Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 19 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 464
Rīgā 2015. gada 27. augustā (prot. Nr. 38 49. §)
Par papildus nepieciešamo finansējumu valsts nodrošināto tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma ieviešanai
1. Atbalstīt konceptuālajā ziņojumā "Par papildus nepieciešamo finansējumu valsts nodrošināto tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma ieviešanai" (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietverto risinājuma 1. variantu.
2. Noteikt Labklājības ministriju par atbildīgo institūciju konceptuālā ziņojuma īstenošanā.
3. Jautājumu par papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršanu konceptuālajā ziņojumā ietvertajā risinājuma 1. variantā paredzētā pasākuma īstenošanai 2016. gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā, sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru, atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Ministru prezidente Laimdota Straujuma
Labklājības ministrs Uldis Augulis
(Ministru
kabineta
2015. gada 27. augusta
rīkojums Nr. 464)
KONCEPTUĀLS ZIŅOJUMS
"Par papildus nepieciešamo finansējumu valsts nodrošināto tehnisko
palīglīdzekļu pakalpojuma ieviešanā"
Rīga, 2015
SATURS
1. Lietotie saīsinājumi
2. Konceptuālā ziņojuma kopsavilkums
3. Situācijas raksturojums tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanā
4. Piedāvātie risinājumi, to trūkumi un priekšrocības
5. Ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu
1. Lietotie saīsinājumi
Saīsinājums | Teksts |
MK | Ministru kabinets |
VSIA NRC "Vaivari" | VSIA Nacionālais Rehabilitācijas centrs "Vaivari" |
LNS | Latvijas Nedzirdīgo savienība |
LNB | Latvijas Neredzīgo biedrība |
ministrija | Labklājības ministrija |
Valsts komisija | Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija |
likums | Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums |
Pamatnostādnes | Sociālo pakalpojumu attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2013.gada 4.decembra rīkojumu Nr.589) |
MK noteikumi Nr.1472 | Ministru kabineta 2009.gada 15.decembra noteikumi Nr.1472 "Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus - tiflotehniku un surdotehniku" |
MK noteikumi Nr.1474 | Ministru kabineta 2009.gada 15.decembra noteikumi Nr.1474 "Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi" |
MK noteikumi Nr.291 | Ministru kabineta 2003.gada 3.jūnija noteikumi Nr.291 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" |
2. KONCEPTUĀLĀ ZIŅOJUMA KOPSAVILKUMS
No valsts budžeta programmas 05.00.00 "Valsts sociālie pakalpojumi" apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" valsts finansē likuma 13.panta pirmās daļas 5.punktā noteiktos tehniskos palīglīdzekļus personām ar ilgstošiem vai nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai anatomiskiem defektiem, kuru dēļ tām ir grūtības sevi aprūpēt, pārvietoties vai iekļauties sabiedrībā, ja tās saņēmušas ārstniecības personas atzinumu par šāda pakalpojuma nepieciešamību.
Ministrija ir veikusi minētā pakalpojuma pieprasījuma un tam paredzētā finansējuma nodrošinājuma analīzi, un secinājusi, ka, lai nodrošinātu šo likumā noteikto valsts funkciju izpildi, nepieciešams papildus finansējums.
Lai personām ar invaliditāti nodrošinātu valsts finansēto sociālo pakalpojumu pieejamību, novēršot risku minēto personu tiesību pārkāpumam, ministrija ir veikusi detalizētu minētā pakalpojuma pieprasījuma un izdevumu analīzi (pielikumā) un lūdz valsts budžeta apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros piešķirt papildus finansējumu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai:
- 2016.gadā 4 879 952 euro,
- 2017.gadā un turpmākajos gados 3 155 199 euro.
