• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Ministru kabinets
Oficiālajā izdevumā publicē:
  • Ministru kabineta noteikumus, instrukcijas un ieteikumus. Tie stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, ja tiesību aktā nav noteikts cits spēkā stāšanās termiņš;
  • Ministru kabineta rīkojumus. Tie stājas spēkā parakstīšanas brīdī;
  • Ministru kabineta sēdes protokollēmumus. Tie stājas spēkā pieņemšanas brīdī;
  • plānošanas dokumentus, kā arī informatīvos ziņojumus par politikas plānošanas dokumentu īstenošanu.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2016. gada 10. februāra rīkojums Nr. 136 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 11.02.2016., Nr. 29 https://www.vestnesis.lv/op/2016/29.34

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru prezidenta rīkojums Nr. 25

Par Raimonda Bergmaņa komandējumu

Vēl šajā numurā

11.02.2016., Nr. 29

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 136

Pieņemts: 10.02.2016.

OP numurs: 2016/29.34

2016/29.34
RĪKI

Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 14 Pēdējās nedēļas laikā 29 Visi

Ministru kabineta rīkojums Nr. 136

Rīgā 2016. gada 10. februārī (prot. Nr. 5 32. §)

Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā

1. Apstiprināt un iekļaut informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) mērķarhitektūras versijā 1.0 projekta "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma" (turpmāk – projekts) aprakstu (pielikums) ar projekta izmaksām 4 500 000 euro apmērā. Projektu finansē Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros, ja projekta iesniegums atbildīs projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumos Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.

2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju iesniegt projekta iesniegumu darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros.

3. Noteikt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju par finansējuma saņēmēju, kas ir atbildīga par projekta īstenošanu un projekta aprakstā plānoto rezultātu, tai skaitā finanšu rezultātu, sasniegšanu, kā arī rezultāta un iznākuma rādītāju sasniegšanu.

4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai kā valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju valsts pārvaldības organizācijai:

4.1. ar šā Ministru kabineta rīkojuma apstiprināšanas dienu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē nodrošināt pieejamību metodikai par projektu iekļaušanu IKT mērķarhitektūrā;

4.2. turpmākajās IKT mērķarhitektūras versijās iekļaut tādus projektus, kuru detalizētais projekta apraksts ir izvērtēts atbilstoši metodikai par projektu iekļaušanu IKT mērķarhitektūrā un atbilst tajā izvirzītajiem nosacījumiem, tai skaitā darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība" noteiktajiem nosacījumiem par projektu sociālekonomisko indikatīvo lietderības pamatojumu;

4.3. turpmākās IKT mērķarhitektūras versijas virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā kā Ministru kabineta lietas;

4.4. ar turpmākās IKT mērķarhitektūras versijas apstiprināšanas dienu nodrošināt tajā iekļauto detalizēto projektu aprakstu vispārpieejamās informācijas publicēšanu Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas tīmekļvietnē;

4.5. lai nodrošinātu projekta mērķa "M1" sasniegšanu, divu mēnešu laikā pēc vienošanās vai līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas izstrādāt metodiku par IKT mērķarhitektūras ieviešanas uzraudzību 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" projektu īstenošanas laikā.

5. Noteikt, ka ar šā Ministru kabineta rīkojuma apstiprināšanas dienu darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" projektu iesniedzēji detalizēto projektu aprakstu sagatavo atbilstoši metodikai par projektu iekļaušanu IKT mērķarhitektūrā un publiskās pārvaldes informācijas sistēmu konceptuālajā arhitektūrā definētajiem principiem un iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.

6. Valsts ieņēmumu dienestam līdz 2016. gada 16. februārim iesniegt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā plānotā Valsts ieņēmumu dienesta detalizētā projekta "Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija" aprakstu (turpmāk – VID projekts), kas atbilst šā rīkojuma 5. punktam.

