Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 27 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 673
Rīgā 2015. gada 2. novembrī (prot. Nr. 56 24. §)
Grozījumi Darbības programmā pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā
1. Izdarīt programmā "Darbības programma pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā" (atbalstīta ar Ministru kabineta 2014. gada 3. septembra rīkojumu Nr. 475 "Par Darbības programmu pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā") šādus grozījumus:
1.1. papildināt sadaļu "Izmantotie saīsinājumi" ar šādiem saīsinājumiem (alfabēta secībā):
1.1.1. LM – Labklājības ministrija;
1.1.2. PO – Partnerorganizācija atbilstoši definīcijai, kas noteikta Fonda regulas 2. panta 3. punktā;
1.2. aizstāt visā tekstā:
1.2.1. vārdu "partnerorganizācija" (attiecīgā locījumā) ar saīsinājumu "PO";
1.2.2. vārdu "starpniekstruktūra" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "sadarbības iestāde" (attiecīgā locījumā);
1.2.3. vārdu "starpniekinstitūcija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "sadarbības iestāde" (attiecīgā locījumā);
1.3. izteikt 16. punktu šādā redakcijā:
"(16) PO papildpasākumus var organizēt telpās, kas ir pieejamas mērķa grupai, vai vistrūcīgāko personu dzīvesvietā, ievērojot mērķa grupas vajadzības.";
1.4. izteikt 22. punktu šādā redakcijā:
"(22) Vecāku ierobežotie finansiālie līdzekļi var būt iemesls, kādēļ bērni nevēlas apmeklēt skolu, regulāri kavē vai pat pamet to. 2014. gadā Izglītības un zinātnes ministrija veiks to iemeslu izvērtējumu, kas izskaidro priekšlaicīgu skolas pamešanu, tai skaitā vērtējot ģimenes materiālā stāvokļa ietekmi uz skolas neapmeklēšanu. Izvērtējuma rezultāti pamatos tālākos valsts budžeta, ESF un Fonda ieguldījumus priekšlaicīgas skolas pamešanas rādītāju samazināšanai. Izvērtējuma rezultātu kontekstā var tikt rosināts arī mērķēts DP atbalsts individuālo mācību piederumu nodrošināšanai (piemēram, kancelejas piederumi, skolas soma, materiāli, kurus izmantojot mācību procesā skolēns rada priekšmetu vai produktu savām vajadzībām, u. c.) izglītojamiem ģimenēs ar zemiem ienākumiem. Demarkācija ar ESF tiks nodrošināta pēc atbalstāmām darbībām. Proti, DP var atbalstīt tikai individuālo mācību piederumu nodrošināšanu, kas paredzēti izglītojamā personiskai lietošanai un kas savu materiālo iespēju robežās būtu jānodrošina izglītojamā vecākiem. DP neparedz atbalstu mācību un papildu literatūras, uzskates līdzekļu, didaktisko spēļu, digitālo mācību līdzekļu, resursu, izdales materiālu, mācību tehnisko līdzekļu un materiālu, kā arī iekārtu un aprīkojuma nodrošināšanai vai citu piederumu nodrošināšanai, kas tiek apmaksāti no izglītības iestādes vai cita publiskā finansējuma.";
1.5. aizstāt 23. punkta otrajā teikumā vārdu "izdales" ar vārdu "glabāšanas";
1.6. svītrot 30. punktu;
1.7. svītrot 15. un 16. atsauci;
1.8. izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
"(32) DP atbalsts, ieskaitot papildpasākumus, bērnu materiālās nenodrošinātības risināšanai tiks sniegts viņu ģimenēm, novirzot tam indikatīvi 9,45 miljonus euro publiskā finansējuma.";
1.9. svītrot 17. atsauci;
1.10. izteikt 34., 35., 36. un 37. punktu šādā redakcijā:
"(34) Kritērijus vistrūcīgāko personu identifikācijai, kas tiesīgas saņemt Fonda līdzfinansēto palīdzību, ierosinās LM, izvērtējot aktuālos statistikas datus par iedzīvotājiem, kuri saņem pašvaldību sociālo palīdzību vai palīdzību krīzes vai ārkārtas situācijās, iedzīvotājiem, kuru ienākumi ir zemāki par valstī noteikto minimālo ienākumu līmeni vai kuriem piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas personas statuss.