3. SITUĀCIJAS APRAKSTS
3.1. Situācija tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanā.
Valsts pārvaldes strukturālās reformas un izdevumu optimizācijas ietvaros ar 2009.gada 1.septembri, likvidējot Valsts aģentūru "Tehnisko palīglīdzekļu centrs"1, tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšana uz valsts pārvaldes uzdevumu deleģējuma līguma pamata (saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13.panta 2.²daļu)- tika deleģēta VSIA NRC "Vaivari", bet ar 2010.gada 1.janvāri tiflotehnisko palīglīdzekļu nodrošināšana tika deleģēta LNB, bet surdotehniko palīglīdzekļu nodrošināšana – LNS. Atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam Labklājības ministrija 2009.gada 11.septembrī noslēdza Valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgumu ar VSIA NRC "Vaivari", bet 2009.gada 18.decembrī noslēdza Valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgumu ar LNB un LNS.
1 MK 07.07.2009. rīkojums Nr.449 "Par "valsts aģentūra "Tehnisko palīglīdzekļu centrs" likvidāciju"
Nepieciešamību uzlabot situāciju tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā paredz ministrijas izstrādātās Pamatnostādnes. Tās paredz, ka īstenojot Pamatnostādņu Rīcības plāna II rīcības virziena – sabiedrībā balstīti, pēctecīgi un klienta vajadzībām atbilstoši sociālie pakalpojumi, specifisko politikas mērķi - uzlabot personu pašaprūpes un mobilitātes spējas, pieaugs tehniskos palīglīdzekļus saņēmušo skaits un samazināsies rindas. Šī mērķa īstenošana ir tieši saistīta ar tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumam piešķirto finansējuma apjomu. Jāatzīmē, ka gan "Pamatnostādnēs ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām īstenošanai 2014.-2020.gadam" (apstiprinātas ar MK 22.11.2013. rīkojumu Nr.564), gan ministrijas "Ģimenes valsts politikas pamatnostādnes 2011. – 2017.gadam" (apstiprinātas ar MK 18.02.2011. rīkojumu Nr.65) tiek analizēti nepieciešamie risinājumi tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma uzlabošanā, lai mazinātu rindas pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem.
2014. - 2020.gada Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto iedzīvotāju integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" un 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" ietvaros plānots īstenot pasākumus "Funkcionēšanas novērtēšanas un asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas sistēmas izveide un ieviešana" (ESF pasākums) un "Infrastruktūras attīstība funkcionēšanas novērtēšanas un asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas fonda izveidei" (ERAF pasākums). Abu pasākumu ietvaros tiks izstrādāta un ieviesta funkcionēšanas novērtēšanas sistēma, un izveidota asistīvo tehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) apmaiņas fonds izglītības iestādēm.
Neskatoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajiem pamatprincipiem tehnisko palīglīdzekļu sniegšanā, saistošajiem starptautiskajiem dokumentiem personu ar invaliditāti tiesību ievērošanā, personām ar funkcionēšanas (funkcionālajiem) traucējumiem, tai skaitā personām ar invaliditāti un personām ar prognozējamo invaliditāti, nav savlaicīgi pieejami tehniskie palīglīdzekļi, kas nemotivē un kavē šo personu integrāciju izglītības sistēmā, darba tirgū un sabiedrībā. Tādēļ viens no ilgtermiņa risinājumiem, kam būs nozīmīga ietekme uz tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu pilnveidošanu un uz kura bāzes tiks veidota jauna tehnisko palīglīdzekļu piešķiršanas kārtība nākotnē, ir funkcionēšanas novērtēšanas sistēmas izveide un ieviešana ESF un ERAF pasākumu ietvaros.
Funkcionēšanas novērtēšanas sistēmas ietvaros vienlaikus tiks veikta konsultatīva un izglītojoša darbība citās iestādēs, piemēram, pašvaldību sociālajos dienestos, ārstniecības iestādēs u.c., kas veic personu funkcionēšanas novērtēšanu, tādejādi pakāpeniski veicinot vienotas funkcionēšanas novērtēšanas sistēmas izveidi, uzturēšanu un pakalpojumu kvalitātes pārraudzību Latvijā.
Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošinājumam papildus finansējuma pieprasījums radies šādu iemeslu dēļ:
1) nepieciešamība regulāri modernizēt valsts nodrošināto tehnisko palīglīdzekļu klāstu atbilstoši tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma pieprasītāju vajadzībām, lai paaugstinātu personu iespējas integrēties sabiedrībā;
2) tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma pieprasījuma pakāpenisks pieaugums;
3) tehnisko palīglīdzekļu cenu pieaugums.
1. Ņemot vērā straujo tehnoloģiju attīstību, arī tehnisko palīglīdzekļu (t.sk. tiflotehnikas un surdotehnikas) izstrādājumi un to izmantošanas iespējas ir kļuvušas daudzveidīgākas. Lai apmierinātu klientu neatliekamās vajadzības un personām Latvijā būtu iespējams saņemt to funkcionēšanas traucējumiem visatbilstošākos tehniskos palīglīdzekļus, ministrija cenšas papildināt un modernizēt valsts nodrošināto tehnisko palīglīdzekļu klāstu. VSIA NRC "Vaivari" nodrošinātais tehnisko palīglīdzekļu saraksts MK noteikumu Nr.1474 2.pielikumā 2013.gadā tika papildināts ar elektrisko riteņkrēslu – elektropiedziņas riteņkrēsls ar rokas stūrēšanas sistēmu (skūteris). Skūteriem papildus finansējums 28 457 euro (20 000 latu) apmērā tika piešķirts vienam gadam (2014.gadā tika iepirkti 22 skūteri par kopējo finansējumu 39 501 euro, 2015.gadā plānots iegādāties 36 skūterus par 62 496 euro). 2014.gadā noteikumu Nr.1474 2.pielikums tika papildināts ar 14 alternatīvās komunikācijas tehnisko palīglīdzekļu veidiem (runas dēļi, komunikatori, datorpeles, trauksmes pogas u.c.), kam tika piešķirts papildus finansējums 57 000 euro (2015.gadā un turpmākajos gados 43 000 euro). 2015.gadā šīs grupas tehnisko palīglīdzekļu iegādei plānots izlietot 100 262 euro.
Valsts nodrošinātās tiflotehnikas un surdotehnikas saraksts kopš tā izveidošanas 2009.gadā līdz 2014.gadam nebija pārskatīts. 2014.gadā, veicot grozījumus MK noteikumos Nr.1472, valsts nodrošināto surdotehnikas un tiflotehnikas sarakstu papildināja ar 13 jauniem tehniskiem palīglīdzekļiem (ierīces cukura līmeņa noteikšanai ar runas funkciju, šķidruma līmeņa noteicēji ar skaņas funkciju un ieraksta ierīces jeb diktofoni u.c.). Daļa MK noteikumu Nr.1472 grozījumos iekļauto tehnisko palīglīdzekļu tika nodrošināti LNB un ministrijas īstenotajā un Eiropas Sociālā fonda finansētajā projektā "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstība personām ar redzes traucējumiem", kas laikā no 2009.gada 18.augusta līdz 2013.gada 30.septembrim tika realizēts darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.4.1.2.2.apakšaktivitātes "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstība personām ar redzes un dzirdes traucējumiem" ietvaros. Daļu tehnisko palīglīdzekļu LNB un LNS lūdza iekļaut sarakstā, balstoties uz Lielbritānijas un Spānijas labās prakses piemēriem. Jaunajiem surdotehnikas un tiflotehnikas tehniskajiem palīglīdzekļiem 2015.gadā netika piešķirts papildus finansējums un to iegāde ir jānodrošina no esošā tehniskajiem palīglīdzekļiem paredzētā finansējuma.