7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai 10 darbdienu laikā no šā rīkojuma 6. punktā minētā projekta iesniegšanas dienas izvērtēt VID projekta atbilstību metodikā par projektu iekļaušanu IKT mērķarhitektūrā izvirzītajiem nosacījumiem, un, ja tas atbilst minētajiem nosacījumiem, virzīt to iekļaušanai IKT mērķarhitektūrā un apstiprināšanai Ministru kabinetā.

Ministru prezidente Laimdota Straujuma

Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards

 

 

Pielikums
Ministru kabineta
2016. gada 10. februāra
rīkojumam Nr. 136

Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma

Projekta apraksts (kopsavilkums)

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas īstenojamā projekta virsmērķis ir veicināt darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" (turpmāk – SAM) sasniegšanu.

Projektam ir izvirzīti šādi mērķi:

M1. Nodrošināt 2014.–2020. gada plānošanas perioda ERAF IKT projektu savstarpējo saskaņotību no IKT arhitektūras un SAM kopējo rādītāju izpildes viedokļa, kā arī sekmēt Publiskās pārvaldes informācijas sistēmu konceptuālās arhitektūras principu īstenošanu.

M2. Radīt priekšnosacījumus informācijas pārvaldības ieviešanai publiskajā pārvaldē.

M3. Izstrādāt centralizēto koplietošanas platformu projektējumus un nodrošināt to īstenošanas autoruzraudzību.

M4. Radīt publiskās pārvaldes institūcijām drošas elektroniskas piegādes iespējas, balstoties uz www.latvija.lv klientu darba vietas un dokumentu integrācijas vides risinājumiem.

M5. Attīstīt sabiedrības spējas un ieinteresētību efektīvi izmantot radītos risinājumus, kas ir izstrādāti un ieviesti ERAF IKT projektu ietvaros.

Projekta mērķu sasniegšanai tiek plānots veikt šādas darbības:

1. Metodiskais atbalsts un IKT arhitektūras pārvaldības darbības, tai skaitā metodisko materiālu izstrāde un konsultācijas projektu īstenotājiem, kā arī projektu dokumentācijas pārbaudes izlases kārtā attiecībā pret konceptuālās arhitektūras principu ievērošanu un iekļaušanos mērķarhitektūrā.

2. Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas reģistra (VIRSIS) izveide un ieviešana, reģistrā uzkrājot publiskās pārvaldes informācijas sistēmu un to sadarbspējas datus vismaz par ERAF 2014.–2020. gada plānošanas perioda projektos attīstītajiem IKT risinājumiem un informāciju no esošā valsts informācijas sistēmu reģistra vismaz tajā esošo datu apjomā.

3. Datu publicēšanas platformas izveide un atkalizmantojamo datu publicēšanas koordinēšana darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" specifiskā atbalsta mērķa 2.2.1. "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" sasniegšanai, tai skaitā publiskās pārvaldes datu kopu kataloga un datu apmaiņas standartu attīstība un šo standartu ieviešanas pārvaldība vismaz ERAF 2014.–2020. gada plānošanas perioda IKT attīstības projektu tvēruma apjomā. IKT arhitektūras principi un izveidotie standarti un risinājumi var tikt piemēroti visiem publiskajā pārvaldē veidotajiem risinājumiem.

4. Drošas elektroniskas piegādes risinājumu attīstība, uzlabojot klienta darba vietas funkcionalitāti un lietojamību www.latvija.lv, saistītajās koplietošanas komponentēs un e-pakalpojumos.

5. Projektējuma izstrāde un ieviešanas autoruzraudzība centralizētajām koplietošanas platformām – Publisko pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformai, Drošas elektroniskas piegādes platformai, Datu izplatīšanas platformai, Datu publicēšanas platformai.

