• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2000. gada 16. februāra lēmums Nr. 2 "Par SIA "Procter Gamble Marketing Latvia Ltd." iesniegumu Nr. 952 lietā Nr. 0952/06-04/25.10.1999.". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 15.03.2000., Nr. 96/97 https://www.vestnesis.lv/ta/id/2794

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par dzīvei doto un mūžā gūto

Vēl šajā numurā

15.03.2000., Nr. 96/97

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 2

Pieņemts: 16.02.2000.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.2

Rīgā 2000.gada 16.februārī (prot. Nr.7, 2.§)

Par SIA "Procter & Gamble Marketing Latvia Ltd." iesniegumu Nr. 952 lietā Nr. 0952/06–04/25.10.1999.

Konkurences padome 25.10.1999. saņēma SIA "Procter & Gamble Marketing Latvia Ltd." iesniegumu, kurā iesniedzējs norāda uz iespējamo Konkurences likuma pārkāpumu SIA "Auxilium" darbībās, reklamējot šīs uzņēmējsabiedrības izplatāmās preces, un lūdz Konkurences padomi uzsākt lietas izpēti par Konkurences likuma 23.pantā paredzētā aizlieguma pārkāpšanu — maldinošas reklāmas izplatīšanu.

Izvērtējot rīcībā esošo informāciju un ar lietu saistītos apstākļus, Konkurences padome

k o n s t a t ē j a:

27.09.1999. SIA "Auxilium" uzsāka reklāmas akciju "Izvēlies kvalitāti sev un attīstību Latvijai", aicinot iegādāties ārzemēs ražotās higiēnas un pārtikas preces ar šādām preču zīmēm: Marli, KRÜGER, Libresse, Libero, Zewa, Colgate, Ajax, Palmolive u.c., izplatot reklāmu presē un televīzijā (SIA "Auxilium" 23.11.1999. vēstule Konkurences padomei). Akcijas mērķis, kā to paskaidroja SIA ‘’Auxilium’’ pārstāvji, bija publicitātes kampaņa, kuras rezultātā šī uzņēmējsabiedrība vēlējās informēt sabiedrību par izplatāmās produkcijas klāstu, uzsverot šo preču kvalitāti, kā arī pievērst uzmanību "Auxilium" aktivitātēm un iegūt papildu līdzekļus uzņēmuma jaunās zeķu izstrādājumu ražotnes darbības uzsākšanai. Reklāmas akcijas kreatīvā mērķauditorija bija latviski runājošie (reklāma tika izplatīta tikai valsts valodā) vīrieši un sievietes vecumā no 20 līdz 40 gadiem. Līdz ar šās akcijas sākšanos, Latvijas sabiedriskās saziņas līdzekļos (laikrakstā "Diena" (tajā skaitā 29.09.1999. numurā), telekompānijā Latvijas Neatkarīgā Televīzija (LNT), Latvijas televīzijā) tika izvietots liels reklāmas apjoms. Reklāmas akcija ilga līdz 15.10.1999.

Konkurences padome uzskata, ka SIA ‘’Auxilium’’ izplatītā reklāma bija maldinoša, jo tajā nebija ietverta būtiska informācija, kas varētu ietekmēt reklamētās preces pircēja lēmumu.

Padomes lēmums pamatots, ņemot vērā sekojošus motīvus:

1) teksts ("jaunā ražotne", "Es izvēlos Latvijas preci, jo tā ir vislabākā", "mūsu jaunā rūpnīca", "Mūsu projekts — Latvijai", " Mēs esam un būsim neatkarīgi no ārzemju kapitāla") nav skaidri identificēts ar reklamējamo ārzemju produkciju ar preču zīmēm: Marli, KRÜGER, Libresse u.c., kas ir attēlota zem reklāmas tekstuālās daļas;

2) reklāma kopumā nesniedz patērētājam būtisku informāciju par projektu, kuru tam būtu jāatbalsta, iegādājoties norādītos produktus;

3) televīzijas reklāma, aicinot atbalstīt Latvijas nākotni, tāpat kā reklāma presē, vedina domāt, ka televīzijas reklāmā attēlotās preces ir Latvijā ražotas preces;

4) reklāmas teksts un vizuālais noformējums nesaturēja informāciju par to, kāda veida produkcija tiks ražota jaunajā "Auxilium" rūpnīcā, un līdz ar to lasītājam var rasties maldīgs priekšstats par to, ka attēlā redzamās preces tiks ražotas Latvijā;

5) radot patērētājam maldīgu priekšstatu par preču izcelsmi, varēja tikt iespaidoti tie patērētāji, kuri dod priekšroku Latvijā ražotajām precēm.