2. No 2015.gada 1.janvāra ieviesta pilnveidota, starptautiskajiem kritērijiem atbilstoša invaliditātes noteikšanas sistēma. Tas nozīmē, ka cilvēkiem no 18 gadiem līdz valsts vecuma pensijas piešķiršanai, nosakot invaliditāti, ņem vērā ne tikai veselības traucējumus, bet arī to radītos aktivitāšu un funkcionēšanas ierobežojumus. Tādējādi tiek noteikta gan invaliditātes grupa, gan arī darbspēju zaudējumu procentos. Saskaņā ar Invaliditātes likuma 6.panta trešo daļu no 2015.gada 1.janvāra personām no 18 gadu vecuma līdz valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamajam vecumam izvērtē funkcionēšanas ierobežojumu un tā pakāpi, nosaka darbspēju zaudējumu procentos:
a) I invaliditātes grupa, ja darbspēju zaudējums ir 80—100% apmērā, — ļoti smaga invaliditāte,
b) II invaliditātes grupa, ja darbspēju zaudējums ir 60—79% apmērā, — smaga invaliditāte,
c) III invaliditātes grupa, ja darbspēju zaudējums ir 25—59% apmērā, — mēreni izteikta invaliditāte.
Personām pēc valsts vecuma pensijas piešķiršanai nepieciešamā vecuma sasniegšanas, pirmreizēji veicot invaliditātes ekspertīzi, vairs nenosaka darbspēju zaudējumu procentos, bet tikai izvērtē funkcionēšanas ierobežojumu, tā pakāpi un nosaka I invaliditātes grupu — ļoti smaga invaliditāte, II invaliditātes grupu — smaga invaliditāte vai III invaliditātes grupu — mēreni izteikta invaliditāte.
Tehnisko palīglīdzekļu saņēmēju loku pamatā veido sociāli mazaizsargātās iedzīvotāju grupas personas ar invaliditāti, pensionāri un bērni līdz 18 gadu vecumam, personas ar funkcionāliem traucējumiem un anatomiskiem defektiem, tad to nepieejamība kavē šo personu integrāciju sabiedrībā un liedz iespēju patstāvīgi funkcionēt. Pieprasījuma pieaugumu ietekmē personu, kurām gadā pirmreizēji noteikta invaliditāte, skaita pieaugums, sabiedrības novecošanās, u.c. faktori. Tehniskie palīglīdzekļi tiek izsniegti uz noteiktu periodu, turklāt tie nolietojas, kā rezultātā, arī personas, kuras jau ir saņēmušas tehniskos palīglīdzekļus, vēršas pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem atkārtoti.
Pēc Valsts komisijas datiem valstī uz 2015.gada 1.janvāri kopumā bija 168 152 personas ar invaliditāti (8,31% no kopējā iedzīvotāju skaita), no tām 8 222 bija bērni, kā arī invaliditāte pirmreizēji (no jauna) noteikta 16 711 personām. Ņemot vērā to, ka valsts nodrošinātos tehniskos palīglīdzekļus noteiktos gadījumos ir tiesības saņemt arī personām ar funkcionāliem traucējumiem, kurām invaliditāte nav noteikta, kā arī personām, kam jau piešķirti tehniskie palīglīdzekļi, pēc noteikta perioda ir tiesības tos pieprasīt atkārtoti, reālais mērķa grupas apjoms ir ievērojami lielāks.
Informācija par tehnisko palīglīdzekļu nodrošinājumu laika posmā no 2012. – 2014.gadam apkopota 1.tabulā.
1.tabula
Tehnisko palīglīdzekļu nodrošinājums laika posmā no 2012. – 2015.gadam
Gads | Finansējums (EUR) | Personu skaits rindā uz 1.janvāri | Izsniegto palīglīdzekļu skaits gadā | Iepirkto tehnisko palīglīdzekļu skaits gadā | Vidēji mēnesī rindā iestājušos personu skaits |
2012 | 3 738 409 | 11 021 | 13 332 | 13 116 | 1003 |
2013 | 3 841 136 | 9 884 | 13 729 | 12 226 | 1199 |
2014 | 7 006 084 | 8 828 | 17 992 | 26 773 | 1566 |
2015 | 3 820 190 | 5 852 | X | X | X |
Avots: tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniedzēju (LNS, LNB un VSIA NRC "Vaivari") dati
2014.gadā tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniedzēji izsnieguši 17 992 tehniskos palīglīdzekļus (1.tabula), no tiem 3147 tiflotehniskos un 5355 surdotehniskos palīglīdzekļus, kas pakalpojuma rindā gaidītāju skaitu samazinājis līdz 5852 personām uz 2015.gada 1.janvāri, t.sk., 972 personas uz jaunajiem surdotehniskajiem un tiflotehniskajiem palīglīdzekļiem, kuru izsniegšana uzsākta ar 2015.gada 1.janvāri. Ņemot vērā iepriekš minēto, šobrīd ir novērojams mazākais rindā gaidītāju skaits pēdējo četru gadu periodā. Šāds sasniegums bija iespējams pateicoties 2014.gadam papildus piešķirtajam finansējumam rindu mazināšanai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2013.gada 5.marta Ministru kabineta sēdes protokola Nr.13 44.§ 41.1.apakšpunktu tika palielināts ministrijas bāzes finansējums tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai. Ievērojama summa tika piešķirta rindas pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem mazināšanai 2014.gadā, un līdz ar to tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma kopējais budžets 2014.gadā bija 7 006 084 euro. Savukārt 2015.gadā pasākuma kopējais budžets sasniedz 3 820 190 euro un turpmākajos gados 3 773 190 euro.