6. Sabiedrības IKT iespēju izmantošanas veicināšana, tai skaitā sabiedrības izpratnes veicināšana par drošu e-identifikāciju, e-iespēju kampaņas, e-pakalpojumu forumi, apmācības par e-pakalpojumu izmantošanu un drošu e-vidi, jauniešu intereses veicināšana par digitālajām prasmēm un e-pakalpojumiem, mācību programmas un materiālu izstrāde par e-pārvaldības rīkiem, sabiedrības informēšana par valsts e-iespējām (dalība izstādēs, semināros, konferencēs), pētījumi par e-prasmēm un e-iespējām.

Pēc projekta pabeigšanas tiek plānots sasniegt šādus projekta rezultāta rādītājus:

Nr.
p.k.

Rezultāta rādītājs

Mērvienība

Sākotnējā vērtība

Sasniedzamā vērtība 2 gadus pēc projekta beigām

Sasniedzamā vērtība 3 gadus pēc projekta beigām

1.

Publiskās pārvaldes institūcijas, kas izmanto būtiskos arhitektūras elementus

skaits

32

100

110

2.

Ieguldījums publiskā sektora vidējā informācijas atkalizmantošanas indeksā

punkti

0

100

100

3.

Iedzīvotāju īpatsvars, kas informācijas ieguvei par valsts un pašvaldību pakalpojumu saņemšanu elektroniskā veidā izmantotu portālu www.latvija.lv1

%

28,6 %

34%

40%

4.

Vienotā valsts un pašvaldību portālā www.latvija.lv reģistrējušos personu (profilu) skaits

skaits

569 000

650 000

700 000

Īstenojot projekta darbības, tiek plānots sasniegt šādus iznākuma rādītājus:

Nr.
p.k.

Iznākuma rādītājs

Mērvienība

Starpvērtība (2 gadi pēc projekta sākuma)

Sasniedzamā vērtība projekta beigās

1.

Pilnveidoti darbības procesi

skaits

6

12

2.

Izstrādāts centralizēto koplietošanas platformu projektējums (Drošas elektroniskas piegādes platformai, Datu publicēšanas platformai, Datu izplatīšanas platformai un Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platformai)

skaits

1

1

3.

Ieviests VIRSIS

skaits

1

1

4.

Funkcionāli pilnveidots Drošas elektroniskās piegādes platformu veidojošais risinājums

skaits

1

1

5.

Ieviesta Datu publicēšanas platforma

skaits

1

1

6.

Īstenoti apmācību, informatīvie un publicitātes pasākumi

skaits

4

10

Projekta kopējais plānotais finansējuma apjoms ir 4 500 000 euro. Projektu plānots īstenot 36 mēnešu laikā no līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.

Saistība ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem, projekta lietderība un ieguldījums SAM rezultāta rādītājos

Projekta ietvaros projektējamie un attīstāmie koplietošanas platformu risinājumi funkcionāli papildinās un pilnveidos iepriekšējos plānošanas periodos izveidotos www.latvija.lv un valsts informācijas sistēmu savietotāja VISS risinājumus. Jaunie risinājumi neaizstās, bet funkcionāli papildinās esošos risinājumus, būtiski paplašinot to izmantošanas iespējas. Papildu funkcionalitātes izstrādes, ieviešanas, darbināšanas un uzturēšanas izmaksas tiek ņemtas vērā, aprēķinot projekta lietderību jeb ekonomisko efektivitāti.

Pirmā no divām galvenajām ieguvumu pozīcijām, kas kopumā nosaka pozitīvu projekta ekonomisko efektivitāti, ir publiskās pārvaldes un iedzīvotāju ietaupījumi, tradicionālās oficiālās sarakstes vai klātienes vizīšu vietā izmantojot informācijas apmaiņu drošā elektroniskās piegādes vidē.