(35) Kritērijus definē MK noteikumos par Fonda ieviešanu, pēc iespējas izmantojot jau darbojošos mehānismus un nepalielinot administratīvo slogu DP īstenošanā iesaistītajām PO. LM konsultēsies ar partneriem un ieinteresētajām pusēm par galasaņēmēju atbilstības kritērijiem, saskaņojot MK noteikumu projektu un paredzot gan rakstisku atzinumu sniegšanu par priekšlikumiem, gan saskaņošanas sanāksmes.
(36) Pašvaldību sociālie dienesti jau šobrīd vērtē mājsaimniecības ienākumu un materiālā stāvokļa līmeni saskaņā ar normatīvajiem aktiem sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības jomā un izsniedz izziņu par personas atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam. Savukārt gadījumos, kad mājsaimniecība formāli neatbilst trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanai un/vai ģimene vai atsevišķi dzīvojoša persona ir nonākusi krīzes situācijā, pašvaldības sociālais dienests var sniegt izziņu, norādot, ka personai ir nepieciešama tūlītēja palīdzība ārkārtas situācijas risināšanai.
(37) Lai ņemtu vērā sociāli ekonomiskās situācijas izmaiņas, kā arī DP īstenošanas gaitu un novērtēšanas rezultātus, LM reizi gadā pārskatīs mērķa grupas kritēriju atbilstību situācijai, ievērojot iepriekš noteikto konsultēšanās un lēmuma paziņošanas kārtību.";
1.11. izteikt 3.2. sadaļu "Darbību atlase" šādā redakcijā:
"3.2. Darbību atlase
(38) DP mērķu sasniegšanu nodrošinās trīs darbību veidi:
1) pārtikas un/vai pamata materiālās palīdzības iegāde (t. sk. transportēšana uz PO noliktavām). Šo darbību atlasi organizē, ievērojot normatīvos aktus publisko iepirkumu jomā. Katra darbība aptver 12 līdz 36 mēnešus;
2) pārtikas un/vai pamata materiālās palīdzības izdalīšana vistrūcīgākajām personām, attiecīgos gadījumos to apvienojot ar papildpasākumu īstenošanu. Katra darbība aptver 12 līdz 36 mēnešus;
3) tehniskās palīdzības (TP) darbības atbilstoši Fonda regulas 27. panta ceturtajai daļai. TP darbību atlasi organizē vienu reizi DP īstenošanas laikā.
(39) Visiem darbību veidiem piemēro šādus kopējos kritērijus:
1) darbība atbilst attiecināmības noteikumiem, kas noteikti Fonda regulas 22. panta otrajā, trešajā un ceturtajā daļā, 23. panta pirmajā, piektajā un sestajā daļā, 26. panta otrajā daļā (izņemot TP), 26. panta trešajā daļā (piemēro TP) un 26. panta ceturtajā daļā;
2) darbības īstenošanā ievēroti Fonda regulas 5. panta vienpadsmitajā, divpadsmitajā (t. sk. arī nacionālā līmenī saistošās Publisko iepirkumu likuma prasības, ja attiecināms), trīspadsmitajā un četrpadsmitajā daļā noteiktie principi;
3) darbība atbilst Fonda un DP atbalsta jomām.
(40) Pirmā veida darbību atlasē piemēro šādu specifisko kritēriju: darbība nodrošina pārtikas vai pamata materiālās palīdzības piegādi uz visām izdales vietām Latvijā.
(41) Specifiskie kritēriji, ko piemēro otrā veida darbību atlasei:
1) darbības īsteno konkursa kārtībā atlasītās PO (atlases kritēriji norādīti DP 3.3. sadaļā);
2) PO ir pietiekama kapacitāte otrā veida darbības satura nodrošināšanai;
3) šie kritēriji tiks piemēroti pieejamā budžeta ietvaros.