Ņemot vērā to, ka papildus finansējuma pieprasījums tika gatavots 2013.gada sākumā, balstoties uz 2012.gada datiem, tad 2015.gadā analizējot pieprasījuma tendences pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem tika konstatēts, ka pieaugot personu skaitam, kas ik mēnesi iestājas rindā, (vidēji mēnesī rindā 2012.gadā stājās 1003 personas, 2014.gadā 1566 personas, t.sk., 291 persona uz jaunajiem surdotehniskajiem un tiflotehniskajiem palīglīdzekļiem) bez finanšu līdzekļu piesaistes nav iespējams nodrošināt personas ar tehniskajiem palīglīdzekļiem (1.tabula). Ņemot vērā to, ka 2014.gadā tika iepirkti 26 773 tehniskie palīglīdzekļi, bet izsniegti 17 992, tad 2015.gadā turpinās 2014.gadā iepirkto tehnisko palīglīdzekļu izsniegšana. Līdz ar to 2015.gadā rindas nepieaug tik strauji, bet 2016.gadā ar pieejamo finansējumu nebūs iespējams apmierināt personu pieprasījumu pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem, un līdz ar to veidosies rindas. Prognozēts, ka uz 2017.gada 1.janvāri rindā atradīsies 17 113 personas (22.pielikums) un pieaugs personu neapmierinātība ar situāciju tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā.
Ņemot vērā iepriekšminēto nepieciešams palielināt bāzes finansējumu tehniskajiem palīglīdzekļiem, lai 2014.gadā panāktais un 2015.gadā maksimāli saglabātais rindu samazinājums nebūtu īslaicīgs (uz 2015.gada 1.jūliju rindā atradās 5826 personas, t.sk., steidzamības rindā 846 personas).
3.Rindu palielinājumu ietekmē arī tehnisko palīglīdzekļu cenu kāpums, tādēļ to pašu finanšu līdzekļu ietvaros tiek iegādāts mazāks tehnisko palīglīdzekļu daudzums. Attiecīgi tehniskajiem palīglīdzekļiem (izņemot jaunos tehniskos palīglīdzekļus, kas iekļauti tehnisko palīglīdzekļu sarakstā 2014.gadā), cenas 2014.gadā palielinājušās, salīdzinot ar 2012.gadu, - LNB vidēji par 6 % (6.pielikums), LNS vidēji par 25% (12.pielikums) un VSIA NRC "Vaivari" vidēji par 1% (19.pielikums).
Ministrija ir veikusi aprēķinus, lai noteiktu finansējuma apjomu, kāds nepieciešams, lai nodrošinātu personas ar tehniskajiem palīglīdzekļiem un apmierinātu personu pieprasījumu, pie nosacījuma, ka rindas pieauguma pēc tehniskajiem palīglīdzekļiem un cenu izmaiņu tendences saglabāsies 2014./2015.gada līmenī.