Ir pamats pieņēmumam, ka klienta darba vietas pilnveidošana www.latvija.lv vidē, kā arī drošas elektroniskās piegādes koplietošanas pakalpojuma attīstīšana un popularizēšana būtiski palielinās gan to iedzīvotāju skaitu, kuri izveidos profilus www.latvija.lv vidē, gan to publiskās pārvaldes institūciju skaitu, kuras sāks izmantot iespēju komunicēt ar šiem iedzīvotājiem elektroniski, ietaupot gan iestāžu (pirmkārt, bet ne tikai – pasta sūtījumu) izdevumus, gan iedzīvotāju laiku un izmaksas (pirmkārt, bet ne tikai – transporta un zaudēta darba laika), kas saistītas ar administratīvajām procedūrām (administratīvais slogs).

Otru ietaupījumu apjomā nozīmīgāko pozīciju veidos ietaupījumi no būtisku IKT arhitektūras elementu koplietošanas (maksimāli izslēdzot paralēlu dublējošu risinājumu izstrādi), kas nebūtu iespējami, ja netiktu veikta IKT arhitektūras attīstības koordinācija, kam metodisko, ekspertīzes resursu un IKT atbalsta risinājumu atbalstu nodrošinās projekts. Lielākie konkrētie ietaupījumi ir sagaidāmi, efektīvi koplietojot datu izplatīšanas un datu publicēšanas risinājumus. Risinājumu koplietošana radīs iespēju ietaupīt gan programmatūras risinājumu izstrādes un ieviešanas, gan arī darbināšanas un uzturēšanas izmaksas. Tādējādi papildu uzturēšanas izmaksas, kas būs nepieciešamas projekta ietvaros projektēto un attīstīto koplietošanas risinājumu darbināšanai un uzturēšanai, būs zemākas nekā papildu izmaksas, kas būtu nepieciešamas atsevišķi un nesaskaņoti izstrādātu risinājumu ieviešanai un uzturēšanai.

Projekta tieši un pastarpināti ietekmētā mērķauditorija faktiski sakrīt ar visu SAM projektu kopējo mērķauditoriju, jo, projektējot un izstrādājot komponentus četru koplietošanas platformu ietvaros un sniedzot citiem ERAF IKT projektiem atbalstu koplietošanas komponenšu radīšanā un izmantošanā, tā tiek ietekmēta pastarpināti, bet, veicinot IKT projektos rādīto e-iespēju izmantošanu plašā sabiedrībā, – tieši.

Attiecībā uz projekta ietekmi uz SAM kopējo rezultāta rādītāju sasniegšanu, var droši prognozēt, ka Drošas elektroniskas piegādes platformas attīstība būtiski ietekmēs iedzīvotāju un komersantu īpatsvaru, kas izmanto e-pakalpojumus. Savukārt Datu publicēšanas platformas izstrāde un ieviešana projekta ietvaros sniegs 100 punktu ieguldījumu vidējā publiskā sektora informācijas atkalizmantošanas indeksā, t. i., 50 % no SAM specifiskā rezultāta rādītāja. Platformā publicētie dati būs pieejami visai sabiedrībai (iedzīvotājiem, komersantiem, pētniekiem un publiskajai pārvaldei) atkalizmantošanai un jaunu inovatīvu produktu radīšanai. Reģistra VIRSIS izstrāde un ieviešana paaugstinās publiskās pārvaldes procesa efektivitāti saistībā ar valsts pārvaldes informācijas sistēmu, informācijas resursu un tehnisko resursu uzskaiti un radīs priekšnosacījumus efektīvākai datu apmaiņas organizācijai, kas ilgākā perspektīvā ietekmēs vairākus simtus informācijas sistēmu pārziņu un turētāju, bet, noslēdzot projektu, – ne mazāk par 30 sistēmu pārziņiem un turētājiem. Citas projekta darbības pastarpināti ietekmē SAM rezultātu sasniegšanu, veidojot priekšnosacījumu citos ERAF IKT projektos paredzēto IKT risinājumu lietderīgai izstrādei un ieviešanai, kā arī e-pakalpojumu izmantošanai.


1 Sabiedriskā aptaujā iekļauts jautājums.

Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!