(42) Specifiskais kritērijs, ko piemēro TP darbību atlasei, – darbība atbilst Fonda regulas 27. panta ceturtajā daļā noteiktajām funkcijām un DP noteiktajai iestāžu atbildībai.
(421) Sadarbības iestāde (SIF) nodrošina darbību atlasi, slēdzot līgumu ar Fonda finansējuma saņēmēju (arī SIF) un veicot PO atlasi. Sadarbības iestāde slēdz vienošanos ar finansējuma saņēmēju, kas ir noteikts Eiropas atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likumā. SIF nodrošina, ka funkcijas, ko tas pilda kā sadarbības iestāde, ir nodalītas no funkcijām, ko tas pilda kā finansējuma saņēmējs (funkcijas nodrošinās divas atsevišķas SIF struktūrvienības). Fonda finansējuma saņēmējs izvēlas organizācijas, kas piegādās pārtiku un pamata materiālo palīdzību, izsludinot publiskā iepirkuma procedūru. Sadarbības iestāde organizē PO atlasi, izsludinot atklātu iesniegumu konkursu.";
1.12. izteikt 44., 45., 46. un 47. punktu šādā redakcijā:
"(44) Atbilstības kritēriji:
1) PO ir viens no šādiem statusiem:
i. organizācija ir reģistrēta atbilstoši biedrību un nodibinājumu vai reliģisko organizāciju statusu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām, un tās darbības veids iepriekšējos 12 mēnešus no iesnieguma iesniegšanas brīža ir bijis labdarība vai sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšana;
ii. pašvaldība vai tās iestāde;
2) PO ir administratīva, finansiāla un darbības spēja, lai nodrošinātu:
i. pārtikas un citas pamata materiālās palīdzības drošu uzglabāšanu un izdalīšanu personām, kas ir tiesīgas attiecīgo palīdzību saņemt;
ii. papildpasākumus (tieši vai netieši), izņemot gadījumus, kad individuālos mācību piederumus izdala izglītības iestādēs;
iii. ar darbību īstenošanu saistīto informācijas un publicitātes, uzraudzības un novērtēšanas prasību ievērošanu.
(45) Kvalitātes vērtēšanas kritēriji:
1) PO pieredzes ilgums labdarībā un sociālās labklājības celšanā sociāli mazaizsargāto personu grupām, kas atbilst DP mērķa grupai;
2) PO pieredzes ilgums publiskā finansējuma (ES, valsts vai pašvaldību) apsaimniekošanā;
3) PO tieša vai netieša pieredze iesniegumā plānoto papildpasākumu īstenošanā;
4) PO teritoriālais pārklājums.
(46) PO atlasi pārtikas izdalīšanai organizē DP īstenošanas sākumā. Vismaz vienreiz programmas īstenošanas periodā jāpārskata atlasītās PO. Papildu PO atlasi var organizēt, lai izdalītu individuālos mācību piederumus, lai nodrošinātu palīdzību visā valsts teritorijā, kā arī gadījumos, ja kāda partnerorganizācija pārtrauc dalību vai tiek izslēgta no dalības DP īstenošanā, jo nepilda īstenošanas nosacījumus.
(47) PO atlases iesnieguma iesniedzējiem būs tiesības apvienoties, lai nodrošinātu teritoriālo pārklājumu vai īstenotu papildpasākumus.";
1.13. izteikt 54. un 55. punktu šādā redakcijā:
"(54) Fonda uzraudzībai nepieciešamo datu uzkrāšanas vajadzībām tiks izveidota informācijas sistēma (turpmāk – IS). IS tiks veidota uz jau funkcionējošas SIF projektu vadības IS bāzes, to papildinot ar jaunu moduli. SIF IS veidota, izmantojot web servera tehnoloģijas, un IS datus var ievadīt gan iekšējie, gan ārējie lietotāji.