Kopējais papildus nepieciešamais finansējums 2016.gadā ir 4 879 952 euro (2017.gadā un turpmākajos gados 3 155 199 euro) (sk. 2.pielikumu), t.sk.,
• LNB 832 222 euro 2016.gadā (2017.gadā un turpmākajos gados 569 247 euro) (sk. no 3. līdz 8.pielikumam);
• LNS 1 051 968 euro 2016.gadā (2017.gadā un turpmākajos gados 623 246 euro) (sk. no 9. līdz 15.pielikumam);
• VSIA NRC "Vaivari" 2 995 762 euro 2016.gadā (2017.gadā un turpmākajos gados 1 962 704 euro) (sk. no 16. līdz 21.pielikumam).
1. Piedāvātie risinājumi, to trūkumi un priekšrocības
I. Risinājuma variants
Lai personām ar invaliditāti nodrošinātu valsts finansēto sociālo pakalpojumu pieejamību, novēršot risku minēto personu tiesību pārkāpumam, valsts budžeta apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ietvaros ministrijai tiek piešķirts papildus finansējums tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai:
• 2016.gadā 4 879 952 euro,
• 2017.gadā un turpmākajos gados 3 155 199 euro.
RISINĀJUMA TRŪKUMI UN PRIEKŠROCĪBAS
Trūkumi | Priekšrocības |
• Risinājuma variants risina tikai
pieprasījuma (rindu) pieaugumu un tehnisko palīglīdzekļu
nodrošināšanai nepietiekamā finansējuma trūkuma problēmu.
• Pēc laika finansējuma apjoms iespējams būs jāpārskata, jo esošā tehnisko palīglīdzekļu finansēšanas sistēma neļauj elastīgi reaģēt uz izmaiņām tehnisko palīglīdzekļu tirgū vai klientu pieprasījumā pēc tiem, pieaugot personu ar invaliditāti skaitam un atkārtoti vai steidzamā kārtā izsniedzamo tehnisko palīglīdzekļu apjomam. |
• Tiek īstenots ANO Konvencijas par
personu ar invaliditāti 9.(Pieejamība), 19.(Patstāvīgs dzīvesveids
un iekļaušana sabiedrībā) un 20.(Individuālā pārvietošanās)
pantos noteiktais, kā arī politikas plānošanas dokumentos
(Pamatnostādņu ieviešanas Rīcības plāna 24.1. un 24.6.uzdevums,
"Pamatnostādnēs ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti tiesībām
īstenošanai 2014.-2020.gadam", "Ģimenes valsts politikas
pamatnostādnes 2011. – 2017.gadam") uzdotais uzdevums uzlabot
situāciju tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā.
• Dota iespēja lielākam klientu skaitam saņemt tehniskos palīglīdzekļus (t.sk. tiflotehniku un surdotehniku), uzlabojas personu pašaprūpes, pārvietošanās un integrācijas spējas, tādejādi tiks veicināta personu reintegrācija sabiedrībā un darba tirgū. • Apturēts straujš pakalpojuma saņēmēju rindu pieaugums – prognozētā plānotā rinda uz 2016.gada 1.janvāri 7946 personas, bet uz 2017.gada 1.janvāri 2407 personas, samazinājums 3 reizes (sk. 1.pielikumu). • Pieaug personu apmierinātība ar pakalpojumu un valsts atbalstu personām ar funkcionāliem traucējumiem (īpaši personām ar invaliditāti). |
II. RISINĀJUMA VARIANTS
Papildus finansējums netiek piešķirts. Ja papildus finansējums netiek piešķirts un finansējuma apjoms paliekt esošā līmenī, situācija nav labvēlīga pakalpojumu attīstībai un pasliktina personu, kurām ir tiesības uz pakalpojumu saņemšanu dzīves kvalitāti.
RISINĀJUMA TRŪKUMI UN PRIEKŠROCĪBAS
Trūkumi | Priekšrocības |
• Pieaugs sociālā spriedze personu
grupās, kam ir tiesības saņemt tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu
par valsts budžeta līdzekļiem, to tuviniekos un personās, kas
potenciāli varētu kļūt par pakalpojuma saņēmējiem.
