakalpojumu sniegšanas personai līdz 18 gadu vecumam pakalpojumu sniedzējs pārliecinās, ka bērns ir saņēmis vismaz viena vecāka vai likumiskā pārstāvja piekrišanu pakalpojumu veikšanai.
34. Pakalpojumu sniedzējs pirms procedūras notīra klienta ādu un dezinficē ar ādas dezinfekcijas līdzekli.
35. Pakalpojumu sniedzējs ievēro personīgo higiēnu, izmanto un maina darba apģērbu atbilstoši veicamā darba specifikai. Ja iespējama apģērba notraipīšana ar asinīm vai bioloģiskajiem šķidrumiem, pakalpojumu sniedzējs lieto vienreizlietojamu priekšautu.
36. Pakalpojumu sniedzējs rokas mazgā un dezinficē pirms pakalpojuma sniegšanas un pēc tā. Ja iespējams kontakts ar traumētu ādu, asinīm un citiem bioloģiskajiem šķidrumiem, katra klienta apkalpošanai izmanto vienreizlietojamos cimdus.
VI. Noslēguma jautājumi
37. Noteikumi stājas spēkā 2016. gada 1. janvārī.
38. Šo noteikumu 17., 18. un 19. punkts stājas spēkā 2016. gada 1. jūnijā.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Tiesību normas saskaņotas ar Eiropas Komisiju un Eiropas Savienības dalībvalstīm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 1998. gada 22. jūnija Direktīvai 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā.
Ministru prezidente Laimdota Straujuma
Veselības ministrs Guntis Belēvičs
1.pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 14.aprīļa
noteikumiem Nr.182
Apmācību programma "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības"
Nr. |
Tēma |
Apmācību ilgums (minūtēs) |
1. | Cilvēka anatomija un fizioloģija |
120 |
1.1. | Vispārējā cilvēka ķermeņa uzbūve | |
1.2. | Skeleta un muskuļu sistēma un tās funkcijas | |
1.3. | Asinsrites un limfātiskā sistēma | |
1.4. | Nervu sistēma | |
2. | Dermatoloģija |
180 |
2.1. | Ādas uzbūve, struktūra un funkcijas | |
2.2. | Ādas slimības | |
3. | Alerģijas, to saistība ar tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanu |
60 |
4. | Infekcijas slimības, to risks tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanas laikā |
120 |
5. | Pasākumi infekcijas risku samazināšanai |
180 |
5.1. | Personīgā higiēna (prasības apģērbam un cimdu lietošanai) | |
5.2. | Roku mazgāšanas un dezinfekcijas metodes | |
5.3. | Darba piederumu dezinfekcija un sterilizācija, metodes | |
5.4. | Pakalpojumu sniegšanas telpas un to aprīkojuma uzturēšana | |
6. | Tetovēšanai un pīrsingam izmantojamie materiāli un to drošības prasības |
120 |
7. | Riska grupas un kontrindikācijas tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu saņemšanai, komplikācijas un to novēršana |
120 |
8. | Pirmās palīdzības sniegšana tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu izraisīto veselības traucējumu gadījumā |
60 |
9. | Normatīvo aktu prasības, kas ir saistošas tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniedzējiem |
60 |
9.1. | Normatīvie akti par preču un pakalpojumu drošumu | |
9.2. | Normatīvie akti par ķīmiskām vielām un biocīdiem | |
9.3. | Normatīvie akti par būtiskajām prasībām kosmētikas līdzekļiem | |
9.4. | Normatīvie akti par atkritumu apsaimniekošanu un bīstamo atkritumu savākšanu | |
10. | Apgūto zināšanu pārbaudījums |
60 |
Veselības ministrs Guntis Belēvičs
2.pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 14.aprīļa
noteikumiem Nr.182
Apliecība par apmācību programmas "Tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības" apgūšanu
Izsniegta | |||
(vārds) |
(uzvārds) |
Personas kods |
- |
Mācību kursa vadītājs | |||
(vārds) |
(uzvārds) |
Personas kods |
- |
Izsniegšanas datums |
Mācību kursa vadītāja paraksts |
Iestāde, kas izsniegusi apliecību | |
(iestādes nosaukums, |
|
adrese, Uzņēmumu reģistra piešķirtais reģistrācijas numurs) |
Iestādes vadītāja paraksts | ||
Z. v. |
Apliecība izsniegta, pamatojoties uz Ministru kabineta 2015. gada 14. aprīļa noteikumiem Nr. 182 "Noteikumi par higiēnas prasībām tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai un speciālajām prasībām tetovēšanas līdzekļiem".
Veselības ministrs Guntis Belēvičs
3.pielikums
Ministru kabineta
2015.gada 14.aprīļa
noteikumiem Nr.182
Klienta aptaujas veidlapa
Ja Jums ir diagnosticēta kāda no šīm slimībām, par pakalpojuma sniegšanas iespējamību, lūdzu, konsultējieties ar ārstu speciālistu.
• hemofilija | • ekzēma/psoriāze | • diabēts |
• epilepsija | • herpes | • tuberkuloze |
• infekcijas slimības | • asins recēšanas traucējumi | • sirds slimības |
• astma |
Lūdzu, norādiet, ja:
Jums ir alerģija (no lateksa, kosmētikas līdzekļiem, plāksteriem, rotaslietu materiāliem u. c.) | |
|
iepriekš ir bijušas komplikācijas, veicot līdzīgas procedūras (tetovēšana, pīrsings u. c.) |
|
lietojat medikamentus (antibiotikas, pretvīrusu līdzekļus, kortikosteroīdus u. c.) |
|
Jums bieži ir galvas reiboņi, ģībšana |
|
esat grūtniece vai barojat bērnu ar krūti |
|
Jums ir citas problēmas, kas attiektos uz šī pakalpojuma saņemšanu |
Lūdzu, aplieciniet:
Man ir 18 gadu | |||
|
Man vēl nav 18 gadu. Mani vecāki (viens no vecākiem, likumiskais pārstāvis) ir piekriuši procedūras veikšanai |
||
|
Man ir sniegta informācija par procedūru, izmantotajiem materiāliem, iespējamajām komplikācijām |
||
|
Es apņemos ievērot drošības prasības, lai mazinātu iespējamos komplikāciju riskus |
||
|
Es piekrītu |
|
pakalpojuma saņemšanai |
(pakalpojuma veids) |
|||
|
Mana sniegtā informācija ir patiesa |
Veselības ministrs Guntis Belēvičs