(55) Finansējuma saņēmējam (turpmāk – FS) un PO noteiktās ziņošanas prasības pamatā balstīsies uz EK deleģētajā aktā21 noteiktajām datu uzkrāšanas prasībām. Izvirzot ziņošanas prasības PO, vadošā iestāde ņems vērā samērīguma principu un apstākli, ka PO, kas izmanto brīvprātīgo darbu, var būt ierobežotas administratīvās spējas. Lai mazinātu administratīvo slogu FS un PO, informāciju, ko tās iesniegs, izmantojot elektroniskās datu apmaiņas risinājumu, atkārtoti vairs nebūs jāiesniedz papīra dokumenta veidā.";
1.14. papildināt 3.6. sadaļu "Uzraudzība un novērtēšana" ar 55.1, 55.2 un 55.3 punktu šādā redakcijā:
"(551) FS tiks izvirzīta prasība ziņot sadarbības iestādei par pārskata periodā uz PO noliktavām faktiski piegādāto pārtiku un pamata materiālo palīdzību atbilstoši vienošanās nosacījumiem starp sadarbības iestādi un FS. Pamatojoties uz FS sniegto informāciju, sadarbības iestāde uzkrās IS datus par noteiktajā pārskata periodā sasniegtajiem resursu rādītājiem, iznākuma rādītājiem, kas raksturo izdalīto pārtikas atbalstu, un iznākuma rādītājiem, kas raksturo izdalīto pamata materiālo palīdzību.
(552) PO tiks izvirzīta prasība sniegt sadarbības iestādei informāciju par izdalīto pārtikas paku un pamata materiālās palīdzības paku skaitu un to personu skaitu, kuras pārskata periodā faktiski saņēmušas pakas atbilstoši līguma vai vienošanās nosacījumiem starp sadarbības iestādi un PO. Balstoties uz PO sniegto informāciju, sadarbības iestāde uzkrās IS datus par noteiktajā pārskata periodā sasniegtajiem rezultātu rādītājiem, kas raksturo pārtikas atbalstu, un rezultātu rādītājiem, kas raksturo pamata materiālo palīdzību.
(553) Lai nodrošinātu pārtikas atbalsta un pamata materiālās palīdzības sniegšanas uzraudzību, sadarbības iestāde sagatavos iekšējās procedūras aprakstu, nosakot kārtību, kādā tā 2014.–2020. gadā nodrošinās IS uzturēšanu un datu ievadi, kā arī kārtību, kādā tā izskatīs FS un PO progresa pārskatus.";
1.15. izteikt 61. punkta 1. un 2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1) sagatavošanās darbības Fonda ieviešanai – DP izstrāde, saskaņošana, ex-ante novērtējuma veikšana, ārējo un iekšējo normatīvo aktu, vadlīniju un procedūru izstrāde, pārvaldības un kontroles sistēmas apraksta izstrāde un atbilstības novērtēšana, dalība EK organizētos semināros un sanāksmēs;
2) Fonda pārvaldība – darbību atlase, partnerorganizāciju atlase, informācijas, konsultāciju un apmācību nodrošināšana partnerorganizācijām (sadarbības iestāde rīkos kapacitātes paaugstināšanas pasākumus. Iespējamās tēmas: darbību ieviešanas, uzraudzības un novērtēšanas uzlabošana; dalīšanās ar veiksmīgo pieredzi), DP grozījumu sagatavošana, ārējo un iekšējo normatīvo aktu, vadlīniju un procedūru pilnveide atbilstoši nepieciešamībai vai kontrolējošo iestāžu ieteikumiem;";
1.16. aizstāt 5. daļas 5.2. sadaļā "Finanšu plāns, kurā norādītas darbības programmas atbalsta kopējās finanšu apropriācijas par katru risinātās materiālās nenodrošinātības veidu, kā arī attiecīgi papildpasākumi (EUR)" vārdu "Mājsaimniecību" ar vārdu "Ģimeņu".
2. Labklājības ministrijai nedēļas laikā iesniegt precizēto darbības programmu "Darbības programma pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā" Valsts kancelejā.
21 Saskaņā ar Fonda regulas 32. panta 8. punktu.
Ministru prezidente Laimdota Straujuma
Labklājības ministrs Uldis Augulis