• Netiks īstenota ANO Konvencijas par personu ar invaliditāti 9., 19., un 20. pantā noteikto tiesību realizācija, kas nosaka, ka dalībvalstis veicina to personām ar invaliditāti paredzēto atbalsta ierīču un tehnoloģiju pieejamību, pārzināšanu un lietošanu, kuras veicina adaptāciju un rehabilitāciju. • Netiks īstenoti pasākumi, kas iekļauti Pamatnostādnēs, kas paredz sabiedrībā balstītus, pēctecīgus un klienta individuālajām vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus, tai skaitā nodrošināt tehnisko palīglīdzekļu pieejamību kā vienu no galvenajiem pamatnostādnēs iekļauto pasākumu virzieniem. • Netiks savlaicīgi nodrošināts 15.12.2009 MK noteikumos Nr.1472 un MK noteikumos Nr. 1474 noteiktais tehnisko palīglīdzekļu klāsts, nebūs iespējams iegādāties tehniskos palīglīdzekļus, kas iekļauti noteikumos pēdējos gados atbilstoši personu ar funkcionāliem traucējumiem vajadzībām. • Strauji pasliktināsies nodrošinājums ar tehniskajiem palīglīdzekļiem un pieaugs rindas - uz 2016.gada 1.janvāri veidosies rinda 7946 personas, bet uz 2017.gada 1.janvāri 17 113 personas, pieaugums 2 reizes (sk. no 22.pielikuma līdz 28.pielikumam). |
Nav |
5. IETEKME UZ VALSTS UN PAŠVALDĪBU BUDŽETU
euro
Risinājums | Risinājums (risinājuma varianti) | Budžeta programmas
(apakš- programmas) kods un nosaukums |
Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums | Nepieciešamais papildu finansējums | Pasākuma īstenošanas gads (ja risinājuma (risinājuma varianta) īstenošana ir terminēta) |
||||||
2015.gads | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2018 | turpmākajā laikposmā līdz risinājuma (risinājuma varianta) pabeigšanai (ja īstenošana ir terminēta) | turpmāk ik gadu (ja risinājuma (risinājuma varianta) izpilde nav terminēta) | ||||
Finansējums konceptuālā ziņojuma īstenošanai kopā | 3 744 733 | 3 744 733 | 3 744 733 | 4 879 952 | 3 155 199 | 3 155 199 | 0 | 3 155 199 | |||
tajā skaitā | |||||||||||
18. LM | 3 744 733 | 3 744 733 | 3 744 733 | 4 879 952 | 3 155 199 | 3 155 199 | 0 | 3 155 199 | |||
Pašvaldību budžets | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
1. risinājums | 3 744 733 | 3 744 733 | 3 744 733 | 4 879 952 | 3 155 199 | 3 155 199 | 0 | 3 155 199 | |||
Pasākums "Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšana" | 18. LM | LM budžeta programmas 05.00.00. "Valsts sociālie pakalpojumi" apakšprogramma 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programma" | 3 744 733 | 3 744 733 | 3 744 733 | 4 879 952 | 3 155 199 | 3 155 199 | 0 | 3 155 199 | |
Pašvaldību budžets | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2. risinājums | 3 744 733 | 3 744 733 | 3 744 733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Pasākums "Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšana" | 18. LM | LM budžeta programmas 05.00.00. "Valsts sociālie pakalpojumi" apakšprogramma 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programma" | 3 744 733 | 3 744 733 | 3 744 733 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Pašvaldību budžets | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pielikumi:
1. Pielikums "Konceptuālā ziņojuma projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem".
2. "Variants Nr.1/ Papildus nepieciešamais finansējuma aprēķina kopsavilkums tehniskiem palīglīdzekļiem atbilstoši Sociālo pakalpojumu attīstības pamatnostādņu 2014.-2020.gadam 6.sadaļas II rīcības virziena 24.6 pasākumam, kas paredz izstrādāt un veikt grozījumus normatīvajos aktos par tehnisko palīglīdzekļu piešķiršanu par valsts budžeta līdzekļiem, papildinot nodrošināmo tehnisko palīglīdzekļu sarakstu ar jauniem, modernākiem tehniskiem palīglīdzekļiem".