 

Konkurences padomes secinājums apstiprinās arī ar lietas materiālos esošajiem Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūta vadošā pētnieka, socioloģijas doktora Aivara Tabūna (20.12.1999. vēstule Nr. 3–1/139) un reklāmas aģentūras "Balta Communications" direktora, Latvijas Reklāmas Asociācijas valdes locekļa Gunta Stirnas (07.01.2000. vēstule Konkurences padomei) atzinumiem minētās reklāmas akcijas sakarā.

Iepriekšminētie apstākļi, izvērtēti to kopumā, apstiprina, ka SIA ‘’Auxilium’’ laika posmā no 27.09.–15.10.1999. ir pārkāpusi Konkurences likuma 23.panta 1.daļā noteikto maldinošas reklāmas aizliegumu. Konkurences padome par iespējamo Konkurences likuma pārkāpumu informēja SIA ‘’Auxilium’’ 19.01.2000. vēstulē Nr.6–41, uz kuru atbilde netika saņemta.

Saskaņā ar Ministru kabineta 30.12.1997. noteikumu Nr.444 "Konkurences likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība" V nodaļas prasībām, Konkurences padomes pienākums pēc pārkāpuma konstatēšanas un pirms vainīgās personas saukšanas pie likumā noteiktās atbildības ir censties panākt pārkāpuma izbeigšanu un tā seku novēršanu.

Izskatāmajā lietā Konkurences padome ir konstatējusi, ka uz šā lēmuma pieņemšanas dienu SIA "Auxilium" ar Rīgas apgabaltiesas spriedumu ir pasludināta par maksātnespējīgu. SIA "Auxilium" administratoram Konkurences padome nevar uzlikt par pienākumu novērst pārkāpuma sekas, jo tā nav kompetenta valsts institūcija vai kreditors likuma "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" 1.panta 5. un 6.punkta izpratnē. Konkurences padomei šajā lietā nav iespējams veikt Konkurences likumā paredzētās tālākās procesuālās darbības, jo saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" 50.panta 2.daļu, "..tiesas spriedums, ar kuru parādnieks pasludināts par maksātnespējīgu, ir pamats tiesvedības apturēšanai lietās, kas ierosinātas pret parādnieku, un spriedumu izpildīšanas lietvedības izbeigšanai lietās par piespriesto, bet no parādnieka nepiedzīto summu piedziņu.".

Ministru kabineta 13.06.1995. noteikumu Nr.154 "Administratīvo aktu procesa noteikumi" 61.punkts nosaka, ka, ja tiesību normas ļauj iestādei izlemt par administratīvā akta izdošanu vai neizdošanu, iestāde rīkojas, pamatojoties uz lietderības apsvērumiem. Viens no lietderības noteikšanas kritērijiem, kas minēts 62.1. punktā, ir mērķa sasniegšana vai konkrētās situācijas uzlabošana.

Ņemot vērā konstatētos apstākļus attiecībā uz SIA ‘’Auxilium’’ uzņēmējdarbību kopumā, Konkurences padome uzskata, ka reāla situācijas uzlabošana un līdz ar to arī Konkurences likumā noteiktā mērķa sasniegšana — pārkāpuma izbeigšana un tā seku novēršana, izdodot administratīvo aktu, šajā lietā nav iespējama, tādēļ lieta ir izbeidzama.

Ievērojot teikto un pamatojoties uz Konkurences likuma 7. panta 2. punktu, Ministru kabineta 30.12.1997. noteikumu Nr.444 "Konkurences likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība" 20.punktu, Ministru kabineta 13.06.1995. noteikumu Nr.154 "Administratīvo aktu procesa noteikumi" 61.punktu, Konkurences padome

n o l ē m a:

1) konstatēt, ka laika posmā no 27.09.1999. līdz 15.10.1999., veicot reklāmas akciju ar devīzi "Izvēlies kvalitāti sev un attīstību Latvijai", SIA "Auxilium" ir pārkāpusi Konkurences likuma 23.panta 1. daļas aizliegumu;

2) izbeigt lietu Nr. 2435/06–05/27.10.1999., ņemot vērā to, ka administratīvā akta izdošana šajā lietā nav lietderīga.

Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Rīgas Vidzemes priekšpilsētas tiesā viena mēneša laikā no lēmuma saņemšanas saskaņā ar LR Civilprocesa likuma Pārejas noteikumu 1.punktu un Civilprocesa kodeksa 24-A nodaļu.

Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks

 

 

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!