3. "Variants Nr.1/ Latvijas Neredzīgo biedrība / tehnisko palīglīdzekļu bāzes finansējuma aprēķins 2016.gadam".
4. "Variants Nr.1/ Latvijas Neredzīgo biedrība / tehnisko palīglīdzekļu bāzes finansējuma aprēķins 2017.gadam un turpmākajiem gadiem".
5. "Latvijas Neredzīgo biedrība / vidēji mēnesī rindā stājušos personu skaita aprēķins".
6. "Latvijas Neredzīgo biedrība / tehnisko palīglīdzekļu vidējo cenu aprēķins".
7. "Variants Nr.1/ Latvijas Neredzīgo biedrība/ papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins TPL administrēšanas izdevumiem 2016.gadam un turpmākajiem gadiem".
8. "Variants Nr.1/atlīdzībai plānotā finansējuma aprēķins 2016.gadam.
9. "Variants Nr.1/ Latvijas Nedzirdīgo savienība /Tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai nepieciešamā bāzes finansējuma aprēķins 2016.gadam".
10. "Variants Nr.1/ Latvijas Nedzirdīgo savienība /Tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai nepieciešamā bāzes finansējuma aprēķins 2017.gadam un turpmākajiem gadiem".
11. "Latvijas Nedzirdīgo savienība / vidēji mēnesī rindā stājušos personu skaita aprēķins".
12. "Latvijas Nedzirdīgo savienība / tehnisko palīglīdzekļu vidējo cenu aprēķins".
13. "Variants Nr.1/ Latvijas Nedzirdīgo savienība/ papildus nepieciešamā finansējuma aprēķins administrēšanas izdevumiem 2016.gadam un turpmākajiem gadiem".
14. "Variants Nr.1/ Latvijas Nedzirdīgo savienība/ Sociālo garantiju aprēķins administratīvajiem darbiniekiem".
15. "Variants Nr.1/ Latvijas Nedzirdīgo savienība/ atlīdzībai plānotā finansējuma aprēķins 2016.gadam".
16. "Variants Nr.1/ VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" / bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2016.gadam".
17. "Variants Nr.1/ VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" / bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2017.gadam un turpmākajiem gadiem".
18. "VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari""/ vidēji mēnesī rindā stājušos personu skaita aprēķins".
19. "VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari""/ tehnisko palīglīdzekļu cenu izmaiņas un vidējās rindas cenas aprēķins".
20. "Variants Nr.1/ VSIA "Nacionālā rehabilitācijas centra "Vaivari""/ papildus nepieciešamais finansējums administrēšanas izmaksu nodrošināšanai".
21. "Variants Nr.1/ VSIA "Nacionālā rehabilitācijas centra "Vaivari""/ pakalpojuma nodrošināšanas izmaksu aprēķins".
22. "Variants Nr.2/ Finansējuma un rezultatīvo rādītāju kopsavilkums tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
23. "Variants Nr.2/VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" /bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2016.gadam, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
24. "Variants Nr.2/VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari""/bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2017.gadam un turpmākajiem gadiem, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
25. "Variants Nr.2/Latvijas Neredzīgo biedrība / bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2016.gadam, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
26. "Variants Nr.2/Latvijas Neredzīgo biedrība / bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2017.gadam un turpmākajiem gadiem, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
27. "Variants Nr.2/Latvijas Nedzirdīgo savienība / bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2016.gadam, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
28. "Variants Nr.2/Latvijas Nedzirdīgo savienība /bāzes finansējuma aprēķins tehniskajiem palīglīdzekļiem 2017.gadam un turpmākajiem gadiem, ja netiek piešķirts papildus finansējums".
Labklājības ministrs Uldis Augulis
1.pielikums WORD formātā
2.pielikums EXCEL formātā
3.-8.pielikums EXCEL formātā
9.-15.pielikums EXCEL formātā
16.-21.pielikums EXCEL formātā
22.-28.pielikums EXCEL formātā